Vanmiddag maar eens een beetje aan het stoeien gegaan met de gipsmallen voor diverse muren. Op mijn vorige baan waren alle muren het zelfde en daar wil ik bij deze baan verandering in brengen. Of het zo moest wezen liep ik afgelopen zaterdag in Houten tegen gipsmallen aan waar ik al een tijdje naar op zoek was … een beton muur (met de afdrukken van de bekisting er in) en een wegdek met oude betonplaten. Dus aan de slag maar.
Omdat ik de muur met de bocht mee wil laten lopen maak ik van karton een soort bruggetje. Dit heeft wel als nadeel dat ik de gips niet zo dun kan maken dat ik het in de mal kan gieten. De gips zal dan uitzakken en het midden heel dun worden.

Overigens gebruik ik dit keer geen gips maar probeer het met Roodband waar ik nog een halve zak van heb staan na de verbouwing. Gips wordt wel mooier en sterker maar ik heb de Roodband nou eenmaal staan en de muurtjes hoeven geen kunstwerken te worden. In het echt zijn ze ook niet even strak allemaal. Ik zie het maar als een probeersel en probeer gelijk maar een vijftal verschillende mallen uit.

Ik smeer de mallen eerst in met een beetje puur afwasmiddel zodat het muurtje straks makkelijk loslaat uit de mal. Er zijn wel allerlei andere middeltjes voor te krijgen maar dit werkt prima en heeft iedereen in huis.

Daarna gaat de Roodband er in en ik druk dit goed aan met een plamuurmes zodat ik zeker weet dat het in alle hoeken en gaten zit.

Gladstrijken gaat gewoon met een roerhoutje.

En nou maar wachten op het eindresultaat. Het moet goed drogen omdat de Roodband best wel broos in half natte vorm. Gips geeft hier minder problemen.