Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219944 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #725 Gepost op: 4 september 2020, 15:09:16 »
Dankjewel @Daniel,
Hele bruikbare links en het mag duidelijk zijn dat figuren in een grotere schaal wat duurder zullen uitvallen dan een hele doos vol Preisertjes in 1:87 en dat klinkt ook wel logisch.
 Wat ik ondertussen wel heb geleerd is dat figuren in bijvoorbeeld 1:43 niet per se beter gedetailleerd zijn dan figuren in 1:87 en aanvankelijk heb ik dat wel altijd gedacht. Dat is dus niet zo en dat valt me eerlijk gezegd nogal tegen. Als je de figuren van grootgrutter in kleine mensjes Preiser bekijkt, dan lijkt dit toch op verdacht veel op misleidende productinformatie.


Deze foto staat bij zittende figuren 1:45 en dat ziet er veelbelovend uit, maar dezelfde foto wordt óók gebruikt bij zittende figuren 1:32 en zelfs vind ik wéér dezelfde foto bij zittende figuren 1:22,5.
Voor de consument is op deze manier natuurlijk nooit na te gaan wat je nou precies koopt in welke schaal dan ook.
Goed, ik moest dit even kwijt en ga nu die linkjes eens wat beter bestuderen.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #726 Gepost op: 5 september 2020, 11:31:31 »
Hier een net ontvangen 0e link

Het is niet een Franse lokje maar er waren (en zijn nog steeds) overal te vinden in Frankrijk.
Zeer bijzonder, het heeft de echte O&K 'valve gear' (ja, 'stangen weet ik veel wat', maar mijn eenzame hersencel kon dat niet goed onthouden. Sorry.)

https://tomamw.miiduu.com/0691-ltsold-outgt-oe-kit-oampk-4ton-10hp-0-4-0-locomotive-kit

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #727 Gepost op: 18 september 2020, 23:25:56 »
@Daniel Caso dat is inderdaad wel een heel geinig locje. Maar ik ben wel erg op de centen en dit mormeltje kost een lieve 226 euro nog zonder de losse onderdelen en de verzendkosten. Wèl een geinig locje, maar meer dan ik wil uitgeven. :)

En nu ik het toch over geinig heb, heb ik nog wel even een ander dak uitgeprobeerd:


Dit was een boeiend experiment, maar ik was toch niet echt tevreden.


Maar het geluk lacht soms zelfs mij toe en kreeg ik een setje zeer bruikbare 1:45-dakplaten toegestuurd van Daniel. Muchas gracias señor Caso!


Er moet nog wat verf op, maar ik denk dat dit dak een succes wordt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #728 Gepost op: 19 september 2020, 06:55:08 »
Beste Wim

Ik ben blij dat je de platten kan gebruiken maar ik zou liever zien dat je je, na de naar mijn mening succesvolle eerste ervaring met eigen dakpannen te maken de experiment zou blijven ontwikkelen.
Je eigen dakpannen zijn minder precies dan de met een mal gemaakte Redutex platten maar veel interessanter om te kijken/zien en bevatten nog te ontdekken mogelijkheden... Nou, ja, creativiteit vind ik altijd veel belangrijker dan resultaat.

Daniel



...en ik ook

Magoo

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #729 Gepost op: 19 september 2020, 11:16:19 »
Dit diorama is een experiment dat ooit is begonnen in februari 2014. En ik heb in die jaren verschillende manieren en technieken uitgeprobeerd; vaak met succes en vaak ook dat ik opnieuw ben begonnen. Als je dit topic vanaf het begin doorleest dan zul je ontdekken dat ik al een aantal keren de complete opzet van dit diorama heb aan gepast, de rails er weer uit heb getrokken en opnieuw ben begonnen met een kademuur, huizen opnieuw heb gebouwd en geëxperimenteerd heb met daken van leisteen.
Het creatieve proces, waar jij het over hebt, is voor mij het middel om een bevredigend resultaat te bereiken en dat gebeurt meestal ook door de inspiratie die ik opdoe uit het werk van anderen.
En om terug te komen op die dakpannen: als ik vind dat dakpannen uit de fabriek er beter uitzien dan de pannen die ik zelf zou maken, dan kies ik voor de Redutex-dakpannen... en ik heb nog aardig wat huizen met dakpannen te bouwen.
Wat dat aangaat ben nogal pragmatisch ingesteld: als ik iets uit een bouwpakket kan plunderen of iets bruikbaars heb liggen dan kies ik voor de makkelijke weg.


Groeten uit Villefranche.
 
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #730 Gepost op: 19 september 2020, 12:01:55 »
 :-X

Daniel

________________

 :-X  ???

Magoo

________________


 :o ...  :-X :-X :-X             :-\

Mr. Wallet




Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #731 Gepost op: 19 september 2020, 12:05:30 »
Maar die z/w foto in sepia is gewoon G-E-W-E-L-D-I-G !!!

Daniel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #732 Gepost op: 21 september 2020, 16:52:17 »
Om eerlijk te zijn vind ik de kartonnen dakpannen wel wat hebben. Ze zijn een beetje schots en scheef en dat bevalt me beter dan de "kant en klaar" pannen. en inderdaad een schitterende foto. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #733 Gepost op: 22 september 2020, 12:47:50 »
Dankjewel @Pierre en @Daniel Caso.
Om eerlijk te zijn vind ik de kartonnen dakpannen wel wat hebben. Ze zijn een beetje schots en scheef en dat bevalt me beter dan de "kant en klaar" pannen. en inderdaad een schitterende foto. ;)
Het idee om die dakpannen te maken van golfkarton is misschien niet zo’n slecht idee en dat onregelmatige heeft ook wel een zekere charme. Er zijn alleen een paar probleempjes met dat golfkarton:


Qua schaalverhouding vind ik de versie van golfkartonnen dakpannen te groot; ze zijn bijna 1:35 en ze moeten echt wel 1:45 worden. En kijk nog even niet naar de kleur, want deze Redutex-dakpannen moeten natuurlijk nog in de verf en verder bewerkt worden.

Ik ben blij dat je de platten kan gebruiken maar ik zou liever zien dat je je, na de naar mijn mening succesvolle eerste ervaring met eigen dakpannen te maken de experiment zou blijven ontwikkelen.


Dat is een mooie gedachte en het experiment is nog lang niet ten einde. Deze Redutex-dakpannen (op de foto met een andere kleur) zijn namelijk onderdeel van mijn dakpannen-experiment en ik wil ik eerst bewerken en in de verf zetten om een resultaat te zien om een vergelijking tussen beiden te kunnen maken. Ook moet ik dit -voor mij nieuwe- materiaal leren kennen en zien of ik die dakpannen hier en daar ook wat schots en scheef kan maken voor het zo natuurlijke effect. En dat wil allemaal nog nog ontdekken.
Wat ook een rol speelt is dat ik nog een behoorlijk aantal gebouwen heb te maken en die moeten ook een dak krijgen; ook afgewisseld met leisteen en zink, maar ook met dakpannen.

Enfin, laat maar horen...
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #734 Gepost op: 22 september 2020, 13:52:28 »
Wim

Mijn eerste poging om een voor mij overtuigend genoeg manier te vinden om Franse daken te maken was rond 2005.
Mijn eerste gevoel van geluk erover was toen ik een mal kon maken om de toen al lang niet meer in productie MK-35 Franse/Spaanse/Arabische/Barrel dakpannen kon maken. Dat was rond 2012.
Maar ook als ze echt de mooiste dat ooit op de markt zijn geweest voor 1/35/32 schaal, na een tiental daken begin men ze gewoon een herhaling te voelen dus na een jaar was ik al weer op zoek.
Dus maakt je geen illusies om een definitief beste manier te vinden o.a. omdat de manier hoe je naartoe kijkt blijft groeien en veranderend met jezelf.

Ik kan wel begrijpen dat je geen zin heeft om vijf of zes duizend aluminium dakpannen zelf te maken maar dat hoeft ook niet om dezelfde kwaliteit te bereken.
Je kan een paneel met aluminium dakpannen van eigen makerij maken. Dan alle holten tussen de pannen met was goed dicht te sluiten en als je dat wilt nog een 1mm of zo laag reliëf laten waar de echte holten waren.
Van dat maakt je een siliconerubber paneel en na drie of vier uur de silicone op de voorbeeld gegoten te hebben bent al met je nieuwe maal de eerste gips reproductie aan het maken.
Dan heb je allebei: een klein massaproductie en tegelijkertijd een unieke object elke keer omdat als je op elke afgietsel een beetje gaat rommelen met een naald of een mes je zal nooit twee identieke daken hoeven te hebben.

Ook als je dat te veel werk vindt, je kan nog een mooie voorbeeld kopen, een mal daar van te maken (dat mag wel van de wet zo lang als je geen reproducties gaat verkopen) en zoveel daken maken als je wilt.

Maar ik denk dat als je niet met jouw denken maar met je echte aandacht een paar goeie foto's van echte daken gaat bestuderen en de verschillende soorten golfkarton ook je zal met wat nieuws naar voren komen.

Daniel





Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #735 Gepost op: 22 september 2020, 13:59:47 »
Ook moet ik dit -voor mij nieuwe- materiaal leren kennen en zien of ik die dakpannen hier en daar ook wat schots en scheef kan maken voor het zo natuurlijke effect. En dat wil allemaal nog nog ontdekken.
Wat ook een rol speelt is dat ik nog een behoorlijk aantal gebouwen heb te maken en die moeten ook een dak krijgen; ook afgewisseld met leisteen en zink, maar ook met dakpannen.

Ook golfkarton heb je in grof en fijn en alles wat er tussenin zit. Bijvoorbeeld koekjes of beschuit hebben een redelijk fijne golf. Ik heb het zelfs wel gebruikt in H0. Maar uheu .... ik wacht het geduldig af wat je voor ons in petto hebt Wim.

Enfin, laat maar horen...

Laat maar wat zien en dan piep ik wel. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #736 Gepost op: 22 september 2020, 15:03:32 »
Wim:

Ik ga vanavond het goed zoeken maar ik denk dat ik een mooie rol golfkarton van de goeie maat voor jou heb. Ik laat het weten en als het goed is gaat morgen naar de postkantoor.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #737 Gepost op: 22 september 2020, 17:21:18 »
Ik ga vanavond het goed zoeken maar ik denk dat ik een mooie rol golfkarton van de goeie maat voor jou heb. Ik laat het weten en als het goed is gaat morgen naar de postkantoor.
Beste Daniel,
Ontzettend lief aangeboden, maar dat hoeft écht niet! Ik heb vast wel ergens eendoos met fijner golfkarton.
Bovendien ben voorlopig toch nog druk met andere projecten en denk ik ook na over een andere indeling van mijn diorama:


De brug waar het spoor overheen loopt wordt vrijwel direct gevolgd door een volgende brug waar de straat overheen loopt. Als je vanaf rechts komt moet je dan een haakse bocht maken naar rechts en daarna weer een haakse bocht naar links.
Dat loopt niet lekker


Dus denk dat ik dat gat gewoon dichtmaak en de weg daar in een wat meer soepele kronkel er overheen laat lopen. De resterende ruimte kan een verhoogd terras worden of een tuintje.


Als je onder de brug door kijkt dan is er ook niet zoveel te zien. Die brug wordt dan geen brug, maar een overkluizing.
Enfin, jullie mogen meedenken.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #738 Gepost op: 22 september 2020, 17:44:44 »
O.k., Wim..Jouw diorama is echt zeer mooi aan het worden.

Ik heb hier voor jou een paar foto's van de Miniart dak.
Ik denk dat de dakpannen niet verkeerd zouden staan voor 1/45.
Als je (of iemand anders) het ooit wilt laat me weten en ik maak ook een mal voor jouw.

Hier de beelden:

Miniart dak gelijmd op houten bakje

P1970623 by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

P1970624 by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Silicone rubber gegoten er op

P1970627 by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

... en drie uur later voilá!:

P1970634 by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Eventueel kan je ook van de Redutex texturen zo'n mal maken en zo veel gieten als je wilt.
Wat ik heb wel gehoord is dat silicone rubber zijn goed voor ongeveer 40 afgietsels en daar na beginnen wat minder worden.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #739 Gepost op: 22 september 2020, 18:03:15 »
O.k., Wim..Jouw diorama is echt zeer mooi aan het worden.
Dankjewel.
Citaat
Ik heb hier voor jou een paar foto's van de Miniart dak.
Ik denk dat de dakpannen niet verkeerd zouden staan voor 1/45.
Als je (of iemand anders) het ooit wilt laat me weten en ik maak ook een mal voor jouw.
Wat slim om uit een MiniArt-bouwpakket een mal te maken.
En dank voor het aanbod. Tegen de tijd dat ik me nóg meer ga verdiepen in daken, laat ik het je weten.


En mocht je nog borden of opschriften nodig hebben.


Of 1:35 figuren moet schilderen.

 
Of reclameborden, laat het me weten.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #740 Gepost op: 22 september 2020, 18:21:42 »
Nogmaals bedankt.
Ja, die borden zij zeer welkom!!!



Daniel


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #741 Gepost op: 22 september 2020, 18:42:44 »
Ja, die borden zij zeer welkom!!!
Laat de afmetingen maar weten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #742 Gepost op: 22 september 2020, 20:35:53 »
geweldig!
Bedankt Wim.
Ik mail je morgen erover.


Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #743 Gepost op: 24 september 2020, 10:17:39 »
Nu zie ik hier boven dat ik was dat vergeten. Sorry.
Ik mail je erover zo meteen.

Maar wat je deed met de karton dakpannen is toch echt prototypisch. en nog veel meer dan ik dacht.
Kijk goed deze foto uit Frankrijk:

IMG_0118 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Ik zou alleen maar individuele dakpannen sneden en zoiets als 1mm op de vorige lijmen.


Daniel


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #744 Gepost op: 24 september 2020, 10:50:44 »
Maar wat je deed met de karton dakpannen is toch echt prototypisch. en nog veel meer dan ik dacht.
Kijk goed deze foto uit Frankrijk:
Je hebt gelijk!
Goed dat je deze oude foto met dakpannen van golfkarton hebt gevonden. Ik wist niet dat in echt ook al dakpannen van golfkarton bestonden.  :)

Om nog even terug te komen op die dakpannen:
En @Pierre heeft het ook al geschreven: als je golfkarton uit een bananendoos trekt dan krijg je natuurlijk heel ander spul dan golfkarton uit een rol beschuit. Ik houd beide opties open: de fabrieksplaten én de rollen beschuit en ga dan voor het beste resultaat. Dat heb ik ook gedaan met m’n andere daken.
Deze terugblik laat zien dat ik voortdurend bezig ben met een verscheidenheid aan daken. Om in jouw termen te blijven is het natuurlijk een creatief proces, maar voor mij ook een soort van queeste naar het best gelukte dak.


Zo heb ik de eerste keer een resin-dakplaat gebruikt.


Een dak van roerhoutjes.


Een mislukt dak.


En later weer een beter gelukt dak.


Een ander dak ook weer van roerhoutjes.
En zo blijf ik bezig om zoveel mogelijk verschillende daken uit te proberen.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #745 Gepost op: 24 september 2020, 11:31:31 »
Eerlijk gezegd, Wim, ik had al een bericht voorbereid met wat informatie over schaal dakpannen en was klaar om te posten maar nu, na nog mals goed je werk gekeken te hebben vind ik dat geen van alle alternatieven zijn zo waardevol als je eigen experimenten.
Ik moet duidelijk zegen dat, volgens mij, je hoeft helemaal niks anders te doen dan door te gaan hoe je al bezig bent.
Mijn complimenten.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #746 Gepost op: 25 september 2020, 22:43:56 »
Dankjewel @Daniel Caso.
Ik moet duidelijk zegen dat, volgens mij, je hoeft helemaal niks anders te doen dan door te gaan hoe je al bezig bent.
Doorgaan: dat is een goede. Zo heb ik wat inspiratie opgedaan bij de projecten van een paar forumleden:


Het geweldige project van Leon is hier te zien: een stoommachine!
Foto: @Leon
De andere inspiratie komt van Daniel: een fabrieksgebouw met steunberen. Maar om een afbeelding te laten zien van wat ik bedoel dan moet in zijn topic eerst 1800 afbeeldingen doorspitten.  :o
Dat gebouw zou grote fabrieksramen moeten krijgen, zodat het interieur met de stoommachine goed te zien is en hij moet natuurlijk bewegen.
Ik moet nog wel verzinnen welk type het wordt:


De Ball tandem compound stoommachine.


Stoommachine van James Watt.


Tussendoor even gescharreld in m’n voorraad omdat het grote wiel wel een essentieel onderdeel is. @iTom stuurde ooit wat restanten op en zie hoe bruikbaar.
Enfin, we gaan het zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Daniel Caso

Zilte

  • Gast
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #747 Gepost op: 26 september 2020, 06:05:38 »
.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #748 Gepost op: 26 september 2020, 09:35:04 »
Niks te danken, Wim, maar leuk als we blijven pingpong spelen met de inspiratie.

Trouwens, ik heb meer dan een fabriek gebouw gebouwd en wil graag foto's voor je opzoeken maar moet wel eerst weten welke.

Zou dit kunnen zijn?

https://www.flickr.com/photos/daniel_1_32_scale/albums/72157639020894156/page3

Zeer goeie idee die stoom machine.

Daniel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #749 Gepost op: 26 september 2020, 10:38:20 »
Ha ... nieuw mooi project. Ik kan niet wachten om dat te volgen. ;) Is Gert-Jan daar in het verleden ook niet eens mee bezig geweest?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/