Auteur Topic: Pierre's FCS knutsels  (gelezen 119924 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #150 Gepost op: 7 maart 2015, 19:44:29 »
Volgens mij zou je ook een parkeerspoel kunnen maken van een servo die een magneet onder het wegdek duwt. Op die manier kun een FCS-autootje langer stil laten staan... toch? Het is dan alleen geen spoel meer.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #151 Gepost op: 7 maart 2015, 21:06:35 »
Volgens mij zou je ook een parkeerspoel kunnen maken van een servo die een magneet onder het wegdek duwt. Op die manier kun een FCS-autootje langer stil laten staan... toch? Het is dan alleen geen spoel meer.  ::)

Ik vind dit wel een beetje waarom zou je het makkelijk/goedkoop doen als je er ook een ingewikkelde constructie van kan maken.  ;D Makkelijker als met zo'n stopspoel kan toch niet Wim. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #152 Gepost op: 7 maart 2015, 23:54:27 »
Dat is wel zo, maar zo’n zoemde spoel als de bus stopt?
Mag ik trouwens ook een keertje moeilijk doen?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #153 Gepost op: 8 maart 2015, 10:49:51 »
Dat is wel zo, maar zo’n zoemde spoel als de bus stopt? 

Zoemende spoel??  :o De spoel zoemt niet. In ieder geval niet hoorbaar.

Mag ik trouwens ook een keertje moeilijk doen?  :o

Een beetje wel ... maar niet zo erg moeilijk. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #154 Gepost op: 8 maart 2015, 11:03:32 »
Oké Pierre, ik dacht aanvankelijk dat die spoelen nogal wat stroom vraten en warm werden. Ik heb nog wel een grote 13,8 volts transformator staan en dan moet het wel lukken.

Ik ben trouwens aan het overwegen om onder die modules computervoedingen te hangen. Daar heb ik nog een bak van vol liggen.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #155 Gepost op: 8 maart 2015, 11:36:07 »
Zoemende spoel??  :o De spoel zoemt niet. In ieder geval niet hoorbaar.

En als hij wel zoemt, is dat meer een brommen van de wisselspanning of de niet-afgevlakte gelijkspanning waarmee hij wordt gevoed. De oplossing is in dat geval simpel, voeden uit een redelijk afgevlakte gelijkspanning.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #156 Gepost op: 12 januari 2016, 00:07:36 »
Ik denk dat ik dit verhaaltje wel in dit draadje kan stoppen. Het gaat per slot van rekening over FCS.

Ik heb in Rijswijk op de beurs een SwitchPilot gescoord en dat kwam eigenlijk precies op het juiste moment. Ik was ook net bezig met de straat voor het station en daar moet een wissel in komen voor de bushalte. Het is de bedoeling dat de gelede bus bij de halte stopt en de andere bus(en) en auto's inhalen/doorrijden.

Straatje uittekenen en magneetband leggen.

Plamuren.

Eerste laagje met de bobbeltjes meuk van de Action. Op het teststuk werkte het dus ik spring gelijk in het diepe en ga er mee aan de gang.

Dan komt het lastigste gedeelte. Hier moet de wissel komen met een servo. Gelukkig is er op internet het een en ander over te vinden zodat ik niet gelijk het wiel (of wissel) opnieuw hoef uit te vinden.

Ik breng de sevo op hoogte met een paar strookjes styreen. De magneetstrip moet net onder het wegdek vallen. Er komt alleen nog een dun stukje blisterverpakking overheen. In mijn geval had ik nog een stukje verpakking van een chocolade letter bewaard.

De magneetband maak ik met een gebogen speld vast aan het lever van de servo.

FILMPJE VAN M'N MAGNEETDRAADWISSEL

De SwitchPilot schroef ik in het bedieningspaneel . Er komen geen schakelaars op om de servo te bedienen. Ik laat de gelede bus via  reed contacten de het wissel omzetten en op de halte weer terug zetten zodat de volgende bus/auto kan inhalen.

