Wèl één vraagje: waarom heb je geen ronde hoeken gebruikt? Met ronde hoeken zie je geen geen schaduw en loopt je achtergrond als één panorama mooi door over je hele baan.
...dacht het een beetje te hebben uitgelegd, buigtriplex was in mijn regio alleen te koop in de maat 122x244...Buigtriplex, dat had ik waarschijnlijk niet helemaal begrepen of ik heb er domweg overheen gelezen. :D
De rivier dacht ik ook naar achter toe iets omhoog te laten lopen, dat zie je ook weleens op het toneel, dan lijkt het geheel verder/dieper door te lopen dan in werkelijkheid.Dat wat jij schetst is een beproefde manier om met relatief weinig ruimte meer diepte te creëeren. En niet alleen op het toneel, maar ook bij 3D-schilderijen en diorama’s.
Je schiet lekker op Tom. Een vraag. Waarvoor dienen die kroonsteentjes tussen die dozen?
Voorheen werden ideetjes vaak hier besproken en kwamen we tot een mooi resultaat...@iTom, volgens mij is dat nog steeds zo.
...water is altijd iets wat het goed doet mits het water op de juiste manier wordt weer gegeven wat op zich ook al weer een uitdaging is.Daar zit ’m nou net de kneep. Er zijn zoveel manieren om water te maken. Omdat ik straks met dezelfde uitdaging kom te zitten, dacht ik aanvankelijk aan een groene ondergrond en daar overheen een paar lagen hoogglans lak. Je krijgt dan wel een rimpelloos oppervlak.
Dus alles overdacht en netjes.Tsja, dáár schiet ik dus overduidelijk te kort: ik ben ondoordacht en rommelig. :'(
Dus alles overdacht en netjes.Tsja, dáár schiet ik dus overduidelijk te kort: ik ben ondoordacht en rommelig. :'(
Dus alles overdacht en netjes.Tsja, dáár schiet ik dus overduidelijk te kort: ik ben ondoordacht en rommelig. :'(
En het is altijd fijn als je vooruit wat plannen gaat maken, deze wek wilde ik dit en dat doen maar tot op heden is daar nog niet veel van terecht gekomen, zondagavond werden we geveld door een griep aanval.
Natuurljk hadden we de griepprik maar waarschijnlijk is deze er niet tegen bestand.
Maandag bijna de hele dag in bed gebleven, alles doet zeer.
Voordeel van dat alles zeer doet dat het een teken is dat je nog leeft.
Ik loop hier weer een beetje achter, alhoewel er niet zo heel veel is gebeurt de laatste tijd.
Die ringleiding, wordt de draad gestript t.p.v. de kroonsteentjes?
Is het een geheel die draad of zijn dit allemaal losse stukken?
Groeten Mark
Ik loop hier weer een beetje achter, alhoewel er niet zo heel veel is gebeurt de laatste tijd.
:o Niet veel gebeurd. Man je hebt weer bergen verzet. Niet op de tafel maar wel er onder.
Ik vind het er weer grandioos uit zien Tom. Netjes gewerkt. ;)
Strak werk.
Hoe bevalt je modulaire opbouw? Later worden alle modules aan elkaar verbonden en wordt het één baan, maar het lijkt me wel overzichtelijk werken.
Er stroomt veel water door de Ahr, maar wat is nu de juiste kleur.
Toch lastig wat het beste is.
ik ga en deel van mijn C-rail vervangen door K-rail.
Ga er echt 3 dagen van genieten, samen met mijn 10 jarige oudste kleinzoon op pad, hoe leuk is dat en dan nog naar MiniaturWunderLand
Wil nu ook wel een beetje doorwerken, te veel tijd verloren met de C-rails, de zomer staat voor de deur en dan wordt het weer tuin en modelbootjes tijd.Kan ik me goed voorstellen: je wilt meters maken. Ik herken dat wel. :D
Later de randen afwerken, nu concentreren op het water en huishouden.Tuurlijk: de omlijsting komt pas als het schilderij helemaal klaar is. ;D
Erg mooi Tom! ik heb hier in Purmerend nog steeds geen Modpodge kunnen vinden.....Xenos
...alhoewel ik een paar jaar geleden mee heb gedaan aan de wedstrijd een diorama op een A4 en dat water was m.i. ook niet slecht. Daar had ik zelfs lekkende olievaten in waardoor het water ook vervuild was door de olie.Tussen niet slecht en perfect zit in mijn beleving toch wel wat verschil. Ook al ben je vele decennia lang bezig met je modelbaan, je probeert het elke volgende keer toch weer iets beter en fraaier te doen dan de vorige keer. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Het is overigens een privé-baan dus daar hoeft men zich niet geheel te confronteren aan de regels van de DB.🚉Bovendien ken ik die mensen in Bad Ahrbach im Ahrtal wel een beetje: dat is een nogal tegendraads volk. Als de Deutsche Bundesbahn zegt dat het zó moet, dan doet dat volk het precies andersom. ::)
Ik zou toch zweren dat je een zeegezicht gemaakt heb op foto 3, net echt! Compleet met wrakstukken van de schipbreuk haha
De stenen vallen inderdaad mee. Je hebt toch wel de Preisertjes eerst laten uitstappen hèIk vind ze toch wèl wat aan de forse kant.
Het voordeel van gips (Roodband) is dat het lekker snel droogt.Toch 2 vraagjes: =Roodband gips of is het een soort finisher van Knauf?
Ik vind het erg mooi worden.
Laat even weten waar je het zeeschuim vandaan haalt.
Ik vind het erg mooi worden.
Laat even weten waar je het zeeschuim vandaan haalt.
In de "Benelux" kweken ze het in de tuin. ;D
maar als ik naar Houten ga dan ben ik meer kwijt, 7 euro entree, benzine, 2 broodjes kroket en flesje IceTes dus nu goedkoper uit. :D
Hoi iTom,
Het is juist dat muurtje onderaan het spoor dat wat gekunsteld over komt. Naar mijn mening dan, hè.
Op die plaats zou ik eerder nog een brok berg verwachten. Dan gaat de trein daar door een insnijding. Ik weet alleen niet of je dan nog uitkomt met je steenfabriek...
Rob
Je zou in dat muurtje onder de spoorbaan een duiker kunnen maken; een stuk 5/8 pvc buis kun je er met een speedboor mooi inzetten. Dat breekt het een beetje en geeft dat stenen muurtje tegelijkertijd een reden om daar te zijn. Ik weet niet hoe je dan uitkomt met je steenfabriek, maar een slootje waar die duiker op uitkomt geeft dan de rotsen een mooie overgang naar het vlakke stuk waar je fabriek komt.
Las ik nou iets van een Feldbahn? Leuk! En waar denk je dan aan: smalspoor of dat meterspoor van Busch?
...maar wat lul ik nou? het is jouw hoekje :-X :).Hè, hè!
Rob, ik hoop toch dat ik nog meer blikvangers zal bouwen want dat is wel de bedoeling. :DDat hoop ik ook, Tom. Kunnen wij mooi meegenieten.
Ik ga het ook eens op mijn gemak zitten bekijken Tom. Lijkt me een leuk en leerzaam project. :)
Steenfabriek van @iTomAl terugbladerend zie ik dat je steenfabriek al bijna in elkaar zit, dus is het volgende misschien mosterd na de maaltijd: je had dat smalspoorbaantje misschien via die aanloop naar boven, door de steenfabriek kunnen laten lopen. Bovenin rechtsaf naar het andere gebouw en ergens aan de achterkant er weer uit. Met die korte wagonnetjes kun je met flexrail best korte bochten maken.
(https://myalbum.com/photo/ZFwwtFV0pAhu/1k0.jpg)
Wim, dan heb je toch niet voldoende terug gebladerd...Sorry Tom, mijn fout.
Die aanvulling ziet er goed uit, het lijkt me wat weinig poten maar als het stevig genoeg is dan is dat prima natuurlijk.
Ook goed, als ik maar verder kan. Maar ben het wel met je eens dat torx ook mijn voorkeur heeft alleen heb ik alle bitjes nog wel in huis.Zelfs de Action verkoopt torxschroeven van Fischer.
Voorboren @Wim ! en je schroefmachine in de juiste slipstand zetten ;)
Pierre ... wat zijn gedipte schroeven, ken wel dipsaus :D
Ik doe ook altijd voorboren en bij hardhout haal ik de schroef even langs een oude kaars.
Boortol ook altijd rustig laten draaien.
Wim, ik wil niet zeuren, maar volgens mijn bescheiden mening is het een Citroën bus type HE of iets van dien aard, vroeger was de bijnaam: patat bus en werd ook door de Rijkspolitie gebruikt bij ernstige aanrijdingen/ongevallen.
Frontaanzicht, dacht dat het kenteken sloeg op Zuid-Holland
GéJé, ik ben nog opzoek naar een draaischijfje.Zelf bouwen? @Pierre en ik hebben er elk een gebouwd, aangedreven door een servo.
Er zou een servo onder kunnen maar heeft dan alleen maar de functie dat een lorry die er dan opstaat omdraait.Dat is ook precies de reden waarom je een servo onder een draaischijf zou kunnen zetten. Die karretjes hoeven alleen maar een kwartslag te draaien om op het andere spoor te komen.
Ik heb wel een kleine opmerking ... je bent een stukje strijk fineer op de kopse kant van de boten plank vergeten :P
Ik wilde het hier eigenlijk nog niet plaatsen omdat ik het er zelf ook nog niet helemaal over eens ben en was.Nou, ik vind het eigenlijk wel prima dat je zaken met ons wilt delen waar je zelf nog niet helemaal zeker van bent. Als ik dat zelf niet zou doen, dan zou ik de zinnige commentaren van anderen moeten missen en ga ik hopeloos de fout in. Nu maak je ons deelgenoot van jouw denkproces en dat is te waarderen. Als ik naar mezelf kijk dan helpt mij dat enorm.
Het heeft me vanmorgen even aan het denken gezet en toen ik net boven kwam was inmiddels de dooi ingevallen.Meestal moet ik er ook eerst een nachtje over slapen en soms ga ik gewoon mijn eigen gang en soms is de feedback terecht en dan draai ik het roer wat bij. Bij mij werkt dat prima.
Zit ik later met allemaal skiërs, schaatsers, sneeuwpoppen enz. terwijl ik zelf toch al een bloed hekel heb aan de winter 8)Ik ook: een teringhekel!
Ben blij dat ik op zolder mag zitten
Wil wel een kamer met module bakken hebben
Maar werdt gelijk naar zolder terug gezonden
Moest voor straf de hele avond alleen boven blijven ;D
Kreeg nog wel een pilsje en shaggy mee ;)
Waarom ben je eigenlijk zo plotseling overgestapt op gips in plaats van je welbekende papierprut Tom?Ik heb geloof ik nooit met papier-maché gewerkt. Misschien ooit een keer een masker gemaakt op de kleuterschool. Maar ik kan me wel voorstellen dat gips lekker werkt: het droogt relatief snel, het is mooi bij te werken en door het gips wat droger te gebruiken krijg je een mooi rotsachtig-reliëf.
Helaas komen de kleuren niet zo goed over op de foto, telefoons zijn dus nog steeds niet de vervanger van de fotocamera.Neem het spul even mee naar buiten en maak dan nog een keer dezelfde foto. Je zult zien dat de kleuren er dan ineens heel anders uitzien.
Knap werk Tom ;)
Petje af, Tom.
Mooie ranken, Tom.
Alleen lijken de rijen wat ver uit elkaar te staan. Iets dichter bij elkaar straks op de baan?
Rob
Het ziet er goed uit Tom!
Op de eerste foto lijkt het helemaal te kloppen maar als ik naar de foto kijk waar het preisertje bij staat, dan ben ik het met Rob eens dat ze wat dichter bij elkaar kunnen staan en denk ik dat ze ook wat hoger moeten zijn.
Nu nog even een foto met de camera i.p.v. de telefoon ;D
groet,
Gert-Jan
Helaas komen de kleuren niet zo goed over op de foto, telefoons zijn dus nog steeds niet de vervanger van de fotocamera.Neem het spul even mee naar buiten en maak dan nog een keer dezelfde foto. Je zult zien dat de kleuren er dan ineens heel anders uitzien.
Een en ander hangt natuurlijk ook erg af van welke smartphone en welke camera je gebruikt.
Ziet er goed uit Tom. Mooie rots-structuren.
Ik vind alleen de rotswand tussen de beide rechte sporen wel net iets te mooi passen. Dat ziet er wat onnatuurlijk uit, vind ik.
Misschien de rotswand voor de wijnranken verder laten uitsteken? ik kan me zelfs voortellen dat er een korte tunnel is uitgehouwen in at uitstekende brok berg/ rots.
Rob
@Wim Corduwener , die vind ik wel erg mooi maar te dominerend voor mijn baantje.Ik denk dat je gelijk hebt.
Wat ik wel een beetje heb met dit soort tunnel/berg-constructies is dat er wel een beetje volume aan berg bovenop zo'n tunnel moet komen, anders is er volgens mij geen reden om daar een tunnel te maken en hadden ze het spul beter kunnen opblazen. Toch?Dat is vaak zo, maar juist deze korte tunnels met weinig berg er boven zie je wel langs (steile) hellingen. Ze moeten de rest van de berg een beetje tegenhouden. Als je dan alles opblaast krijg je de rest van de berg over je heen.
Tom, ik hoop voor je op een goede uitslag.
Wat betreft het schuurtje, ik vind een een zeer fraai model.
Van welk merk is deze?
Eh, je wist al dat je dak lekt? ::)
Hehe Wim, je begint het te leren ;DIk geef het niet altijd toe, maar ik leer heus wel
Nu op zoek naar houten masten met een lampie. :D
Hoi Tom,
Mooie plaatjes, weer. Ik denk dat een houten mijningang best kan in Europa. Ik vind 'm alleen te hoog (let op: mening!). Volgens mij kunnen de kompels, zittend op de veldbaan of lopend, meestal net onder de ingang door zonder hun hoofd te stoten.
Rob
Blijft verder nog de vraag, wat voor mijn is mijn mijn.Meest voor de hand liggend is natuurlijk een kolenmijn. Een kolenmijn hoeft niet per se met een moeilijke mijnschacht met een lift die honderden meters diep gaat. Maar mergel kan natuurlijk ook; dat geeft minder zwarte rommel en combineert misschien mooi met het andere spul dat rond je smalspoorbaan te vinden is.
Blijft verder nog de vraag, wat voor mijn is mijn mijn.
Ik ga mee met Wim's suggestie.Nu @iTom nog. :D
Daar zou je toch best wat van kunnen gebruiken, laat maar horen als er iets voor iemand bij zit.Nou @iTom dat is een interessant doosje onderdelen. Ik ben wel geïnteresseerd. :)
(https://myalbum.com/photo/dMyiAlaOBxO6/1k0.jpg)
Daar zou je toch best wat van kunnen gebruiken, laat maar horen als er iets voor iemand bij zit.Nou @iTom dat is een interessant doosje onderdelen. Ik ben wel geïnteresseerd. :)
(https://myalbum.com/photo/dMyiAlaOBxO6/1k0.jpg)
Ook dat wilde gras is om jaloers op te worden.
Heb je daar ergens een beschrijving van gemaakt?
Welke soorten, hoeveel lagen, enz...
Het verbaast me telkens om te zien dat er minimale begroeiing is op de bergen, maar toch veel te zien is.
@Wim Corduwener , de envelop is op de post gedaan. Heb je morgen of overmorgen in huis.Je bent een topper!
Jan Kees van 't Winkeltje (de enige treinenwinkel in Dordrecht)
Ga zeker 1 plaat reserveren om er t.z.t. een smalspoorbaantje op te maken wat later mee kan naar het bejaardenhuis. :-)Daar ga ik me zeker op verheugen om te volgen en niet om jou in het bejaardenhuis te zien, maar wèl dat smalspoorbaantje.
want mag geen gat meer in de muur zagen. :-(
Voorlopig rijden er nog geen smalspoor locs, digitaal wil het nog niet helemaal lukken met de decoder maar dat gaat wel goed komen. Moet gewoon even geduld hebben.Ik heb niet zo heel veel verstand van dat digitaal rijden maar waarom wil dat niet lukken, heeft dat te maken met het formaat van zo'n printje en de beschikbare ruimte in dat H0e-locje?
Voorlopig rijden er nog geen smalspoor locs, digitaal wil het nog niet helemaal lukken met de decoder maar dat gaat wel goed komen. Moet gewoon even geduld hebben.Ik heb niet zo heel veel verstand van dat digitaal rijden maar waarom wil dat niet lukken, heeft dat te maken met het formaat van zo'n printje en de beschikbare ruimte in dat H0e-locje?
Beste Tom,
Is je sein nog demontabel, zo ja, dan demonteren en minitieus de weg van de stroom gaan volgen en met losse draadjes controleren of de led nog goed is.
Groet, Anne W
Tom,
Ik vind met name dat hek bij de betonfabriek erg mooi gelukt. (en dat doet niks af aan het andere moois).
Succes met de elektriek. Daar ben je zo uren zoet mee.
Rob
Mooi werk met de poeders Tom. Er is heel duidelijk verschil en dat bedoel ik erg positief.
Je laat je toch zeker niet op je kop zitten door zo'n sein. :o Gewoon slopen en kijken wat je tegen komt. Dan komt het vanzelf weer goed. Succes man. ;)
Ga zeker 1 plaat reserveren om er t.z.t. een smalspoorbaantje op te maken wat later mee kan naar het bejaardenhuis. :-)Daar ga ik me zeker op verheugen om te volgen en niet om jou in het bejaardenhuis te zien, maar wèl dat smalspoorbaantje.
Het sein slopen gaat hem niet worden, heb ik al eens met een gekoppeld sein gedaan en daar bleef niet veel van over. Ik zie wel wat ik er mee ga doen, morgen eerst meten of er spanning op de bedrading van de led staat.
Vrijdag naar On Traxs, heb er zin in.
De scenery zal ergens in het Ahrdal zijn, daar kwam ik in mijn jeugd dikwijls op vakantie en heb daar nog leuke herinneringen aan.