Auteur Topic: Pierre's FCS knutsels  (gelezen 119976 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #75 Gepost op: 24 oktober 2014, 13:13:49 »
...want standaard zijn de FCS motortjes 3 volt?

Klopt Wim ... maar ik wil wel eens kijken of deze 6V motortjes het ook lekker doen op 3V. Ik zal eens wat voor je proberen aankomende week.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #76 Gepost op: 24 oktober 2014, 14:06:03 »
Oh, dat zou wat zijn Pierre.
Een 6 volts motortje op 2 x 1,5 volt aan batterijen zou in theorie natuurlijk 2 x zo langzaam moeten rijden. En dat zou op zich niet slecht zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #77 Gepost op: 24 oktober 2014, 19:31:33 »
Oh, dat zou wat zijn Pierre.
Een 6 volts motortje op 2 x 1,5 volt aan batterijen zou in theorie natuurlijk 2 x zo langzaam moeten rijden. En dat is op zich niet slecht zijn.

Klopt Wim ... ik heb ook gewoon twee laadbare 1,5 volt baby-penlite baterijen gebruikt voor de Daf. Dat werkt uit de kunst en goedkoper kan je geen accu krijgen. Dat past er met de grotere motor helaas niet meer in.

Ik heb vanmiddag even zo'n motortje opgezocht en gekeken of hij wil draaien op 3V. Dat valt helemaal niet tegen. Hij draait wel erg langzaam omdat er al een vertraging op het motortje zit. Maar wel heel mooi geruisloos en super sterk door deze vertraging. Als de Daf klaar is zal ik er eens wat mee proberen om te kijken of het werkt.
Ik heb de maten er ook bij gezet. Prijs durf ik niet te zeggen ik heb een hele tijd geleden een paar van deze motortjes gekocht voor evt. projecten in de toekomst. ;D

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #78 Gepost op: 24 oktober 2014, 20:14:10 »
er staat in houten toch een man met complete wielstellen met tandwiel tjes
ook is er een duitse site (zal eens voor je zoeken naar de link) waar je alles los kan verkrijgen in div uitvoering en maten
zit te denken om toch weer met magneet band dit te integreren op mijn baantje
zie dat zelf (ver)bouw toch wel meevalt
heb zat auto's
dus gewoon bestellen van drijflijnen en stuur asjes

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #79 Gepost op: 24 oktober 2014, 20:35:54 »
Ja, je kunt alle onderdelen los bestellen, motor, vooras, achteras etc. maar dan is het vaak net zo duur om een complete startset te kopen en het voertuig
wat daarbij zit als donor te gebruiken tenzij iemand de onderdelen goedkoop kan krijgen(?)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #80 Gepost op: 24 oktober 2014, 23:18:06 »
dus je kan beter via MP of in houten defecte dingen opkopen en slopen

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #81 Gepost op: 24 oktober 2014, 23:26:23 »
dus je kan beter via MP of in houten defecte dingen opkopen en slopen

Precies Jerry ... dat is een stuk goedkoper. ;) 
Groet Pierre.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #82 Gepost op: 25 oktober 2014, 17:09:39 »
Alleen, FCS spul ben ik nog niet veel tegen gekomen 2e hands

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #83 Gepost op: 25 oktober 2014, 19:36:20 »
ik denk dat het oude faller met de pennetjes ook wel gaat dan
moet alleen een sturende as eronder frutten ,en een accu pack
maar de 12 V zal op 3 of 4.5 volt aardig op (schaal)snelheid komen

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #84 Gepost op: 25 oktober 2014, 20:07:03 »
Persoonlijk denk ik dat een 6 volts motor op batterijen van 3 volt misschien nog wel zal lopen, maar 12 volt wordt denk ik lastiger. Dan lijkt het een beetje op het starten van een auto op een bijna lege accu.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #85 Gepost op: 25 oktober 2014, 20:10:29 »
Het nadeel is dat er dan geen koppel meer over is (vergelijk het met een langzaam rijdende analoge loc).
Je zou een kleine PWM regeling kunnen bouwen dan zou het misschien nog gaan, dat gaat vrij eenvoudig met een 555 ic'tje.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #86 Gepost op: 25 oktober 2014, 21:27:33 »
ik ben met fcs gestopt omdat er zo weinig is in de oudere stijl
als t ombouwen zou lukken is het wel weer een optie
maar om een €60 voor een auto te geven en dan slopen
???? vind t noal wat duur worden
maar ga wel eens zoeken naar wat defect spul endvd motortjes

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #87 Gepost op: 25 oktober 2014, 21:57:12 »
Met het probleem van leuke oude modellen die er niet waren of te duur zat ik ook Jerry. Dus dacht ik dat zelf maken wel de oplossing was. Als de Daf gaat lukken heb ik nu een leuk wagenparkje bij elkaar geknutseld. Met een beetje geduld en zoeken op een beurs of Marktplaats is er nog best wat leuks te vinden. Ik ga in ieder geval door met mijn zoektocht naar FCS meuk en ben er zeker van dat ik nog leuke dingen ga vinden. Ik heb overigens nog het een en ander in huis om verder te gaan. ;) 
Groet Pierre.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #88 Gepost op: 25 oktober 2014, 23:02:52 »
als ik t zo zie en bij jou
ik denk dat een aandrijving met as en tandwiel eneen motor met accus nog el zelf te maken is
t meeste en dduurste zal de sturing dan zijn

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #89 Gepost op: 26 oktober 2014, 00:14:56 »
als ik t zo zie en bij jou
ik denk dat een aandrijving met as en tandwiel eneen motor met accus nog el zelf te maken is
t meeste en dduurste zal de sturing dan zijn

Met een motor, as, tandwiel en accu heb je volgens mij de grootste kosten juist wel gehad? want voor de besturing heb je dan alleen nog een sturende vooras met een slepertje nodig en dan heb je een rijdend autootje dat vanzelf de rijdraad volgt.
Maar het blijft duur inderdaad.
ik ben met fcs gestopt omdat er zo weinig is in de oudere stijl
als t ombouwen zou lukken is het wel weer een optie
maar om een €60 voor een auto te geven en dan slopen
???? vind t noal wat duur worden
maar ga wel eens zoeken naar wat defect spul endvd motortjes

Dit is dus ook mijn probleem. Voor periode II moet je wel zelf gaan bouwen. en zelfs de ombouwsetjes vind ik behoorlijk aan de prijs. Aangezien ik gewend ben om niet meer dan 3 euro uit te geven aan een autootje is een verbouwing van € 40,- daarna wel een hoop geld.   

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #90 Gepost op: 26 oktober 2014, 00:45:11 »
FCS-stuurinrichtingen met slepertje zijn los te koop bij Conrad.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #91 Gepost op: 26 oktober 2014, 02:05:51 »
zou eigenlijk iemand met een  3Dprinter moeten hebben die tegen en redelijke prijs een aandrijf achteras kan printen
de rest is wel zelf te maken met wat simpele asjs en een paar tandwielen en velgjes

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #92 Gepost op: 26 oktober 2014, 11:10:28 »
Beste Jerry,
Die achteras is eigenlijk niet veel meer dan een asje van metaal en een tandwieltje in het midden. In de meeste rommeldozen is dat wel te vinden en loont het dus niet de moeite om dat in 3D uit te printen. Bovendien kun je alleen kunststof dingetjes printen.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #93 Gepost op: 26 oktober 2014, 11:58:38 »
Dat is wat ik ook bedoel
enkel een framepje en dan de rest zelf
als je een kunststof frame hebt kan je dat uit een model zagen en er zo in lijmen als een sterk geheel,welk ook goed uitgelijnt kan worden als geheel

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #94 Gepost op: 28 oktober 2014, 11:35:02 »
Vandaag het laatste fröbelwerk aan de Daf afgemaakt.
Alles inwendig aangesloten . De openingen aan de zijkanten zijn later nog wat opgevuld met stukjes loodslab.

Ik zet er twee andere voorwielen op die wat zachter rubber hebben omdat het Dafje nog wel eens een beetje wil gaan schuiven in de bochten. Daarna lijm ik zoveel mogelijk onderdelen terug aan de onderkant zoals balken, bladveren, trekhaak en reservewiel. Tegen het doorschijnen maak ik de ledjes aan de achterkant zwart. De tank lijm ik op het knopje van de schakelaar. Dan is dat knopje uit het zicht, heb ik een plek voor de tank en bovendien is de schakelaar nu veel makkelijker bedienbaar voor mijn vingers.

Uiteindelijk schilder ik de hele onderkant terug in (bijna) de oorspronkelijke kleur.

Het eindresultaat:

Tot slot nog een filmpje:

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><br /><br /></a>

En nog een filmpje met de werking van de remlichten.... Bij deze filmpjes is de rijsnelheid wat aan de hoge kant.  :D Ondertussen heb ik een 2e diode geplaatst en is dit een stuk beter geworden.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><br /><br /></a>
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #95 Gepost op: 28 oktober 2014, 12:55:17 »
Errug mooi werk Pierre!
En natuurlijk stopt-ie op een zodanige manier dat bijrijder en chauffeur door de voorruit vliegen, maar ik vind dat ook wel wat hebben. Daar zou je niks aan moeten veranderen; dat heet charme.
Alleen een klein puntje: als die bus ook op de baan rijdt en de DAF stopt voor de spoorbomen en de bus zit daar achter... eh... wordt dat een leuk filmpje?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #96 Gepost op: 28 oktober 2014, 13:19:23 »
Tja .. Wim .. dan heb ik een probleem ;D Er kunnen niet twee voertuigen op de weg. Er zijn verschillende plekken waar ze elkaar ook niet voorbij kunnen als tegenligger. B.v. de spoorwegovergang. Dus ... gewoon één tegelijk.

En je weet het hè .. net als de treinen ... ik maak ze alleen maar ik rij er niet mee.
Groet Pierre.

The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #97 Gepost op: 28 oktober 2014, 15:20:40 »
leuk gemaakt Pierre, de filmpjes ook trouwens :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #98 Gepost op: 28 oktober 2014, 15:42:22 »
loopt mooi piere
en dat stoppen
dar zijn veiligheids riemen voor  ;D
en voor 2 achter elkaar
kan je niet in de voorste een magneet monteren (super magnete heeft zeer sterke en kleine magnetjes),en dan in de achterste een reedcontact om de stroom naar de motor af te schakelen

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #99 Gepost op: 28 oktober 2014, 16:07:36 »
Dat gebeurt al. In de auto zit een reedcontact en met een magneet in het wegdek wordt de stroom naar de motor uitgeschakeld. Omdat er een wormwiel op de motoras zit, heeft de auto geen vrijloop.