Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 194611 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #125 Gepost op: 2 februari 2015, 21:42:49 »
Zelf vind ik het handig om voor een baan allemaal dezelfde trafo's te hebben. Dan kun je op het oog zien dat de een wat hoger of lager staat dan de andere. Als je verschillende modellen trafo hebt kan bij de een de knop hoger staan terwijl de snelheid lager is.

Trafo's kun je heel goed gebruikt kopen op marktplaats en speurders, hoewel daar nu weinig nuttigs staat. Verder zijn er diverse modelspoorbeurzen waar je - met goed opletten want sommige handelaren vragen hoger dan de nieuwprijs - vaak goed kunt slagen.

Tenslotte, Fleischmann heeft verschillende series trafo waarop "MSF" staat. Dat zijn in die zin handige trafo's, dat er een grapje in zit waardoor een trein bij lage snelheid meer trekkracht heeft en mooier optrekt vanuit stilstand, dan bij andere trafo's.

@jerry , laat je niet ontmoedigen! We hebben het allemaal ooit moeten leren, en soms is het best wel venijnig. Zo moet je bij die Piko regelaar erg goed opletten om niet te denken dat die 2A is...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #126 Gepost op: 2 februari 2015, 22:30:07 »
Dirk
Ik lees met belangstelling,en wil mijn fouten van voorheen doorgronden
Je uitleg is voor mij interessant,zo niet wereld openend van de electriciteits leer
Daarom ga ik even de toeschouwer status innemen en je schema nog eens goed bestuderen
En dat vermogen van de voeding zal kloppen met alle regels
Hoop dat piko daar ook vanuit is gegaan
Jou uitleg ,en mijn ervaring botsen een beetje met elkaar
Ook mijn kennis van electra is maar beperkt (helaas)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #127 Gepost op: 5 februari 2015, 09:48:41 »
Oeps! Was even druk afgelopen dagen, helemaal vergeten om nog te reageren.

Zijn er bepaalde trafo's van een bepaald merk waarbij je wel kan zeggen, die zou je moeten hebben?
En wat zijn een de prijzen voor goede (gebruikte) trafo's? Ik zag op marktplaats een aantal staan voor 12,50 a 15 euro.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #128 Gepost op: 5 februari 2015, 11:05:40 »
Beste Nick,

Het is wel verstandig om trafo's te kopen die geschikt zijn voor de huidige netspanning, 230 Volt, staat er altijd op onder "primaire spanning".

Ik ben een 3-railder, dus ik heb geen ervaring met 2-rail trafo's, maar trafo's met een "truuk" bij lage snelheden is altijd handig, verbetert het optrekken en langzaam rijden.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #129 Gepost op: 5 februari 2015, 11:10:09 »
Zoals al gezegd, zelf vind ik de Fleischmann MSF trafo's erg prettig rijden, aangezien dat de enigen zijn waar een grapje in zit waardoor een trein bij lage snelheid meer trekkracht heeft en mooier optrekt vanuit stilstand dan bij gebruik van andere trafo's. Dat is de "truuk" waar @Anne W het over heeft.

Voor je gaat kopen is de vraag wat je echt wilt, in ieder geval wat je naar beste weten nu denkt te willen.  ;D

De eerste vraag is, hoeveel treinen er tegelijk op dezelfde trafo gaan rijden, en wat voor treinen dat zijn. Ga je met lange, fel met gloeilampen verlichte reizigerstreinen rijden, dan heb je een zwaardere trafo nodig dan voor een onverlichte goederentrein.

   

De linker trafo kan een normale, met gloeilampen verlichte reizigerstrein aan. De trafo levert 550mA rijstroom. Een erg lange reizigerstrein (meer dan pakweg vijf met gloeilampen verlichte rijtuigen) zal teveel zijn, waardoor de trafo in de beveiliging gaat en zichzelf uitzet. (Heb je dat soort treinen, dan kun je natuurlijk de gloeilampen vervangen door LEDs. Dat is mooier en zuiniger, en scheelt een zwaardere trafo.)
De rechter trafo levert het dubbele van de linker: 1,1A rijstroom, en hij kan dus meer. De vraag is of je dat nodig hebt. Hij is in ieder geval wat duurder dan de lichtere trafo, ook tweedehands.
Deze twee types behoren zonder meer tot de meest populaire gelijkstroom trafo's. Ze worden niet voor niets na vele jaren nog steeds zo geproduceerd.

