Inmiddels is een tussenprojectje tot een voorlopig einde gekomen, het Raptor-Braille project werkt na een lange vertraging door de vraag "welke kabel", uiteindelijk bleek de Braille-Lezer toch iets te doen met "handshakes"......

Op de foto een overzichtje: de "lezende vingers" van mijn blinde collega-lid, de Braille-Lezer onder de vingers, daarboven op de Raptor met de Braille Vertaal software, achter de Braille-Lezer de interface, die naast de bewuste kabel naar de Braille-Lezer, ook S88 en booster aansluitingen heeft naar de Raptor en naar de baan en booster, rechts mijn mobiele booster, die weer aangesloten zit op de "Gast" aansluitingen van de testbaan van de MSG/Den Bosch (deze testbaan heeft een aantal centrales in gebruik, waarvan er twee zichtbaar zijn)
Na dat het lezen op zich doorgenomen was, zijn we begonnen om het baanplan van de test baan in de Raptor te zetten, na een poosje was dat gebeurd, het voordeel van onze blinde medemens is dat ze juist door hun handicap heel snel iets opnemen.
Daarna twee loks in de Raptor geregistreerd, op de baan gezet en ook nog aan Raptor verteld dat we dat gedaan hadden en toen op de runknop gedrukt en hebben de twee loks tot volle tevredenheid een tijd automatisch gereden, waarbij onze collega de positie van de twee loks en het gedrag van één lok volgde op de Braille-Lezer volgde.
De test is tot volle tevredenheid verlopen, hoe gaat het nu verder?, de komende dikke maand gaat hij zich inlezen in, vooral, de module catalogus van Raptor, aan de hand daar van kan hij bepalen of de Raptor voldoet aan zijn wensen om zijn baan thuis te besturen, ja er is een grote baan thuis met 65 wissels, wordt bestuurd met een IB en Koploper, maar ik denk dat Koploper te veel grafische zaken heeft, die hij niet kan lezen/zien.
Ook valt er nog wel wat te fine-tunen aan de te lezen data: de actieve regel in de Raptor is in hoofdletters, leest niet makkelijk in de braille-lezer, in de handbediening staat een pijl voor de rijrichting, ook niet goed, als de tekst langer is als het display dan begint de tekst heen en weer te schuiven, kan er ook uit, hij weet nu al van een paar regels hoe de hele zin luidt.
Ik heb van deze exercitie een tevreden gevoel overgehouden en zal, als het allemaal doorzet, nog wel wat bemoeienis hebben.
Groet, Anne W