Ikzelf denk dat een brug die aanvankelijk bedoeld is als spoorbrug ook dienst kan doen voor het wegverkeer. Toch?
Volgens mij is dat in 't echt weleens gebeurd. En zo niet, 't Is jouw wereld, dus jij beslist wat echt is. 8)Binnen de bebouwde kom zit de aandrijving van een basculebrug meestal ingebouwd in het brughoofd waar het scharnierpunt van de brug zit. Het verschil met deze brug is dat de hele techniek bovengronds is. Omdat er aan die kant van de module veel industrie komt, vind ik die industriële look wel verkoopbaar.
De tekening is in ieder geval al top! De rest zal voor jou zeker geen grote uitdaging zijn ;)Nou Jack, ik kan wel snel even een schetsje neerkrabbelen, maar ik zie dit toch wel als een grote uitdaging.
Ik zie wel nog de nodige kieren in je grachtenproject.Joh... dát zie je weer scherp. Die kieren kunnen wel kloppen omdat deze hele meuk voor de foto even is neergezet. Alles staat dus nog los. En gelukkig maar want als het was vastgelijmd dan had ik alles er weer moeten afbikken omdat ik misschien wel een dit brughoofd moet aanpassen of zelfs vervangen.
Ik denk even wat verder en nu ik begrijp dat je de brug gaat gebruiken voor het verkeer komt er bij mij een vraag op ... over wat voor brug gaat dan straks het treinverkeer? Ik weet dat ik nu wel heel ver vooruit denk maar je gaat voor het verkeer over van een vaste naar beweegbare brug wordt de treinbrug nu dan ook een brug die open kan?Nou @Pierre het is helemaal niet zo gek gedacht om juist nu (in dit min of meer beslissende stadium) wat verder vooruit te kijken. Ik ben dus even aan het schetsen gegaan:
Ik denk dat optie 2 mij het meest aanspreekt Wim.Mij ook Pierre. Ik wilde steeds al iets met een verhoogd spoor met daaronder bogen en dat is nu mooi opgelost. Beetje wonderlijk dat er eerst een basculebrug op je deurmat moet liggen voordat je andersom gaat denken. Enfin, eerst maar eens dat pakketje afwachten voordat ik verder ga met het inelkaar zetten van die rechter module.
Dat verbreden zal nog een heel project worden. In plaats van het vakwerkgedeelte verbreden zou ik er voor kiezen om aan weerszijden van de huidige hoofdliggers de brug te verbreden.Ik denk dat inderdaad dat aan weerszijden van de brug een voetpad aanbrengen de minst omvangrijke operatie is. Betekent dan nog wel dat er maar één bus tegelijk op de brug past. Er is misschien dus ook nog een mogelijkheid om het rijdek ietsje breder te maken. Inmiddels heb ik op Marktplaats een tweede exemplaar gevonden van dezelfde brug. Die brug verkeert in erbarmelijke staat, maar is voor de onderdelen misschien geschikt.
Bij optie 2 heb je een doodlopend stuk water dat niet al te groot is. Ik denk dat men in het echt in deze situatie niet voor de dure optie van een beweegbare brug zou gaan om dat kleine stukje water bereikbaar te maken. Persoonlijk zou ik dus voor optie 1 gaan.Kleine wateren hebben vaak diepe gronden. In dit geval gaat het er niet om hoe groot die binnenhaven is, maar meer hoe belangrijk is het dat daar scheepvaart mogelijk is. Wel, mijn hele kolenmijngebeuren grenst aan dat water en die steenkolen moeten dus ergens worden afgevoerd. Je zou dus kunnen zeggen dat een beweegbare brug een economisch verantwoorde uitgave is.
Ik weet niet of Gert-Jan hetzelfde bedoelt, maar wat dacht je van fiets-/voetpaden aan de buitenzijde van het bestaande model maken?Ik ga er vanuit dat Gert-Jan het over hetzelfde heeft.
Hij is ook mooi verouderd. ;D ;DDat is-ie zeker! Misschien moet ik maar eens een airbrush-ding voor mijn verjaardag vragen. ::)
Leuk, een Canadese brug op de Utrechtse Gracht. ;)Onze bevrijders mogen ook wel wat eer. :)
Zodra dat ding binnen is ga ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Kan alleen maar leuk worden.Ik ga het met belangstelling volgen. Gaat zeker leuk worden!
Als er FCS-wegverkeer overheen gaat rijden moeten er natuurlijk aan weerszijden van de brug slagbomen komen, een stoplicht en een Faller 161675 Faller CarSystem halteplaats. Voordat die brug opengaat moet het stoplicht op rood springen en tegelijkertijd moet de FCS-halteplaats het verkeer stoppen. Als daarna de slagbomen sluiten kan de brug omhoog. ::)@Wim Corduwener,
Volgens mij heb je met dit setje het grootste gedeelte van de bovengenoemde uitdagingen in één keer opgelost.Ik denk dat @GéJé met zijn denkwijze wel aardig in de richting komt. Want in feite is de situatie met zo’n brug niet zo heel veel anders dan bij een spoorwegovergang. Bij een spoorwegovergang sluit een trein de bomen en bij zo’n brug doet de brugwachter (ik) dat.
Dan heb je alleen nog een motortje en een schakeling nodig om de brug te openen.
En dat voor 'slechts' een kleine 200€ :o (gaat 'm niet worden vrees ik :P)Inderdaad: tweehonderd euro wordt me wat teveel, maar het idee van Gert-Jan klopt wèl.
Stukje besturing kan ik wel bouwen voor je Wim, als jij zorgt voor de slagbomen en stopmagneet
Zo te zien is je wegdek pressies breed genoeg. Aan weerszijde de brug verbreden met een voetpad zou dus volstaan.Dat verbreden zal nog een heel project worden. In plaats van het vakwerkgedeelte verbreden zou ik er voor kiezen om aan weerszijden van de huidige hoofdliggers de brug te verbreden.Ik denk dat inderdaad dat aan weerszijden van de brug een voetpad aanbrengen de minst omvangrijke operatie is. Betekent dan nog wel dat er maar één bus tegelijk op de brug past. Er is misschien dus ook nog een mogelijkheid om het rijdek ietsje breder te maken.
Zo te zien is je wegdek pressies breed genoeg. Aan weerszijde de brug verbreden met een voetpad zou dus volstaan.
Okay Wim, als je een situatieschetsje kunt maken (en ik weet dat je dat kan) dan zal ik een ontwerpje proberen te maken,Ik zal binnenkort even een schetsje maken. Ik denk dat ik die servo’s aan ga sturen met een zogenaamde servotester.
kun je die servo's van jou met 1 of 2 signalen aansturen (open/dicht) of moet dat door de nieuwe besturing geregeld worden?
... en er kunnen twee servo’s op worden aangesloten.
Ze maken allebei tegelijk dezelfde beweging. Als dat is wat je nodig hebt is dat natuurlijk goed.
Om nog wat meer vooruit te denken...Bedankt voor je meedenken @Dirk, maar daar ga ik dus nu nog niet over nadenken. Als ik teveel vooruit ga denken dan ben ik nu al bezig problemen op te lossen die er nog niet zijn. Ik wil eerst zien hoe of ik die brug tussen twee modules een mooie plek kan geven, daarna ga ik die brug in elkaar zetten en daarna ga ik pas nadenken over de besturing. Dat wordt lastig genoeg wat tijdens de bouw van die brug én de aansluitende brughoofden moet ik natuurlijk al rekening houden met de plek van de slagbomen, de motorische aandrijving van de brug, de meest handige plek voor de reedcontacten die vertellen dat de brug gesloten is en/of open. Verder moeten er naast de slagbomen nog natuurlijk stoplichten komen en lichten voor het scheepvaartverkeer.
Dit betekent wel dat ik dit gezellige brughoofd niet zal kunnen gebruiken omdat-ie te smal is. :(
Die klappen ze maar in als ze elkaar passeren :DEn de voetgangers bukken maar even. ;D
Is je oude "gezellige" brughoofd dan niet wat breder te maken? Ik vind hem best mooi genoeg om te proberen. ;)Tuurlijk kan dat @Pierre. Dan moet ik ’m doorzagen en ’m met baksteenplaat opvullen zodat-ie breder wordt. En ik weet eerlijk gezegd niet of-ie daar nou écht van opknapt.
Ben benieuwd hoe Wim dat gaat aanpakken wanneer die 2 bussen ook nog met de lichten naar elkaar gaan knipperen...Het zijn inderdaad collega’s @Jack, maar je weet toch ook dat volgens Art. 28: bestuurders slechts geluidssignalen en knippersignalen mogen geven ter afwending van dreigend gevaar? Het geven van een signaal als collegiale groet is dus niet toegestaan. En dat scheelt tegelijkertijd een boel gedoe om iets electronisch in zo’n FCS-bus te bouwen dat reageert als in de tegenovergestelde richting een andere bus nadert en dat die bussen dan een lichtsignalen geven. Ik heb eens bij Conrad rondgekeken, maar ik heb niks kunnen vinden. Gelukkig maar. 8)
het zijn toch collega's toch?
... iets electronisch in zo’n FCS-bus te bouwen dat reageert als in de tegenovergestelde richting een andere bus nadert en dat die bussen dan een lichtsignalen geven. Ik heb eens bij Conrad rondgekeken, maar ik heb niks kunnen vinden.
Het zijn inderdaad collega’s @Jack, maar je weet toch ook dat volgens Art. 28: bestuurders slechts geluidssignalen en knippersignalen mogen geven ter afwending van dreigend gevaar? Het geven van een signaal als collegiale groet is dus niet toegestaan. En dat scheelt tegelijkertijd een boel gedoe om iets electronisch in zo’n FCS-bus te bouwen dat reageert als in de tegenovergestelde richting een andere bus nadert en dat die bussen dan een lichtsignalen geven. Ik heb eens bij Conrad rondgekeken, maar ik heb niks kunnen vinden. Gelukkig maar. 8)
Vanavond het vervolg.
;D ;D ;D thumbs up voor @Wim CorduwenerZeg @Jack, daad bij woord voegen is ook niet écht jouw dingetje hè?
Dan ontwerpen we dat toch even. Dan is de enige vraag of "een lichtsignalen" enkelvoud of meervoud moet zijn bij de uitvoering van de schakeling. ;DNah, doe maar niet joh... ik zit zit hier net uit te leggen dat het geven van lichtsignalen verboden is. Komt er tóch weer eentje aanzetten met het idee voor een electronisch schemaatje.
Komt er tóch weer eentje aanzetten met het idee voor een electronisch schemaatje.Het klonk anders zo treurig:
Ik heb eens bij Conrad rondgekeken, maar ik heb niks kunnen vinden.
Hey Wim, ik wil je niet bedanken :P maar toon respect voor je 'hoelulikmehiernouweeruit' niveau ;DJongens, laten we even welwezen: een wissel-reedcontact om remlichten te laten oplichten vind ik echt heel fraai! Ook erg mooi zijn richtingaanwijzers die knipperen als er van rijrichting wordt veranderd. Maar een bus die grootlicht geeft als-ie een collega tegenkomt? Ik ben nog geen FCS-bus tegengekomen die dat automatisch doet.
Ik ben nog geen FCS-bus tegengekomen die dat automatisch doet.
