Auteur Topic: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig was als met ....  (gelezen 655509 keer)

Offline arend65

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #625 Gepost op: 21 november 2015, 08:08:40 »
Ziet er goed uit Anne, het begint aardig op Rothenburg o/d Tauber te lijken.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #626 Gepost op: 22 november 2015, 22:02:36 »
De bouwwerkzaamheden zijn begonnen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #627 Gepost op: 23 november 2015, 23:39:42 »
Ik liep vandaag tegen een "licht zorgwekkend" probleem aan, er stond geen spanning meer op een stukje rails, een 2201 van 90 mm, wat niets anders betekent dan dat de 4 koperen connectoren onder de bielzen geoxideerd zijn, ik heb dat in hetzelfde baanvak al een keer eerder gehad, ik wijt het aan "ballast vast leggen met verdunde houtlijm"(lang geleden).

De vorige keer heb ik een draad aan een puntcontact gesoldeerd, deze keer heb ik de ballast tussen twee bielzen weggehaald, het koper met een heel klein schroevendraaiertje bewerkt en daarna de soldeerbout met verse tin er tegen aan gehouden, en er was weer spanning.

Licht zorgwekkend omdat dit een makkelijk bereikbare plaats was.....

Ook wordt ik geconfronteerd met een zwakheidje in een Märklin MFX decoder, ik heb al een railbus die zo nu en dan qua functies helemaal de mist in gaat (typisch is dat zijn blauwe Oostenrijkse broertje dat niet heeft), maar mijn nieuwe E 40 is nu twee keer op volle snelheid van richting veranderd en daarna gelijk weer van richting veranderd.

Nu doe ik een test met zowel Motorola alswel DCC ingeschakeld, t.b.v. een collega die ook wat problemen heeft, dus als het meer voorkomt, dan zal ik DCC weer eens uitzetten en kijken wat er dan gebeurt.

Verder met de bouwwerkzaamheden:

om te kijken of de hoeken een beetje netjes zijn, het gebouw in elkaar geklikt, ik heb ze wel eens slechter gezien.

en weer verder met het "kleuterschool" plakwerk

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #628 Gepost op: 24 november 2015, 00:39:49 »
Dag Anne,
Dat heb je op een charmante manier opgelost... het lijkt net alsof je last hebt van konijntjes. Rotbeesten zijn het.  ;)
En er is natuurlijk helemaal niks mis met aluminiumfolie. Voor dat afplakken van de binnenkant gebruik ik meestal aluminium tape.

Te koop bij Praxis voor € 6,79.
Deze zijn verkrijgbaar in rollen met een schutvel en zonder. Ikzelf vind de rollen zonder schutvel sneller werken. Maar iedereen werkt natuurlijk het lekkerst op zijn of haar eigen manier.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #629 Gepost op: 24 november 2015, 10:41:29 »
Beste Wim,

Ik denk dat het met tape inderdaad makkelijker gaat....op grote oppervlakken, maar rond ramen en zo moet je toch wel wat kunnen schuiven en dat gaat, denk ik, niet met die tape.

Groet, Anne W

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #630 Gepost op: 24 november 2015, 14:51:16 »
Iedereen werkt het lekkerst op zijn of haar eigen manier. En er zijn vele wegen die naar een lichtdicht huis leiden.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #631 Gepost op: 25 november 2015, 22:20:01 »
Een testje om te kijken of de meest zichtbare hoek klopt, het ziet er niet slecht uit.

De ondergeveltjes hebben gordijnen, de vertikale achtergevels ook en de vakwerkgevels, die vanzichzelf al kozijnen hebben, hebben nu ook glas.

Verder heb ik relatief veel gereden met de baan om te kijken wat er gebeurde met de E 40, maar ook omdat ik met het schilderwerk van het Faller hoekhuis moest beginnen.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #632 Gepost op: 25 november 2015, 23:38:36 »
Iemand op een forum heeft me gevraagd om nog eens een serie overzicht foto’s te plaatsen, hierbij:

Het zuidelijk in- en uitrijspoor van het hoofdstation, dit station heeft nog geen naam, met de stad in aanbouw,  de balken die nu over de sporen lopen gaan t.z.t. weg, verder onderin het spoor wat naar/van de twee dubbelsporige schaduwstations onder de stad/het station loopt, links het begin van het industrieterrein.

Dezelfde foto, maar iets dieper.

Het industrieterrein met 3 sporen

De noordelijke in- en uitrijsporen met het kasteel, waaronder zich een klimspiraaltje van de bergbaan bevindt, links twee sporen van de bergbaan, achter in één naar/van de “hoogte”, links één die uit de klimspiraal komt, ook links de ruimte waar straks het lokdepot van het hoofdstation gaat komen.

Onder het station Darligen, waar de bergsporen beginnen en eindigen, naar de klimpspiraal kun je op twee manieren, het rechtse spoor en het linkse spoor die het enkelsporige tunneltje ingaat naar een dubbelsporig schaduwstation, boven het station Zindelstein, daar is een splitsing in het bergspoor, één spoor gaat rechtstreeks naar het eindstation, het andere spoor via een omweg met een wachtmogelijkheid, links onder het parade baanvak van/naar een dubbelsporig schaduwstation onder Zindelstein.

Dezelfde foto, maar dan iets meer naar links, het eindstation van de bergbaan wordt een stukje zichtbaar

Het middengedeelte van het eindstation van de bergbaan met de naam St. Niklaus, onderin het paradebaanvak, onder St. Niklaus bevindt zich een dubbelsporig schaduwstation wat dus ligt tussen het paradebaanvak en Darligen.

Het station St. Niklaus en de tunnelingang van het paradebaanvak, wat dus naar het b.g. schaduwstation gaat.

Op het moment rijden er 19 treinen geautomatiseerd rond, en heen en weer, waarvan 3 puur op het bergspoor tussen Darligen en St. Niklaus, via Zindelstein.

Dat is mijn baan in een “vogelvlucht”, ongetwijfeld nog niet begrijpbaar voor een aantal lezers, maar denk je maar een groot dubbelsporig ovaal in, die gekronkeld over een U-vormige tafel loopt en waarvan in Darligen een enkelsporig bergspoor aftakt en weer aansluit na kopmaken in St. Niklaus.

Hoe e.e.a. geautomatiseerd is hoop ik binnenkort in een gedetailleerd verslag te publiceren.

Groet, Anne W

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #633 Gepost op: 26 november 2015, 10:12:12 »
Ik blijf het een prachtige baan vinden Anne. ;)  Na deze uitleg en fotoserie toch weer een stuk duidelijker geworden allemaal.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #634 Gepost op: 26 november 2015, 10:20:45 »
De bovenleiding ziet er ook beschaafd uit. Is die van Sommerfeldt?

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #635 Gepost op: 26 november 2015, 14:11:25 »
Prachtige baan!

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #636 Gepost op: 26 november 2015, 14:23:49 »
Ik zie een heleboel foto's niet. In plaats daarvan witte kruisjes in een zwart vlak. En niet alleen in het laatste bericht.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline PietB

• Rangeerder
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
« Reactie #637 Gepost op: 26 november 2015, 17:50:09 »
Aan deze kant geen problemen met de foto's Martin.
Ik zie ze wel.
Misschien een keer je browsercache legen?

Shift +F5 voor FireFox en CTRL +F5 voor Internet Explorer.

grt Piet.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #638 Gepost op: 26 november 2015, 17:53:00 »
Inmiddels zijn alle foto's weer zichtbaar. Zonder F5 en al dat soort trucs.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #639 Gepost op: 26 november 2015, 19:11:56 »
Jullie praten over toetsen die helemaal niet op m’n iPad zitten.  ::)

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #640 Gepost op: 26 november 2015, 19:51:41 »
Je baan blijft indrukwekkend Anne, prachtig.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #641 Gepost op: 26 november 2015, 19:57:21 »
Kijk, dat zijn nou mooie overzichtsplaatjes. Prachtig.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #642 Gepost op: 26 november 2015, 21:46:04 »
Leuke baan. Vooral de hoogte van de bergen t.o.v. Tunnelingangen vind ik mooi.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #643 Gepost op: 26 november 2015, 22:43:55 »
Beste Wim,

Het is Viessmann.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #644 Gepost op: 27 november 2015, 00:01:34 »
Op verzoek van één van de leden van het 3-rail forum heb ik een paar treinritten "gemaakt", zodat hij het verloop van de baan wat beter kon begrijpen:

Eerst even wat definities: een 90 graden bocht is een bocht van de noord-zuid as naar de oost-west as, een 180 graden bocht is compleet de ander kant op, "h" is op ca. 14 cm boven de tafel, "l" is op ca, 4 cm boven de tafel.

De trein vertrekt van spoor 1 van het hoofdstation op hoogte "h", zie 3e foto, naar het noorden, achter de tunnel ligt een 90 graden bocht naar links, de trein rijdt één van de twee sporen van het schaduwstation onder Zindelstein op, dit schaduwstation loopt af van "h" naar "l"

Na dit schaduwstation komt er een 90 graden bocht naar links, de trein komt de laagste dubbelsporige tunnel uit op foto 6 en rijdt nu op het paradebaanvak en rijdt de tunnel in op foto 8, maakt een 180 graden bocht naar rechts en rijdt één van de twee sporen onder St. Niklaus op, dit schaduwstation loopt op van "l" naar "h".

Na dit schaduwstation is er een 180 graden bocht naar rechts, de trein kruist boven de al afgelegde sporen heen, komt uit de hoogste dubbelsporige tunnel op foto 6 en rijdt door het station Darligen, dat in een 90 graden bocht naar links ligt, na het station passeert de trein een brug, foto 5.

Na de brug komt er een 90 graden bocht naar rechts en een daling van "h" naar "l", foto 2, waarna er een 180 graden bocht naar links volgt, foto 2, waarna de trein één van de 3 sporen van het schaduwstation onder het hoofdstation op rijdt.

Na dit schaduwstation is er een 180 graden bocht naar rechts, kruist onder langs het uitgaande spoor van het hoofdstation en rijdt één van de 2 sporen van het schaduwstation onder het industrieterrein/de stad op, dit schaduw station klimt van "l" naar "h".

Na dit schaduwstation volgt een 180 graden bocht naar rechts en de trein rijdt spoor 1 van het hoofdstation op, foto 1.

Dus gewoon een ovaal met wat kronkelingen.

Het bergspoor:

trein vertrekt van spoor 1 van Darligen, foto 5 en rijdt het enkelsporige tunneltje rechts in, een 90 graden bocht naar rechts en komt in het eigen schaduwstation onder Zindelstein, na dit schaduwstation komt hij in de klimspiraal (naar rechts) onder het kasteel, foto 4, klimt in 540 graden naar  de vereiste hoogte en komt uit het tunneltje onder van het kasteel, foto 4, maar niet echt te zien, gaat de stenen brug over en rijdt spoor 1 op van Zindelstein, foto 5, ook niet te zien, je ziet spoor 2.

van spoor 1 rijdt hij naar een wachtspoortje en vandaar door een 90 graden bocht naar links naar de enkelsporige tunneluitgang links op foto 6 en eindigt zijn rit op spoor 3 van het kopstation St. Niklaus.

dit was het boemeltje tussen Darligen en St. Niklaus, nu het verkeer wat van de hoofdbaan af komt, de trein vertrekt van spoor 3 van Darligen, kruist spoor 2 en gaat rechts langs de kolenmijn, foto 5 en verdwijnt onder de stenen brug uit het zicht, dit spoor eindigt in de b.g. klimspiraal onder het kasteel.

tot Zindelstein volgt hij hetzelfde traject als de boemel, alleen in Zindelstein gaat hij naar spoor 2 en vandaar rechtstreeks door een 90 graden bocht naar links naar spoor 1 of spoor 2 van het kopstation St. Niklaus.

Met potlood en papier zou je nu in staat moeten zijn om een ruw baanplan te tekenen.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #645 Gepost op: 29 november 2015, 23:37:10 »
De afgelopen dagen verder met de lichtisolatiewerkzaamheden (gelukkig heb ik de kleuterschool met goed gevolg doorlopen):

Verder heb ik de laatste lok met vast stam voorzien van een sleper in de 1e wagon, een stroomvoerende koppeling in wagon en de lok (zowel de wagon als wel de lok zijn niet "ingericht" voor stroomvoerende koppelingen) en e.e.a. aangesloten, deze trein zal niet meer stoppen door een contact gebrek tussen sleper en puko's

Het wordt de komende weken wat rustig in dit topic, ik ben in het buitenland...

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #646 Gepost op: 17 december 2015, 12:25:28 »
Weer terug uit het buitenland, rommel opgeruimd, de kranten gelezen en het nodige werk voor de club gedaan (onze n-baan "Verbrückt" is uitgenodigd voor Schleswig Holstein in maart 2016), dus nu weer verder.

Ik ben klaar met de iolatie van het vakwerkhuis in Miltenburg, ook hangen alle gordijnen, dus nu begint het echte bouwen.

De eerste gevel van de Göthestrasse is geschilderd en voorzien van de nodige kozijnen en zo

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #647 Gepost op: 21 december 2015, 00:02:53 »
Vandaag een 2e sleper onder de E40 gehangen, hij rijdt veel te stotterend, door de hele lange sleper denk ik, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=58348.0

Verder de accu van mijn fiets leeggefietst, de verdiepingswanden van het vakwerkhuis geplaatst en van binnen de isolatie bijgewerkt, ook een paar ramen verduisterd.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #648 Gepost op: 23 december 2015, 22:34:40 »
De E40 lok heeft een specifieke taak gekregen: stofzuigen, op de foto vertrekt de sneltrein getrokken door de V220 net.

De Br 94.4, die een Esu V4.0/M4 Loksound heeft, laat ik nu door mijn centrale aansturen op DCC, het valt mij wel op dat de, met een Märklin MS1 ingegeven, afremvertraging bij DCC schijnbaar op een andere plaats staat want op DCC bedrijf is er geen afremvertraging te vinden, eens uitlezen met een Tams centrale.

De eerste zijwand zit in het vakwerkhuis en ook de achtergeveltjes zijn samengevoegd, nog wat aanvullende isolatie werken

Van de Goethestrasse is de tweede gevel ook in aanbouw

Groet, Anne W

Offline Michel Bikkel

• Super Modelspoorder
« Reactie #649 Gepost op: 24 december 2015, 18:31:33 »
Hoi Anne,

bij mijn DCC decoders zit de rem en optrek vertraging in CV3 en 4
Groet Mies