Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 422307 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #325 Gepost op: 13 maart 2016, 12:51:32 »
Valt mee hoor Pierre, ik geniet van je vorderingen, maar voor de rest erg druk met m'n werk, maar iedere vrije minuut die ik heb ben ik bezig met m'n baan.

Dat begrijp ik Arend. Ik heb ook makkelijk praten omdat ik niet meer werk.  ;)

Je bent weer lekker bezig Pierre! Je schiet weer op! Mooi om te zien dat je gewoon het ene na het andere onderdeel zo neerlegt en dat is fantastisch om te zien.
Zelf zit ik op mijn baan even vast, maar dat komt vanzelf wel weer een keer.

Ach Nick ... ik heb mijn hele baanplan al in mijn hoofd. Helaas is het baanplan in mijn hoofd groter dan de ruimte die ik heb. 8) Dus dat moet een beetje in elkaar gedrukt worden. Komt goed. :)

Hoezo zit je vast op je baan Nick? Jij was toch ook al klaar met je plan?

Pierre, het is inderdaad een beetje stil maar dat zie ik ook op andere fora.
Het voorjaar hangt in de lucht en dan komen er ook andere zaken naar boven.
Wij zijn thuis druk met renovatie, morgen wordt de trap opnieuw gestoffeerd, vandaag gaat de huiskamer op de schop, vloer er uit en volgende week nieuwe vloer er in.
Verder hier en daar schilderwerk dus druk druk druk en het gaat allemaal niet meer zo snel als 10 jaar geleden. 

Wij zijn bezig in de Tuin. Terras alg vrij maken, seizoengoed planten, bloembakken en manden vullen en heel veel snoeiwerk. Ook lekker bezig dus. Heel veel sterkte met klussen in huis Tom. ;)

Daarom is het zo heerlijk om af en toe van jouw update en werkzaamheden aan je baan te kunnen genieten, dat geeft even een moment van rust om daarna weer voor de volle 100% aan de slag te gaan.
Je bent goed bezig, ziet er weer allemaal super doordacht uit en de oplossing van de lussen komt straks ook helemaal goed.

Dankjewel Tom. Het komt zeker wel weer goed. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #326 Gepost op: 13 maart 2016, 13:13:44 »
Citaat

Ach Nick ... ik heb mijn hele baanplan al in mijn hoofd. Helaas is het baanplan in mijn hoofd groter dan de ruimte die ik heb. 8) Dus dat moet een beetje in elkaar gedrukt worden. Komt goed. :)

Hoezo zit je vast op je baan Nick? Jij was toch ook al klaar met je plan?

Nee, niet qua baanplan. Zoals het nu ligt staat gewoon vast! Ben gewoon is goed aan het nadenken hoe ik alles wil aansturen. Ondanks dat ik de scenery mooi vind om mee bezig te zijn, ben ik ook een persoon die het allemaal lekker wilt laten rijden. Nu kwam ik erachter dat de indeling zoals ik het nu heb met secties, dat dat eigenlijk teveel is (4 - 5 trafo's) om alleen te kunnen bedienen. Dus ben even aan het brainstormen wat ik nu wil gaan doen en hoe ik het wil gaan aanpakken :)! Met dit mooie weer buiten zijn dat mooie momenten om is even te brainstormen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #327 Gepost op: 13 maart 2016, 21:42:22 »
De aansluiting op de wissels die net achter de locloods uitkomen en aansluiting moet geven op de draaischijf heeft een net te scherpe bocht. Voor het mooie moeten de wissels net 3,5 cm verder weg liggen. Helaas gaat dat niet omdat daar de bocht achter de locloods begint. Ik gebruik hier al een zeer korte wissel. Het enige is de dat de wissels nog 3,5 cm korter moeten worden. De grootste wissel daar kan ik 2,5 cm afhalen en de korte 1 cm zonder dat ik in de problemen kom. Het is niet ideaal om twee wissels zo dicht op elkaar te zetten maar gelukkig is de snelheid van een loc zeer langzaam daar.

Ik snij de nokjes waar de rails mee vastzit op de biels los zodat ik er een raillasje in kan schuiven. Omdat ik maar één biels los wil snijden slijp ik een raillasje door en gebruik per rail een halve raillas.

De andere wissel ondergaat het zelfde lot  en ik soldeer ze aan elkaar.

Missie geslaagd. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

• Gast
« Reactie #328 Gepost op: 15 maart 2016, 08:58:31 »
Dat is toch een handige oplossing van het altijd zo frustrerende ruimte probleem op een baan. Ik ga eens kijken of ik daar gebruik van kan maken.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #329 Gepost op: 15 maart 2016, 09:35:17 »
Dit is nou weer zo'n typische Pierre-oplossing. Daar staat dit forum vol mee.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #330 Gepost op: 17 maart 2016, 20:06:41 »
Update:

Ik ben weer wat verder gegaan met het leggen van de rails. De wissels van de wisselstraat aan de andere kant komen ook niet uit. De ruimte tussen de sporen wordt te ruim dus … ook hier de wissel inkort truc.

Voor de ongeveer 30 jaar oude draaischijf is dit de vierde treinbaan waar hij op komt te werken en dat is heel duidelijk te zien. In de vorige baan heeft hij al een update gehad maar het plastic is ook redelijk krokant aan het worden en breekt hier en daar spontaan af. Ook het losslijpen en breken uit mijn vorige baan heeft hem geen goed gedaan. Hopelijk is dit zijn laatste verhuizing. Ik begin maar met de rails op de juiste plaats te zetten en de ontbrekende aansluitingen te maken. Ik heb nog wat restanten van een schijf liggen maar moet toch het een en ander aanpassen.. Ook maak  ik twee voorbereidingen om een put te maken in de locloods door een stuk met bielsen uit de rails te slijpen.

Uiteindelijk kan hij dan geplaatst worden en de rails aangesloten. Hier is ook duidelijk te zien waarom ik de wissels ingekort heb door ruimtegebrek.

De onderste lus valt nu voor een groot deel weg achter de locloods. De bovenste lus moet achter de locloods een stuk wegvallen door een grote fabriek over het spoor. Maar daar ben ik alleen nog in gedachten druk mee bezig. :)    (Ja Wim ...  de nummertjes moeten nog veranderd worden ;D)

Groet Pierre.

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #331 Gepost op: 17 maart 2016, 22:28:17 »
Dat ziet er al heel goed uit!
Ook de lokloods staat daar geweldig.

Raages

• Gast
« Reactie #332 Gepost op: 18 maart 2016, 08:36:00 »
Ik vroeg mij al af wat die tussendelen van de bielzen gedaan hadden dat ze er uit gezaagd werden, maar ik zie nu dat dat de werkkuilen in de werkplaats worden. :D

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #333 Gepost op: 18 maart 2016, 09:18:28 »
Mooie update Pierre!! Zat me bij die wissels al af te vragen hoe het er uit zou gaan zien. Maar is een mooi beeld zo :)!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #334 Gepost op: 18 maart 2016, 09:39:07 »
Daar heb ik weinig op aan te vullen.
Dat die nummertjes nog niet in de goede volgorde zaten had ik niet gezien. De Action verkoopt stickervellen voor de printer. Ikzelf gebruik ze om bakjes van de Chinees te voorzien van labeltjes, maar je kunt ze ook boven de poorten van je loods plakken. Bij VHS-banden zitten ook stickervellen met nummers.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #335 Gepost op: 18 maart 2016, 15:41:54 »
Je kan ook zelf een nummertje maken, maar dan wel op een stickervelletje. :D
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #336 Gepost op: 18 maart 2016, 16:09:49 »
Komt we goed hoor ... ik heb er nog niet echt naar gekeken. :) Ik heb nog wel nummertjes.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #337 Gepost op: 18 maart 2016, 18:06:45 »
Je kan ook zelf een nummertje maken, maar dan wel op een stickervelletje. :D

De Action verkoopt stickervellen voor de printer. Ikzelf gebruik ze om bakjes van de Chinees te voorzien van labeltjes, maar je kunt ze ook boven de poorten van je loods plakken. Bij VHS-banden zitten ook stickervellen met nummers.
;D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #338 Gepost op: 28 maart 2016, 19:18:38 »

Vanmiddag maar eens een beetje aan het stoeien gegaan met de gipsmallen voor diverse muren. Op mijn vorige baan waren alle muren het zelfde en daar wil ik bij deze baan verandering in brengen. Of het zo moest wezen liep ik afgelopen zaterdag in Houten tegen gipsmallen aan waar ik al een tijdje naar op zoek was … een beton muur (met de afdrukken van de bekisting er in) en een wegdek met oude betonplaten. Dus aan de slag maar.

Omdat ik de muur met de bocht mee wil laten lopen maak ik van karton een soort bruggetje. Dit heeft wel als nadeel dat ik de gips niet zo dun kan maken dat ik het in de mal kan gieten. De gips zal dan uitzakken en het midden heel dun worden.

Overigens gebruik ik dit keer geen gips maar probeer het met Roodband waar ik nog een halve zak van heb staan na de verbouwing. Gips wordt wel mooier en sterker maar ik heb de Roodband nou eenmaal staan en de muurtjes hoeven geen kunstwerken te worden. In het echt zijn ze ook niet even strak allemaal. Ik zie het maar als een probeersel en probeer gelijk maar een vijftal verschillende mallen uit. 

Ik smeer de mallen eerst in met een beetje puur afwasmiddel zodat het muurtje straks makkelijk loslaat uit de mal. Er zijn wel allerlei andere middeltjes voor te krijgen maar dit werkt prima en heeft iedereen in huis.

Daarna gaat de Roodband er in en ik druk dit goed aan met een plamuurmes zodat ik zeker weet dat het in alle hoeken en gaten zit.

Gladstrijken gaat gewoon met een roerhoutje.

En nou maar wachten op het eindresultaat. Het moet goed drogen omdat de Roodband best wel broos in half natte vorm. Gips geeft hier minder problemen.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #339 Gepost op: 28 maart 2016, 20:41:03 »
Roodband heeft een fijne structuur. Dus wat dat aangaat is dat geen probleem. Ik weet alleen niet wat Roodband doet als je het op maat gaat zagen. Wat dat aangaat is het misschien een idee om de achterkant in te smeren met houtlijm en er dan een gaasje glasvezelbehang overheen te plakken. Als dat droog is krijg je een keiharde bewapening die maakt dat het pleisterwerk minder kwetsbaar is.
Een beetje off-topic
De laatste tijd ben ik wat druk met toeren op m’n touringcar, maar binnenkort plaats ik wel weer wat foto’s van mijn projectje.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #340 Gepost op: 28 maart 2016, 20:58:33 »
Ik zal morgen eens even kijken hoe het opgedroogd is en of ik er wat mee kan.  Aan de andere kant wordt zo'n stuk muur aan de onderkant en aan de bovenkant gelijmd. Moet toch sterk genoeg zijn lijkt me.

Toeren is goed Wim. Dan ben je geld aan het verdienen en heb je weer wat over voor de hobby .... toch ? ;)
Groet Pierre.

Raages

• Gast
« Reactie #341 Gepost op: 28 maart 2016, 22:03:16 »
Dat is geen slecht idee om zulke grote "gips" muren te wapenen met glasvezelmat. Gewapend beton is ook veel sterker dan ongewapend. Maar dat is nu een beetje laat. ::)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #342 Gepost op: 28 maart 2016, 23:14:07 »
Ik zal morgen eens even kijken hoe het opgedroogd is en of ik er wat mee kan.  Aan de andere kant wordt zo'n stuk muur aan de onderkant en aan de bovenkant gelijmd. Moet toch sterk genoeg zijn lijkt me.
Dat lijkt me ook. Maar ik weet niet hoe het zich houdt als je er in gaat zagen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #343 Gepost op: 29 maart 2016, 11:51:34 »
Dat weet ik ook nog niet Wim maar met mijn vorige baan viel het me erg mee. Er brak wel eens een deeltje maar die zet je ook zo weer aan elkaar met een stukje karton en witte houtlijm. ;)
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #344 Gepost op: 27 april 2016, 18:37:39 »
Gisteren al een voorgevoel dat het vandaag niet echt weer ging worden om eens lekker over de vrijmarkt te lopen dus even langs de Action om wat verf te halen.

Ik ben vandaag dus lekker aan het Bob Rossen gegaan met de achterwand van mijn treinbaan.

Eerst de hele wand blauw geverfd en daar overheen wat wolken. Eigenlijk net als aan de andere kant achter het station.

Het verschil is dat ik hier een berglandschap wil maken als achtergrond. Ik ben begonnen met de bergen in grof neer te schilderen zodat ik een beetje weet waar het naar toe gaat. Door de afgeronde hoeken zie je geen lelijke naad en lijkt het achtergrondlandschap één geheel te vormen.

Eén berg in de verte ga ik vast proberen af te schilderen.

Nou ben ik niet zo’n hele goeie schilder maar ik wil toch een bergdorpje op de berg dus verzin ik daar een list voor. Ik spit een beetje rond op internet en gebruik een vakantiekiekje van een ander om mijn bergdorpje te krijgen. Eerst moet ik het plaatje een beetje vervagen en een beetje groen/blauw van kleur maken om de indruk te wekken dat het dorpje in de verte ligt.

Dit bewerkte plaatje print ik uit en na een beetje knip en plakwerk ziet het er dan zo uit.

Nu hoef ik er alleen maar een beetje omheen te Rossen.

Groet Pierre.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #345 Gepost op: 27 april 2016, 18:44:40 »
 :o Ongelooflijk,  wat een kunstenaar  ben jij. Geweldig  bedacht, Pierre. Deze methode  zal zeker navolging  krijgen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #346 Gepost op: 27 april 2016, 19:09:38 »
Jeetje Pierre! Wat gaaf! Super leuk gedaan.

Raages

• Gast
« Reactie #347 Gepost op: 27 april 2016, 19:12:49 »
Dit is gewoon hogeschool decorbouwen. Wow!

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #348 Gepost op: 27 april 2016, 20:36:50 »
Eigenlijk moet ik beter weten, maar je verbaasd me steeds weer.Top man!
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #349 Gepost op: 27 april 2016, 20:53:07 »
Mooie Haagse bluf en heel erg uitgekookt gedaan!  :)