Auteur Topic: Bad Ahrbach im Ahrtal. Pas op !!! Schokkende beelden  (gelezen 202976 keer)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #375 Gepost op: 8 oktober 2017, 20:13:02 »
Ik lig er niet zo wakker van, heb wel meer dat ik iets bedenk en het later toch niet ga toepassen, alleen meestal publiceer ik dat dan niet.
Maar ja niets veranderlijker dan een mens en het weer daarom na een kritische overweging gewoon weer verf er over en weg is de sneeuw.

Vandaag maar eens rustig aan, eerst maar eens een testje doen met zo'n geluidsmodule van Tante Ali.
Iemand had gisteren wat modules en spanningregelaars mee gebracht.
Heb een setje mee naar huis genomen, zo'n setje kost rond de € 2,- en dan kan je 10 seconde geluid opnemen en afspelen.
Inmiddels wat draadjes er aan gesoldeerd, betere speaker er bij gepakt met een klankkastje.
Oude haargelpot, vierkant stukje multiplex en een toeter er op van PVC buis vormen de provisorische klankkast.
Geluid valt me niet tegen, misschien kan er ook nog een betere microfoon aan waardoor het geluid nog beter wordt.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #376 Gepost op: 10 oktober 2017, 23:15:37 »
Vervolgens weer verder met het landschap, de bergwand boven het schaduwstation moet klaar, de komende tijd is een mooie tijd om de wijnstokken te gaan plaatsen (moet er nog wel een paar maken  :D)

Enkele spanten geplaatst, getracht om met rondhout wat verbindingen te maken voor het gaas.
Het vogelgaas is echter zo stevig dat het bijna geen ondersteuning nodig heeft.
Eerste keer gelijk het gips op het gaas gesmeerd maar dat wordt toch wel een dikke laag, daarom het volgende stuk met vellen keukenrol ingesmeerd met verdunde houtlijm.

Nu het gips maar eens goed laten drogen, morgen bij kleinzoon op school paar uurtjes handenarbeid assisteren.
Ze hebben van gipsverband maskers gemaakt en die gaan ze dan beschilderen.

Even een paar plaatjes.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #377 Gepost op: 10 oktober 2017, 23:37:43 »
Soms kan geklieder ook mooi zijn Tom. Goed gedaan man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #378 Gepost op: 11 oktober 2017, 21:58:19 »
Dit is toch DE manier, kliederen met gips.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #379 Gepost op: 12 oktober 2017, 11:45:06 »
Hi Tom,

Ik zie op één van je foto's dat je er zwarte stenen(?) op hebt geplakt. Gips je hier dan weer overheen of verf je dit alleen?

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #380 Gepost op: 12 oktober 2017, 12:57:58 »
Nick, ik gips daar weer overheen, zo krijg je mooie hoekige rotsen.
De zwarte "stenen" zijn gewoon afval stukken schuim die ik meestal nog wel een keer door midden breek.
Dan aansmeren met Roodband tot het gewenste resultaat is bereikt.

Vandaag bezig met een klein workshop voor mijzelf, de eerste wijnranken zijn inmiddels geplant.
Verder komt er natuurlijk tussen de rijen nog gras en onder de wijnstokken bruine voedzame kalkhoudende grond waardoor de druiven straks perfect zijn om er een mooie smaakvolle wijn van te maken.

Er volgen nog meer wijnstokken, volgende maand in Den Bosch een workshop hierin geven, moet dus wel beetje doorwerken.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #381 Gepost op: 12 oktober 2017, 23:46:01 »
Ziet er mooi uit @iTom.
Zie ik nou dat je langzaam van papierpulp bent overgestapt naar gips?
En hoe bevalt dat?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #382 Gepost op: 12 oktober 2017, 23:58:00 »
Dat heb je goed gezien Wim, ja hier staat de zak Roodband klaar om verwerkt te worden.
Bevalt me wel goed, minder werk om er de juiste structuur in te brengen van de rotsen.
Samen met stukken schuim worden de rotsblokken gemaakt en het is sneller droog dan papier pulp.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #383 Gepost op: 13 oktober 2017, 00:08:44 »
En met een beetje afwasmiddel wordt het wat smeuïger. In plaats van Roodband is er ook nog Fix & Finish, dat heeft een wat sterkere lijm-functie en is het proberen waard. Je hebt nu gaas met stokjes gebruikt, maar er bestaat ook steengaas. Heb je dat al eens gebruikt?
Ik zie het al: ik moet wat meer uit de bebouwing en wat meer in de structuren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #384 Gepost op: 13 oktober 2017, 00:24:17 »
Ik ken steengaas wel, werd vroeger nog weleens gebruikt voor brandwerende plafonds in werkplaatsen.
Nee dat heb ik niet gebruikt en ga het ook niet gebruiken.
Het gaas wat ik nu heb is stevig genoeg, rol van 5 meter, daar kan ik het hele Eifel gebergte mee maken ( in Z spoor)

