Iemand op een forum heeft me gevraagd om nog eens een serie overzicht foto’s te plaatsen, hierbij:
Het zuidelijk in- en uitrijspoor van het hoofdstation, dit station heeft nog geen naam, met de stad in aanbouw, de balken die nu over de sporen lopen gaan t.z.t. weg, verder onderin het spoor wat naar/van de twee dubbelsporige schaduwstations onder de stad/het station loopt, links het begin van het industrieterrein.

Dezelfde foto, maar iets dieper.

Het industrieterrein met 3 sporen

De noordelijke in- en uitrijsporen met het kasteel, waaronder zich een klimspiraaltje van de bergbaan bevindt, links twee sporen van de bergbaan, achter in één naar/van de “hoogte”, links één die uit de klimspiraal komt, ook links de ruimte waar straks het lokdepot van het hoofdstation gaat komen.

Onder het station Darligen, waar de bergsporen beginnen en eindigen, naar de klimpspiraal kun je op twee manieren, het rechtse spoor en het linkse spoor die het enkelsporige tunneltje ingaat naar een dubbelsporig schaduwstation, boven het station Zindelstein, daar is een splitsing in het bergspoor, één spoor gaat rechtstreeks naar het eindstation, het andere spoor via een omweg met een wachtmogelijkheid, links onder het parade baanvak van/naar een dubbelsporig schaduwstation onder Zindelstein.

Dezelfde foto, maar dan iets meer naar links, het eindstation van de bergbaan wordt een stukje zichtbaar

Het middengedeelte van het eindstation van de bergbaan met de naam St. Niklaus, onderin het paradebaanvak, onder St. Niklaus bevindt zich een dubbelsporig schaduwstation wat dus ligt tussen het paradebaanvak en Darligen.

Het station St. Niklaus en de tunnelingang van het paradebaanvak, wat dus naar het b.g. schaduwstation gaat.

Op het moment rijden er 19 treinen geautomatiseerd rond, en heen en weer, waarvan 3 puur op het bergspoor tussen Darligen en St. Niklaus, via Zindelstein.
Dat is mijn baan in een “vogelvlucht”, ongetwijfeld nog niet begrijpbaar voor een aantal lezers, maar denk je maar een groot dubbelsporig ovaal in, die gekronkeld over een U-vormige tafel loopt en waarvan in Darligen een enkelsporig bergspoor aftakt en weer aansluit na kopmaken in St. Niklaus.
Hoe e.e.a. geautomatiseerd is hoop ik binnenkort in een gedetailleerd verslag te publiceren.
Groet, Anne W