Registreren is gratis. Lees hier de gedragsregels van het forum voor meer info.
Volgens mij zou je ook een parkeerspoel kunnen maken van een servo die een magneet onder het wegdek duwt. Op die manier kun een FCS-autootje langer stil laten staan... toch? Het is dan alleen geen spoel meer.
Dat is wel zo, maar zo’n zoemde spoel als de bus stopt?
Mag ik trouwens ook een keertje moeilijk doen?
Zoemende spoel?? De spoel zoemt niet. In ieder geval niet hoorbaar.
De SwitchPilot schroef ik in het bedieningspaneel . Er komen geen schakelaars op om de servo te bedienen. Ik laat de gelede bus via reed contacten de het wissel omzetten en op de halte weer terug zetten zodat de volgende bus/auto kan inhalen.
Mooi hoor Pierre, precies wat ik ook voor ogen heb.
Nou @Pierre, dat heb je elegant opgelost. In plaats van een spoel zou je volgens deze methode dus ook een stopplaats kunnen maken met een servo: een magneet op het servo-armpje monteren dat onder het wegdek doorschuift, naar de plek waar het reed-contact onder de bus zit?
Citaat van: Pierre op 12 januari 2016, 00:07:36De SwitchPilot schroef ik in het bedieningspaneel . Er komen geen schakelaars op om de servo te bedienen. Ik laat de gelede bus via reed contacten de het wissel omzetten en op de halte weer terug zetten zodat de volgende bus/auto kan inhalen. Met deze SwitchPilot kun je 4 onafhankelijke opererende servo's (laten) bedienen?
Zo'n spoel is voor korte stops natuurlijk ideaal en gemakkelijk te maken, maar voor wat langere tijd parkeren, heb je dan niet zo’n zoemend ding onder je baan zitten?Bovendien maakt zo’n spoel in feite kortsluiting, voor een kortstondige puls kan ik dat nog wel begrijpen, maar voor langere tijd zie ik spookbeelden van warmwordende en smeltende trafo’s. Of zie ik dat verkeerd?
Ik probeer een link te plaatsen...
Op zich werkt spoeltje als stopmagneet prima maar na een minuut of 10 begint de spoel aardig warm te worden. Hij zal niet doorbranden maar voor onze treinbaan te warm.
Op zich werkt spoeltje als stopmagneet prima maar na een minuut of 10 begint de spoel aardig warm te worden.
Zo’n Faller stopspoel werkt volgens hetzelfde principe, wordt die dan niet warm?
Citaat van: Pierre op 12 januari 2016, 22:16:06Op zich werkt spoeltje als stopmagneet prima maar na een minuut of 10 begint de spoel aardig warm te worden.Met wat voor spanning wordt hij aangestuurd?
Nou het is heel simpel Wim,Arduino's zijn mooie bordjes met een Atmel 328 processor er op.en een aantal i-o poorten TTL level dus voor servo's of magneetspoelen moet er nog een drivertje bij komen.
Deze poorten zijn programmeerbaar en ieder afzonderlijk als in of uitgang in te stellen.Er is veel heel veel mogelijk met die dingen maar je moet wel de taal C++ machtig zijn.
Gewoon met 12 volt Dirk. Gelijk aan de accuspanning. Ik kan wel eens kijken of hij ook zo warm wordt met een lagere spanning.
Citaat van: Pierre op 13 januari 2016, 09:13:12Gewoon met 12 volt Dirk. Gelijk aan de accuspanning. Ik kan wel eens kijken of hij ook zo warm wordt met een lagere spanning.Als je de spanning verlaagt tot 9V, is de warmteontwikkeling al bijna gehalveerd. Als hij dan nog sterk genoeg is voor FCS ben je denk ik een heel eind.Relais voor autotoepassingen horen een werkbereik te hebben in de orde van 6 tot 15V.
Nou het is heel simpel Wim,Arduino's zijn mooie bordjes met een Atmel 328 processor er op.en een aantal i-o poorten TTL level dus voor servo's of magneetspoelen moet er nog een drivertje bij komen.Deze poorten zijn programmeerbaar en ieder afzonderlijk als in of uitgang in te stellen.Er is veel heel veel mogelijk met die dingen maar je moet wel de taal C++ machtig zijn.