Een volgende vraag is hoe je wilt rijden. Als ik naar jouw baanplan kijk en ik zou ermee rijden, dan zou ik een trein willen kunnen laten rijden op wat ik nu maar de buitenbaan noem; tegelijk zou ik een tweede trein willen laten rijden op wat ik nu maar de binnenbaan noem; en ik zou ook tegelijk willen kunnen rangeren op een van de opstelterreinen.
Een ander scenario dat jou misschien meer aanspreekt: een trein rijdt rondjes, maar gaat met lagere snelheid door het station. Daar heb je al twee trafo's voor nodig. Tegelijk wil je met een tweede trein manoeuvreren; dat kan met een derde trafo.

Bij beide voorbeelden heb je drie trafo's nodig. Dat is een meer dan in het plaatje dat je tot nu toe hebt. Je hebt al gezien hoe je in dat plaatje het aantal secties makkelijk en bijna onbeperkt kunt uitbreiden. Op een vergelijkbare manier kun je het aantal trafo's uitbreiden, met één maar: je moet een iets andere schakelaar gebruiken, bijvoorbeeld deze. Met een dergelijke draaischakelaar kun je het volgende plaatje bouwen:



De secties zijn nog precies als in de vorige tekening. Er is nu een trafo bijgekomen, en de schakelaars kennen nu de volgende standen: sectie op trafo 1, sectie uit, sectie op trafo 2, sectie uit, sectie op trafo 3.


Met andere woorden, lichte of zware trafo's, twee of drie (of nog meer) trafo's, het ligt er maar aan wat je wilt. Denk maar weer hardop, dan denken we hier weer mee.  ;)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #130 Gepost op: 5 februari 2015, 15:10:03 »
Die 'truuk' waar jullie het over hebben lijkt mij wel erg leuk om te hebben. Maakt het toch wat realistischer. Dus dat wil ik er zeker bij.

Ik had inderdaad in gedachten om een trein te kunnen laten rijden op de buitenbaan en binnenbaan. En als je dan de juiste secties hebt, dan kunnen ze hier en daar ook stilstaan (zoals in het station). Maar rangeren op het opstelspoor en/of industrieterrein vind ik ook wel interessant. Zelf heb ik (nog) geen verlichte passagierstreinen en dat zal ook iets zijn wat misschien later ook nog komt, daar hoeft dan nu ook nog geen rekening mee gehouden te worden. Misschien dat dit ooit is komt, maar wil me eerst is focussen op de baan, het indelen in secties, het solderen en de scenery ;).

Als ik het van jouw zo lees Dirk, dan heb ik dus meer trafo's nodig dan twee. 1 trafo voor de buitenbaan, 1 trafo voor binnenbaan + 1 trafo voor het station, aangezien deze in secties wordt opgedeeld en ook deel is van de binnenbaan. Dat zijn er dus al 3. Als ik daarnaast dus ook nog wil rangeren op het opstelspoor of industrieterrein heb ik er dus zeker 4 nodig. En als ik kijk naar de schakelaars die je nu gebruikt, dan zou dat makkelijk moeten kunnen. Ik denk dat je dan op die manier de hele ban wel dekt.

Daarnaast had ik inderdaad ook al gekeken naar trafo's van Fleischmann. Maar nu goed om te weten dat ik naar MSF trafo's moet kijken.

Hieronder mijn baanplan na indeling in secties:

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #131 Gepost op: 5 februari 2015, 15:22:57 »
Het lijkt me met jouw verhaal dat je aan de 6735 trafo voldoende hebt.

Die draaischakelaars bestaan er met maximaal 12 posities, dus wat dat betreft kun je tot 11 trafo's. Je moet namelijk ook een stand "uit" hebben. Vier trafo's is iets wat ik vaker gezien heb op een door 1 persoon bediende baan, en lijkt me in jouw geval niet onrealistisch.

Let bij de keuze van de schakelaars wel op de stroom die ze kunnen schakelen. Het door mij getoonde voorbeeld kan 500mA schakelen, dat is voldoende voor een trein. Er zijn er ook die rond de 100mA mogen schakelen, en dat is te weinig.
Overigens, meestal kan door een schakelaar een beduidend grotere stroom dan de opgegeven schakelstroom lopen, zolang de schakelaar maar niet bediend wordt.


P.S. Eerder in dit draadje viel de term "cab control". Dit hier zijn voorbeelden van cab control: meerdere secties en meerdere trafo's, waarbij elke sectie via een schakelaar met willekeurig een van de trafo's verbonden kan worden. Oftewel, het is een mooi woord voor een best wel eenvoudige oplossing.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #132 Gepost op: 5 februari 2015, 16:55:01 »
J e kan ook 1 grote voeding van 30 amp(acculader)kopen voor rond de €50
en dan van fleischmann een aantal losse regelaars uit de analoge startsets erbij

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #133 Gepost op: 5 februari 2015, 18:21:14 »
Dat kan, Jerry. En zo'n voeding kun je ergens onder de baan leggen, dat kan best wel handig zijn.

Echter: alleen voor de voeding betaal je al ongeveer zoveel als voor 4 Fleischmann 6735 trafo's. Daar moeten dan nog de handregelaars bij. Daarmee ben je dus duurder uit. Maar er komen nog meer kosten.

Omdat je nu niet meer met meerdere onafhankelijke trafo's werkt maar met slechts één trafo, moet nu alles dubbelpolig uitgevoerd worden. Dat betekent duurdere schakelaars gebruiken, en een dubbele hoeveelheid bedrading aanbrengen. Doe je dat niet, dan krijg je de hele dikke kortsluitingen waar je eerder voor gewaarschuwd hebt. Die kortsluitingen zijn extra vervelend omdat de 30A van de voeding ongelooflijk veel is voor de dunne draden die dat te verwerken krijgen. Loks met onherstelbare schade zijn dan ineens een reëel beeld.

Om dat laatste dan weer in de hand te houden kun je de voeding voorzien van zekeringen; voor elke handregelaar een. Dat maakt het weer ingewikkelder en nog weer duurder, vooral als je uit gemaksoverwegingen zelfherstellende zekeringen gaat gebruiken.

Met andere woorden, hoewel er best wel het nodige voor dit idee te zeggen valt, raad ik het in deze situatie nadrukkelijk af.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #134 Gepost op: 5 februari 2015, 18:44:29 »
Overigens, meestal kan door een schakelaar een beduidend grotere stroom dan de opgegeven schakelstroom lopen, zolang de schakelaar maar niet bediend wordt.

hoe bedoel je dit?

Ik krijg al rillingen bij het idee van die uitleg die je net gaf over dubbel polig, zekeringen, meer draden enzo. Ik hou het daarom toch maar even bij je eerdere idee. 4 trafo's, verbonden aan schakelaars om zo alle secties te verbinden en te bedienen.

Maar goed om te weten dat dit dan 'cab control' is. En heel eerlijk, ik heb al aardig wat bijgeleerd hier. Ik dacht altijd dat het vreselijk moeilijk was, maar het valt uiteindelijk toch allemaal mee.

Nick ik heb even je quote aangepast dan weten we ook wie je hebt gequote.
Groet, Wim

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #135 Gepost op: 5 februari 2015, 19:37:26 »
1 voeding die op 2 amp per circuit zekeren
kan alles overheen
wissels ontkoppelaars,verlichting,seinen
noem maar op
en wat jou schema betrfd
2 rail door slijpe ipv 1
is voor eventueel digitaal erg handig, en als er ergens een probleem is kan de rest gewoon rijden,op de storing sectie na
Dus gelijk een simpeler storing lokaliseren
en die regelaars kosten weinig
Voordeel is dat je er zo een aantal naast kan maken bij uitbreiding of wat later verschillende snelheid in opvolgende secties(afrem deel en stopdeel)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #136 Gepost op: 5 februari 2015, 21:00:31 »
Ik snap wat je bedoelt Jerry, maar als elektronica leek en iemand die dit nog nooit gedaan heeft vind ik dit erg ingewikkeld worden. Aangezien dit ook echt een oefenbaan wordt voor mij kan ik daar altijd later bij een eventuele uitbreiding of nieuwe baan rekening mee houden. Voor nu hou ik het nog op de 4 trafo's. Maar sowieso bedankt voor het meedenken en je input :)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #137 Gepost op: 5 februari 2015, 21:05:48 »
Ik hou het daarom toch maar even bij je eerdere idee. 4 trafo's, verbonden aan schakelaars om zo alle secties te verbinden en te bedienen.

Dat is wat ik ook zou doen.
Het idee van Jerry wordt, in een andere schakeling dan waar we het hier over hebben, wel toegepast op clubbanen en beursbanen. In jouw geval vind ik het met name duurder en omslachtiger.

Met de huidige schakeling maak je gelijk al een mooie start, mocht je ooit over willen stappen op digitaal. In het algemeen (er zijn dus uitzonderingen) laten we daar ook een spoorstaaf in zijn geheel door lopen. Dat beperkt tevens het aantal fouten dat je tijdens de aanleg kunt maken.

Wat betreft de stroom door een schakelaar dit. Een schakelaar moet "het hardst werken" wanneer er iets uitgeschakeld moet worden. Er loopt dan een stroom, en die wordt onderbroken door de schakelaar. Als er staat dat een schakelaar geschikt is voor 1A, dan kan de schakelaar dus een stroom van 1A uitschakelen. Is de stroom die uitgeschakeld moet worden groter dan die 1A, dan gaat de schakelaar daar van kapot, op korte of op lange termijn.
Maar als de schakelaar op aan staat en er loopt een stroom die een beetje groter is dan 1A, bijvoorbeeld 1,5A, dan is dat voor de meeste schakelaars geen probleem. Hij hoeft de stroom alleen maar door te laten.

