Auteur Topic: Inpassen van een basculebrug  (gelezen 42367 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #75 Gepost op: 18 februari 2015, 15:35:21 »
Wat ik op alle systemen tegen heb: het is nog erg groot, zodat het alleen in vrachtwagens en bussen past. Ik wacht nog tot het zo klein is dat het ook in een 1:87 Daf  33 past :D

Of in een Fiat 600 met caravan. ::) :)
Tja? hoe klein wil je het hebben? Als het in een 500tje past, past het volgens mij overal in.  ;)

Pierre had natuurlijk nog wel een caravan nodig om de accu in te stoppen maar ik heb ook al wel eens over hetvolgende zitten nadenken:
Er bestaan ook N-schaal FCS auto's. Als je het binnenwerk uit een N vrachtwagen haalt, past dat dan in een H0 personenwagen?  ::)

Groet, Gert-Jan 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #76 Gepost op: 18 februari 2015, 16:46:07 »
Ik vind dat de verhouding van de breedte ten opzichte van de lengte van de brug zo zelfs beter is dan het origineel.
Dat vind ik eigenlijk ook. Ik ben blij dat ik die brug fors breder heb gemaakt en inderdaad de lengte en breedte lijken nu meer in verhouding.

Wat je bij bruggen met houten wegdekken ook wel ziet is dat ze er een laag teer met grit op aanbrengen voor een betere grip. In plaats van dat schuurpapier kan je de voetpaden ook zwart schilderen en dan instrooien met fijn zand.  Dan blijft de structuur van de planken zichtbaar. 
Inmiddels ben ik toch maar bezig gegaan met het opzetje van @Pierre. Ik ben bang dat strooien met fijn zand toch een beetje een rommeltje wordt. Als het mislukt dan weet ik niet of ik dat zand er nog af krijg.


Aan één kant van het rijdek heb ik vast een begin gemaakt. Die planken moeten natuurlijk in een soort wildverband gelegd worden om het een beetje te laten lijken.


Bij Pierre’s voorbeeld is de rand van beton. Omdat mijn brug beweegbaar is heb ik er een stalen strip langs gezet... anders heb ik straks allemaal splinters in m’n banden als een Preisertje de rand raakt.  :(

...maar ik heb ook al wel eens over hetvolgende zitten nadenken:
Er bestaan ook N-schaal FCS auto's. Als je het binnenwerk uit een N vrachtwagen haalt, past dat dan in een H0 personenwagen?  ::)
Volgens mij gaat het hier nu niet meer over een FCS-bus die over mijn brug gaat rijden, maar meer over hoe klein kun je FCS-autootjes maken. Lijkt me een geinig onderwerp voor een nieuw topic.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #77 Gepost op: 18 februari 2015, 17:09:36 »
Die bussen over Jouw brug gaan nu zeker passen!  :D
Sorry dat ik een beetje off-topic ging maar het was een reactie op Dirk en het is inderdaad wel een interessant onderwerp.
Jij bent moderator dus je kan het zo in een nieuw topic plaatsen.  ;)

wikipedia.
 Een moderator (vrij vertaald uit het Engels: aanpasser) dient een gesprek, discussie in goede banen te leiden.
Moderator is ook een term die op het internet gebruikt wordt voor een gebruiker met bepaalde privileges.
Vaak hebben moderatoren als taak om een forum, mailinglijst of website netjes te houden. Om deze taak te volbrengen hebben moderatoren vaak rechten om berichten van gebruikers aan te passen of te verwijderen en om gebruikers te corrigeren.
Hoewel moderatoren geacht worden zich aan bepaalde regels te houden en er op toe moeten zien dat gewone gebruikers zich ook aan deze regels houden, komt het ook voor dat een moderator zijn boekje te buiten gaat. Veel fora of mailinglijsten hebben in zo'n geval nog een sysop of netwerkbeheerder waar geklaagd kan worden.

Maar ja,... Wij hebben geen sysop.  ;D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #78 Gepost op: 18 februari 2015, 17:23:21 »
Geeft niks Gert-Jan. Op het moment dat er een FCS-bus over mijn brug gaat rijden en we gaan het hebben over lichtsignalen geven aan tegenliggers dan worden er al snel leuke zijsprongetjes gemaakt. Ongezellig is het in elk geval niet.  ;)

...komt het ook voor dat een moderator zijn boekje te buiten gaat. Veel fora of mailinglijsten hebben in zo'n geval nog een sysop of netwerkbeheerder waar geklaagd kan worden.
Maar ja,... Wij hebben geen sysop.  ;D
Jawel, we hebben @Tante Sem en dat klinkt een stuk gezelliger dan Sysop Sem! En maak je geen zorgen; er komen meer dan genoeg klachten over mij bij haar binnen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #79 Gepost op: 18 februari 2015, 17:36:28 »
Terug On-topic dan maar weer!
Ik vind je voetpad er heel goed uit zien zo.
Je moet er alleen nog even een liniaaltje langs leggen.  :-[

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #80 Gepost op: 18 februari 2015, 17:43:08 »
Die stalen rand ligt nog los. De planken die ik heb gebruikt zijn gesneden uit een plaatje van Auhagen en die planken hebben niet allemaal dezelfde breedtemaat. Daarom moet ik de rand eerst nog bijvijlen voordat ik die strips erop kan zetten.
Maar ja, vanavond moet ik weer werken dus moet dat nog even wachten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #81 Gepost op: 18 februari 2015, 17:43:56 »
(OT om Wim's draadje te redden) ;)
Pierre had natuurlijk nog wel een caravan nodig om de accu in te stoppen maar ik heb ook al wel eens over hetvolgende zitten nadenken:
Er bestaan ook N-schaal FCS auto's. Als je het binnenwerk uit een N vrachtwagen haalt, past dat dan in een H0 personenwagen?  ::)

Heb jij weleens een caravan achter een DAF 33 gezien? :)

Dat van de N vrachtwagen is nog eens een onderzoek waard.

De verhoudingen van de verbrede brug vind ik inderdaad erg mooi!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #82 Gepost op: 18 februari 2015, 18:44:55 »
Oké dank jullie wel voor jullie stimulerende inbreng.
Maar... ik wil het onderwerp vanaf nu graag beperken tot het inpassen van een basculerende brug plus het verkeer dat er overheen gaat rijden en in dit draadje is dat een analoge FCS-streek- of stadsbus.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #83 Gepost op: 4 maart 2015, 15:27:56 »
Kleine update:
Ik ben bezig geweest om de onderzijde van de brug ergens op te laten lijken.


Er moest natuurlijk een stuk tussen omdat de brug breder werd.


Veel H- en I-profielen om het zaakje op te vullen.


Omdat de footprint van deze brug wat meer ruimte inneemt, heb ik een stuk aan de module moeten vastmaken en er ligt ook een nieuwe kade in die ietsje lager is. Rechts is nog alles op water-niveau, maar daar komt aan de andere kant natuurlijk ook nog een kade waar het andere brughoofd komt.


Ook heb ik vast een opzetje gemaakt voor een brughoofd. Het lijst- en sierwerk komt van het Station Baden Baden dat ik uit elkaar heb getrokken voor de onderdelen.


Beetje voor de beeldvorming.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #84 Gepost op: 4 maart 2015, 15:43:29 »
Ziet er toch puik uit Wim
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #85 Gepost op: 4 maart 2015, 16:33:45 »
Dit ziet er uit zoals we van je gewend zijn Wim ... helemaal top dus! ;)  Mooie update.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #86 Gepost op: 4 maart 2015, 18:31:09 »
Dank heren, dank!

Tussendoor ben ik even aan het verzinnen hoe ik deze brug optimaal zou kunnen laten werken.
Dit zou een leuk topic zijn voor Analoge techniek, maar omdat dit direct te maken heeft met deze brug, vond ik het overzichtelijker het in dit topic in te bouwen.

Op de beide brughoofden komen aan de zijkanten verkeerslichten voor de scheepvaart; rood en groen. Als ik dat met ledjes zou doen dan moeten ze in het brughoofd worden aangebracht. Gaat er iets mis dan kun je daar dus nooit meer bij. Dus ga ik dat doen met een glasvezel; de ledjes komen dan -bereikbaar- onder de module. Als de brug dicht is voor de scheepvaart dan staan die lichten op rood. Op de brughoofden komen ook slagbomen en een rood verkeerslicht. Als de bomen dichtgaan, springt dat verkeerslicht op rood. Als de bomen dicht zijn, gaat de brug open en gaat het licht voor de scheepvaart op groen. Als de brug weer dicht gaat, werkt alles in omgekeerde volgorde.
Zou ik bijna nog vergeten: Als het licht voor het wegverkeer op rood springt, stopt de FCS-bus natuurlijk doormiddel van een magneetspoel.
Met een elektronische module voor een spoorwegovergang zou ik natuurlijk al een heel eind komen, maar dan heb ik denk ik nog niet alles. Zo weet ik bijvoorbeeld niet of zo'n module weet of die slagbomen ook echt dicht zijn, zodat de brug open kan.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #87 Gepost op: 5 maart 2015, 09:32:56 »
Goed bezig Wim, het begint al ergens op te lijken :)
Wat ik normaal doe bij dit soort automatiseringsprojectjes:

1 - Maak een layout tekening met hierin alle besturingscomponenten (lampjes, motoren, schakelaars...)
2 - Codeer de componenten (A, B, C1, S5...)
3 - Maak een korte functionele beschrijving (Als A = aan dan gaat B omlaag...)
4 - Maak een flowchart diagram
5 - Bepaal wat je aan besturing nodig hebt
6 - Bouwen, aansluiten en testen
7 - Ga verder met stap 6

Leuk!


