Heren, hartelijk dank voor jullie bruikbare feedback.
Beste
@Pierre,
Tof dat je zo meedenkt! Dit lijkt waarschijnlijk meer op een afvoersysteem in aanbouw, maar dit is de huidige situatie:

Aan de linkerkant de tunnelbuis zoals in jouw schets, rechts de toekomstige doorgang naar Schacht I en rechts de tunnelbuis naar Schacht II.

Zoals je ziet heb ik aan de linkerkant van het tunnelportaal nog een klein stukje over.

Maar, ik kan het hele verhaal nog wel een stuk naar achteren schuiven om meer ruimte te creëeren.

Dan loopt de 45° van het tunnelportaal door tot in de linker hoek van deze lade, waardoor het spoor nog een heel stuk parallel kan lopen met het naastgelegen spoor.

Alhoewel jouw idee om het het tweede spoor de lade uit te laten lopen ook geen slecht idee is.

Ik wil kijken of ik deze situatie kan inbouwen. Morgen maar even naar de Gamma om wat 45° bochten te halen... en ja, dat inmiddels gemaakte tunnelportaal moet natuurlijk opnieuw.

Sorry voor de simpele tekening maar het gaat even om het principe.
Ik vind ’m héél mooi. Uit de meest simpele schetsen onstaan vaak waanzinnig geniale ideeën. Dat wist je niet, maar dat is wel zo!

Omdat de meeste baksteenplaten in H0 echter iets te grote bakstenen gebruiken, kunnen deze baksteenplaten volgens mij heel goed doorgaan voor metro tegels. Je hoeft ze alleen maar hoogglans wit te schilderen en te voegen.
Dank
@GéJé, ik schilder ze in mijn situatie alleen lichtgroen en onder de betegelde lambrisering wat donkerder. Omdat het het tegelwerk nogal wat aan verval onderhevig is ga ik matte verf gebruiken. Kalk en roestsporen komen daar ook mooier in uit. Wèl weer eens wat anders dan al die bakstenen.
Maar ik ga wèl eerst even een testje doen. Omdat er schuine kanten op deze tegels zitten wil ik eerst wat uitproberen.
@arend65 en
@mark mms die Moskouse “paleizen” zien er prachtig uit maar vallen een beetje buiten het stijltje dat ik zoek.