Onder de bus een klein magneetje aan de linker kant om de reed contacten te bedienen.

En dan kan het wegdek glad geplamuurd worden.

Groet Pierre.

Offline PietB

• Rangeerder
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
« Reactie #157 Gepost op: 12 januari 2016, 01:40:41 »
Mooi hoor Pierre, precies wat ik ook voor ogen heb.

grt Piet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Pierre's FCS-wissel
« Reactie #158 Gepost op: 12 januari 2016, 10:03:21 »
Nou @Pierre, dat heb je elegant opgelost.
In plaats van een spoel zou je volgens deze methode dus ook een stopplaats kunnen maken met een servo: een magneet op het servo-armpje monteren dat onder het wegdek doorschuift, naar de plek waar het reed-contact onder de bus zit?

De SwitchPilot schroef ik in het bedieningspaneel . Er komen geen schakelaars op om de servo te bedienen. Ik laat de gelede bus via  reed contacten de het wissel omzetten en op de halte weer terug zetten zodat de volgende bus/auto kan inhalen.
Met deze SwitchPilot kun je 4 onafhankelijke opererende servo's (laten) bedienen?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #159 Gepost op: 12 januari 2016, 11:21:46 »
Mooi hoor Pierre, precies wat ik ook voor ogen heb.

Ook ik heb hier door ruimte gebrek een trammetje pendelen. Hij stopt en keert onder het viaduct aan weerskanten van het station. Ik wilde heb eerst in een ovaaltje onder het spoor door laten lopen maar heb net als jij een hekel aan verborgen sporen dus .... pendelen en dan kan je overal bij. ;D

Nou @Pierre, dat heb je elegant opgelost.
In plaats van een spoel zou je volgens deze methode dus ook een stopplaats kunnen maken met een servo: een magneet op het servo-armpje monteren dat onder het wegdek doorschuift, naar de plek waar het reed-contact onder de bus zit?

Dat is inderdaad ook heel goed mogelijk Wim. En ik draai er mijn hand ook niet voor om een constructie in elkaar te vogelen die zo werkt maar dat is wel een heel omslachtige manier als het ook gewoon kan met een spoeltje met een bout er door. :o

Met deze SwitchPilot kun je 4 onafhankelijke opererende servo's (laten) bedienen?

Ja Wim ... en van de 4 servo's is alles apart in te stellen zoals snelheid en slag. Dit is voor mij ook nieuw hoor. Alle kennis heb ik van internet geplukt. En van het draadje van Johan natuurlijk. Ik zag deze SwitchPilot toevallig liggen in een doos met meuk en met een beetje afdingen heb ik hem meegekregen voor 7 euries. Ook omdat de handelaar niet wist of hij nog goed was. Ik heb de gok genomen en het is voor mij leuk uitgepakt.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #160 Gepost op: 12 januari 2016, 11:58:19 »
Zo'n spoel is voor korte stops natuurlijk ideaal en gemakkelijk te maken, maar voor wat langere tijd parkeren, heb je dan niet zo’n zoemend ding onder je baan zitten?
Bovendien maakt zo’n spoel in feite kortsluiting, voor een kortstondige puls kan ik dat nog wel begrijpen, maar voor langere tijd zie ik spookbeelden van warmwordende en smeltende trafo’s.  :( Of zie ik dat verkeerd?

Die Esu SwitchPro Servo kost in het winkelmandje rond de € 23,95 dus daar heb je wel (weer) een lekkere slag geslagen. Vier losse servocontrollers kosten wel iets minder dat een SwitchPro, maar met een SwitchPro heb je wel veel meer mogelijkheden. Ergo: zelfs nieuw uit het schap is zo’n ding geen slechte aankoop.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #161 Gepost op: 12 januari 2016, 12:07:58 »
Zo'n spoel is voor korte stops natuurlijk ideaal en gemakkelijk te maken, maar voor wat langere tijd parkeren, heb je dan niet zo’n zoemend ding onder je baan zitten?
Bovendien maakt zo’n spoel in feite kortsluiting, voor een kortstondige puls kan ik dat nog wel begrijpen, maar voor langere tijd zie ik spookbeelden van warmwordende en smeltende trafo’s.  :( Of zie ik dat verkeerd?

Dat zie je helemaal verkeerd Wim. Zo'n spoel wordt natuurlijk wel warm maar niet te warm. Zo'n spoel is gewoon een verbruiker die de energie omzet in warmte. Deze spoel kan je gewoon langdurig belasten. Zie het maar als een relais in je auto ... groot licht kan toch ook gewoon ingeschakeld blijven staan zonder dat de auto in de brand vliegt. Overigens is een spoel van een auto relais heel goed te gebruiken als stopmagneet. ;)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #162 Gepost op: 12 januari 2016, 12:20:51 »
En is eigenlijk niet meer dan een metalen bout met een aantal wikkelingen geïsoleerd draad eromheen?

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #163 Gepost op: 12 januari 2016, 15:37:49 »
Heren, ik ben dit draadje aandachtig aan het volgen, maar het lijkt mij ook goed mogelijk om de switchpilot te vervangen door een Arduino.

Met een Arduino uno kan men Servo's en ook elektro magneten aansturen d.m.v. Een pulsstroom.
Bijv. Een reedcontact. Je kunt dan de snelheid en de draaihoek van de servo heel precies instellen.

Zelf ben ik nog aan het experimenteren met Arduino, maar er is héél erg veel mogelijk.

Voor de kosten hoe je het niet te laten. Een Arduino uno voor 3 euro bij aliexpress.
Ze zijn ook heel bruikbaar voor verlichting aan te sturen. 13+6 uitgangen, dus 19 leds(groepen) per Arduino!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #164 Gepost op: 12 januari 2016, 16:37:27 »
@mark mms misschien is het een idee om er even een linkje bij te zetten, dat zoekt (klikt) wat makkelijker.

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #165 Gepost op: 12 januari 2016, 21:14:36 »

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #166 Gepost op: 12 januari 2016, 22:16:06 »
Ik wil toch eens even proberen of zo'n oud autorelais te gebruiken is als stopspoel voor het Faller Car System en ben er mee aan de slag gegaan. Oude relais heb ik immers zat liggen in mijn garage.

De foto's spreken voor zich.

Op zich werkt spoeltje als stopmagneet prima maar na een minuut of 10 begint de spoel aardig warm te worden. Hij zal niet doorbranden maar voor onze treinbaan te warm.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #167 Gepost op: 12 januari 2016, 23:10:19 »
Ik probeer een link te plaatsen...
Met jouw link krijg ik geen product, maar een heel overzicht van producten. Het is een leuke site, maar een beschrijving als: Een set cool versie uno r3 (ch340g) mega328p voor arduino uno r3 (geen usb-kabel) daar wordt ik echt geen wijs uit. Leuke fotootjes ook, maar de beschrijvingen over wat het doet en kan, zijn ver te zoeken.  ::)

Op zich werkt spoeltje als stopmagneet prima maar na een minuut of 10 begint de spoel aardig warm te worden. Hij zal niet doorbranden maar voor onze treinbaan te warm.
Zo’n Faller stopspoel werkt volgens hetzelfde principe, wordt die dan niet warm?

Offline PietB

• Rangeerder
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
« Reactie #168 Gepost op: 13 januari 2016, 01:07:50 »
Nou het is heel simpel Wim,
Arduino's zijn mooie bordjes met een Atmel 328 processor er op.
en een aantal i-o poorten TTL level dus voor servo's of magneetspoelen moet er nog een drivertje bij komen.
Deze poorten zijn programmeerbaar en ieder afzonderlijk als in of uitgang in te stellen.
Er is veel heel veel mogelijk met die dingen maar je moet wel de taal C++ machtig zijn.

grt Piet.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #169 Gepost op: 13 januari 2016, 08:57:17 »
Op zich werkt spoeltje als stopmagneet prima maar na een minuut of 10 begint de spoel aardig warm te worden.