Er gaat geen afwasmiddel door mijn Roodband, mag juist niet smeuïg zijn, Gebergte Ahrdal is een beetje ruig en niet gladjes.
Fix & Finish ken ik alleen maar van horen zeggen, is ook minder grof dan Roodband denk ik. Meer voor glad pleisterwerk.
Voorlopig heb ik aan mijn 10 kilo Roodband wel genoeg. :D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #385 Gepost op: 13 oktober 2017, 09:51:34 »
Roodband is voor fijn pleisterwerk en Geelband heeft een fijne korrel en is voor schuurwerk. Maar om bergen te maken kun je met Roodband prima uit de voeten. Juist als de Roodband al wat is ingedroogd, krijg je mooie rotsachtige structuren.
Tegenwoordig wordt er veel meer gebruikgemaakt van gipsplaten en om de brandveiligheid te waarborgen wordt er dan dubbel geplaat. Ik denk dat steengaas alleen nog wordt gebruikt voor ronde vormen, zoals bijvoorbeeld onder een trap, waar vroeger latjes werden gebruikt.
Enfin, het zijn mooie bergen en daar ging het geloof ik om.  ;D

Offline iTom

• Super Modelspoorder
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de wijnranken
« Reactie #386 Gepost op: 18 oktober 2017, 22:55:13 »
Tussen van alles door een oefenwerkstuk gemaakt met wijnranken.
De wijnranken moeten straks op de bergen komen en daarom eerst maar eens oefenen en kijken hoe het er uit kan gaan zien.
De wijnranken zijn van bloemistendraad gemaakt, 3 of 4 draden in elkaar draaien en stukjes van 3cm knippen, bovenkant beetje uitdraaien.
Vervolgens bruin spuiten, grasvezels er overheen, nog een keer bruin spuiten.
Na het drogen met spuitlijm en niet te grove vlokken het blad aan brengen.

Vervolgens op een oud plankje een stukje berg gemaakt met isolatieschuim en gips, paar muurtjes doen het ook altijd wel leuk.

Eens kijken hoe het als bergwand er uit ziet.

Dan de wijnranken plaatsen, met prikkers de steunen gemaakt, 2 draden (wat een wijntakkewerk) gespannen om de wijnrank te leiden.

Later nog even de stofzuiger er over om alle losse vezels weg te zuigen.

Met het Preisertje er bij voor de maat.

Zie al wat verbeterpunten, de komende dagen af en toe wat verder prutsen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #387 Gepost op: 19 oktober 2017, 00:46:29 »
Mooi gedaan Tom. Persoonlijk zou ik de stammetjes van de wijnranken eerst nog behandelen met een beetje houtlijm en zaagsel of schorspasta. Nu zie je de gedraaide draadjes. Maar dat is muggenziften hoor. ;) Het ziet er goed uit hoor zeker je muurtjes. Top!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
« Reactie #388 Gepost op: 19 oktober 2017, 08:25:24 »
Prachtig, Tom. Ik vind ook dat trappetje door het voorste terras naar de wijnranken visueel erg aantrekkelijk.
En alles weer fijn in workshop-stijl opgetekend en in beeld gebracht. Dank daarvoor.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #389 Gepost op: 20 oktober 2017, 13:47:55 »
@Pierre, de volgende krijgen eerst een laagje boomschorspasta, Dasklei vermengd met water, houtlijm en gezeefd zilverzand.

Gisteren de stoute schoenen gevonden en aangetrokken, eindelijk ga ik ook eens een (eenvoudig) decoder aansluiten.
Eindelijk de guts om eens te beginnen de inmiddels ontvangen Laisdcc-decoder aan te sluiten op het Kato treinonderstel.

Voor velen onder jullie een appeltje eitje maar ik ben er eigenlijk altijd vanaf gebleven.
De kosten van dit geheel is het waard om er dan maar eens mee te experimenteren, gaat het fout dan is het jammer maar van de kosten lig ik dan niet wakker.

Eerst eens gekeken hoe het aan te sluiten, dat leek redelijk simpel, enkele stripjes van latoenkoper denk ik liepen vanaf de wielen door naar de motor.
Dit liet zich simpel van elkaar scheiden en dan de handleiding lezen waar welk draadje naar toe moet. Uiteindelijk begreep ik dat het grijze draadje en het oranje draadje naar de motor gingen en het rode en zwarte draadje naar de wielen.

Op het programmeerspoor de CV's uitlezen ging prima, het adres wijzigen met de IB was mij niet onbekend.
Na een snelheidsmeting ging het onderstel redelijk rijden, vloeiend optrekken en afremmen hoeft dit locje niet  voor mij, in de echte wereld rijden deze ook hortend en stotend.

Klein filmpje laat het resultaat zien, natuurlijk komt er nog een kap overheen maar eerst moet onze slaapkamer verder worden opgeknapt, plinten verven, hele zooi er uit, nieuwe vloer er in.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>

Offline Michel Bikkel

• Super Modelspoorder
« Reactie #390 Gepost op: 20 oktober 2017, 16:40:53 »
Gaaf hoor die wijnranken. lijm je die vlokken en het gras met spuitlijm?

En DigiTom is ook lekker bezig :-)

Groet Mies

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #391 Gepost op: 20 oktober 2017, 16:41:21 »
@iTom ik vind je wijngaard er errug sfeervol uitzien. Dat gefrut met natuur en begroeiing dat gaat je prima af en daar kan ik nog heel wat van opsteken.
Ikzelf zou misschien je rustiek aangelegde trap hebben vervangen voor een echte trap, maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #392 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:04:09 »
@Michel Bikkel, het gras strooi ik na dat ik de ranken bruin heb gespoten, spuitbus moet op terpentine basis zijn want op acrylbasis is te snel droog en plakken de vezels er niet op. Daarna de vlokken met spuitlijm en de boel fixeren met blanke lak, mag zijdeglans zijn, blaadjes mogen best beetje glimmen. Fixeren kan ook met haarlak of zijnlak.

@Wim Corduwener dit betreft slechts een oefenstukje, een trap maken is geen probleem.
Strak op de berg waar het echt moet komen zal ik zeker eerst de trap uithakken maar dat gaat waarschijnlijk nog wel even duren.
The following users thanked this post: Michel Bikkel

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #393 Gepost op: 20 oktober 2017, 17:52:33 »
Oefenstukje?  :o
Dit ziet er al heel erg bruikbaar uit!

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #394 Gepost op: 20 oktober 2017, 19:53:30 »
en dan is het de bedoeling als het straks op de juiste plaats gaat gebeuren het nog beter er uit gaat zien, zeker na de tip van @Pierre .

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #395 Gepost op: 21 oktober 2017, 22:58:37 »
Ziet er idd zeer goed uit.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #396 Gepost op: 26 oktober 2017, 00:45:49 »
Zo, na een paar dagen hard werken om de slaapkamer op te knappen vanmiddag een paar uurtjes aan de baan gekliederd.
Na een uurtje werken was de koek even op, tijdens het opknappen van de slaapkamer hielspoor opgelopen, nou ja, vroeger had ik last van remspoor en dat is ook over gegaan. Het is vanzelf gekomen en zal dan ook wel vanzelf overgaan.

De berg is weer een stukje gegroeid, met spanten, rondhout en gaas komt ruwweg de vorm er in.
De terrassen voor de wijngaard liggen tegen de bergwand en her en der ontstaan de rotsblokken welke van schuim zijn gemaakt en afgestreken gaan worden met gips.
Ook een pad naar het kapelletje mag niet ontbreken, er zullen nog wel wat wandelpaden bij gaan komen maar dat is voor later.

Ook even de tunnelbinnenwanden uitproberen wat de kleur betreft, deze zijn afgekeurd, luchtbelletjes geven gaatjes in de wand, je ziet er niet veel van maar je weet het wel.
Kan er wel lekker de kleur op uitproberen.

Nu even voetjes omhoog en straks lekker slapen in onze nieuwe boxspring.  O:-D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #397 Gepost op: 26 oktober 2017, 10:08:42 »
Je gaat lekker Tom. Waardeloos man dat je hielspoor hebt opgelopen.

Gaatjes in je gipswand kan je toch gewoon dicht smeren met een vingertje gips Tom? Als dit droog is kras je de eventuele voegen die dicht zijn gaan zitten er met een pennetje zo weer in. Dit is minder werk dan een nieuw gipsafdrukje te maken lijkt me.
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #398 Gepost op: 26 oktober 2017, 11:00:37 »
Ja Pierre, hielspoor belemmerd me wel met lopen en staan, komende dagen maar weer even Ctrl-Alt-Delete, dat wordt dan beetje rijden met de baan en verder filmpje kijken samen met moeders, is ook weleens leuk.

Die binnenwanden gebruikt ik alleen maar om de kleur te testen, vind de middelste wel het beste uitkomen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #399 Gepost op: 26 oktober 2017, 12:08:54 »
Op de foto zie ik niet zoveel verschil tussen midden en rechts. Ik vind beide wel mooi van kleur. Gaat deze kleur op je muurtjes langs de wijnranken?
Groet Pierre.