Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 222989 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #750 Gepost op: 26 september 2020, 13:19:16 »
Trouwens, ik heb meer dan een fabriek gebouw gebouwd en wil graag foto's voor je opzoeken maar moet wel eerst weten welke.
Nee, ik bedoelde deze: https://www.flickr.com/photos/daniel_1_32_scale/34562776870/sizes/c/
Ha ... nieuw mooi project. Ik kan niet wachten om dat te volgen. ;) Is Gert-Jan daar in het verleden ook niet eens mee bezig geweest?
Tegen de tijd dat ik hier een begin mee heb gemaakt zal ik wel een nieuw topic beginnen. Maar ik heb nog allerlei projecten liggen, dus weet ik niet wanneer ik begin. Voorlopig verzamel ik eerst bruikbare onderdelen waarmee ik een begin kan maken.
@GéJé heeft inderdaad ook een stoommachine in elkaar gezet, maar veel van zijn foto’s zijn verdwenen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #751 Gepost op: 26 september 2020, 14:39:33 »
Wim

Als je hier naar beneden gaat zal je het vinden.
In andere pagina's van dezelfde draad is er meer.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #752 Gepost op: 26 september 2020, 14:57:10 »
Dit is inderdaad een fraai gebouw.


In deze vorm wel wat te groot.
Foto: @Daniel Caso


Ik zou het stoom-gebouw links naast het vakwerkgebouw willen zetten. Ik wil ’m ook niet tè hoog maken anders kun je de huizen die achter het gebouw aan de straat staan niet meer zien.
Enfin, ik ga hier over nadenken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.751
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #753 Gepost op: 26 september 2020, 17:31:55 »
Hoi Wim,

Mooie plannen. Maar wat gaat die stoommachine aandrijven? Niet dat er werkelijk iets aangedreven hoeft te worden op het diorama, maar een stoommachine staat er niet zo maar....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #754 Gepost op: 26 september 2020, 19:22:14 »
Goede vraag @Rob.
Een stoommachine die zomaar aan het ronddraaien is heeft niet zo heel veel zin. Ik heb geen ruimte om naast het gebouw waarin die stoommachine wordt geïnstalleerd, nog een hele textielfabriek neer te zetten. Dus bedacht ik me dat stroomvoorziening misschien wel de meest verkoopbare keuze zou zijn. Lampen moeten immers ook branden.


Een wat kleinere installatie om elektriciteit op te wekken uit 1920-1930.
Bron: Nationale Bibliotheek Nieuw Zeeland - Foto: Albert Percy Godber.


Een oude elektriciteitscentrale op een staalfabriek in Luxemburg met een zeldzaam voorbeeld van een klassieke gasmotor-alternator.
Bron: Behind Closed Doors

Een stoommachine draait natuurlijk op steenkool en ik heb bedacht dat het gebouw naast het spoor zou komen te staan, maar over de aanvoer van steenkool heb ik nog niet echt nagedacht. Het kan dus best zijn dat dit gebouw een andere plaats krijgt. Op die manier verdwijnt ook de bijdehante vraag: “Waar komen dan die kolen vandaan?” buiten het zicht van de kijklijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #755 Gepost op: 26 september 2020, 19:23:34 »
Mooie plannen. Maar wat gaat die stoommachine aandrijven? Niet dat er werkelijk iets aangedreven hoeft te worden op het diorama, maar een stoommachine staat er niet zo maar....

Da's maar al te waar Rob. Ennuh ... hij moet natuurlijk wel echt draaien. ::)

Een kleine fabriek met wat machines heeft ook wel wat. Kan je geen combinatie maken van een kleine fabriek met een kleine stoommachine.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #756 Gepost op: 27 september 2020, 10:39:06 »
Misschien geeft dit een idee. Er MOETEN heel veel van zulke beestjes ook in Frankrijk geweest zijn:



Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #757 Gepost op: 27 september 2020, 16:57:42 »
Da's maar al te waar Rob. Ennuh ... hij moet natuurlijk wel echt draaien. ::)
Inderdaad @Pierre en hij gaat ook echt draaien.


Dit wordt nog wel even een dingetje.  :o
Citaat
Een kleine fabriek met wat machines heeft ook wel wat. Kan je geen combinatie maken van een kleine fabriek met een kleine stoommachine.
Voordat ik überhaupt een begin kan maken met bouwen -van wat voor soort gebouw ook- moet ik eerst genoeg onderdelen en materiaal bij elkaar scharrelen. Naast het vinden van bijvoorbeeld grote fabrieksramen, moet ik ook een geschikte plek vinden.
Ik heb het óók niet makkelijk.  :'(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #758 Gepost op: 27 september 2020, 18:55:16 »
Je had toch een 3d printertje? Ideaal voor je fabrieksramen  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #759 Gepost op: 27 september 2020, 19:23:23 »
Je had toch een 3d printertje? Ideaal voor je fabrieksramen  :)
Kijk dat bedoel ik maar ... dit is meedenken. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #760 Gepost op: 27 september 2020, 20:30:36 »
dat filmpje zet een fout ,,het is niet de enige stoom gemaal ter wereld dat nog werkt ,,Medemblik werkt ook en niet met olie gestookt maar kolen nog  :P
Op een gemaal zit vaak geen regelateur ,,deze werd met de hand op toeren gehouden ,,een pomp maakt niet veel uit iets sneller draaien of minder ,,
je ziet dat deze machines de stoom via een klep in de cilinder komt ,,boven op via dat excentriek bediend word ,,

met Electra is wel een regelateur ,,governor,, nodig om de dynamo op zijn toerental te houden spanning levering (220,,0f meer)
met meerdere machines en dynamo's op een net ,,word het een ander verhaal ,,dan moeten de dynamo's synchroon lopen anders drijft de een de andere aan
de Electra mannen hier weten dat ;)
dus #Wim Corduwener word nog even een dingetje om het natuur getrouw te maken
gr Henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #761 Gepost op: 27 september 2020, 22:56:02 »
Je had toch een 3d printertje? Ideaal voor je fabrieksramen  :)
Klopt!


Maar ook heb ik nog een Faller 120168 H0 locloods liggen. Die ga ik nooit in elkaar plakken maar heeft wel een paar mooie deuren en ook grote ramen. Ik moet een beetje meuk opruimen, dus waarom zou ik deze doos niet plunderen? Waarvoor gebruikt een mens anders bouwpakketten; toch voor de bruikbare onderdelen?  :o

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #762 Gepost op: 28 september 2020, 15:38:48 »
Ik moet een beetje meuk opruimen, dus waarom zou ik deze doos niet plunderen? Waarvoor gebruikt een mens anders bouwpakketten; toch voor de bruikbare onderdelen?  :o

Mee eens! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #763 Gepost op: 30 september 2020, 12:04:03 »
Ik ook.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #764 Gepost op: 16 november 2020, 15:18:40 »
Verandering van plannen
Het is alweer een tijdje stil rond de bouw van mijn diorama. Dat komt aan één kant doordat ik de afgelopen periode ben afgeleid door allerlei tussendoor projectjes en aan de andere kant omdat ik een beetje vast zat met de verdere infrastructuur van mijn diorama.


In het begin leek mijn opzet vrij aardig: het spoor loopt met een sierlijke curven naar beneden en de weg loopt in een bocht naar rechts en daarna direct weer naar links omhoog.


Aan de zichtzijde is te zien dat daar waar de weg omhoog loopt het nogal steil is. Een Renault Dauphine (met 32 pk’s) zie ik daar niet omhoog komen, laat staan een paard met wagen. Omdat het een doorgaande weg is lijkt mij een minder steile helling meer realistisch.


Mijn aanvankelijke plan was om aan de overkant van de weg een façade te maken met bebouwing en langs het spoor en de weg ook bebouwing. Goed idee? Nee, tóch niet! In verband met de beschikbare (en altijd beperkte) ruimte zou de façade erg ondiep worden, de weg te smal en de huizen langs het spoor niet diep genoeg worden. Bovendien zouden de huizen langs het spoor teveel het zicht wegnemen op wat er achter die huizen gebeurt.


In mijn vernieuwde opzet wil ik de weg langs het spoor laten meelopen. Die weg loopt wel omhoog, maar minder steil. De huizen langs het spoor komen dan te vervallen en komt daar een muur. Omdat het misschien wat veel muren bij elkaar worden, ga ik proberen om er wat variatie in aan te brengen. In deze opzet komt er alleen bebouwing aan de andere kant van de weg; volop in het zicht. Door de ruimte die aan de andere zijde van de weg ontstaat, is het mogelijk die façade veel meer dieptewerking te geven.
Gelukkig heb ik niks gelijmd en kan ik het hele zaakje zó losschroeven.  8)


Tegelijkertijd ben ik dan ook af van dit zinkgat. Het aanvankelijke plan om de weg in een zigzag-bocht er omheen te laten lopen vervalt omdat de weg gewoon rechtdoor loopt.


Nog los van het voorgaande wordt het ook tijd om hier een nette afwerking te maken. Ik hoef dit ding niet mee te slepen naar allerlei beurzen, maar een beetje netjes mag best.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #765 Gepost op: 16 november 2020, 16:41:19 »
Goed bezig, wordt toch wel een hele uitdaging om alles te verwezenlijken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #766 Gepost op: 16 november 2020, 17:35:30 »
Goed bezig, wordt toch wel een hele uitdaging om alles te verwezenlijken.
Dankjewel @iTom,
Zeker een uitdaging en ook leuk omdat het een beetje voelt als een nieuw soort begin.
Dus ben ik ook maar gelijk begonnen met de vorige situatie te demonteren en een nieuw stuk te zagen:


De weg sluit nu wat strakker aan op het nieuwe gedeelte; zonder een rare kronkel in de weg, maar een meer vloeiende lijn die parallel aan het spoor loopt.


Het zit alleen nog rechts vast, dus kan ik nog variëren in helling, maar dit wordt ongeveer de stijging van de weg. Die poort in de kademuur zou aanvankelijk een brug worden, maar wordt nu een duiker zoals ik al eerder heb gedaan. 


Doordat er een flauwe bocht in de weg komt, ontstaat er rechts wat meer ruimte.


De invulling van de bebouwing heb ik nog niet 100% scherp, maar ik denk dat ik hier wel wat ideeën uit kan halen.


Jaques Tati is voor velen een bron van inspiratie: La maison de monsieur Hulot in H0.
Bron: Forums LR Presse
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #767 Gepost op: 16 november 2020, 18:41:33 »
Diorama 3.0 dan?  ;D Maak je ook weer zo'n prachtige tekening van je plannen en och, plannen zijn er om te veranderen nietwaar...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #768 Gepost op: 16 november 2020, 18:56:08 »
Diorama 3.0 dan?  ;D Maak je ook weer zo'n prachtige tekening van je plannen en och, plannen zijn er om te veranderen nietwaar...

Je haalt de woorden uit mijn mond Jack. Maar ... het zijn dan ook wel goede verbeteringen en Wim is weer lekker bezig. Het is een hele tijd stil geweest rond dit diorama en ik vind het leuk weer wat vooruitgang te zien. Lekker doorgaan zo Wim en het wordt net zo interessant als de rest. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #769 Gepost op: 16 november 2020, 20:12:35 »
Nou, ik vond versie 2.0 helemaal niet zo verkeerd dus ben benieuwd hoe hij dat nog gaat verbeteren.
Een tekening zegt vaak meer dan 1000 woorden vandaar mijn vraag. Maar Wim 'kennende' gaat dat helemaal goed komen  :)


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #770 Gepost op: 16 november 2020, 21:21:40 »
Diorama 3.0 dan?  ;D
Allemaal bedankt voor jullie enthousiaste feedback.
Nou Jack, dat lijkt me ietwat voorbarig. Bij 3.0 denk ik meer aan een diorama van de col hors categorie en dat is dit bij lange na niet. En eerlijk gezegd is het ook niet mijn bedoeling; ik doe gelukkig niet mee aan een wedstrijd; ik bouw en ik zie wel wat het wordt.
Bovendien is dit verbouwde onderdeel slechts een uitbreiding van het diorama waarmee ik zes jaar geleden ben begonnen.
Citaat
Maak je ook weer zo'n prachtige tekening van je plannen en och, plannen zijn er om te veranderen nietwaar...
Met die tekening heb ik vanmiddag een begin gemaakt, maar halverwege heb ik bedacht dat het handiger is om eerst een solide basis te maken waarop ik verder kan bouwen. Trouwens, in dit geval is het maken van tekening een vorm van voorspellen en eigenlijk weet ik nooit van te voren wat het wordt. Zoals jullie waarschijnlijk weten ben ik slecht in planning en vooruitkijken nog minder. En natuurlijk kan ik eerst wat karton uitknippen en een ruwe opzet maken, maar die tijd kan ik ook gebruiken om gelijk te bouwen.


Omdat in de vernieuwde opzet de straat rechtdoor gaat lopen, krijgt het huis rechts naast de garage voor de deur wat meer ruimte. Het vakwerkhuis naast het spoor komt te vervallen en daar heb ik nog geen bestemming voor.
Enfin, morgen weer een dag.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #771 Gepost op: 16 november 2020, 22:18:42 »
Enfin, morgen weer een dag.

Zo is dat Wim. Een nieuwe dag en nieuwe ideeën. Ik ben benieuwd wat je voor ons in petto hebt. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #772 Gepost op: 17 november 2020, 13:57:55 »
Maak je ook weer zo'n prachtige tekening van je plannen en och, plannen zijn er om te veranderen nietwaar...
Speciaal voor jou @Jack:


Een schets hoe de nieuwe situatie eruit zou kunnen zien. En ondanks dat planning niet mijn grootste verdienste is en de geschetste situatie niet maatvast, geeft deze tekening tóch enig inzicht van de mogelijkheden; ook voor mezelf. Dit is natuurlijk een platte weergaven en is hier niet zichtbaar hoe de verschillende gebouwen onderling zullen verspringen.

1 Een bouwwerk van verschillende huizen en geïnspireerd op het eerder beschreven bouwwerk van Jaques Tati. Het wordt zeker geen kopie, maar verschillende elementen zal ik zeker gebruiken. Ook een aantal situaties van @Daniel Caso zal ik gebruiken als inspiratie.
2 Mijn meest recente gebouw is de groentewinkel.
3 De garage. Omdat het dak een stuk lager is, maak ik op de achtergrond een façade opdat het gat wordt dichtgemaakt.
4 De slagerij, met op de zolder een schildersatelier.
5 De rest van het diorama heb ik niet ingetekend. Luiheid?
6 De brug die nu een duiker wordt.
7 De kademuur die jullie al kennen.
? Aan de linkerkant is de planning nog wat mistig en loopt het geheel ook nog wat verder door naar links.

Oké de schiettent is open.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #773 Gepost op: 17 november 2020, 17:24:35 »
Ik ben benieuwd wat je voor ons in petto hebt. ;)
Ik ben nog even bezig geweest om dat wat ik in m’n hoofd heb om te zetten naar wat ruwbouw.


Het hellende vlak zit inmiddels vastgeschroefd. De MDF-plaat die er bovenop ligt is een sjabloon om de weg en het trottoir langs uit te snijden.
Het huis dat groentewinkel moet worden stond eerst als een soort façade achteraan. Maar omdat dit gebouw nu een eind naar voren komt te staan, moet ik óf nieuwe zijgevels maken óf een uitbouw maken. Omdat ik nagenoeg geen vooruitziende blik heb, zit het spul nog steeds met spelden vast; ik hoef dus niets te slopen..


Ook heb ik vast een stuk wegdek op maat gemaakt zodat de weg in een min of meer vloeiende curve een aansluiting heeft op het bestaande wegdek. Dit stukje wegdek zit nog niet vastgelijmd omdat dit tevens het sjabloon wordt voor het aansluitende trottoir.

Tot nog toe heb ik voor het wegdek gebruik gemaakt van blauw isolatieplaat dat onder laminaatvloeren wordt gelegd. Maar die sukkels van een bouwmarkten hebben gezamenlijk bedacht om het dit isolatieplaat uit het assortiment te halen en daar zat ik wel een beetje mee. Sorry @GéJé.
Gelukkig heeft mijn locale foamboard-boer ook dunner plaat en daar heb ik eerder deze week wat voorraad van ingeslagen. Ik ben ik dus wel een beetje blij dat ik verder kan.


Aanvankelijk had ik bedacht om het spoor doormiddel van een tunnel -minder abrupt- uit het zicht te laten verdwijnen. Maar omdat ik de achterliggende helling nu minder steil heb gemaakt, kan ik deze tunnel niet meer als een soort brug gebruiken en moet ik dus wat anders verzinnen.


Of ik kan op de plek van de tunnel eenzelfde soort oplossing verzinnen zoals ik dat aan de andere kant van dit diorama heb gedaan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #774 Gepost op: 17 november 2020, 17:54:46 »
Nu wordt e.e.a. wat duidelijker en dat zijn goede aanpassingen  :) die huizenrij komt dan trapsgewijs omhoog te lopen.

Is het misschien een idee om ipv een 2e tunnelportaal dat stuk met bomen dicht te laten groeien zoals een laan? Zomaar een gedachte.
Een mooie oude tram zou hier m.i. niet misstaan maar ik laat me verrassen wat je uit de spreekwoordelijke hoed tovert.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands