Auteur Topic: Bad Ahrbach im Ahrtal. Pas op !!! Schokkende beelden  (gelezen 180521 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #400 Gepost op: 26 oktober 2017, 16:03:18 »
Hoi @iTom,

Die terrassen zien er goed uit. Dat wordt vast een mooie wijnberg. De "afgekeurde" muren vind ik er gewoon heel goed uit zien. Zoals @Pierre al schreef, gewoon de luchtbelletjes dicht smeren en dan kun je ze heel goed gebruiken. Voor het gieten van mallen gebruik ik Keramin. Het resultaat is harder en veel gladder, minder korrelig, dan met gewone gips. Wat de kleur betreft zie ik geen verschil tussen de twee rechter muren ( maar dat kan door de foto komen)
Ik wil je niet ontmoedigen maar een collega van mij heeft hielspoor en die heeft er al meer dan een jaar last van.  :(
Sterkte man!

Groet,
Gert-Jan 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #401 Gepost op: 26 oktober 2017, 16:55:37 »
Dit lijkt op een begin naar een mooi resultaat.
Mocht je daar in geïnteresseerd zijn:


Ik heb nog een vakwerkhuisje (nummer 3) liggen. Op mijn baan kan ik er niks mee, maar jij misschien wel. Laat maar weten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #402 Gepost op: 26 oktober 2017, 17:21:36 »
@Wim Corduwener, mooi aanbod maar ik heb genoeg van dit soort huisjes, ga er wellicht nog van overhouden.
Nr.5 en nr. 1 zouden mooi op het baangedeelte staan wat hoger ligt, maar ja die heb je niet(meer).
I.i.g. bedankt dat je aan me hebt gedacht.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #403 Gepost op: 26 oktober 2017, 19:17:36 »
Nummer 5 heb ik al gereserveerd als tuinhuisje, maar Station Zweinitz (1) was aanvankelijk bedoeld als loop en sloop, maar als jij op je baan een plek weet is dat natuurlijk een veel betere bestemming. Roept u maar!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #404 Gepost op: 26 oktober 2017, 19:34:32 »
Ja, die zou ik wel als stationnetje willen gebruiken, zeg maar wat je er voor wil hebben.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #405 Gepost op: 27 oktober 2017, 19:32:04 »
Wederom wat bakjes gips verwerkt, lekker op de hoge kruk zittend smeren en kledderen.
Tevens de eerste muurtjes geplaatst, gaat nog een dingetje worden moet hier en daar de hoek om dus kanten slijpen op 45 grdn en dan in verstek sluitend maken.
Inmiddels ook een klein moodboard er bij gehangen want een beetje leidraad kan best wel handig zijn.

Kwam nog een klein plekje tegen waar een kapelletje kan staan, geheel alvast wat voorbereid.



De eerste muurtjes van de terrassen zijn geplaatst.



Ook de grindfabriek beetje met gips in het landschap aangepast.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #406 Gepost op: 28 oktober 2017, 10:51:00 »
Weer aardige vorderingen gemaakt man.

Waarom ben je eigenlijk zo plotseling overgestapt op gips in plaats van je welbekende papierprut Tom?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #407 Gepost op: 29 oktober 2017, 01:49:52 »
@Pierre , zie het als een soort ontdekkingstocht in de scenery.
Ik was al een tijdje onder de indruk van Wim Wijnhoud. (Kautenbach)
Een kennis van me adviseerde me om op die manier verder te gaan, Wim gebruikt geen gips maar Sculptamold wat lastig is te verkrijgen en zeker niet goedkoop is.
Ben toen maar eens begonnen met een doosje van 2,5kg Roodband en dat beviel me wel.
Snel resultaat en als je het niet te dun aanmaakt dan werkt het wel lekker en snel.
Wel oppassen natuurlijk met vlekken op de rails na het knoeien, maar als je de rails goed afdekt dan geeft dat geen enkel probleem.
En dan is verandering van spijs doet eten een spreekwoord wat een zekere waarheid betekent.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #408 Gepost op: 29 oktober 2017, 20:06:09 »
Het ziet er erg goed uit.
Een mooie basis voor verder te gaan.
Hoe dik is de laag gips en hoe lang is de droogtijd?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #409 Gepost op: 30 oktober 2017, 20:01:40 »
Mark, dank je wel.
Hoe dik de laag is, ik heb geen idee, smeer er gewoon op waar nodig.
Zeker over de stukken schuim kan het weleens dik maar ook wel weer eens een dunne laag zijn.
De droogtijd is dan wel variabel, de dik gesmeerde stukken zijn redelijk snel hard maar dan nog niet door en door droog.
Je ziet dat aan de buitenkant, die is dan een beetje lichtbruin, als het helemaal droog is dan is het bijna wit, dat is logisch voor gips natuurlijk.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #410 Gepost op: 30 oktober 2017, 21:09:25 »
Waarom ben je eigenlijk zo plotseling overgestapt op gips in plaats van je welbekende papierprut Tom?
Ik heb geloof ik nooit met papier-maché gewerkt. Misschien ooit een keer een masker gemaakt op de kleuterschool. Maar ik kan me wel voorstellen dat gips lekker werkt: het droogt relatief snel, het is mooi bij te werken en door het gips wat droger te gebruiken krijg je een mooi rotsachtig-reliëf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #411 Gepost op: 30 oktober 2017, 23:41:54 »
Gips werk inderdaad lekker maar wel zwaar en kwetsbaar. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #412 Gepost op: 3 november 2017, 11:10:25 »
Zo, diorama Weinberge is klaar, 12 november neem ik hem mee naar de gastendag van het forum van de buren om er een demo mee te geven hoe je zo iets kan maken met eenvoudige middelen.
Tevens goeie oefening geweest om het straks ook op mijn baan toe te passen, dan gaan de skeleten van de wijnranken wel eerst een laagje boomschors krijgen van Dassklei vermengd met water, houtlijm en gezeefd zilverzand van de kanariepiet.  :)





Helaas komen de kleuren niet zo goed over op de foto, telefoons zijn dus nog steeds niet de vervanger van de fotocamera.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #413 Gepost op: 3 november 2017, 12:03:13 »
Knap werk Tom ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #414 Gepost op: 3 november 2017, 17:07:09 »
Petje af, Tom.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #415 Gepost op: 3 november 2017, 21:09:25 »
Mooie ranken, Tom.
Alleen lijken de rijen wat ver uit elkaar te staan. Iets dichter bij elkaar straks op de baan?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #416 Gepost op: 3 november 2017, 21:19:08 »
Het ziet er goed uit Tom!
Op de eerste foto lijkt het helemaal te kloppen maar als ik naar de foto kijk waar het preisertje bij staat, dan ben ik het met Rob eens dat ze wat dichter bij elkaar kunnen staan en denk ik dat ze ook wat hoger moeten zijn.

Nu nog even een foto met de camera i.p.v. de telefoon  ;D

groet,

Gert-Jan   

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #417 Gepost op: 4 november 2017, 10:06:00 »
Helaas komen de kleuren niet zo goed over op de foto, telefoons zijn dus nog steeds niet de vervanger van de fotocamera.
Neem het spul even mee naar buiten en maak dan nog een keer dezelfde foto. Je zult zien dat de kleuren er dan ineens heel anders uitzien.
Een en ander hangt natuurlijk ook erg af van welke smartphone en welke camera je gebruikt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #418 Gepost op: 4 november 2017, 19:06:27 »
Knap werk Tom ;)

Dank je Pierre, heb er i.i.g. weer wat van geleerd.

Petje af, Tom.

Heb geen petje maar heb er wel plezier aan beleefd.

Mooie ranken, Tom.
Alleen lijken de rijen wat ver uit elkaar te staan. Iets dichter bij elkaar straks op de baan?
Rob

Ga ik rekening mee houden, weet je wat de afstand normaal is tussen de rijen, dacht dat er wel een tractor tussen moet kunnen rijden.

Het ziet er goed uit Tom!
Op de eerste foto lijkt het helemaal te kloppen maar als ik naar de foto kijk waar het preisertje bij staat, dan ben ik het met Rob eens dat ze wat dichter bij elkaar kunnen staan en denk ik dat ze ook wat hoger moeten zijn.

Nu nog even een foto met de camera i.p.v. de telefoon  ;D

groet,

Gert-Jan

Zie ook het antwoord aan Rob, de hoogte had ik omgerekend naar 1:87, via google kwam ik uit op 185cm, dus zo rond de 2cm zou dan de juiste hoogte moeten zijn.
Nieuwe foto komt er aan, U vraagt wij draaien  :D

Helaas komen de kleuren niet zo goed over op de foto, telefoons zijn dus nog steeds niet de vervanger van de fotocamera.
Neem het spul even mee naar buiten en maak dan nog een keer dezelfde foto. Je zult zien dat de kleuren er dan ineens heel anders uitzien.
Een en ander hangt natuurlijk ook erg af van welke smartphone en welke camera je gebruikt.

Morgen krijg ik een gepensioneerde fotograaf (40 jaar medisch fotograaf geweest in Dijkzicht)) op bezoek en zal vragen of hij een plaatje wil schieten als het zonnetje schijnt. Dat zal wel lukken.  ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #419 Gepost op: 4 november 2017, 20:33:36 »
Tsja, de rij-afstand van de ranken. Dat is nog een hele wetenschap.
Hoe hoger de ranken, hoe verder de rijen uit elkaar staan. Alles druiven moeten immers zon kunnen vangen. Het gaat dus vooral om de verhouding hoogte/afstand
Dan is op een echte zuid-helling de rijafstand ook wat kleiner dan een meer oost of west georiënteerde helling.
Tsja, en als de druiven er nog niet zolang staan (nieuwe aanplant) dan zijn ze ook kleiner, natuurlijk.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #420 Gepost op: 6 november 2017, 19:11:20 »
Vanmorgen bij de KNO-arts mijn nasustunnels eens van binnen bekeken met de endoscoop en dacht gelijk, hé, vandaag moet er maar weer eens verder gewekt worden aan tunnel 1.

Beide kanten een steunmuurtje geplaatst en er omheen met platen schuim de boel dicht bouwen.
Kijken of ik morgen na het boodschappen doen eerst nog een afwerkplaatje er voor kan zetten en dan de boel aansmeren met gips.

Het tunnelportaal en de steunmuurtjes eerst met hele dunne zwarte verf bewerkt, vervolgens met bruin, groen en grijs het geheel bewerkt.





ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #421 Gepost op: 6 november 2017, 20:04:11 »
Dat is een heel mooi tunnelportaal en op de een of andere manier weet je die rails op een zodanige manier in te bedden zodat het plaatje helemaal klopt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #422 Gepost op: 15 november 2017, 00:03:56 »
Vandaag weer een beetje energie na een druk weekend en dat komt goed uit, verder aan mijn baantje werken met gips.
De rotsblokken krijgen meer vorm en het volgende tunnelportaal staat alweer uit te harden.
Het bijzondere van het gips vind ik het opzuigen van de verf, waterdun wordt het er op gezet, deppen eigenlijk.
Zo trekt het mooi in de structuur van het gips en krijg je mooie kleurnuances.
Er moet nog heel wat gips verwerkt worden maar alles op zijn tijd.
Nu een paar plaatjes zoals het vandaag is geworden. (de niettang hoort er natuurlijk niet bij, maar zonder niettang gaat het ook niet)










ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #423 Gepost op: 15 november 2017, 00:54:07 »
Terravorming is wel jouw ding.
Een stak poldermodel is niet jouw ding; bergen, bossen en struiken wèl.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #424 Gepost op: 15 november 2017, 07:49:53 »
Heel mooi Tom! Ziet er goed uit :)!