Auteur Topic: Pierre's FCS knutsels  (gelezen 108913 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #25 Gepost op: 13 oktober 2014, 18:08:29 »
ook met caravan erachter ;D ;D ;D
Te makkelijk: FIAT 500 met caravan
Nog meer?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #26 Gepost op: 13 oktober 2014, 18:26:30 »
Ja nu die vanhet leger met grote wielen en caravan :D en niet foto sjoepen he :P :D

Sorry Pierre we zitten het maar te vervuilen hier
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #27 Gepost op: 13 oktober 2014, 18:32:48 »
We zitten hier niet te vervuilen: dit is erg on-topic, want we zijn hier het project van Pierre aan het toetsen qua geloofwaardigheid.  8)
En verder doet Pierre alles wat-ie leuk vindt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #28 Gepost op: 13 oktober 2014, 18:45:07 »
Ik vind het in ieder geval al knap om een Fiatje 500 in H0 met het carsysteem uit te rusten.

Ik heb zelf ook al eens van die autootjes omgebouwd met verlichting ed. en ik weet wat voor gefriemel dat is.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #29 Gepost op: 13 oktober 2014, 18:54:01 »
Ik zeg niks :-X

Pierre,

laat ze maar lullen hoor. Hij is geweldig geworden. Zelfs de wielen vallen niet eens zo erg op

Ach Rick ... ik wist al dat dit ging gebeuren voor ik aan het project begon ;D  Daarom heb ik het zelf al aangekaart in het begin. Ik schilder de velgjes nog zwart en dan valt het nog minder op. Verder blijft het zo. Ik vind het geen probleem. En bovendien stoor ik me zoals je weet aan niemand :P

Maar toch bedankt jongens ;)





Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #30 Gepost op: 13 oktober 2014, 18:56:23 »
Hans, heb je nu nou je zin?  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #31 Gepost op: 13 oktober 2014, 18:59:48 »
Nu .. nu .. die Hans kijkt niet zo nu ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #32 Gepost op: 13 oktober 2014, 19:33:52 »
Noem dat maar knutsels Pieter, ik vindt het weer een mooi stukje modelbouw.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #33 Gepost op: 14 oktober 2014, 12:14:03 »
Pierre, laat ze maar lullen hoor. Hij is geweldig geworden. Zelfs de wielen vallen niet eens zo erg op
Pierre, Ik sluit mij bij deze spreker aan. Weer een geweldig project(je) gemaakt. Ben ook wel nieuwsgierig naar een YouTube-filmpje.
Wel met de tijd meegaan hé!
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #34 Gepost op: 14 oktober 2014, 13:44:37 »
Noem dat maar knutsels Pieter, ik vindt het weer een mooi stukje modelbouw.

Pieter?? ??? ; Ik bedoel natuurlijk Pierre ;D
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #35 Gepost op: 14 oktober 2014, 15:58:03 »
Noem dat maar knutsels Pieter, ik vindt het weer een mooi stukje modelbouw.

Pieter?? ??? ; Ik bedoel natuurlijk Pierre ;D

Bedankt. Maakt niet uit Arend ... ik luister overal naar (als het mij uitkomt) ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2014, 20:58:17 »
Eindsprintje. ;D

De oplaadbare knoopcellen blijken zeer slecht spanning vast te houden en zijn niet te gebruiken voor dit projectje. Jammer. Ik gebruik nu maar de twee accu’s die bij het Conrad setje zitten. Het kost wat moeite maar ik krijg ze in de caravan. Omdat ik gelijk een diode voor de snelheid inbouw (waar in de auto zelf geen plek meer voor is) moet ik ook een laad contact in de caravan zetten. 



Bij een testritje blijkt de caravan nu te zwaar en af en toe slippen de wielen door van de Fiat. Ik plak een paar stukjes extra lood onder de vloer. Dit is voldoende. Ook gaat het autootje ondanks een diode nog als de brandweer en dus zal er nog een 2e diode nodig zijn.



Vloertje dicht en het lood zwart gemaakt …. klaar.






Hier onder het resultaat …




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #37 Gepost op: 18 oktober 2014, 21:03:21 »
Nou Pierre dat Fiatje rijdt als een goed gesmeerd Fiatje 500. Mijn complimenten
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #38 Gepost op: 18 oktober 2014, 22:07:35 »
Die rijdt als de brandweer: niet te hard, geen rotte uitlaat en mooi op snelheid.
Ik vind het héél erg mooi!
En natuurlijk knap gedaan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #39 Gepost op: 18 oktober 2014, 22:17:51 »
Joepie, hij rijdt. Geweldig gedaan, Pierre!!!
En inderdaad een mooie snelheid en lekker constant.
Knap!
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #40 Gepost op: 18 oktober 2014, 22:18:43 »
Weer een knap staaltje vakwerk Pierre, en de sleurhut volgt prachtig, TOP!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2014, 00:01:05 »
Ik neem er mijn petje voor af hoor Pierre!
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #42 Gepost op: 19 oktober 2014, 00:07:24 »
Dank je wel jongens voor de veren. Was leuk om te doen ennuh .... het volgende project zit er al weer aan te komen.






Vorige projectje afgerond dus het moet maar eens gebeuren. In Houten een mooie Artitec Daf gevonden en samen met een ombouwsetje van Conrad gaat dit weer een heel leuk projectje worden. Ik heb er goed zin in dus hup ….. de zaag er in.



Het autootje laat zich in het begin goed uit elkaar halen.



Ik haal de grote delen uit elkaar en stal het ombouwsetje van Conrad uit.



We beginnen maar met de vooras.



Dan de achteras. Die is veel te breed en moet eerst op maar worden geslepen.





Dan ruimte maken voor de vooras.



Dat begint al ergens op te lijken maar helaas lopen de wielen in de spatborden vast bij een bocht. De voorspatborden er af halen is nogal een gedoe. Met de hand moet ik de lijmpilaartjes er voorzichtig uit boren.





Met een vijltje kan ik wat van de spatborden afhalen maar dat is niet voldoende. Ik moet een halve mm uitvullen om de wielen goed te kunnen laten sturen.





Daarna een tussenbalk weg halen en een soort hangmatje maken voor het motortje.



Nou de cabine er af is ga ik er ook maar gelijk een bestuurder in zetten die een beetje stoer met zijn arm door het open raam hangt. Wel eerst even het raam open maken natuurlijk. Opendraaien gaat niet maar met een breekmesje kom je ook een heel eind.



Even een Preisertje mishandelen en het stuurtje zwart maken.





En de cabine mag er weer op en het armpje kan vastgeplakt worden. De naadjes in het armpje laat ik vollopen met witte houtlijm en daarna een penceeltje met wat blauw.



Tijd om eens wat gaten in de bak te maken. Het motortje steek ongeveer voor 1/3 door de vloer. Het reedcontact maak ik in een mooi huisje onder de bak. Dat kan straks wel doorgaan als tank of gereedschapbak of zo. Als ik het reedcontact binnen in de bak stop is hij te ver van het wegdek en zal niet werken op de stopmagneet. Ook een aan en uit schakelaartje en een laadpunt krijgen een plekje in de laadbak.



Voor mij zelf heb ik even een simpel schemaatje getekend hoe de componenten aangesloten moeten worden.



Alles netjes op zijn plek.



Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2014, 00:31:14 »
Weer super bezig Pierre en lekker leerzame en duidelijke uitleg.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2014, 08:31:34 »
Pure nostalgie
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #45 Gepost op: 19 oktober 2014, 09:04:24 »
Goed bezig Pierre, en opa is gek op simpele schemaatjes :D , snap alleen even niet wat die reed schakelaar erin doet of gaat doen ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #46 Gepost op: 19 oktober 2014, 09:30:12 »
Dat is weer even smullen, erg fraai die 500 en hij rijdt subliem, knap hoor!

Ik had even een vraagje, je heb zo te zien 2 accu's in de caravan en 2 diodes om de motorspanning omlaag te brengen,
had je dan niet met 1 accu zonder diodes hetzelfde resultaat?

Hans, de reedschakelaar zit er om de auto te stoppen. Dat doe je dan met een elektromagneet in het wegedek aan/uit te zetten.



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #47 Gepost op: 19 oktober 2014, 10:42:18 »
Wat Jack schrijft klopt Hans. Ik heb op mijn baan een spoorwegovergang en daar kruist mijn FCS dus de treinrails. Door voor de spoorbomen een elektromagneet in het wegdek te bouwen kan de auto stoppen als de spoorbomen naar beneden zijn. Met de reed onderbreek je de stroomkring.

Wat jij zegt klopt natuurlijk helemaal voor het rijden Jack maar het probleem zit dan in het laden van accu's. Mijn FCS lader is 3,2 volt en daar wil ik al mijn autootjes mee kunnen laden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #48 Gepost op: 19 oktober 2014, 10:55:15 »
Ah ja natuurlijk, duidelijk  :)
 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #49 Gepost op: 19 oktober 2014, 12:53:08 »
Fantastisch mooi Pierre!
De term "respect" wordt eigenlijk veel te vaak gebruikt en ik vind "respect" daardoor een beetje een loze kreet geworden. Ik hoor mensen zelfs het woord "respect" gebruiken als ze het hebben over jehova's die van deur tot deur gaan. Dat ze dat willen doen moeten ze lekker zelf weten.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik daardoor de term "respect" maar hoogst zelden gebruik. Maar (en daar komt-ie) áls ik het woord "respect" zou gebruiken, dan is het hier op deze plek zeker op z'n plaats:
Respect!

Nog even een aanvulling op dat reed-contact: nog los van de grootte zijn er drie uitvoeringen reed-contacten:
- een contact dat altijd open is en  pas contact maakt in de buurt van een magneet
- een contact met drie aansluitingen: maakt aan de ene kant contact en verbreekt het contact aan de andere kant in de buurt van een magneet
- een contact dat altijd gesloten is en het contact verbreekt in de buurt van een magneet
De laatste twee zijn bruikbaar in een Faller auto om de auto te stoppen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)