Wat betekent dat in de praktijk?
Als je een trafo hebt die 1A kan leveren, en je zoekt een schakelaar die 1A kan schakelen, zit je in principe altijd goed. Maar nu kun je die niet vinden. Je kunt er wel een vinden die 700mA kan schakelen. Als je zeker weet dat je die schakelaar niet op "uit" gaat zetten terwijl er 1A loopt, kun je die toch gebruiken. Zelfs als er af en toe 1A door de schakelaar gaat.
Normaal gesproken bedien je de sectie schakelaars zonder dat er een trein in een op dat moment geschakelde sectie rijdt. Het bovenstaande is dan van toepassing.

Waarom staat het bovenstaande als off-topic? Omdat in jouw geval je kiest voor trafo's die 550mA doen, en je daar makkelijk een passende draaischakelaar voor kunt vinden. Maar als dat niet lukt, dan kan het bovenstaande helpen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: NickvR

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #138 Gepost op: 5 februari 2015, 22:22:48 »
Beste Nick,

Als iemand begint met automatiseren dan adviseer ik (en alle anderen ook) om te beginnen met een ovaal, dat advies geef ik jou ook omdat je aangeeft van elektronica/elektriciteit niets te weten.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #139 Gepost op: 5 februari 2015, 22:59:03 »
Als Nick begint met de rode (Sectie 1: Buitenbaan) ovaal, dan gaat dat helemaal lukken. Die vijf wissels moet je er dan wel vast inleggen, anders moet je later de boel weer lostrekken.  8) Vandaaruit kun je op je eigen tempo doorbouwen naar je volgende segment.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #140 Gepost op: 6 februari 2015, 08:11:14 »
Net wat jullie zeggen heren. Had ik zelf ook in mijn hoofd, beginnen met de buitenbaan, is ook de makkelijkste. Van daaruit verder bouwen, zal nog wel even duren. Dit weekend naar Oostenrijk, weer geen tijd om te bouwen ;).

Tot zover bedankt voor alle adviezen en ideeën. heb weer veel bijgeleerd :)!

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #141 Gepost op: 6 februari 2015, 10:30:50 »
Op Catawiki staat deze week een kavel met vier MSF trafo's: twee 6735 en twee 6755. De veiling loopt woensdagavond af.

Mijn ervaring met de h0 veilingen op Catawiki is echter wel dat er door sommigen erg hoog geboden wordt. Maar soms kun je er een voordeeltje halen. Denk wel om de 9% veilingkosten en de verzendkosten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #142 Gepost op: 6 februari 2015, 12:44:40 »
Ja, zie de prijzen daar soms ook enorm de pan uit rijzen. Maar deze 4 trafo's zouden dus goed zijn voor het plan wat ik heb?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #143 Gepost op: 6 februari 2015, 18:00:34 »
Ja, met die vier kan het. Het kan ook met vier 6735's, dat zou al voldoende zijn. Maar als je deze voor een schappelijke prijs kunt krijgen, zou ik het zeker doen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #144 Gepost op: 6 februari 2015, 18:26:38 »
Op Marktplaats staan er ook wel een paar en wordt er grif € 30,00 geboden op die dikke Fleischmann 6755. Je spaart de verzendkosten uit op een beurs, maar daar willen ze ook wel graag geld zien. Vaak zitten die MSF-trafo's ook bij startsetjes, relatief gezien ben je dan misschien goedkoper uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #145 Gepost op: 8 februari 2015, 12:08:46 »
Dankjewel heren. Dan hou ik dat even goed in de gaten en ga ik het internet is afspeuren :)!

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #146 Gepost op: 8 februari 2015, 13:14:24 »
Dit weekend naar Oostenrijk, ...

Ligt er geen sneeuw, dat je de tijd hebt hier te reageren?  ;D
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #147 Gepost op: 8 februari 2015, 13:39:45 »
Jawel, even een 'schnitzel' break! Maar toch altijd nieuwsgierig naar wat er gebeurt op het forum ;)!

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #148 Gepost op: 9 februari 2015, 20:40:47 »
Vraag!!!!!

Wat is een mooie hoogte om aan te houden voor de baan? Dus zeg maar de ondergrond waar alles op word gelegd, gebouwd, enz.?

Ik zat zelf met 75-80 cm in mijn hoofd, maar dat was de hoogte van de 'oude' baan.

Edit: Nog iets... Ik kwam op marktplaats ook de Fleischmann trafo 6730 tegen.. Wat is het verschil met de 6735?

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #149 Gepost op: 9 februari 2015, 21:42:01 »
Ik zit met mijn baan op 80 cm, als ik er onder moet werken, kan ik tenminste goed recht op zitten.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel