Auteur Topic: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig was als met ....  (gelezen 655383 keer)

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #550 Gepost op: 29 maart 2015, 14:30:00 »
Het misstaat niet, Anne. Zoals Pierre al zei geeft het een idee van glas-in-lood ramen. Maar ik denk dat dat ook de bedoeling was.
Het wordt trouwens een leuk model rathaus.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #551 Gepost op: 30 maart 2015, 22:48:24 »
Vanmiddag bezig geweest met de laatste "glas in lood" ramen, nog wat isolatie en de erkers zitten op hun plaats, verder blijkt me dat de ramen wat te helder/doorkijkbaar zijn, vooral bij interne verlichting, ik dacht nog een lampje te hebben, maar nee, morgen moet ik toch even naar Waalwijk....

Daarna plaats ik even een lampje, klik ik de wanden en het dak even "in elkaar" en zet er spanning op, heb ook al vast aan Kibri gevraagd om een PDF van de gordijnen die in het bouwpakket er bij zitten, het zijn er te weinig en ze zijn te klein of te groot.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #552 Gepost op: 3 april 2015, 23:47:40 »
De wanden zijn nu van binnen voorlopig klaar, e.e.a. in elkaar geklikt, een lampje geplaatst en aangesloten en daarna het dak geplaatst.

Spanning op de verlichtingsaansluiting gezet:

Op zich niet verkeerd, behalve dat het lampje te direct zichtbaar is, dus van papier een "scherm" gemaakt met een grote diameter en die om de lamp gezet

Resultaat is tevredenstellend, maar links en rechts en boven wordt het donkerder, dus twee lampjes en wat hoger plaatsen denk ik en een aangepast "scherm".

De 1e en 2e verdieping vormen een eenheid, staat op de muren van de begane grond en zit ook vastgeklikt, ik ga de klikverbindingen wegsnsijden/vijlen, zodat ik bij de verlichting kan komen en ook denk ik dat ik de hoeken van de 1e en 2e verdieping dan mooier kan krijgen.

Hier komt hij ongeveer te staan

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #553 Gepost op: 4 april 2015, 11:06:38 »
Heel mooi.

Is dat een lichtlek, die rechthoek tussen de bovenste en de middelste verdieping, helemaal links in beeld?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #554 Gepost op: 4 april 2015, 23:07:06 »
Beste Dirk,

Ik ben nog volop aan het bouwen en in dat gat moet nog wat in.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #555 Gepost op: 4 april 2015, 23:37:15 »
De eerste twee wanden zijn aan elkaar gelijmd.

Verder met de verlichtingsexperimenten, de twee lamp gemonteerd en een nieuwe "hoes" gemaakt.

Op zich niet slecht, maar:

de lampjes moeten wat omhoog, het is boven minder licht

de hoes moet groter, onder een hoek kijk ik er langs heen, het papier tegen de wand, dus tegen sommige ramen is ook niet goed, dus latjes van 1 cm dik op de wanden en daar het papier tegenaan, dat is het volgende experiment.

Groet, Anne W

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #556 Gepost op: 5 april 2015, 17:11:23 »
Dat er op de ene etage meer of minder licht is dan op de andere etage vind ik eigenlijk natuurlijker dan dat er op beide etages precies evenveel licht is. Formeel gezien zit er een vloer tussen beide etages, dus in principe kán het licht nooit even sterk zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #557 Gepost op: 5 april 2015, 23:29:24 »
Beste Wim,

Natuurlijk kunnen er verschillende lichtsterktes zijn in verschillende ruimtes, maar ik ga er nog even van uit (maar niet lang meer) dat de twee verdiepingen van dit gebouw open ruimtes zijn en de Duitsers een beetje aanvoelend, denk ik dat ze dezelfde lampen hebben gehangen.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #558 Gepost op: 6 april 2015, 23:31:06 »
Gisteren wand 2 en 3 met elkaar verbonden.

Vandaag wand 3 en 4 met elkaar verbonden, morgen wand 1 en 4, ondertussen isoleer ik ook de hoeken.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #559 Gepost op: 4 mei 2015, 00:00:07 »
De laatste tijd ben ik druk geweest met het testen voor Raptor van firmware updates, hoe kan ik zelf die updates doen en twee nieuwe software modules: rijweggebod en tijdelijk blokverbod, inmiddels ben ik met het testen van het updaten van de firmware zo ver gevorderd dat het goed werkt, wat ook geldt voor het maken van een back-up van het baanplan/loklijst, er moet nog één apparaat tussen uit en één apparaat verwisseld worden.

Over de opties heb ik, na uitgebreid testen, gerapporteerd, in het tijdelijk blokverbod  zit nog wat, in een bepaalde situatie wordt hij opgeheven door één van de andere 160.000 regels software, maar dat is aan de programmeur om uit te zoeken.

Gelukkig maar, het slurpt nogal wat tijd op al dat testen, vandaag ook wat tijd verloren aan een fout die mijn eigen fout bleek te zijn: eergisteren waren mijn buurjongetjes op bezoek, die willen ook altijd in het donker rijden en toch zag ik dat een rangeersein in het niet geautomatiseerde deel van de baan meeschakelde.

Vandaag één en ander onderzocht en tot twee conclusies gekomen:

als je op een LDT lichseindecoder 4 seinen aansluit met eenvoudige seinbeelden (Hp0/Hp1 en Sh0/Sh1) dan houd je automatisch 4 decoderadressen over waar je niets meer mee kunt doen, dat wist ik wel, maar was het vergeten....

één van de "nutteloze" decoderadressen was toevallig het decoderadres van een Hp2 sein wat fysiek niet geïnstalleerd is....

De bouw dan:

de gewone velletjes papier zitten op hun plaats

met de lampjes aan

met de lampjes uit

het resultaat aan de buitenkant, nog zonder verduisteringen op de 2e verdieping en een lichtisolerend plafond.

weer even zien of het "goed staat" op de plaats waar ik het gedacht heb.

Inmiddels ben ik tijdens het testrijden/buurjongetjes rijden ook begonnen met de schilderwerkzaamheden aan het volgende project Faller Altstadt-Turmhaus (130402) en Altstadt Mauer met Wehrtürme (130404 en 130403).

Groet, Anne W

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #560 Gepost op: 4 mei 2015, 07:19:42 »
Je krijgt zo een hele serie indrukwekkende gebouwen Anne, het ziet er mooi uit.en inderdaad in testen en uitproberen gaat een hoop tijd zitten. Vandaag moet ik bezig met kabels trekken in huis ivm de aanleg van glasvezel.eindelijk van de onstabiele internet verbinding af.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #561 Gepost op: 4 mei 2015, 23:13:56 »
Ik heb op de 2e verdieping de raamverduistering aangebracht.

Er zitten wat kleine lichtlekjes die je op de foto niet ziet, maar in werkelijkheid wel, daar staat weer tegenover dat je ze straks ook niet meer ziet vanwege de stadsverlichting, ik zal proberen ze op te lossen, anders is het ook goed.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #562 Gepost op: 6 mei 2015, 23:38:57 »
De binnenkant met de verduisteringen en de lichtlekisolaties.

Het lichtisolerende plafond is aangebracht, nu kan ik weer verder met de echte bouw.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #563 Gepost op: 9 mei 2015, 23:29:42 »
Verder met de echte bouw, wat betekent het dak compleet maken op zo'n manier dat de naad zo weinig mogelijk opvalt, ik heb twee latjes gebruikt om het dak goed rechtdoor te laten lopen, straks het dak overschilderen en dan denk ik dat ik het best mogelijke bereikt heb.

Inmiddels ook echt begonnen met het volgende projectje, de schaal lijkt wel veel kleiner als die van het Rathaus....

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #564 Gepost op: 10 mei 2015, 23:01:05 »
Eén kant van het dak is gelijmd, ik denk dat het er na een laagje verf wel redelijk uitziet.

De andere kant zit nu in de verlijming, de mal is iets minder nauwkeurig gemaakt door Kibri, het onderste deel is iets minder breed als het bovenste deel, ook loopt de structuur van de leistenen niet mooi door.

Van het nieuwe projectje zijn de wanden voorzien van vensters, ramen en vakwerk en zijn de eerste wanden aan elkaar gelijmd.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #565 Gepost op: 15 mei 2015, 23:47:50 »
Het woninkje boven op de toren is in elkaar gezet en het stukje vakwerk voor de torenmuur ook.

De torentjes van het raadhuis zijn voorzien van de vensters nadat de verticale "lei" delen zijn geschilderd en ze staan provisorisch op hun plaats

Ik begin me nu een beetje zorgen te maken over het formaat van het raadhuis, die van Faller (130936) is een decimeter lager..., wellicht eens op zoek.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #566 Gepost op: 20 mei 2015, 23:34:49 »
Inmiddels beginnen de bouwwerkzaamheden aan de toren met huisje tegen hun einde te lopen, nog even de diverse daken schilderen en lijmen, daarna een stuk stadsmuur maken en kijken hoe het staat.

Inmiddels vonden ik en anderen dat het Rathaus qua afmetingen een beetje uit de toon valt, inmiddels heb ik, na o.a. e-mail contact met het VVV in Frankfurt en Ramsau en een bouwtekening van het Rathaus, vastgesteld dat de Römerberg een schaal heeft van ergens tussen de 1:100 en de 1:125 en de kerk ongeveer 1:120, het Rathaus 1:87 en is dus goed op schaal maar valt dus uit de toon, jammer maar het is niet anders, hij zal wel te koop komen en anders eindigen bij de MSG/Den Bosch of HIP/Werkendam.

Groet, Anne W

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #567 Gepost op: 21 mei 2015, 10:24:58 »
@Anne W dat is inderdaad ontzettend balen. Eigenlijk is het gewoon de kluit belazeren. Maar of het nou om rollend materieel gaat of om bouwpakketten, de meeste fabrikanten doen het zonder uitzondering en sjoemelen ze maar wat aan.
Zonde van je tijd en je geld.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #568 Gepost op: 21 mei 2015, 15:16:48 »
Als ik naar de foto in post #559 kijk zie ik wel dat het raadhuis hoger is maar persoonlijk vind ik het niet heel storend. Waarschijnlijk valt het nog minder op als je de gebouwen wat verder bij elkaar vandaan zet. Verkopen zou wel zonde zijn van al het werk!
De toren ziet er goed uit. Hoe zit het met de verspringende voegen waar je bang voor was? Als ze er al zijn, is het op de foto's in ieder geval niet zichtbaar. Mooi werk.

Groeten, Gert-Jan

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #569 Gepost op: 21 mei 2015, 22:51:50 »
Beste Gert-Jan,

Ik heb de voegen van het gladde bovengedeelte op elkaar afgestemd, wat betekent dat het grootste gedeelte van de natuurstenen niet goed is, maar dat valt veel minder op omdat het meer voegen zijn, betekende dat ik aan de onder- en bovenkant wat moest bijvijlen.

Schaalverschillen: op foto kan het wel meevallen, maar voor het te grote menselijke oog valt het erg op, ik zoek in ieder geval een alternatief gebouw en wellicht vind ik nog een positie waar het Rathaus minder uit de toon valt.

Groet, Anne W

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #570 Gepost op: 22 mei 2015, 21:32:15 »
Desondanks ben je lekker bezig, Anne. De crises in de bouw is aan jou voorbij gegaan :D
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #571 Gepost op: 22 mei 2015, 22:39:24 »
Beste Arend,

Als ik me niet al te hard vergis dan heeft de crisis er voor gezorgd dat ik vroegtijdig, maar goed gefinancierd thuis ben komen zitten...

Verder:

Wat ben ik blij dat het onderstaande ic-tje in mijn centrales (en in die van Arend) zit.

Donderdag op de club wilde ik gaan controleren welke LDT wisseldecoders nog werkten en tegelijk welke DCC zijn en welke Motorola (het enige verschil is het ic met het programma, dus ik sluit de boel aan inclusief een testwissel, stop de boosterkabel in de booster en in de centrale, stop de stekkers in de w.c.d. en..........rook uit de centrale.

Oorzaak: ik had de booster stekker in de S88 plug gestopt en boosters die ontworpen zijn volgens het Märklin aansluitprincipe hebben op de middelste pen van de stekker een halfzijdig gelijkgerichte spanning staan, normaal zou dit een centrale kunnen ruïneren, tenzij het bovenstaande ic-tje van Euro 1,25 er tussen zit, een soort buffer.

Ik heb nu die diode uit de booster geknipt en heb me weer (het was de 2e keer in vijf jaar dat het me gebeurde) voorgenomen het aansluiten van apparatuur in 100% stilzwijgen te doen.

Verder heb ik vandaag:

e.e.a. op de baan weer goed gezet, het jongste buurjongetje is op visite geweest en die vindt dat een stilstaande trein geholpen moet worden en je kunt niet overal op tijd bij zijn....

regulier onderhoud gepleegd aan de V36 Doppellok en de Br 94

bedrading gewijzigd tussen de Br 515 en de bijwagen

veel schilderwerk gedaan voor het Rathaus en de toren.

Groet, Anne W

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #572 Gepost op: 22 mei 2015, 22:44:45 »
Tja , dat is mij in het begin ook een keer overkomen.Ik heb de kabels en de centrale nu gelabeld.
Groet Arend

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #573 Gepost op: 22 mei 2015, 23:08:21 »
Beste Arend,

Heb jij nu ook nog (een nutteloze) spanning staan op de middelste pen van je booster ingang, zo ja, dan even één diode wegknippen.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #574 Gepost op: 27 mei 2015, 23:10:07 »
Het Rathaus van Alzfeld is klaar

Ik moet nog op zoek naar de hoogte maat van deze toren/woning in Dinkelsbühl

De verlichting

De zeer voorlopige plaatsing in de stad (zonder naam voorlopig)

Voor de toren/woning ben ik nu ook de stadsmuur en de wachttorentjes aan het maken.

Ik ga morgen mijn nieuwe project kopen, het Dürerhuis, 194932, deze is een ietsiepietsie hoger als de Römerberg en kan de overgang vormen tussen de Römerberg en het Rathaus.

Dan breekt binnenkort de zomer los en gaan pensionado's zoals ik op stap.

Groet, Anne W