Ééntje moet de eerste zijn :)Nou Dirk, dat gaat je zéker lukken en ik zal je draadje met buitengewone belangstelling volgen. 8)
Dat gaat mij helemaal niet lukken want ik wil helemaal geen FCS 8)Dat is jammer Dirk, hoe meer forumleden met FCS aan de gang gaan, hoe meer ik daar weer van opsteek. ::)
Vooralsnog volg ik joúw draadje met buitengewone belangstelling!Dankjewel Dirk, dat wordt buitengewoon gewaardeerd.
Onze 'vrienden' in Hamburg kunnen dat....Kunnen wat, bruggen bouwen?
Maar een bus die grootlicht geeft als-ie een collega tegenkomt? Ik ben nog geen FCS-bus tegengekomen die dat automatisch doet.
FCS begint eigenlijk wat ouderwets te worden. Er zijn inmiddels systemen met een decodertje in de auto, en een besturing zoals de treinbaan.Als het niet digitaal is dan is het ouderwets? ::) Nou Dirk, laat mij dan maar lekker ouderwets zijn. Als ik een stadsbus inelkaar fröbel dan wil achter de ramen van de bus Preisertjes zien en niet allemaal printplaatjes. :D
Wat ik op alle systemen tegen heb: het is nog erg groot, zodat het alleen in vrachtwagens en bussen past. Ik wacht nog tot het zo klein is dat het ook in een 1:87 Daf 33 past :D
Ik dacht al: “Waar blijft-ie!”Wat ik op alle systemen tegen heb: het is nog erg groot, zodat het alleen in vrachtwagens en bussen past. Ik wacht nog tot het zo klein is dat het ook in een 1:87 Daf 33 past :D
Of in een Fiat 600 met caravan. ::) :)
Nee hoor. In veel opzichten ben ik ook ouderwets :)Helemaal prachtig al die digitale systemen maar de basis is bij allemaal nog steeds het "ouderwetse" FCS. Een rijdraad in de weg en een magneetje onder een sturende vooras. FCS is dus niet ouderwets maar doorontwikkeld naar de moderne systemen van tegenwoordig.
Ik bedoel iets anders. Toen FCS op de markt kwam was het state-of-the-art. Ik herinner me verbaasde gezichten, "dat zoiets nou ook al kon". In die zin begint FCS ouderwets te worden: er zijn nu systemen die veel geavanceerder zijn, en waarmee veel realistischer gereden kan worden. Die zijn dan toevallig allemaal digitaal, da's waar, maar als er een analoge oplossing met dergelijke mogelijkheden komt vind ik dat minstens zo mooi.
Tja? hoe klein wil je het hebben? Als het in een 500tje past, past het volgens mij overal in. ;)Wat ik op alle systemen tegen heb: het is nog erg groot, zodat het alleen in vrachtwagens en bussen past. Ik wacht nog tot het zo klein is dat het ook in een 1:87 Daf 33 past :D
Of in een Fiat 600 met caravan. ::) :)
Ik vind dat de verhouding van de breedte ten opzichte van de lengte van de brug zo zelfs beter is dan het origineel.Dat vind ik eigenlijk ook. Ik ben blij dat ik die brug fors breder heb gemaakt en inderdaad de lengte en breedte lijken nu meer in verhouding.
Wat je bij bruggen met houten wegdekken ook wel ziet is dat ze er een laag teer met grit op aanbrengen voor een betere grip. In plaats van dat schuurpapier kan je de voetpaden ook zwart schilderen en dan instrooien met fijn zand. Dan blijft de structuur van de planken zichtbaar.Inmiddels ben ik toch maar bezig gegaan met het opzetje van @Pierre. Ik ben bang dat strooien met fijn zand toch een beetje een rommeltje wordt. Als het mislukt dan weet ik niet of ik dat zand er nog af krijg.
...maar ik heb ook al wel eens over hetvolgende zitten nadenken:Volgens mij gaat het hier nu niet meer over een FCS-bus die over mijn brug gaat rijden, maar meer over hoe klein kun je FCS-autootjes maken. Lijkt me een geinig onderwerp voor een nieuw topic. ;D
Er bestaan ook N-schaal FCS auto's. Als je het binnenwerk uit een N vrachtwagen haalt, past dat dan in een H0 personenwagen? ::)
...komt het ook voor dat een moderator zijn boekje te buiten gaat. Veel fora of mailinglijsten hebben in zo'n geval nog een sysop of netwerkbeheerder waar geklaagd kan worden.Jawel, we hebben @Tante Sem en dat klinkt een stuk gezelliger dan Sysop Sem! En maak je geen zorgen; er komen meer dan genoeg klachten over mij bij haar binnen. :o
Maar ja,... Wij hebben geen sysop. ;D
Pierre had natuurlijk nog wel een caravan nodig om de accu in te stoppen maar ik heb ook al wel eens over hetvolgende zitten nadenken:
Er bestaan ook N-schaal FCS auto's. Als je het binnenwerk uit een N vrachtwagen haalt, past dat dan in een H0 personenwagen? ::)
6 - Bouwen, aansluiten en testen.Bouwen? Wát bouwen!
Ik ben ook begonnen om oude huisjes ed. rustig te slopen en de onderdelen te bewaren.Beste Roel,
Je weet nooit. En als ik naar jouw projecten kijk, dan heb ik dit spul straks ook nodig.
Bouwen? Wát bouwen!
Bouwen? Wát bouwen!Zie stap 5...
Kijk es aan Wim, je huiswerk goed gedaan!Poeh... dat is wel weer een opluchting.
Nog enkele vraagjes:Verkeerslicht voor het wegverkeer is alleen een rood licht.
- Je verkeerslicht bestaat uit rood - oranje - groen? Idem verkeerslicht scheepvaart?
- Rij je van 2 kanten over de brug? dus dubbel verkeerslicht/dubbele stopplaats idem scheepvaartHet wegverkeer komt van twee kanten -daarom heb ik de brug ook breder gemaakt- en komen er dus aan weerskanten van de brug stoplichten (alleen rood) en FCS-stop- of halteplaatsen.
- Heb je 'varende' boten?Vooralsnog niet. In elk geval zullen dat geen grote schepen worden waarvoor de brug open moet.
- Je signaal 'brug moet open' is een drukknop? (dan stel ik voor dat je er ook 1 hebt voor 'brug moet dicht') of is dit een keuze schakelaar open/dicht of moet die na een x-tijd weer vanzelf dicht gaan?Inderdaad een drukknop om de brug te openen. Het kan dat-ie na X-tijd weer sluit, maar dat kan ook met een drukknop.
- Aandachtspunt: indien de brug open moet dan kan er nog een voertuig op aanwezig zijn, wil je dit gecontroleerd hebben?Dat is een goede: ik dacht er zelf aan om nadat het licht voor het wegverkeer op rood springt, een paar seconden te wachten voordat de slagbomen sluiten. In die paar seconden is zo’n bus wel aan de overkant.
Dit kan eventueel door een reedcontact voor en na de brug, bij het inrijden van een voertuig wordt de brug 'bezet' gemeld
en bij het verlaten van de brug wordt deze weer vrijgegeven.
Bovenstaande kun je ook met een timer oplossen. Dus: brug moet open -> verkeerslicht op rood -> magneet aan -> timer -> brug gaat open.
Een layout tekening is essentieel om een goede beschrijving te kunnen maken.En dan bedoel je een plattegrond van de brug met aan- en afvoerwegen, de plek waar de stop-plaatsen moeten komen?
Citaat van: Meester Jack
Meester?? ;D dacht ut ff niet...
En dan bedoel je een plattegrond van de brug met aan- en afvoerwegen, de plek waar de stop-plaatsen moeten komen?
- De leds van de lichten met dezelfde functie worden parallel geschakeldAls je bedoelt dat die door dezelfde logische uitgang bestuurd worden; helemaal mee eens Jack. In de praktische uitvoering zou ik LEDs met dezelfde functie in serie zetten, tot een voor de voedingsspanning acceptabel aantal, zodat je met een kleinere weerstand uit de voeten kunt. Als je voedt met 12V kun je toch zeker 4 rode LEDs in serie zetten, met een weerstand van 270 ohm of hoger.
Nu zou ik nog moeten weten:12 - 16 volt gelijkstroom en ik heb nog niet kunnen uitvinden hoeveel zo'n magneet gebruikt, misschien dat @Pierre dat weet.
- Worden de stopmagneten via een wissel- of gelijkspanning aangestuurd en hoeveel stroom trekt 1 magneet?
- Idem voor de motor van de brug12 - 16 volt gelijkstroom
- De stuurspanning voor de servo's is 12VDC (gelijkspanning)?Ik denk dat ik die servootjes aan zou kunnen sturen met zo'n servotester:
Het kan zijn dat hiervoor relais gebruikt moeten worden.
Kun je bovenstaande eens bekijken en zien of alle componenten erop staan?Volgens mij heb je niks vergeten Jack!
Als je het dan helemaal goed wil doen vergeet dan ook het gele licht niet boven het water aan de brug. Dit geeft aan dat er bij een gesloten brug er onder door gevaren mag worden.Jeffrey, ik denk dat ik het even zo laat. Het is niet zo'n hele drukke vaarroute en als bootjes onder de brug passen... mijn zege hebben ze. :D
Ik heb geen idee Wim. Ik heb zelf mijn stopspoelen gemaakt van een spoeltje om een m8 bout en die worden met een relais geschakeld.Een stopspoel bij Conrad kost € 24,99 en als jij ’m maakt zeker een drol en drie knikkers? Dacht ik wel! Heb je het maken van zo’n spoel ooit in een draadje gezet? ;)
Ik heb geen idee Wim. Ik heb zelf mijn stopspoelen gemaakt van een spoeltje om een m8 bout en die worden met een relais geschakeld.Een stopspoel bij Conrad kost € 24,99 en als jij ’m maakt zeker een drol en drie knikkers? Dacht ik wel! Heb je het maken van zo’n spoel ooit in een draadje gezet? ;)
Ik denk dat printklemmen (dat zijn toch soldeerbare kroonsteentjes?) wel wat netter werken.
Tsja die microprocessor, is dat een programmeerbare chip?
...en nou stoppen met janken en beginnen met bouwen!!!! ;DOké baas!
Kan je niet een tandrad deel op de bascule maken,en dan een tand(rad van een slooploc)wieltje op de asDan zou ik op het deel dat rolt een nieuwe vertanding moeten zetten en dat heeft volgens mij niet zoveel zin.
Morgenavond even een test-run doen met een FCS-bus. :o
Chips en cola staan klaar, hoe laat begint het programma? ;DIs het hier de Cineac ofzo?
Je levert weer mooi werk Wim. Ik ben nog steeds weg van je houten brugdelen. Mooi man. ;)Dankjewel @Pierre, maar volgens mij was dat jouw idee! ;)
Je levert weer mooi werk Wim. Ik ben nog steeds weg van je houten brugdelen. Mooi man. ;)Dankjewel @Pierre, maar volgens mij was dat jouw idee! ;)
Er moet natuurlijk nog een soort bak aan het uiteinde komen waar de ballast in komt te zitten.Vouwen van karton, dan is het zo gebeurd.
Dat was ik even kwijt :o Volgens mij ging dat alleen maar over de stoep aan de zijkanten. Maar hoe dan ook ik vind dat wegdek geweldig mooi gemaakt.Ik weet het alweer. Nou @Pierre, dat houten trottoir is lekker uit de verf gekomen. Ikzelf ben ook wel blij met mijn rete-strakke belijning. Ik dacht eerst dat het te wit zou worden, maar dat viel erg mee.
Mooi Wim! Heel mooi.Ik denk dat ik -net als bij de overkant- op dat stuk trottoirtegels neerleg. Dat denk ik nu, maar morgen kan ik ineens zomaar verzinnen dat het traan- of wafelplaat wordt. Verder moet ik nog even uitzoeken hoe ik met die vertande rand het bruggenhoofd mooi laat aansluiten op een manier dat het bruggenhoofd zoveel mogelijk identiek wordt aan de overkant. Maar het lijkt aardig te lukken.
Over wegdek gesproken; Wat komt er tussen de wanden waar de vertanding op zit? ook hout of begin je daar al met steentjes?
maar morgen kan ik ineens zomaar verzinnen dat het traan- of wafelplaat wordt.Nu je over wafelplaat begint; even een tip voor iedereen die op zoek is naar wafelplaat.
Nog even terugkomend op de aandrijving.Je hebt gelijk @GéJé er komen nog portalen aan weerszijde van het rollende gedeelte. Deze komen aan de zijkanten en zorgen er tevens voor dat de rolbrug in de vertanding blijft zitten. En inderdaad; in het echt rolt zo’n brug via de bovenkant van dat portaal naar achteren.
Je hebt weer een behoorlijk stuk gedaan Wim. Ziet er goed uit. ;)Dankjewel Pierre,
Over ballast gesproken, wat zouden die bruggenbouwers in zo’n ballastbak stoppen: beton, ijzer of water? Het meest makkelijke is natuurlijk water, maar dan moet ik er nog wel een mangat in maken. Eens in de zoveel tijd moet dat wateren natuurlijk uit om de binnenkant en de menie te zetten anders roest die bak zo weg.
Nog een baar dwarsverbindingen en de brug kan in de verf.
De andere kant is: die kist is dicht, dus geen hond die ziet dat jij er wat lood in hebt gestopt ;)Dan ga ik voor een paar plakjes lood... en dan zeg ik gewoon dat er écht beton in zit. ;)
Je schrijft dat je het bascule deel met touwtjes aan weerszijde naar beneden wil trekken. Maar dit deel gaat niet recht naar beneden. Het rolt naar achteren. Als je naar de voorbeelden in het echt kijkt, dan zie je dat het middelpunt van het tandwiel recht naar achteren wordt getrokken.Vaak leg ik ideeën van anderen even naast me neer om er later weer op terug te komen en ik vond deze constructie op http://www.theweebsite.com/trains/scherzer_build.html (http://www.theweebsite.com/trains/scherzer_build.html)
Dit punt dus
(http://www.mijnalbum.nl/Foto720-GANCRETZ.jpg)
Bij jou brug zitten daarvoor ook de twee benodigde portalen.
Volgens mij kan je de touwtjes dus beter over deze portalen naar achter en dan aan het eind naar beneden laten lopen.
Ik denk dat de brug dan beter rolt omdat deze portalen ook voorkomen dat de brug gaat torderen bij het open trekken.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto540-SZUCOTHV.jpg)
Dit is wel ongeveer wat ik bedoelde. :)Joh! :D
Ik ga eerst maar eens op zoek naar hele kleine katrolwieltjes en ik denk dat ik dan in de botenmodelbouwwereld terechtkom. ::)
Kleine snaarwieltjes kan je vinden in een oude CD speler of brander. Of nog oudere (auto)cassette speler.Dit weekend heb ik weekenddienst, maar tussendoor heb ik er een op-zoek-naar-snaarwieltjes-dag van gemaakt.
Ik moet nu verzinnen of ik een gootje op de rand zet of een vertande rail.Een spoorstaaf en dan een wieltje aan de basculebrug dat daag overheen loopt?
Een spoorstaaf en dan een wieltje aan de basculebrug dat daag overheen loopt?Een beetje een late reactie @GéJé maar aan weerszijde zo’n spoorstaaf is niet eens zo’n gek idee.