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #88 Gepost op: 5 maart 2015, 09:49:44 »
Wim, het bruggenhoofd ziet er goed uit, joh! Geduld wordt toch beloond.
Ik ben ook begonnen om oude huisjes ed. rustig te slopen en de onderdelen te bewaren.
Je weet nooit. En als ik naar jouw projecten kijk, dan heb ik dit spul straks ook nodig.

Zo'n flowchart-diagram, of een stroomfiguur, is verrekte handig. Ik maak daar nog wel vaak gebruik van. Het hele proces van een verkeersregeling heb je dan al eens doorlopen. Handig ook bij een foutenanalyse.
 
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #89 Gepost op: 5 maart 2015, 10:43:46 »
Klinkt een beetje als “Basic”, de allereerste programmeertaal die ik ken op de Commodore 64. De term software bestond toen nog niet, maar het was wel zo’n beetje het enige, dus werd ik uiterst bedreven in programmeren. In Duitsland kocht ik toen een module die je kon aansluiten op die C64 en waarmee je dingen kon aan- en uitschakelen. Op dit moment realiseer ik me dat zo’n 64k computer met zo'n schakelmodule uitermate handig zou zijn om mijn brug te bedienen.  ::)


Enfin, zoiets dus.
Voordat ik daaraan begin zal ik eerst rekening gaan houden met zogenaamde terugmeldingen. Iets of wat dan ook zal moeten weten wanneer de brug open of dicht is. Waar de brug op het brughoofd rust, zal ik dus een magneetje in de brug moeten inbouwen en een reedcontact op het brughoofd. Dat soort dingen.
6 - Bouwen, aansluiten en testen.
Bouwen? Wát bouwen!

Ik ben ook begonnen om oude huisjes ed. rustig te slopen en de onderdelen te bewaren.
Je weet nooit. En als ik naar jouw projecten kijk, dan heb ik dit spul straks ook nodig.
Beste Roel,
Bewaren van dingen is nooit slecht. Het is alleen de kunst te weten wat bruikbaar is en wat niet. Zo heb ik ooit een compleet Station Baden Baden gekocht voor ik geloof tien euro. Het was in de buurt dus kon ik ’m zó ophalen. Ik wis dat ik dat ding nooit op mijn baan zou zetten omdat-ie te groot zou zijn en veel te Duits, maar er zit wel heel veel bruikbaars op aan ornamenten. Van fijne ornamenten weet ik dat ze er makkelijk zijn af te halen. Ik moet alleen oppassen dat ik de brughoofden niet teveel versier zodat de brug en de brughoofden nog een beetje bij elkaar passen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #90 Gepost op: 5 maart 2015, 11:58:54 »
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #91 Gepost op: 5 maart 2015, 14:39:09 »
Bouwen? Wát bouwen!
Zie stap 5...

Ach natuurlijk.
Tussendoor nog even verder met mijn bruggen- of landhoofd.


Dat poortje links moet denk ik vervangen worden, omdat de kade iets lager is geworden. Het spul staat nog los, dus die kieren tellen nog niet mee. Doordat de kade wat lager is, heb ik de onderdoorgang wat hoger kunnen maken, zodat vrachtauto’s er makkelijk onderdoor kunnen.


Het landhoofd is behoorlijk wat breder geworden om plaats te bieden aan de slagbomen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #92 Gepost op: 5 maart 2015, 19:23:14 »
...nog even ter aanvulling:


Is dit wat?  ::)

Slagbomen gaan dicht: bediening met een servo.
Slagbomen zijn dicht: een reedcontact of een microschakelaar.
Brug is open: een reedcontact of een microschakelaar
Brug is dicht: een reedcontact of een microschakelaar
Slagbomen zijn dicht: een reedcontact of een microschakelaar
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #93 Gepost op: 5 maart 2015, 19:28:05 »
Denk wel dat je aardig in de goede richting zit, ben wel blij dat je me een stap voor bent
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #94 Gepost op: 5 maart 2015, 21:48:13 »
Jij hoeft geen slagbomen en ook geen Faller parkeerplaats.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #95 Gepost op: 6 maart 2015, 12:39:53 »
Kijk es aan Wim, je huiswerk goed gedaan!

