Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219970 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #625 Gepost op: 2 juni 2020, 14:07:03 »
Ha ... weer een nieuwe update met een uitzicht over het geheel. Het is allemaal duidelijk Wim en ziet er heerlijk uit. Lekker hè ... zo'n opgeruimde werkplek. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #626 Gepost op: 2 juni 2020, 17:07:05 »
Geweldig update, Wim!
Dankjewel.

Citaat
De eerste foto was voor mijn eenzame hersencel essentieel om te begrijpen wat je als geheel aan het bouwen bent.
Ik denk dat er meer zullen zijn die het totale overzicht een beetje kwijt zijn.

Citaat
Maar nu mijn neus zegt dat wat de foto laat zien niet het geheel is want, of je het nu weet of niet, het diorama zal nog steeds heel veel groeien.
Groeien qua bebouwing en verdere afwerking, maar voorlopig heb ik (nog) geen plannen om het formaat van het diorama nog groter of langer te maken. Deze lengte is een mooie werkbare lengte.

Ha ... weer een nieuwe update met een uitzicht over het geheel. Het is allemaal duidelijk Wim en ziet er heerlijk uit. Lekker hè ... zo'n opgeruimde werkplek. ;D
Jazeker: een opgeruimde werkplek geeft vooral veel energie èn inspiratie.
@Pierre, je envelop is vandaag op de bus gedaan. 8)
En over envelopjes gesproken:


Vandaag in de brievenbus een envelop met nuts and bolts. Ik ben er erg blij mee. Bedankt @iTom:-*
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: iTom

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #627 Gepost op: 2 juni 2020, 17:36:23 »
Wim,

je heeft geschreven:

"Groeien qua bebouwing en verdere afwerking, maar voorlopig heb ik (nog) geen plannen om het formaat van het diorama nog groter of langer te maken. Deze lengte is een mooie werkbare lengte."

maar de sprekwoord zecht:   Wil je dat God lacht? Vertel hem je plannen!

Zo gauw als je een diorama meer dan de grootte van een A4 laat zijn verliest je alle controle er op en volgen ze hun eigen weg. Net zoals met tieners!   :o

Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #628 Gepost op: 2 juni 2020, 17:40:55 »
Nu een vraag: zijn die n-b-w van Tichy ?

Zijn ze te koop in Nederland?

WAAR ???


Magoo

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #629 Gepost op: 2 juni 2020, 17:46:48 »
No een vraag: zijn die n-b-w van Tichy ?

Zijn ze te koop in Nederland?

WAAR ???


Magoo

Deze komen van Walthers USA, voor zover ik weet niet in Nederland te koop.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #630 Gepost op: 2 juni 2020, 17:50:42 »
...maar de sprekwoord zecht: Wil je dat God lacht? Vertel hem je plannen!
Nou @Daniel Caso, daar stuit je meteen op een probleem: vroeger geloofde ik nog in Sinterklaas en vertelde hem mijn plannen, maar ik heb nooit meer iets van die gast gehoord... en eigenlijk denk ik dat-ie me heeft uitgelachen.  :'( Sindsdien heb ik besloten alleen nog te geloven in dingen die ik met eigen ogen kan zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #631 Gepost op: 2 juni 2020, 18:20:52 »
@ Wim Corduwener: Je gelooft volgens mij ook niet in God. Als je gelooft, dan geloof je dat hij bestaat.

Het is leuk om eens een spelletje met jezelf te doen. Schrijf 's avonds eens drie kleine dingen op, die je de volgende dag van plan bent. Kijk 's avonds weer, welke drie plannen zijn gedaan. Ik denk, dat jezelf dan ook wel lacht.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #632 Gepost op: 2 juni 2020, 20:03:39 »
Bedankt Tom.

Helaas, met de postkosten en belastingen het is tegenwoordig onmogelijk wat uit America te bestellen maar misschien wel uit de UK. :

http://www.ukmodelshops.co.uk/counties/manufacturersDesc

Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #633 Gepost op: 2 juni 2020, 20:17:49 »
Wim

Je zei:

"Sindsdien heb ik besloten alleen nog te geloven in dingen die ik met eigen ogen kan zien."

Oh...!  :o  Gelukkig bent je geen dief: Je zou je tas blijven vullen in plaats van weg te rennen omdat je de politie-sirene niet zou zien!

In iedere geval pas op met hologrammen!!!   :D






Magoo


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #634 Gepost op: 2 juni 2020, 20:18:44 »
Je gelooft volgens mij ook niet in God. Als je gelooft, dan geloof je dat hij bestaat.
Klopt, maar dat is helemaal niet erg hoor en het heeft ook geen voor- of nadelig effect op mijn diorama.  ;D

Citaat
Het is leuk om eens een spelletje met jezelf te doen. Schrijf 's avonds eens drie kleine dingen op, die je de volgende dag van plan bent. Kijk 's avonds weer, welke drie plannen zijn gedaan. Ik denk, dat jezelf dan ook wel lacht.
Opschrijven? De (drie) kleine dingen die ik de volgende dag moet doen zijn meestal van huishoudelijke aard: boodschappen doen, gazon maaien en dat soort dingen. Grasmaaien ga ik zo doen, dan hoeft het morgen niet.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #635 Gepost op: 2 juni 2020, 21:56:48 »
Bedankt Tom.

Helaas, met de postkosten en belastingen het is tegenwoordig onmogelijk wat uit America te bestellen maar misschien wel uit de UK. :

http://www.ukmodelshops.co.uk/counties/manufacturersDesc

Daniel

Hier bestel ik

Gegevens verkoper
Wm. K. Walthers Inc.
414-461-1050
http://www.walthers.com
custserv@walthers.com
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #636 Gepost op: 2 juni 2020, 22:48:20 »
Kleine update


Op een redelijk opgeruimde werkplek is het prettig werken.


Links van de (nu nog onbeschilderde) muur wil ik dat de rails uit het zicht verdwijnt en daarom komt daar waar de muur ophoudt een tunnelportaal. Dat tunnelportaal gaat niet door een berg lopen, want boven het tunnelportaal komt een straat met huizen. Eigenlijk is dat tunnelportaal dus een soort van brug. Begrijpen jullie het nog een beetje?
Ik kan me zo voorstellen dat een lege plek waar dan een tunnelportaal moet komen misschien duidelijker is als met een meer begrijpelijk voorbeeld.


Boven de tunnel komt een straat te lopen met aangrenzende huizen. Rechts van de tunnel komen de achtergevels van de huizen die aan achtergelegen straat grenzen.


Rechts loopt nu nog een rechte muur, maar dit worden straks verspringende achtergevels die min of meer meelopen met het spoor.
Snappen jullie het een beetje?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #637 Gepost op: 3 juni 2020, 10:01:37 »
Geweldig te zien dat je je werkbank opnieuw hebt veroverd, Wim.
Dat is al goede nieuws.

Na meerdere keer zeer goed de scène te bestuderen de enige twee dingen dat ik zou veranderen zijn

1)
 de dikte van de rand van de op zich zeer mooi gemaakt gebogen muur dat boven de grond met de spoor steek. Ik vindt het veel te dun. Ik zou zeker minimaal 10mm daar wille zien.

2)
ik mis precies op die strokje muur de steen textuur aan de binnenkant.

Het goeie nieuws is dat 1 en 2 kunnen zeer makkelijk opgelost worden door een strokje stenen muur aan de binenkant toe te voegen.
Dan zou ik wel de top rij vervangen door individueele stenen twee mm breder dan de nieuwe muur zo dat ze weer 1mm aan elke kant uitsteken.

Maar ik ben voorzichtig met commentaar op jouw werk omdat het is mij zeer duidelijk dat je je eigen stroom al gevonden hebt en wanneer dat begint het beste te doen is alle aandacht naar die stroom te schenken omdat die bevat absoluut alles wat je nodig hebt.

Je bent zeer goed bezig, Wim.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #638 Gepost op: 3 juni 2020, 11:17:57 »
1) de dikte van de rand van de op zich zeer mooi gemaakt gebogen muur dat boven de grond met de spoor steek. Ik vindt het veel te dun. Ik zou zeker minimaal 10mm daar wille zien.
Dat is een goede tip en ik zal die muur daar dikker maken.
Citaat
2) ik mis precies op die strokje muur de steen textuur aan de binnenkant.
Tsja, die steenstructuur aan de binnenkant heb ik natuurlijk nog niet gedaan omdat jij zou komen met het advies om die muur dikker te maken. Als die muur straks dikker is komt daar wèl steenstructuur. Vooruitziende blik?
Citaat
Het goeie nieuws is dat 1 en 2 kunnen zeer makkelijk opgelost worden door een strokje stenen muur aan de binenkant toe te voegen.
Dan zou ik wel de top rij vervangen door individueele stenen twee mm breder dan de nieuwe muur zo dat ze weer 1mm aan elke kant uitsteken.
Dat zal ik doen.
Citaat
Maar ik ben voorzichtig met commentaar op jouw werk omdat het is mij zeer duidelijk dat je je eigen stroom al gevonden hebt en wanneer dat begint het beste te doen is alle aandacht naar die stroom te schenken omdat die bevat absoluut alles wat je nodig hebt.
Voorzichtig met commentaar?
We zijn hier nooit voorzichtig met commentaar en ik zou het echt jammer vinden als je je commentaar achterwege laat omdat je dénkt dat ik mijn ‘stroom’ gevonden heb en alles al weet. Ik weet namelijk helemaal niks en ik ben afhankelijk van commentaren, tips en feedback van anderen. Dus blijf mij voorzien van commentaar!
Citaat
Je bent zeer goed bezig, Wim.
Dankjewel @Daniel, Zorro en Magoo!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #639 Gepost op: 3 juni 2020, 12:44:17 »
Nou, Wim,

CHEERS!!!

 voor jouw goeie humor.


Wat ik bedoel is dat het bekritiseren, corrigeren of becommentariëren van dit of dat een beetje een vivisectie is, maar wat echt essentieel is, is niet dit of dat, maar de totaliteit van wat je creëert. Waarnemen (of niet) van de harmonie die zichzelf probeert uit te drukken door wat je doet, is wat echt essentieel is.




Bijvoorbeeld: je twijfels over een tunnel of een brug zijn niet 'niet weten' maar juist je aandacht voor iets veel subtielers dan 'weten': dat is de harmonie die nooit gevonden kan worden door kennis of denken maar alleen door pure aandacht.
Als ik die deur, dat raam of (zoals ik net deed met de opmerking op de muur) begin te becommentariëren, in plaats van je te helpen je eigen harmonie waar te nemen, leid ik je af met kleinigheden.

Aan de andere kant, wanneer je harmonie waarneemt, gebeuren al deze kleine correcties op een natuurlijke, spontane manier zonder gedachten, kenis of whatever nodig the hebben.

Je bent al daar maar je weet het nog niet. Maar dat maakt hellemaal niks uit.
De vraag of 'brug of tunnel' je niet gaat oplossen met ideeën of louter kennis, maar zal ontstaan ​​door echt aandacht te besteden aan het geheel van wat je creëert. Aandacht en denken zijn twee wegen die zo uiteenlopen als die naar de Zuidpool en die naar de Noordpool. Je neemt de ene of de andere.


(Perfectionisten geloven dat als elk onderdeel 'perfect' is, het geheel dat ook zal zijn; wat natuurlijk onzin is.)


Magoo



Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #640 Gepost op: 3 juni 2020, 13:40:28 »
Wat ik bedoel is dat het bekritiseren, corrigeren of becommentariëren van dit of dat een beetje een vivisectie is, maar wat echt essentieel is, is niet dit of dat, maar de totaliteit van wat je creëert. Waarnemen (of niet) van de harmonie die zichzelf probeert uit te drukken door wat je doet, is wat echt essentieel is.
Een totaalplaatje klopt volgens mij alleen als de verschillende onderdelen ook kloppen. En dat kan een muur zijn die precies de goede dikte heeft of de juiste schaalverhoudingen. Behalve sfeer streef ik ook na om een zo zo geloofwaardig mogelijk geheel te bouwen volgens het principe: ”Het had écht ergens kunnen bestaan.”
Citaat
Je bent al daar maar je weet het nog niet...
Erg aardig van je dat je dat gelooft. Maar gelukkig dat ik nog erg veel te leren heb en ik hoef ook niet per se daar te zijn, want als ik daar ben, dan is er waarschijnlijk weer een volgende daar. En ik ben blij dat op dit forum mensen zitten met elk hun specifieke kwaliteiten en op punten veel en veel beter zijn dan ik. Vind ik dat erg of ben ik daar jaloers op? Nee, dat vind ik prima, ik hoef niet alles te weten, te kunnen en daar kan ik hooguit van leren.
Citaat
(Perfectionisten geloven dat als elk onderdeel 'perfect' is, het geheel dat ook zal zijn; wat natuurlijk onzin is.)
Inderdaad... als het maar een beetje klopt.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #641 Gepost op: 3 juni 2020, 15:37:41 »
Edit: Geneuzel verwijderd.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #642 Gepost op: 3 juni 2020, 19:06:24 »
Je bent daar, waar je bent en waar bent is het vertrekpunt om daar te komen...
Sorry @Zilte, maar hier raak je me kwijt.
Welke reis en filosofische aspecten je er ook bij wilt betrekken, ik ben gewoon bezig met het in elkaar fröbelen van een diorama. En daar is eigenlijk niet zo heel veel bijzonders aan...  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #643 Gepost op: 3 juni 2020, 19:42:13 »
Ach, niet erg. Ik was ook maar wat aan het neuzelen.  ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #644 Gepost op: 4 juni 2020, 17:24:16 »
Vaak snijden opmerkingen van medeforummers best wel hout.
...de dikte van de rand van de op zich zeer mooi gemaakt gebogen muur dat boven de grond met de spoor steek. Ik vindt het veel te dun. Ik zou zeker minimaal 10mm daar wille zien.
Dus ben ik aan het snijden geslagen:


Dus heb ik de bovenste rand van de stenen muur eraf gesneden en de muur wat dikker gemaakt. Ook die steunberen heb ik mee-verdikt.


Bovenop de muur een laag platte stenen die aan weerszijden ietwat uitsteken.


Gelukkig maar dat @Daniel Caso niet heeft gezien dat de muren op het oudere deel van het diorama ook nogal dun zijn.  :o


Tussendoor heb ik vast een beginnetje gemaakt met een eerste huis op dit nieuwere deel van het diorama. Boven komt een vakwerkconstructie met pleisterwerk en beneden natuursteen.


Het huis komt langs het spoor te staan met één gevel die uitloopt in het water.
Morgen weer een dag.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #645 Gepost op: 4 juni 2020, 17:28:10 »
Mooie update Wim. Muurtjes zijn inderdaad een stuk mooier zo. Smaakt naar meer. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #646 Gepost op: 4 juni 2020, 18:16:03 »
De muur ziet er geweldig uit, maar ook het nieuwe huis met een muur tot aan het water is een heel goed idee.
Bovenal is de scène die zichzelf begint te insinueren met de garage op de achtergrond buitengewoon interessant ...

Daniel
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #647 Gepost op: 5 juni 2020, 14:07:53 »
Dank voor de lovende woorden.
Maar ik ben wel nèt iets te snel geweest met mijn onbedwingbare aandrang om een huisje in elkaar te plakken.


Dit huis komt met de achterkant langs het spoor te staan en aan de voorkant langs de straat. Echter, die straat loopt straks omhoog en dat betekent dat de straat net onder het raam uitkomt.  :o


Dat betekent dus dat dit huis wat moet worden opgehoogd. Ik ga nu (of later) een fundering onder het huis maken waardoor het huis wat hoger wordt en de voordeur netjes op de achtergelegen straat aansluit.
Die fundering ga ik zodanig maken dat ik het huis als het ware passend en naadloos op de fundering kan schuiven. Op zich is het geen gek system om bebouwing afneembaar te maken.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #648 Gepost op: 5 juni 2020, 14:32:54 »
Lekker bezig, Wim.
.. Dat betekent dus dat dit huis wat moet worden opgehoogd. Ik ga nu (of later) een fundering onder het huis maken waardoor het huis wat hoger wordt en de voordeur netjes op de achtergelegen straat aansluit.
...
Voor dit huis een goede oplossing. Bij de huizen meer naar links wordt het hoogteverschil nog groter. Is het dan een idee om de ingang aan de straatzijde op de 1e verdieping te maken? Dat zie je wel bij huizen op een helling, al weet ik niet of dat ook in en dergelijk dorp voor zou komen....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #649 Gepost op: 5 juni 2020, 18:56:58 »
Bij de huizen meer naar links wordt het hoogteverschil nog groter. Is het dan een idee om de ingang aan de straatzijde op de 1e verdieping te maken?
Daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht. Maar ik wil de bebouwing langs het spoor niet helemaal dichtmetselen met allerlei gezellige gebouwen omdat je dan niks meer van de huizen aan de andere kant van de straat ziet. Dus wilde ik tussen de huizen wat ruimte laten met een terras of iets wat een doorkijkje geeft.


Vanmiddag ben ik even bezig geweest met de fundering van het nieuwste huis. Die fundering staat nu nog wat hoog op de poten omdat er pushpins onder zitten zolang het zaakje staat te drogen. Wel makkelijk zo’n fundering want riolering aanleggen is nu een stuk eenvoudiger.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)