Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 224272 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #575 Gepost op: 23 april 2020, 23:57:53 »
De Dukdalven of beter remmingwerk zijn ook bedoeld om de stenen wand te beschermen tegen al te hard aanmerende schippers, kijk maar eens in de Buitenhaven van Enkhuizen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #576 Gepost op: 24 april 2020, 00:05:37 »
The Clamps are back! Nice work.

Het wordt een plaatje Wim, die duckdalven horen er wel in volgens mij, het draagt bij aan het sfeertje vol of niet.
Gaan we ook nog vissen zien onder de eendjes?  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #577 Gepost op: 24 april 2020, 19:15:37 »
Heren, dank voor de bruikbare feedback.
@Anne W en @Robvd hebben beiden een punt.
Misschien is het inderdaad beter om de dukdalven weg te laten. Staat ook wat raar om aan te leggen aan een kade met een muurtje....
Dukdalven of remmingwerk weglaten komt het zicht op de muur zeker ten goede, maar dan moeten er wel wat bolders op de kademuur komen en dat wordt lastig omdat bovenop de kade een muur zit. Haalkommen in de muur bouwen wordt ook lastig omdat de muur al vastzit.
De Dukdalven of beter remmingwerk zijn ook bedoeld om de stenen wand te beschermen tegen al te hard aanmerende schippers...
Wat ik wel kan doen is het huidige houten bouwwerk vervangen voor een minder pontificale uitvoering die wat meer in verhouding is met de achterliggende kademuur. De huidige constructie staat los van de muur en de nieuwe versie komt dan tegen de muur.
Enfin, ik ga kijken hoe ik toch een boot kan laten aanleggen.


Tussendoor ben ik nog even bezig geweest met experimenteren.


Uiteindelijk moet het beter worden.

Oh en voor ik het vergeet: er komt een vervolg op dit diorama.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #578 Gepost op: 24 april 2020, 22:32:09 »
Mocht je in de buurt van Enkhuizen zijn dan kun je in de Buitenhaven kijken, met Google maps krijg je ook een indruk, het is de kade aan de "buitenkant", ik denk inderdaad dat je remmingwerk wat te grof was.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #579 Gepost op: 25 april 2020, 11:15:50 »
Anne, bedankt voor je bijdrage.
Ik heb dat houten bouwwerk twee jaar geleden een keer van vuurpijlstokken in elkaar gefröbeld en er is geen man overboord (om in het jargon te blijven) als ik het hele ding gewoon weglaat. Gedurende dit project heb ik nogal wat zaken aangepast en als het geheel daardoor verbetert is dat alleen maar vooruitgang. Ik ga dus nadenken over een meer passende oplossing die meer in verhouding is. Maar het heeft geen haast en er moet nog heel veel meer gebeuren.


Dat hadden jullie niet gezien, maar er zat op deze hoek nog een plaknaad.


En die is inmiddels ook weggepoetst.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #580 Gepost op: 25 april 2020, 23:47:34 »
Beste Wim,

Als je goed kijkt op de foto dan kun je hem nog steeds zien......

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #581 Gepost op: 3 mei 2020, 15:52:10 »
Beste Wim,
Als je goed kijkt op de foto dan kun je hem nog steeds zien......
Groet, Anne W
Beste @Anne W ik denk dat er nog wel een paar meer naadjes zullen volgen.  :D

Kleine update
Het lijkt een weekje stil te zijn geweest rond de vorderingen van mijn diorama, maar in stilte ben ik wel verder gegaan met verzinnen en bouwen.
De meest modelspoorders hebben een strakke volgorde als het gaat om het bouwen van een modelspoorbaan. Jullie verzinnen eerst een plan, maken tekeningen, sporenplannen, beginnen met wat zaag-en schroefwerk, leggen de rails en dan kan de pret beginnen. Dat is mij eigenlijk nog nooit gelukt; terwijl ik bouw aan het ene project, verzin ik een (mogelijk) volgende stap van dat project en ga net zo lang door met verzinnen totdat er een (mogelijk) plan in m’n hoofd zit.


Het is mijn bedoeling om links van mijn diorama een aansluitend vervolg te maken. En mijn redelijk horizontaal opgebouwde diorama, krijgt in dit vervolg wat meer niveauverschil. Wat meer Frans.


Het spoor zou dan vanaf de kade meer omlaag lopen en de straat (op dat punt gescheiden van het spoor) maakt een bocht naar rechts om wat meer omhoog te lopen. Ik heb dus uit restanten hout eerst een ruwe opbouw gemaakt om te zien hoe het er in 3D zou uitzien.


De rails mooi op het bestaande diorama laten aansluiten zonder te ontsporen is nog wel een dingetje, waar ik iets op ga verzinnen.


Een ander dingetje zijn de rails. Als ik het aantal bielzen van H0-rails halveer, dan zou ik toch een aardig smalsmalspoortje kunnen leggen? Maar dat zal toch niet werken, want die H0-bielzen zijn te smal en steken niet ver genoeg buiten de railstaven.


Zelf bielzen maken en dan de railstaven vastspijkeren leek me ook wel een mogelijkheid.


Terwijl ik nadenk over hoe ik dat met die rails ga doen, heb ik de ruwbouw uit elkaar geschroefd en een nieuwe, meer nauwkeurige basis gemaakt.


Omdat er op het nieuwe deel veel meer niveauverschil komt, heb ik als ondergrond gekozen voor dunnere MDF-plaat. Dit plaat is buigzaam en toch stevig. Aan de voorkant komt het spoor te lopen. De achterste plaat wordt wegdek met bebouwing. En die plaat zit aan de linkerkant nog niet vast, omdat Ik nog moet uitvogelen wat een beetje een realistische helling wordt voor zo’n Frans straatje.


Tussendoor kreeg ik van Daniel Osvaldo Caso een hoeveelheid 0n30-bielzen toegestuurd, waarmee mijn rails-probleem is opgelost.


Rechts het bestaande diorama en links de aansluitende nieuwe plannen. De kademuur rechts gaat dus doorlopen naar links.


Op dit deel gaat het spoor straks over een brug, net als de weg die daarachter ligt.
Voorlopig ga ik deze twee modules eerst aan elkaar koppelen en dan ga ik rails leggen en dan zie ik wel wat ik tegenkom.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #582 Gepost op: 3 mei 2020, 16:08:13 »
Ow, ik wilde al gaan klagen dat er in huize Wim niks meer gebeurde.... ;D

Dat de meesten een plan maken komt omdat er nogal wat technische zaken (bedrading bijv.)
gelegd moet worden en dan wil je niet telkens weer de boel veranderen, bij jouw dio is dat niet van toepassing
en kun je dus gewoon je gang gaan  :) maar dat terzijde.

Leuk om te zien dat het een vervolg krijgt, ik begrijp uit je tekst dat het een verlengde wordt van wat je al zo'n beetje hebt of ga je ons verrassen met iets nieuws?
Ben benieuwd, de basis is al oke!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #583 Gepost op: 3 mei 2020, 17:36:42 »
...ik begrijp uit je tekst dat het een verlengde wordt van wat je al zo'n beetje hebt of ga je ons verrassen met iets nieuws?
Ik erg lang gespeeld met de gedachte om naast dit Franse 1:45-project een geheel nieuw project te beginnen, maar dan in 1:35. Maar als ik dat zou doen dan zou dit Franse diorama in de vergetelheid raken en dat zou ik wel een beetje jammer vinden. Bovendien heb ik in deze schaal inmiddels een aardige verzameling rollend materieel staan. Dus leek het me handiger om dit Franse project verder uit te bouwen. Dat ik ooit iets in 1:35 wil maken blijft in de planning, maar voorlopig ga ik op deze voet nog even verder.
En inderdaad @Jack, dit wordt een verlenging van mijn Franse diorama, maar dan wat minder horizontaal uitgewerkt, met meer verloop en minder rechtlijnigheid.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #584 Gepost op: 3 mei 2020, 18:50:11 »
Leuk vervolgplan Wim. Huizen in verschillende niveaus is altijd een leuk gegeven maar ook lastig te bouwen. Tenzij je alles zelf maakt. Dan is het goed te doen. En dat kunnen we wel aan je overlaten. 8)

Gaat je rails niet een beetje stijl naar beneden? Ik bedoel 3% of minder.

We laten ons verrassen met een mooi nieuw stukje oud Frans dorp. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #585 Gepost op: 3 mei 2020, 19:04:53 »
Leuk vervolgplan Wim. Huizen in verschillende niveaus is altijd een leuk gegeven maar ook lastig te bouwen. Tenzij je alles zelf maakt.
Zelf bouwen vind ik juist leuk in deze schaal.  :)
Citaat
Gaat je rails niet een beetje stijl naar beneden? Ik bedoel 3% of minder.
Ik heb 3% aangehouden; op 50cm zit ik op 1,5cm verval en dan zit ik denk ik wel goed.
Citaat
We laten ons verrassen met een mooi nieuw stukje oud Frans dorp. ;)
En voor mij is het eigenlijk ook wel verrassend. Vanavond ga ik waarschijnlijk beginnen om die rails neer te leggen en dan kan ik het spul voorzien van ballast van de Action.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #586 Gepost op: 3 mei 2020, 19:53:41 »
Ik mis nu nog wel de gedetailleerde tekening die je normaal altijd maakt
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #587 Gepost op: 5 mei 2020, 13:11:27 »
Ik mis nu nog wel de gedetailleerde tekening die je normaal altijd maakt
Een beetje ongeduldig denk ik. En bovendien wordt de uitwerking van die gedetailleerde tekeningen altijd weer anders. Dus teken ik in m’n hoofd.  ::)
Desalniettemin toch een bescheiden voortgang:
Het Franse diorama (rechts) en het nieuwe diorama (links) zijn feitelijk twee losse modules. Maar om die twee modules goed aan elkaar te kunnen passen heb ik ze aan elkaar gemonteerd.


Ik heb in de rails, die natuurlijk naadloos op elkaar moeten aansluiten, een overgang gemaakt. Daar zit nog wel enig slijpwerk in omdat de rails rechts bestaan uit Profi-rails en links heb ik rails van Roco gebruikt.
Ik weet nog niet of ik die geleiderails laat zitten. Sowieso wordt dit aansluitstukje nog voorzien van bestrating, waarna de weg een bocht naar rechts gaat maken en de rails rechtdoor en over gaat in bielzen.


Een eerste opzet.


Ik was even vergeten dat slimme modelbouwers eerst de ondergrond bruin schilderen, dus moest ik de rails weer loshalen en schilderen.


De rails zit op z’n plek. Na wat gesoldeer en geslijp kan ik beginnen met de railbedding.
Tips? Graag!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #588 Gepost op: 5 mei 2020, 17:49:47 »
Hoi Wim,

Ik vind deze overgang er al behoorlijk strak uit zien. Je kunt de geleiderails laten zitten als een soort van 'stekker' tussen de modules, al heb je op de linker module dan wel een paar kwetsbare pootjes als de modules los gaan.

Tips?
Euh… eerst een proefritje (ik weet 't: rijden is niet je ding)?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #589 Gepost op: 5 mei 2020, 18:57:20 »
...en we gaan nog even verder.


Inmiddels heb ik de aansluiting tussen beide modules wat gelijk geslepen. De bestrating rechts moet nog wat worden bijgewerkt en rechts nog worden aangelegd.


Voordat ik aan de voor(zicht)kant van het spoor kan beginnen moet er eerst railbedding komen. Omdat deze schaal de helft groter is dan H0 gebruik ik natuurlijk ook grotere steentjes. Dit zijn geen modelspoorsteentjes, maar is decoratiemateriaal van de Action.


Ooit deze steenslag gekocht omdat ze aardig passen bij de Profi-rails van Fleischmann.


Misschien ga ik beide steentjes wel combineren.


En dan bedoel ik niet door elkaar mixen maar de grote steentjes tussen de rails en de kleintjes aan de zijkanten.

Ik vind deze overgang er al behoorlijk strak uit zien. Je kunt de geleiderails laten zitten als een soort van 'stekker' tussen de modules, al heb je op de linker module dan wel een paar kwetsbare pootjes als de modules los gaan.
Voorlopig laat ik beide modules lekker aan elkaar vastzitten. Ik moet dan wel even een stabiel onderstel maken.
Citaat
Euh… eerst een proefritje (ik weet 't: rijden is niet je ding)?
Nou de hele tijd met een treintje heen en weer rijden is inderdaad niet mijn corebusiness, maar onderaan de streep is dit natuurlijk wèl een modelspoorbaan, dus het spul moet wel kunnen rijden. En inderdaad, ga ik nog proefrijden. De rails van het rechter deel heb ik voor dat doel al schoongemaakt.
Vanavond verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #590 Gepost op: 6 mei 2020, 08:47:00 »
Aangezien ik niet met modules werk kan ik je ook geen tips geven maar ik denk dat er best wel wat te vinden is op het www.

Maar, hoor ik dat goed? blijven de modules aan elkaar of is dat tijdelijk?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #591 Gepost op: 6 mei 2020, 10:40:19 »
Maar, hoor ik dat goed? blijven de modules aan elkaar of is dat tijdelijk?
Nou @Jack, blijkbaar ben ik niet in staat ben om georganiseerd en gestructureerd in een keer een complete modelspoorbaan te plannen en te bouwen zoals de meesten dat wel kunnen. Misschien is dat wel een soort autisme dat ik alleen in hapklare brokken kan denken. Dat is eigenlijk de enige reden dat ik in modules bouw... en denk. Op die manier kan ik werken aan één module, terwijl ik tussendoor kan nadenken over een volgende. Bovendien kan de fouten die ik bij de eerste ‘module’ heb gemaakt, verbeteren bij de volgende.
Tussendoor laat ik ze lekker aan elkaar vastzitten.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #592 Gepost op: 6 mei 2020, 10:52:28 »
Nou @Wim Corduwener daar is ook helemaal niks mis mee, iedereen doet het op zijn eigen manier natuurlijk  :)

Ik zit zelf een beetje tussen 2 kampen in, ik wil graag een groter plan waar ik ongeveer naar toe wil werken en tijdens het bouwen
pas ik dingen weer aan als me dat beter uitkomt of uitziet. Momenteel ben ik dankzij jouw opmerkingen mijn plan weer overhoop aan het halen  :-\
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #593 Gepost op: 6 mei 2020, 12:23:07 »
Ik zit zelf een beetje tussen 2 kampen in, ik wil graag een groter plan waar ik ongeveer naar toe wil werken en tijdens het bouwen pas ik dingen weer aan als me dat beter uitkomt of uitziet.
Je hoeft ook niet alles in één keer af te bouwen. Ook als je plannen wat groter zijn, kun je jezelf concentreren op één afgebakend onderdeel en daar vanuit verder denken. En je hoeft dan niet eens de rails vast te zetten op de rest van je baan. In jouw situatie kun je bijvoorbeeld vast een begin maken met het deel waar je station komt te staan.
Dat is dan geen modulaire bouw maar een gefaseerde bouw.
Citaat
Momenteel ben ik dankzij jouw opmerkingen mijn plan weer overhoop aan het halen  :-\
Tsja @Jack ik ben natuurlijk wèl stinkend nieuwsgierig welk plan je overhoop gaat halen.

Ik ben trouwens blij dat ik nog niet ben begonnen met de ballast van mijn railbedding.
Gaat je rails niet een beetje stijl naar beneden? Ik bedoel 3% of minder.
Voor de zekerheid leg ik tóch nog een laagje onder de rails. Als de rails zit ingebed dan is het te laat.
Dankjewel @Pierre.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #594 Gepost op: 8 mei 2020, 22:31:43 »
Soms moet ik dingen doen waar ik niet heel erg enthousiast van wordt: werken met klei, natte gips, kleverige substanties die aan je vingers blijven plakken en eigen gebrouwen mengseltjes waarvan ik geen idee heb of het ook gaat werken zoals ik hoop dat het gaat werken.

Railbedding
Allereerst heb ik natuurlijk gekeken naar voorbeelden uit de echte wereld.


Dit is smalspoor gefotografeerd in Wales. En als je op zoek bent naar smalspoor dan vind je het daar.


Vaak ziet smalspoor er wat slecht onderhouden uit maar hier zet het er yn dwt uit.


Uiteindelijk heb ik gekozen voor de schotter 7070 van Busch en aan de zijkanten ligt wat fijner spul: zand van het Scheveningse strand.


Dit is het strakke resultaat na een nevel van water met wat afwasmiddel en een druppelaar met mengsel van 50/50 water en houtlijm gemengd met een druppeltje of wat afwasmiddel. Na 24.00 uur drogen is de bedding kneiterhard geworden, geen open plekken en alles perfect. Ik moet straks denk ik wel een steenboor gebruiken om telegraafpalen langs het spoor in de grond te krijgen.  :)
Het spreekt voor zich dat het spul natuurlijk nog behoorlijk in de verf moet. Deze 0n30-bielzen zijn van een wat andere materiaal dan standaard H0-bielzen, waardoor ze wat buigzamer zijn en ook wat glimmen. Maar dat komt goed.
De schiettent is open.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #595 Gepost op: 8 mei 2020, 22:47:27 »
In plaats van houtlijm zou je boekbinderslijm kunnen gebruiken, is wat soepeler of voorstrijk is heel vloeibaar en de mooiste is vloeibaar latex/rubber.
De keuze is reuze, zelf gebruik ik boekbinderslijm verdund met ruitensproeiervloeistof.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #596 Gepost op: 8 mei 2020, 23:05:45 »
Ik probeer in deze periode het winkelbezoek een beetje te mijden. Ik had geen boekbinderslijm op voorraad en houtlijm wèl. Dus heb ik voor deze mix gekozen en het spul zit erin.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #597 Gepost op: 9 mei 2020, 00:10:02 »
Ik kom in deze periode zelfs in geen enkele winkel, we doen alles online bestellen.
Bij Pipoos van de week 1 pot boekbinderslijm e 1 pot Modpodge besteld bezorgkosten € 3,95 daar kan ik niet eens mijn auto voor parkeren in de stad,
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #598 Gepost op: 11 mei 2020, 21:59:52 »
Ik kom in deze periode zelfs in geen enkele winkel, we doen alles online bestellen.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Ondanks de pandemie heb ik tóch een nieuwe plaat foamboard gehaald zodat ik weer verder kan met bouwen. Maar voordat ik dat kan doen moet eerst dat spoor in de verf.


De eerste laag verf zit erop.


En ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk de kleurtonen van de rest van het diorama aan te houden.


Voor het spoor komt een muur die grenst aan het water. Wat er voor die muur aan water ligt is ligt is inderdaad niet zoveel, maar er hoeft ook geen bootje voor te liggen. Dat water heeft eigenlijk als enige reden dat de waterlijn van het diorama rechts doorloopt naar dit deel, waardoor het meer één geheel wordt... en die brug moet natuurlijk een verklaarbare reden hebben om daar te zijn.


Achter de spoorbrug komt nóg een brug waar de straat overheen komt te lopen. Het kan best zijn dat ik die straat nog wat smaller maak, zodat de ruimte tussen de twee bruggen (dat gat naast het spoor) wat groter wordt.
Morgen verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #599 Gepost op: 11 mei 2020, 23:03:23 »
Aanvankelijk was ik een beetje huiverig van de ballast maar nu ik het geverfd zie vind ik het er helemaal prima uitzien.
Mooi die 2 soorten korrel grootte.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0