Drukke tijden met werk en andere bezigheden dan de modelbaan. Maar zo tussen de bedrijven toch een en ander gedaan, al is het meeste daarvan niet zichtbaar: onder de "grond" of de software van de Arduino. Altijd weer verrassend hoeveel tijd gaat zitten in het onzichtbare... Toch even een verslag.
Om de opbouw van de modulebaan eenvoudig te houden gebruik ik voor elke module, naast de stroomvoorziening van de rails, alleen een "standaard" wisselstroom aansluiting van 16V~. Met deze wisselstroom aansluiting wordt alles "ter plekke" bediend en bestuurd.
Dit houdt de aansluitingen bij het opbouwen van de modulebaan vrij simpel.
Dus eerst maar eens het bedieningspaneeltje in deze module inbouwen. Er zijn totaal vijf knoppen nodig, 2 om de wissel te bedienen, een voor de ontkoppelrail en voor de bokkraan een 'start' knop en een 'stop/reset' knop.
Het paneeltje komt iets verdiept aan de zijkant van de module, zodat de knopjes niet uitsteken.

Na het aftekenen het gat gezaagd en een plankje er achter. Meteen maar even de zijkant van de module mat zwart geverfd. Dan de knoppen er in: blauw voor de bediening van het spoor (wissel, ontkoppelaar) groen voor start en wit voor stop/reset van de kraan.

Onder de grond de hele boel aangesloten. De wissel en ontkoppelaar gaan direct op de 16V~, de bokkraan krijgt zijn eigen 7V= gestabiliseerde voeding uit de 16V~. Dit ging niet meteen goed: zodra de stappenmotor ging draaien, gaf de Arduino en reset en begon het programma meteen weer van voren af aan.
Een flinke Elco (500uF) op de uitgang van de voeding geeft soelaas, dat blijkt voldoende om de piekstroom van het inschakelen van de stappenmotor op te vangen.

Tsja, en toen het programma'tje afmaken om de kraan ook met de knoppen te kunnen bedienen. Nou ja: de geprogrammeerde bewegingen te starten en te onderbreken. Maar ook een mogelijkheid om de bok handmatig naar "0" positie te bewegen voor als de stroom is uitgevallen tijdens de beweging.
Maar dit is allemaal klaar nu. Ik kan er niet meer omheen. Ik moet nu echt de magneet aansluiten.
De puzzel is nog hoe de weerstand/veerkracht die de lakdraad gaat geven in goede banen te leiden. Misschien eerst maar eens domweg aansluiten...
Rob