Auteur Topic: Restauratie Revell locloods uit 1957  (gelezen 56785 keer)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Restauratie Revell locloods uit 1957
« Reactie #100 Gepost op: 23 december 2014, 16:13:05 »
Dat ziet er heel mooi uit Wim!

Ik zie dat je toch gekozen hebt om de deuren vanaf onder te bedienen. Vraag me alleen af waarom je die koperdraad niet direct boven het bovenste scharnierrol haaks om hebt gezet, dan valt hij volgens mij minder op. En nu ik daar over nadenk;  Op deze manier kan je de deuren open duwen,  maar hoe gaan ze dan weer dicht?  ::)

Groeten, Gert-Jan

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #101 Gepost op: 23 december 2014, 17:48:14 »
Mooi sfeertje Wim.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #102 Gepost op: 23 december 2014, 20:29:17 »
Dankjulliewel jongens.
Misschien een plat houten stootjuk. Dat neemt niet zo veel plaats in.
Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht: zo'n plat end hout met van die vette afdrukken van de buffers.

Ik zie dat je toch gekozen hebt om de deuren vanaf onder te bedienen. Vraag me alleen af waarom je die koperdraad niet direct boven het bovenste scharnierrol haaks om hebt gezet, dan valt hij volgens mij minder op. En nu ik daar over nadenk;  Op deze manier kan je de deuren open duwen,  maar hoe gaan ze dan weer dicht?  ::)
Was niet echt een keuze. Die ijzerdraadjes horen daar om de deur in de scharnieren te houden. Aan de bovenkant moeten ze alleen nog op maat worden afgeknipt. Die koperdraadjes zijn te dun om daarmee de deuren onderaf open en dicht te doen. Een alternatief zou zijn om die scharnieren eraf te snijden en tegen de deur een wat dikker draad te lijmen. Onder het tableau zou die dan verbonden zijn met een servo.
Aan de binnenkant van de deuren heb ik nu buisjes gelijmd en door die buisjes komt metaaldraad dat wordt verbonden met een soort hefboom, die weer verbonden wordt met een metalen as. Die as loopt naar de onderkant van dit tableau naar een servo. Op deze manier kan ik een paar deuren laten werken met een servo.
Klinkt erg ingewikkeld, maar het volgens mij is dit mooier dan dat ik boven de deuren van die servo's in het plafond heb hangen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #103 Gepost op: 23 december 2014, 20:44:26 »
Geef je ook workshops verouderen en vervuilen? Prachtig.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #104 Gepost op: 23 december 2014, 20:53:31 »
Klinkt wel erg lief @Jack, maar verouderen is echt niet zo'n kunst. En volgens mij zijn er zat voorgangers geweest die daar een draadje over hebben.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #105 Gepost op: 23 december 2014, 20:58:59 »
Nee, en digitaal is ook niet moeilijk....als je weet hoe  :D Het ziet er allemaal makkelijk uit maar ik heb zelf wel
eens iets geprobeerd met wisselend resultaat. In hout vind ik het gemakkelijk maar kunststof gedraagt zich
(uiteraard) heel anders.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #106 Gepost op: 23 december 2014, 21:12:33 »
Sorry dat het even geduurd heeft met de beloofde foto's maar hier zijn ze dan:

Dit is de achterzijde van onderen gefotografeerd.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #107 Gepost op: 23 december 2014, 21:35:41 »
Het ziet er allemaal makkelijk uit maar ik heb zelf wel
eens iets geprobeerd met wisselend resultaat. In hout vind ik het gemakkelijk maar kunststof gedraagt zich
(uiteraard) heel anders.
Beste Jack, gewoon blijven proberen. De een doet het met een glaspen, de ander met poedertjes, airbrush, verf op waterbasis en op terpentine basis. Het liefst gebruik ikzelf verf van Humbrol... en ik meng m'n verf in de doppen van scheergel... misschien dat dat nog wat uitmaakt.  ::)

Sorry dat het even geduurd heeft met de beloofde foto's maar hier zijn ze dan...
Het is geen aangenomen werk!  :D
Bedank voor je foto's! Ik denk dat mijn manier een beetje volgens hetzelfde principe gaat werken. Alleen rijden jouw locs de deuren open en sluiten de deuren doordat de loc tegen dat heveltje aanrijdt... eigenlijk een simpele en tevens geniale oplossing. Ik wil dat heveltje (proberen te) vervangen door een servo.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #108 Gepost op: 23 december 2014, 21:41:07 »
Ik wil dat heveltje (proberen te) vervangen door een servo.

A la dit?
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #109 Gepost op: 23 december 2014, 21:52:00 »
Het is ook de bedoeling dat ik hetzelfde wil gaan doen als Johan met de deuren alleen plaats ik maar 1 servo per 2 deuren, ik weet alleen niet of dat ook zo mooi werkt als bij Johan.
Ps. dit is ook het filmpje wat ik bedoelde, met de deuren openen met een servo.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #110 Gepost op: 23 december 2014, 21:54:22 »
Precies! (en bedankt voor de link)
Ik dacht al: "Ik heb het een keer op het forum gezien!"
Alleen wil ik het hefboompje dat bij jou vastzit aan je servo, vastmaken aan een asje, dat via een buisje onder tafel vastzit aan een servo. Jij hebt in jouw locloods mooi bovenin de ruimte, net onder het dak, maar bij mij gaat-ie dan in het zicht hangen.
Bovendien wil ik voor de inkijk het dak er kunnen afhalen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #111 Gepost op: 1 januari 2015, 17:22:44 »
Nieuwjaarsdag is een perfecte dag om weer eens wat werk te verzetten.
De verf van mijn loods droogde niet helemaal naar mijn zin op; dat wat mat moest zijn werd teveel glans.

@Pierre’s advies om met matte vernis het zaakje te behandelen, gaf het alles een egaal zijdeglans huidje en dat wilde ik eigenlijk ook niet. Ik wil mat.

Uit eindelijk heb ik gekozen voor een matzwarte wetwash.

Datzelfde heb ik ook gedaan met het bijgebouwtje.

Na deze behandeling moet er nog een drybrush overheen, zodat de baksteenkleur meer overeenkomt met de rest van de loods.

Ondertussen heb ik een begin gemaakt met het schilderen van de ramen voor de linker buitenmuur.

Deze ramen komen uit een andere locloods en worden straks tegen elkaar geplakt, zodat er ook aan de binnenkant een kozijn zichtbaar is. De bovenste muur is de buitenmuur en de onderste muur wordt (na het nodige schuur- en vijlwerk) de binnenmuur.

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #112 Gepost op: 1 januari 2015, 19:33:25 »
Het wordt een erug mooi e loods,Wim. Mooi geweatherd, daar kan ik nog veel van leren.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #113 Gepost op: 1 januari 2015, 19:38:55 »
Dankjewel Arend.
Zo heb ik jou ook wel dingen zien doen waar ik weer wat van kan leren. Het is vooral veel experimenteren en meestal gaat er ook een heleboel mis... maar dan begin ik gewoon weer opnieuw.  :(

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #114 Gepost op: 1 januari 2015, 20:49:57 »
Keurige wetwash Wim. Goed geslaagd.  ;) Ik vind de vuilsporen onder het ventilatorrooster mooi.

Ligt het aan de foto of is de voorgevel van de loods echt veel donkerde dan het bijgebouwtje?

Mooi geweatherd, daar kan ik nog veel van leren.

Dat is het voordeel van een forum Arend. We leren allemaal van elkaar. Iedereen heeft bepaalde kwaliteiten en je gebruikt gewoon wat je aanspreekt. ;D En wat Wim al aangeeft ... wees niet bang om iets uit te proberen en als het niet naar je zin is gewoon weer opnieuw of anders te proberen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #115 Gepost op: 1 januari 2015, 21:51:20 »
Keurige wetwash Wim. Goed geslaagd.  ;) Ik vind de vuilsporen onder het ventilatorrooster mooi.
Ligt het aan de foto of is de voorgevel van de loods echt veel donkerde dan het bijgebouwtje?
Dankjewel Pierre.
Het ligt niet aan de foto, maar dit keer ligt het aan jou.  :D
Na deze behandeling moet er nog een drybrush overheen, zodat de baksteenkleur meer overeenkomt met de rest van de loods.
Plastic met een zwarte wetbrush geeft eigenlijk nog steeds plastic. Ik denk dat als als er nog een drybrush donkerrood overheen gaat, dat-ie weer netjes op kleur is.  ;)

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #116 Gepost op: 1 januari 2015, 21:59:46 »
ik vindt die foto onder dat potje wel erg gaaf. goed gelukt hoor Wim  :D
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #117 Gepost op: 1 januari 2015, 23:15:19 »
Dankjewel Pierre.
Het ligt niet aan de foto, maar dit keer ligt het aan jou.  :D

Hoe dan ook ... het blijft een puik stukje werk. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #118 Gepost op: 1 januari 2015, 23:24:53 »
Dankjewel Pierre.
Enne, zonder jou was dit nooit zover gekomen, want veel onderdelen komen uit jouw verhuisdoos.  8)

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #119 Gepost op: 1 januari 2015, 23:30:48 »
Het wordt zo stukje bij beetje toch wel een erg mooie loods  8)
Groet,
Theo

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #120 Gepost op: 4 januari 2015, 18:23:58 »
Dankjewel voor jullie feedback.
@Pierre had natuurlijk gelijk, dus heb ik heb bijgebouw wat opgekleurd.

Voor...

...en na de verfbeurt.

Het lijkt nu qua kleur veel meer één geheel te worden.

Op het eerste gezicht lijkt er geen verschil, maar hier is hier en daar ook wat met verf gebeurd. En voor alle rotzooi staat er nu een afvalbak naast de werkbank. Er komt natuurlijk nog veel meer zooi.

Aan het eind van het doodlopende spoor komt nog een stootjuk. Het is er eentje van Fleischmann waar ik hier en daar wat dwarsstukken heb weggehaald om het wat Nederlandser te doen lijken.

In het bijgebouwtje komt een potkachel. Met een ledje uit zo’n knipperend theelichtje van de Action.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #121 Gepost op: 4 januari 2015, 18:40:24 »
Ziet er weer mooi uit. Ben echt heel benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #122 Gepost op: 4 januari 2015, 18:45:25 »
Wauw Wim .... jij hebt lekker doorgewerkt! :o Dat ziet er allemaal weer super gaaf uit man. De muren zijn ook veel beter zo. Je begint nu een beetje het geheel te zien. Complimenten zijn hier wel op zijn plaats vind ik ... dus ... MIJN COMPLIMENTEN ;) 
Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #123 Gepost op: 4 januari 2015, 18:56:31 »
Complimenten zijn hier wel op zijn plaats vind ik ... dus ... MIJN COMPLIMENTEN ;)

Beste Wim,

Hier valt weinig aan toe te voegen; het is schitterend!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #124 Gepost op: 4 januari 2015, 19:33:33 »
Dankjulliewel Nick, Pierre en Johan.
Ziet er weer mooi uit. Ben echt heel benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat.
Nou @Nick ben bang dat je nog even geduld moet hebben. Dit wordt een wat langer lopend project en ik heb mezelf voorgenomen om tussendoor niet over te stappen op een ander leuk projectje.  :(
Ben ondertussen bezig met de linker muur.

Die linker muur ligt as we speak te drogen van een wetwash. In de meeste gevallen gebruik ik grijze voegen voor het metselwerk, maar omdat de voegen van deze loods nogal dun zijn gebruik ik zwart. Op die manier hoop ik dat het contrast wat groter wordt en het geheel krijgt dan een wat meer industriële en vervuilde aanblik.
De kozijnen die ik hiervoor ga gebruiken komen uit een andere locloods en wijken qua formaat iets af. De raamopeningen moeten dus op maat worden gemaakt. Omdat ik deze kozijnen ook aan de binnenkant ga gebruiken, moet ik het dubbele aantal kozijnen op voorraad hebben. Ik heb een raamopening dicht gemaakt omdat ik te weinig kozijnen heb. Maar dat is helemaal geen ramp, want met wat pijpen die uit deze blinde muur komen gaat het er geloofwaardig uitzien.

Links de kozijnen die ik ga gebruiken en rechts de kozijnen die er oorspronkelijk in horen. Ik vind de linker kozijnen beter passen bij een loods dan de rechter kozijnen... die passen beter in mijn 1:48-project.