Nog enkele vraagjes:

- Je verkeerslicht bestaat uit rood - oranje - groen? Idem verkeerslicht scheepvaart?
- Rij je van 2 kanten over de brug? dus dubbel verkeerslicht/dubbele stopplaats idem scheepvaart
- Heb je 'varende' boten?
- Je signaal 'brug moet open' is een drukknop? (dan stel ik voor dat je er ook 1 hebt voor 'brug moet dicht') of is dit
een keuze schakelaar open/dicht of moet die na een x-tijd weer vanzelf dicht gaan?
- Aandachtspunt: indien de brug open moet dan kan er nog een voertuig op aanwezig zijn, wil je dit gecontroleerd hebben?
Dit kan eventueel door een reedcontact voor en na de brug, bij het inrijden van een voertuig wordt de brug 'bezet' gemeld
en bij het verlaten van de brug wordt deze weer vrijgegeven.
Bovenstaande kun je ook met een timer oplossen. Dus: brug moet open -> verkeerslicht op rood -> magneet aan -> timer -> brug gaat open.

Een layout tekening is essentieel om een goede beschrijving te kunnen maken.

[nostalgie mode aan]
Een C64 heb ik ook gehad, programmeren in basic wordt vandaag de dag nog volop toegepast hoor, de omgeving is wel sterk verandert.
[/nostalgie mode uit]




 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #96 Gepost op: 6 maart 2015, 13:25:50 »
Citaat van: Meester Jack
Kijk es aan Wim, je huiswerk goed gedaan!
Poeh... dat is wel weer een opluchting.

Citaat van: Meester Jack
Nog enkele vraagjes:
- Je verkeerslicht bestaat uit rood - oranje - groen? Idem verkeerslicht scheepvaart?
Verkeerslicht voor het wegverkeer is alleen een rood licht.
Ik kan mijn boekje met vaarregelementen niet zo snel vinden (misschien dat @Rob Bosman dat weet), maar voor de scheepvaart is het een rood en groen licht.

Citaat van: Meester Jack
- Rij je van 2 kanten over de brug? dus dubbel verkeerslicht/dubbele stopplaats idem scheepvaart
Het wegverkeer komt van twee kanten -daarom heb ik de brug ook breder gemaakt- en komen er dus aan weerskanten van de brug stoplichten (alleen rood) en FCS-stop- of halteplaatsen.
Volgens mij zijn halteplaatsen voor de korte stops en parkeerstopplaatsen voor de langere stop. Bij de halteplaatsen wordt de magneet elektrisch omhoog gehouden.

Citaat van: Meester Jack
- Heb je 'varende' boten?
Vooralsnog niet. In elk geval zullen dat geen grote schepen worden waarvoor de brug open moet.

Citaat van: Meester Jack
- Je signaal 'brug moet open' is een drukknop? (dan stel ik voor dat je er ook 1 hebt voor 'brug moet dicht') of is dit een keuze schakelaar open/dicht of moet die na een x-tijd weer vanzelf dicht gaan?
Inderdaad een drukknop om de brug te openen. Het kan dat-ie na X-tijd weer sluit, maar dat kan ook met een drukknop.

Citaat van: Meester Jack
- Aandachtspunt: indien de brug open moet dan kan er nog een voertuig op aanwezig zijn, wil je dit gecontroleerd hebben?
Dit kan eventueel door een reedcontact voor en na de brug, bij het inrijden van een voertuig wordt de brug 'bezet' gemeld
en bij het verlaten van de brug wordt deze weer vrijgegeven.
Bovenstaande kun je ook met een timer oplossen. Dus: brug moet open -> verkeerslicht op rood -> magneet aan -> timer -> brug gaat open.
Dat is een goede: ik dacht er zelf aan om nadat het licht voor het wegverkeer op rood springt, een paar seconden te wachten voordat de slagbomen sluiten. In die paar seconden is zo’n bus wel aan de overkant.

Citaat van: Meester Jack
Een layout tekening is essentieel om een goede beschrijving te kunnen maken.
En dan bedoel je een plattegrond van de brug met aan- en afvoerwegen, de plek waar de stop-plaatsen moeten komen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #98 Gepost op: 6 maart 2015, 15:26:34 »
Dankjewel @Rob Bosman daar heb ik wat aan. ;)
Ik denk dat als ik een verkeerslicht met rood en groen licht op de landhoofden installeer dan kom ik een heel eind. Het hoeft ook allemaal niet zo modern. Die brug staat daar in een periode dat het bruggeld nog werd binnengehaald met een klomp aan een hengel.


Moet natuurlijk nog wel een NAP-schaal komen om de onderdoorvaart te kunnen meten.
Bron: Wikipedea
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Inpassen van een basculebrug
« Reactie #99 Gepost op: 6 maart 2015, 15:37:05 »
Die laatste is makkelijk, in de bouwmarkt gratis te verkrijgen in 1m lengte..
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands