Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 422315 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #200 Gepost op: 11 december 2015, 17:31:23 »
Precies ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #201 Gepost op: 11 december 2015, 17:52:47 »
Ja, nu is de uitdaging natuurlijk weg  :P ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #202 Gepost op: 11 december 2015, 18:01:00 »
Ja, nu is de uitdaging natuurlijk weg  :P ;D
Nee @Jack integendeel. Wedden dat-ie nu in z'n *atelier zit te knorren op een idee?  :D

Artiesten hebben geen werkhok of -zolder maar een *atelier.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #203 Gepost op: 13 december 2015, 21:26:24 »
Erg leuk idee zo'n roltrap.
Wellicht een interval schakeling zodat die niet altijd loopt.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #204 Gepost op: 16 december 2015, 16:56:21 »
Vandaag een beetje aan de achtergrond gewerkt. Er moet nog wat rails gelegd worden voor het station maar dan moet ik eerst het werk doen onder/achter de plaat. Daar kan ik straks moeilijk bij.

Aftekenen van de plaat die er moet komen.

Voor de achtergrond heb ik al wat huisjes geprint maar er moet nog een middenstukje bij.

Beetje plakken.

Ook de bestrating van het toekomstige viaductje.

Ik lak de printjes af om verkleuring tegen te gaan. Je kan natuurlijk een willekeurige matte lak gebruiken. Als hij maar niet op waterbassis is.

En zo komt het er dan uit te zien als je onder het viaduct door kijkt.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #205 Gepost op: 16 december 2015, 17:37:59 »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #206 Gepost op: 16 december 2015, 18:22:12 »
getver Pierre, wat zit daar weer mooi diepte in
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #207 Gepost op: 16 december 2015, 19:55:27 »
Dat heb je weer mooi gedaan Pierre!

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #208 Gepost op: 16 december 2015, 19:59:00 »
Karton en papier wordt nog populair hier  :D

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #209 Gepost op: 16 december 2015, 20:35:08 »
Dank jullie wel. ;D

Ik werk altijd al heel veel met karton en papier Jack. Dat zijn heerlijke materialen en overal gratis te krijgen. ;)
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #210 Gepost op: 16 december 2015, 21:02:07 »
Schitterende diepte werking, dat brengt velen weer op ideeën denk ik.
Je gaat toch niet straks met de kerst de baan al klaar hebben hè  :D :D
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #211 Gepost op: 16 december 2015, 21:14:56 »
Schitterende diepte werking, dat brengt velen weer op ideeën denk ik.

Dank je Tom. Daar is toch zo'n forum voor. ;)

Je gaat toch niet straks met de kerst de baan al klaar hebben hè  :D :D

Nee hoor Tom ... nog werk en ideeën zat.
Groet Pierre.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #212 Gepost op: 16 december 2015, 21:53:31 »
Subliem, Pierre. Inderdaad breng je ons volop aan nieuwe ideeën.
Geweldig om je bezig te zien.
.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #213 Gepost op: 24 december 2015, 22:51:21 »
Weer ff 'n klein updeetje. ;)

Het laatste stuk voor het verhoogde spoor aan het station is nu ook gelegd en de plaats van de (Roco)wissels ongeveer bepaald.

Er moet ook een opgang komen naar de brug die voor de deur oversteekt naar het andere gedeelte van mijn baan. De weg moet precies onder de sporen komen te lopen en iets hoger dan de straat voor het stationsgebouw. Er komt een boogbrug met twee etages. Onder de auto's en boven de trein. Zo'n brug (ik weet niet eens of zo iets bestaat) is ook weer een hele uitdaging om te maken maar dat is een probleem voor later. ;D

Stuk dun MDF met de sleufjes voor de rijdraad er uitgefreesd.

De magneetband er in gelijmd met witte houtlijn en daarna een dun laagje plamuur er over.

In de wegdekverf en op zijn plek ziet het er dan zo uit.

Daarna de sporen. Eén wissel heb ik iets meer naar het station toe verplaatst omdat er anders verkeersongelukken zouden gebeuren van vrachtauto's die vastlopen onder de brug tegen een wisselbediening.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #214 Gepost op: 25 december 2015, 01:01:40 »
Er komt een boogbrug met twee etages. Onder de auto's en boven de trein. Zo'n brug (ik weet niet eens of zo iets bestaat) is ook weer een hele uitdaging om te maken maar dat is een probleem voor later. ;D

Tsja @Pierre, dan moet ik je toch teleurstellen: die brug bestaat al:

Dit is de Malviya brug, maar deze dubbeldek-bruggen heb ik wel vaker gezien.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #215 Gepost op: 25 december 2015, 08:54:52 »
Alleen wil Pierre hem precies andersom:
Onder de auto's en boven de trein.

Maar misschien is daar ook wel een voorbeeld van.

Overigens denk ik dat de trein onder, in meerdere opzichten de meest praktische oplossing is.

Hier een lijst van bruggen met meerdere niveaus wereldwijd. Wat ik zo zie, is de trein telkens onder of soms onder èn boven. Dat laatste met name maar niet alleen in de VS
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #216 Gepost op: 25 december 2015, 10:31:07 »
Dank voor het meedenken heren. ;) Het is net wat Dirk al opmerkte ... de trein moet boven en de auto's beneden.

Overigens denk ik dat de trein onder, in meerdere opzichten de meest praktische oplossing is.

Daar heb je helemaal gelijk in. Behalve in mijn geval Dirk. Op dit stuk van mijn baan loop de trein al boven en auto's beneden en is het nogal een gedoe om de auto's hoger dan de treinen te krijgen. Vandaar mijn oplossing om dit om te draaien.

Bovendien wil ik echt een boogbrug. Eigenlijk een boogbrug met een soort doosconstructie er onder waar de auto's in rijden. Tegen de tijd dat ik er aan toe ben kruip ik wel eens een keer achter de tekentafel. :) Het hoeft ook geen bestaand ding te zijn. Als het er maar een beetje aannemelijk uit ziet en aan mijn eisen voldoet is het goed. De constructie van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Weesp lijkt een beetje op de constructie die ik voor ogen heb

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #217 Gepost op: 25 december 2015, 12:48:39 »
Als het er maar een beetje aannemelijk uit ziet en aan mijn eisen voldoet is het goed.
Ik heb aan Pierre’s bouwwerken nog nooit onaannemelijke zaken kunnen ontdekken. Ik denk wel dat zo’n  dubbeldeksbrug een project op zich wordt, temeer omdat het FCS-verkeer er natuurlijk ook overheen zal rijden om naar de overkant te komen.

Zou ik bijna vergeten: dat wegdek met die ingebedde magneetstrip ziet er trouwens weer retestrak uit.

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #218 Gepost op: 25 december 2015, 18:42:03 »
Hoi Pierre, die 2 spoorbruggen van jouw mooie foto, heb ik gebouwd zien worden. De eerste brug is geklinknageld en de 2e is jaren later gebouwd en gelast. Ze liggen in de lijn Diemen-Weesp, over het A'dam-Rijnkanaal, vlakbij Weesp. Vroeger lag daar een veel smaller brug, de doorgang voor de schepen was heel smal. Toen het kanaal verbreed werd moest die oude brug ook vernieuwd worden. Na vervanging werd de oude brug op de oever gezet en daar in stukken gesneden.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #219 Gepost op: 25 december 2015, 19:30:38 »
Alleen wil Pierre hem precies andersom:
Wat jij wilt:

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #220 Gepost op: 26 december 2015, 08:56:39 »
Iets dichter bij huis, nou ja, niet echt naast de deur natuurlijk maar bij Bullay in Duitsland ligt er zo'n brug.
Hier een filmpje van gevonden.
Heel bijzonder, vorig jaar over de brug gereden tijdens een paar dagen aan de Moezel.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #221 Gepost op: 26 december 2015, 12:06:11 »
Dank je jongens. Mooie voorbeelden. Nadeel van deze bruggen is dat de pijlers onder brug redelijk dicht bij elkaar moeten zitten bij deze constructie en ik een groot stuk moet overspannen. Minimaal 80 cm met daar achter een vrij scherpe bocht.  Daardoor denk ik dat het aannemelijker is om er een boog op te maken. Misschien dat ik eerst zo'n lage constructie maak en er later een boog op zet. Bijkomend voordeel van een boog is dat de treinen er dan ook niet zo snel af kunnen stuiteren. ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #222 Gepost op: 26 december 2015, 13:41:37 »
Die boog zou ik zeker maken. Zelfs in H0 is de kans groot dat een boogloze brug gaat doorbuigen als jij er met je stammetjes overheen gaat denderen.  :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #223 Gepost op: 29 december 2015, 14:22:41 »
Naar aanleiding van de foto van Wim en het teststukje van Jack heb ik me ook maar eens geworpen op een proefje met asfalt. Vooral omdat ik bezig ben met de weggetjes voor en om het station. Nou heb ik een teststukje gemaakt met andere materialen wat best acceptabel is maar eerlijk is eerlijk het resultaat van Jack vind ik persoonlijk mooier. Misschien dat ik ook nog wat ga stoeien met de muurvuller die Jack gebruikt. Ik ben gelijk wat aan het rommelen geweest met een stoepje, stoepranden en putten. Het rechter stoepje is een probeersel en de linker stoep langs de huisjes is wat het uiteindelijk moet worden. De huisjes staan er gewoon even los bij voor de foto en het totaal beeld.

Het achterste stuk is met reparaties en het voorste stuk is asfalt wat heel is. Dit zal ik het meeste gaan gebruiken maar het is best leuk om er hier en daar een reparatie in te maken.

De autootjes lopen er prima over het staatje heen alleen de reparaties zullen voor het mooie wat lager moeten omdat ze daar wat luidruchtig over heen denderen. ;D
Groet Pierre.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #224 Gepost op: 29 december 2015, 14:55:03 »
Ziet er toch prima uit Pierre, resultaat is vrijwel gelijk  :) Ga je de weg aan de zijkanten ook afronden of laat je het recht.

Het enige wat ik wat minder vind zijn de stoeptegels, die zou ik toch proberen in verband te leggen maar voor de rest: 10 punten!

Hoe heb je die putten trouwens gemaakt, die maken het wel af  ;)