Met wat voor spanning wordt hij aangestuurd?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #170 Gepost op: 13 januari 2016, 09:13:12 »

Zo’n Faller stopspoel werkt volgens hetzelfde principe, wordt die dan niet warm?

Faller heeft meen ik ook twee verschillende spoelen. Een stopspoel voor kort gebruik en een parkeerspoel voor lang gebruik. De andere spoel die ik gebruik wordt ook nauwelijks warm. Ook niet lange tijd in gebruik.

Op zich werkt spoeltje als stopmagneet prima maar na een minuut of 10 begint de spoel aardig warm te worden.

Met wat voor spanning wordt hij aangestuurd?

Gewoon met 12 volt Dirk. Gelijk aan de accuspanning. Ik kan wel eens kijken of hij ook zo warm wordt met een lagere spanning.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #171 Gepost op: 13 januari 2016, 10:02:52 »
en een aantal i-o poorten TTL level dus voor servo's of magneetspoelen moet er nog een drivertje bij komen.
Leuk voor je dat je het heel simpel vindt @PietB maar ik vind het niét heel simpel. En daar ging het even om. Omdat alles op die site met Google Translate is vertaald van het Chinees naar het Engels en vandaaruit van het Engels weer naar het Nederlands is er geen wijs meer uit te worden. Bovendien zijn beschrijvingen erg ver te zoeken. Maar ja, het kost op die site allemaal een drol, dus wat verwacht ik dan?

Citaat
Deze poorten zijn programmeerbaar en ieder afzonderlijk als in of uitgang in te stellen.
Er is veel heel veel mogelijk met die dingen maar je moet wel de taal C++ machtig zijn.
Bovendien werken al die bordjes op Windows en heb ik al helemaal geen zin meer om een ruim dertig jaar oude programmeertaal uit het stof te trekken.  ::)
Zo’n dingetje dat @Pierre op de kop heeft getikt lijkt me een stuk eenvoudiger.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #172 Gepost op: 13 januari 2016, 10:07:12 »
Gewoon met 12 volt Dirk. Gelijk aan de accuspanning. Ik kan wel eens kijken of hij ook zo warm wordt met een lagere spanning.

Als je de spanning verlaagt tot 9V, is de warmteontwikkeling al bijna gehalveerd. Als hij dan nog sterk genoeg is voor FCS ben je denk ik een heel eind.

Relais voor autotoepassingen horen een werkbereik te hebben in de orde van 6 tot 15V.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #173 Gepost op: 13 januari 2016, 11:23:43 »

Als je de spanning verlaagt tot 9V, is de warmteontwikkeling al bijna gehalveerd. Als hij dan nog sterk genoeg is voor FCS ben je denk ik een heel eind.

Relais voor autotoepassingen horen een werkbereik te hebben in de orde van 6 tot 15V.

Dat denk ik ook Dirk ... maar ik ga er niet verder mee experimenteren. Ik was alleen benieuwd of het zou werken. Zelf gebruik ik 24 volt spoeltjes met 14 volt voeding en dat werkt prima. Die worden nauwelijks warm.

Ik ben het met Wim eens. Als dat programmeren niet je hobby is dan is dit veel te veel gedoe voor die paar centen die je uitspaart. 
Groet Pierre.

The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #174 Gepost op: 13 januari 2016, 17:27:10 »
Ik heb nog zat magneten liggen deels Faller, deels zelfbouw. Als iemand interesse heeft stuur maar een pbtje.

@Pierre, je laat de magneetstrips aan het einde bij de wissel niet enkele mm omlaag hangen? Benieuwd of jouw stuurmagneet op de auto dan niet gaat 'flipperen'.
(had ik wel namelijk)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands