Een kleine updateNa dat asfalt-gedoe ben ik ook bij mezelf ook maar eens gaan kijken hoe breed zo’n weg nou eigenlijk moet worden en van waar tot waar die weg dan gaat lopen. Maar dan moet ik eerst uitvogelen waar wat precies komt en hoeveel ruimte ik eigenlijk heb, want 90 x 50 cm lijkt heel wat, maar je komt natuurlijk altijd ruimte te kort.
Om ruimtelijke indeling van het terrein van de steenkolenmijn scherp te krijgen moest ik maar eens beginnen met het zagen van een gat waar Schacht 2 in kan zakken.

Dat zakt er aardig in. De lade heb ik ook meteen maar gemaakt. Die wordt nog wat hoger geplaatst zodat de lade nét onder de onderkant van de schacht door glijdt.

Die lade is niet veel meer dan een U-vormige bak waar het ondergrondse mijngebeuren een plek gaat krijgen.

Voorlopig is dit zo’n beetje de bovengrondse indeling van het terrein zoals ik het in gedachten had. Het gebouw uiterst links is de behuizing voor de ophaalinstallatie van Schacht 1 die er rechts naast staat. Het grotere gebouw in het midden is het hoofdgebouw, rechts daarnaast staat de opbouw voor Schacht 2 en aan de rechts het gebouw voor de ophaalinstallatie van Schacht 2. Het gebouw uiterst rechts wordt denk ik een werkplaats.
Aan de achterzijde lopen twee sporen waar de steenkool wordt afgevoerd en voorlangs de gebouwen komt een smalspoor dat wordt ingebed in de bestrating. Deze krijgt een aansluiting met beide schachtgebouwen. Dat gebeurt met kleine draaischijven.

Een andere mogelijkheid is de gebouwen uiterst links en rechts verwisselen, maar dat gaat geen echte ruimtewinst opleveren.

Of het ketelhuis met de ophaalinrichting tussen de beide schachten. Dat levert wel ruimtewinst op omdat één gebouw de behuizing zou worden voor twee ophaalinstallaties.
Het moge duidelijk zijn dat ik de beide schachtbokken er nog niet heb opgezet, maar die fantaseren jullie er wel bij.

Oh ja, dan natuurlijk nog de weg die voor het fabrieksterrein langs loopt. Het wegdek heb ik nu gemeten op 75 mm breed, nog los van een strookje links voor trottoirtegels en rechts een strookje gras. Het fabrieksterrein wordt afgescheiden met hekwerk of een muur en natuurlijk een fabriekspoort met een onsamenhangende leuze erboven zoals ”Eendracht
macht eh... maakt... nou ja, daar moet ik nog eens rustig over nadenken.