Auteur Topic: Inpassen van een basculebrug  (gelezen 42383 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #125 Gepost op: 13 maart 2015, 00:03:03 »
Tsja, daar roer je wèl weer even puntje aan @Pierre:o


Onder de bestrating zit magneetband en die bestrating is nog geen millimeter dik. Onder het rijdek van de brug zit ook magneetband.


Dat rijdek is wel wat dikker, maar ik heb een soort van gootjes gevijld in het rijdek om het wat dunner te maken op de plek waar de magneetband zit. Omdat het er aan de onderkant niet al te fraai uit zou zien, heb ik er een plaat styreen opgeplakt.


Met wat vakwerk aan staal lijkt het of dat het zo hoort.
Ik denk dat lasdraad of de standaard rijdraad van Faller prima volstaat in een dichtgesmeerde weg. Maar als er plaatwerk over de rijdraad heen ligt dan wordt het misschien wat lastiger. Kan best zijn dat ik rijdraad en magneetband door elkaar ga gebruiken waar het ’t beste uitkomt.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #126 Gepost op: 13 maart 2015, 00:27:57 »
Magneetband en ijzerdraad kan je niet door elkaar heen gebruiken Wim. Bij de gewone rijdraad moet de sleper op het wegdek lopen maar bij magneetband hangt hij boven het wegdek. In jou geval zal je dus overal magneetband moeten blijven gebruiken. Heb je al met je bus over de brug proef gereden om te zien of het wegdek niet te dik is?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #127 Gepost op: 13 maart 2015, 00:47:33 »
Ja dat heb ik gedaan. Hij blijft netjes het spoor volgen; ook als je ’m naast het spoor zet huppelt-ie netjes naar het spoor toe. Werkt prima. OK als je ’m boven het wegdek houdt blijven de wielen de band volgen.
Ik weet het niet zeker hoe dat zou zitten als ik magneetband combineer met draad; dat moet eens uitproberen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #128 Gepost op: 15 maart 2015, 16:54:08 »
Vandaag ben ik bezig geweest met het inelkaar zetten van de zijkanten van de brug en heb ik een begin gemaakt met het bruggenhoofd waar de brug op rolt.


De zijkanten van de brug en het (verbrede) verbindingsstuk zitten in elkaar.


Er moet natuurlijk nog een soort bak aan het uiteinde komen waar de ballast in komt te zitten.


Bij dat rechter bruggenhoofd zit de rolconstructie een stuk hoger, als ik daar aansluitend met baksteen zou beginnen dan krijg ik een ongelijke hoogte met de linkerkant. Ik maak dus nog een constructie onder dat rolding, zodat beide bruggenhoofden even hoog worden.


Dat gat in de rolconstructie van de brug is bedoeld voor een hevel...


...die aan dit wiel vast komt te zitten. Dit gaat m’n dus niet worden. Ten eerste vind ik het een foei-lelijk ding om te zien, ten tweede heb ik er geen vertrouwen dat dat plastic heveltje het lang bijft doen en ten derde heb ik op de plek waar dat geval moet komen geen plek.


Ik ga het dus anders aanpakken: op de as van dit gevalletje komt een langere as met twee klosjes (waar normaal garen opzit) en wordt gemonteerd onder het gedeelte waar de brug basculeert. De brug wordt dan omhoog getrokken met draden die om de klosjes wikkelen. De brug wordt op deze manier aan twee kanten omhoog getrokken, waardoor-ie niet uit de vertanding wordt getrokken. Ik heb daar wat meer vertrouwen in dan zo’n halfgare constructie met zo'n achterlijk wiel en een heveltje dat elk moment kan afbreken.
De ruimte die op deze manier heb gewonnen, maakt dat ik de hele brug een eind naar voren kan verplaatsen en daardoor meer ruimte in de haven krijg.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #129 Gepost op: 16 maart 2015, 00:20:35 »
Toch nog even bezig geweest met het bruggenhoofd aan de andere kant van het water:


Dat station Baden-Baden is een prachtig station en zit vol met mooie ornamenten. Veel snij- en breekwerk, maar er komt veel bruikbaar spul vanaf.


Beetje zoeken en plakken...  8)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #130 Gepost op: 16 maart 2015, 01:16:41 »
Je levert weer mooi werk Wim. Ik ben nog steeds weg van je houten brugdelen. Mooi man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #131 Gepost op: 16 maart 2015, 10:00:26 »
Je levert weer mooi werk Wim. Ik ben nog steeds weg van je houten brugdelen. Mooi man. ;)
Dankjewel @Pierre, maar volgens mij was dat jouw idee!  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #132 Gepost op: 16 maart 2015, 13:28:24 »
Je levert weer mooi werk Wim. Ik ben nog steeds weg van je houten brugdelen. Mooi man. ;)
Dankjewel @Pierre, maar volgens mij was dat jouw idee!  ;)

Dat was ik even kwijt :o Volgens mij ging dat alleen maar over de stoep aan de zijkanten. Maar hoe dan ook ik vind dat wegdek geweldig mooi gemaakt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #133 Gepost op: 16 maart 2015, 16:07:22 »
Mooi Wim! Heel mooi.
Over wegdek gesproken; Wat komt er tussen de wanden waar de vertanding op zit? ook hout of begin je daar al met steentjes?
Citaat
Er moet natuurlijk nog een soort bak aan het uiteinde komen waar de ballast in komt te zitten.
Vouwen van karton, dan is het zo gebeurd.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #134 Gepost op: 16 maart 2015, 16:21:20 »
Dat was ik even kwijt :o Volgens mij ging dat alleen maar over de stoep aan de zijkanten. Maar hoe dan ook ik vind dat wegdek geweldig mooi gemaakt.
Ik weet het alweer. Nou @Pierre, dat houten trottoir is lekker uit de verf gekomen. Ikzelf ben ook wel blij met mijn rete-strakke belijning. Ik dacht eerst dat het te wit zou worden, maar dat viel erg mee.

Mooi Wim! Heel mooi.
Over wegdek gesproken; Wat komt er tussen de wanden waar de vertanding op zit? ook hout of begin je daar al met steentjes?
Ik denk dat ik -net als bij de overkant- op dat stuk trottoirtegels neerleg. Dat denk ik nu, maar morgen kan ik ineens zomaar verzinnen dat het traan- of wafelplaat wordt. Verder moet ik nog even uitzoeken hoe ik met die vertande rand het bruggenhoofd mooi laat aansluiten op een manier dat het bruggenhoofd zoveel mogelijk identiek wordt aan de overkant. Maar het lijkt aardig te lukken.

Beste @GéJé karton is niet zo mijn ding. Als ik zo’n ballastbak moet verven en de boel trekt krom, dan word ik niet blij. Bovendien moet die bak nog bewerkt worden met klinknagels. Nee, ik doe het lekker met styreen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #135 Gepost op: 16 maart 2015, 17:05:25 »
@Wim Corduwener

Nog even terugkomend op de aandrijving.

Je schrijft dat je het bascule deel met touwtjes aan weerszijde naar beneden wil trekken. Maar dit deel gaat niet recht naar beneden. Het rolt naar achteren. Als je naar de voorbeelden in het echt kijkt, dan zie je dat het middelpunt van het tandwiel recht naar achteren wordt getrokken.
Dit punt dus

Bij jou brug zitten daarvoor ook de twee benodigde portalen.
Volgens mij kan je de touwtjes dus beter over deze portalen naar achter en dan aan het eind naar beneden laten lopen.
Ik denk dat de brug dan beter rolt omdat deze portalen ook voorkomen dat de brug gaat torderen bij het open trekken.



Maar dit is slechts mijn mening hè.

Groeten, Gert-Jan
 

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #136 Gepost op: 16 maart 2015, 17:30:17 »
Citaat
maar morgen kan ik ineens zomaar verzinnen dat het traan- of wafelplaat wordt.
Nu je over wafelplaat begint; even een tip voor iedereen die op zoek is naar wafelplaat.
Kennen jullie die plastic spanbandjes die om pakketten heen zitten?

Prima wafelplaat in H0 ! :)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #137 Gepost op: 16 maart 2015, 18:09:44 »
Nog even terugkomend op de aandrijving.
Je hebt gelijk @GéJé er komen nog portalen aan weerszijde van het rollende gedeelte. Deze komen aan de zijkanten en zorgen er tevens voor dat de rolbrug in de vertanding blijft zitten. En inderdaad; in het echt rolt zo’n brug via de bovenkant van dat portaal naar achteren.
Wat ik had bedacht is het volgende:


Ik maak *kabels vast aan de bovenkant waar die ballastbak zit en die zou de brug naar omlaag moeten trekken. In feite krijg je dan dezelfde krachten die ik anders zou hebben met zo’n plastic heveltje, dat dan via dat idioot grote wiel omlaag wordt getrokken.
Qua waarheidsgehalte gebeurt het openen van zo’n brug natuurlijk nooit met zo’n wiel en waarschijnlijk ook niet met kabels, maar van deze twee opties vond ik met kabels de minst storende optie.

Qua *kabels zou ik het liefst aan elke kant meerdere kabels maken die netjes naast elkaar in het bruggenhoofd verdwijnen. Als ik dan toch voor kabels ga, dan moet het er ook goed uitzien. Om ze netjes naast elkaar in de grond te laten lopen zou ik een aantal buisjes naast elkaar kunnen maken waar ze doorheen lopen en niet in de war raken. Maar ja, eigenlijk zou ik dat touw moeten hebben dat @Super Jack fabriceert in zijn touwslagerij. Normaal garen wordt nogal pluizig en mijn kabels moeten een beetje een staalkabel-kleurtje krijgen.

Wafelijzer:

Volgens mij heb ik op de voorkant van dit locje het wafelijzer gebruikt dat jij bedoelt. Voordeel van “jouw” wafelplaat is dat het lekker dun is. Ik restaureer er ook afgebroken treeplanken mee en ik heb er ook wel eens een trap mee gemaakt. Prima spul en het kost niks.
Enne Gert-Jan, ik waardeer je mening... waarom denk je dat ik op dit forum zit?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #138 Gepost op: 16 maart 2015, 21:28:00 »
Het ziet er super goed uit Wim, ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #139 Gepost op: 17 maart 2015, 18:03:15 »
Dankjewel Arend!
Gisteravond nog even bezig geweest met dat bruggenhoofd:


Dit wordt zeg maar het stuk waar de brug op rust... of eigenlijk hangt de brug er een stukje boven omdat de brug eigenlijk op de vertande zijkanten ligt.


Links en rechts die vertande zijkanten met in het midden het wegdek. Aan de zijkanten komen trottoirtegels. Dat witte stukje aan de voorzijde zorgt ervoor dat er geen kier zit tussen het bruggenhoofd en de brug.


Bovenaanzicht. Het wegdek van het bruggenhoofd lijkt een beetje bobbelig en dat is ook zo. Het is een oude brug waar al heel wat verkeer overheen is geweest en dan krijg je dat.  ::)
Aan de rechterzijde steken nog twee strookjes magneetband uit, dan weet ik precies waar ik het volgende deel wegdek kan aansluiten.
Vanavond weer verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #140 Gepost op: 17 maart 2015, 18:25:09 »
Complimenten Wim, je gaat als een speer en het ziet er goed uit man!

Als je touw nodig hebt dan hoor ik dat wel (diameters/lengte?) is zo gepiept.

(kwas/ben een beetje afwezig vanwege tijdgebrek)

Maar zo'n touwtje maak ik wel voor je...




Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #141 Gepost op: 17 maart 2015, 18:30:24 »
Dankjewel @vriend! Als ik er aan toe ben om op welke manier dan ook bezig te gaan met de aandrijving van de brug dan laat ik het weten.
Voorlopig eerst nog eens verzinnen of er misschien nog een brugwachtershuisje bij dat bruggenhoofd moet komen en hoe of ik dat ga inpassen. Ik heb denk ik nog wel ergens de bovenkant van een seinhuis liggen.
Net als bij de overzijde moet er een onderdoorgang komen. Enfin, daar gaan we uitkomen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #142 Gepost op: 19 maart 2015, 11:55:37 »
Vandaag een OLD dus maar weer even een paar meters maken:


Gisteravond nog even een paar trottoirs neergelegd. Ik weet nog niet hoe de rest van de wereld eruit gaat zien, dus heb ik de magneetbandjes eruit laten steken. Het stuk waar de vertanding op zit heb ik wat verlengd.


Voor de beeldvorming heb ik het even met knijpertjes inelkaar gezet. Het vastplakken doe ik het liefst pas op het allerlaatst als ik écht zeker weet dat ik niks ben vergeten. Het is niet voor het eerst dat ik een heel bouwwerk uit elkaar moet trekken omdat ik ergens nog bij moet kunnen.


Eén van de twee zijkanten is bijna klaar. Ik vind het handiger om eerst een zijkant helemaal af te maken, dan heb ik een soort blauwdruk voor de andere kant van het bruggenhoofd.


Aan een van de zijkanten zit een opening voor de aandrijving van de brug. Door die opening zou dat plastic heveltje moeten komen, maar omdat ik die niet ga gebruiken maak ik die dus dicht.


Kwalitatief is dit pakket niet écht een toppertje. Elk bouwpakket heeft wel oneffenheden in de vorm van verkeerd uitgepakte gietnaden en rare cirkeltjes, maar deze jongen behoeft wel erg veel vijl- en schraapwerk. De dwarsbalk die bovenin de staanders moet komen is wat vervormd, dus heb ik bedacht dat dat maar en T-balk bij moet komen om het zaakje een beetje recht te houden.


De bovenligger wordt dan wel wat fors, maar in het totaalplaatje past het wel.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #143 Gepost op: 19 maart 2015, 12:36:25 »
Je hebt weer een behoorlijk stuk gedaan Wim. Ziet er goed uit. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #144 Gepost op: 19 maart 2015, 13:51:24 »
Je hebt weer een behoorlijk stuk gedaan Wim. Ziet er goed uit. ;)
Dankjewel Pierre,
Nog even een klein vervolg:


Eén zijmuur zit nu vast aan de voorkant. Ik heb met opzet deze kant wat lager gemaakt zodat het industriële effect van de vertande zijkanten goed in het zicht blijven.


Het bovenste deel ligt er nog los op omdat de binnenkant van de zijmuren ook geschilderd moeten worden.


Het zijaanzicht.






Zó, dat was het weer voor vandaag.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #145 Gepost op: 19 maart 2015, 15:18:24 »
Je gaat lekker zo Wim! Mooi beeld zo die brug!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #146 Gepost op: 19 maart 2015, 16:37:23 »
Dankjewel Nick,
Vanavond ga ik die ballastbak eens gezellig inelkaar fröbelen. Dan krijgt die brug ook wat meer stijfheid.
Nog iemand op het forum is met een briljant idee om de brug te kantelen? Want vanavond ben ik van plan om aan die ballastbak bevestigingspunten te maken waar de kabels aan vast komen te zitten.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #147 Gepost op: 19 maart 2015, 18:10:59 »
In het verleden heb ik voorbeelden van tenminste een (1) basculebrug gezien, die door hydraulische zuigers bediend werd.

Imitatie hydraulische zuigers op de modelbaan kun je maken door de zuigerstang veel te lang te maken en dwars door de cilinder heen te laten steken. De cilinder is dan puur optisch aanwezig. De door de cilinder uitstekende zuigerstang bedien je dan met een motoraandrijving, bijvoorbeeld een servo. Voorwaarde is daarbij, dat het optische montagepunt van de cilinder precies op, of onder een vlak ligt waaronder je de doorgestoken zuigerstang en de aandrijving kunt verbergen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #148 Gepost op: 19 maart 2015, 20:01:27 »
Dat is een heel mooie oplossing Dirk. En het werkt denk ik mooier dan een touwtje. ;) Bijkomende voordelen zijn dat er geen contragewicht nodig is en de brug mooi stabiel zonder schokken beweegt. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #149 Gepost op: 19 maart 2015, 22:18:26 »
Nou heren, jullie moeten mij dan maar eens uitleggen hoe dat gaat werken. Volgens mij moet die hydraulische cylinder dan meebewegen met met kantelen (of beter: rollen) van de brug. Hydraulisch met slangetjes en wat olie is dat niet zo'n probleem, maar onder deze cylinder hangt dan een servo mee te bewegen. Of zie ik het nou helemaal verkeerd?  ::)

Hoe dan ook, in afwachting van dit hydraulische verhaal ben ik vast begonnen met de ballasttank:


Het meegeleverde ballastding is natuurlijk veel te klein, maar behalve dat zit er niks geen detail op dat ook maar in de buurt komt van metaal met klinknagels.


Dus bouw ik het ding na, maar dan breder en met klinknagels. Mijn klinknagelwieltje bewijst vanavond weer grote diensten.


Zo, het bakje hangt in de brug. Het deksel zit nog los omdat er nog ballast in moet.


Over ballast gesproken, wat zouden die bruggenbouwers in zo’n ballastbak stoppen: beton, ijzer of water? Het meest makkelijke is natuurlijk water, maar dan moet ik er nog wel een mangat in maken. Eens in de zoveel tijd moet dat wateren natuurlijk uit om de binnenkant en de menie te zetten anders roest die bak zo weg.
Nog een baar dwarsverbindingen en de brug kan in de verf.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)