Auteur Topic: Bouw van de Moselstrecke.  (gelezen 188187 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #175 Gepost op: 22 augustus 2014, 15:58:54 »
Ik ben er nog lang niet aan toe dus ... ;) we kijken wel wie de eerste is.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #176 Gepost op: 26 augustus 2014, 22:27:55 »
Vanavond een beetje zitten brainstormen over de uitbreiding van mij baan. Ik heb nog heel veel spullen die ik op het huidige stuk niet kwijt kan. Onder andere gebouwen voor een industrieterrein en een baanwerkplaats. Fabrieksgebouwen, draaischijf, ringlocloods, bekolingsinstalatie, enz.

Dit is het baanplan zoals het nu is.


En de tafel zoals hij nu in de beschikbare ruimte staat.


Zoals jullie kunnen zien heb ik nog maar de helft van de ruimte benut. Hoewel....  ::) De andere helft staat momenteel vol met troep.  :-[ 
Als ik die troep kwijt kan dan kan ik de tafel behoorlijk uitbreiden. Door het trapgat moet de tafel naar het einde toe smaller worden. Dus hetzelfde dat ik aan de andere kant heb gedaan in verband met het raam.
Na wat brainstormen kwam ik op het volgende baanplan.


Hoewel.... Baanplan? Het enige dat ik zeker weet is dat het dubbele spoor zo ver mogelijk dubbel moet doorlopen. Dan heb ik aan het einde dus geen plek voor een keerlus. Het idee is nu om daar met een spiraal naar beneden te gaan om dan onder de tafel te keren. ( blauwe lijn) Toen dacht ik dat ik die lus onder de baan maar zo lang mogelijk moet maken om de rijstijd van de treinen te verlengen.  Het staat niet natuurlijk als een trein in een tunnel verdwijnt en er een paar seconde later al weer uit komt in tegenovergestelde richting.
De indeling van het industrieterrein en de baanwerkplaats ben ik nog helemaal niet uit. Behalve dat de draaischijf ergens aan het einde moet komen. Misschien is het ook wel leuk om er een haventje in te bouwen bedenk ik me nu in eens.
En toen bedacht ik dat het ook wel leuk is als er hoger op de berg nog een lijntje loopt. Dus denk ik er over om de baan die voor het kasteel langs loopt door te trekken. ( groene lijn) Probleem is dan alleen dat ik geen ruimte meer heb om te keren, dus dat wordt dan een doodlopend lijntje dacht ik eerst. Maar toen kreeg ik een idee.  :D Als ik dat lijntje nu de bocht om laat gaan naar de overkant waar m'n werkbank staat? Dan moet dat spoor wel over het trapgat maar dat moet te doen zijn zonder dat het in de weg gaat zitten. Dan kan ik de treintjes zo mijn werkbank op laten rijden voor onderhoud en dergelijke.

Zo,  Dat zijn de ideeën. Nu mogen jullie er eens op schieten.  :D  Opbouwende kritiek is altijd welkom.

Groet, Gert-Jan

 


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #177 Gepost op: 26 augustus 2014, 22:44:07 »
Gert-Jan ... kan je dat doodlopend lijntje naar je werkbank niet voorzien van een inhaalspoortje en laten eindigen met een draaischijfje. Desnoods een handbediende. Dan kan je de wagonnetjes afkoppelen op het inhaalspoor, de loc draaien, langs de wagonnetjes rijden en dan aankoppelen aan de andere kant en weer vertrekken voor de terugweg. Dit kan ook zonder draaischijfje maar dan trekt achteruit.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik hier loop te kletsen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #178 Gepost op: 26 augustus 2014, 23:08:42 »
Zo op het eerste gezicht vind ik het een mooi uitgewerkt plan. Wat ik onder andere mooi vind is dat je het niet helemaal vol hebt gestampt met rails, maar een mooi evenwicht hebt bereikt tussen scenery en spoor. Wat ik ook mooi vind aan je ontwerp is dat je een mooi hoogteverschil hebt opgebouwd; achteraan hoog en vooraan laag. En tsja, dat water. Ik vind banen met water altijd fraai.
Uitgekookt ook is dat je de aansluiting naar je volgende module al hebt uitgelegd.
Als je bovenin ook nog een lijntje wilt laten lopen, dan is het misschien wel een uitdaging om met smalspoor (H0e) iets te doen. Je kunt dan lekkere korte bochten maken en die wijn moet toch ooit in die haven aankomen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #179 Gepost op: 26 augustus 2014, 23:46:09 »
Je hebt het duidelijk uitgelegd Pierre, en zeker geen slecht idee!
 Ik heb nog een handbediend draaischijfje liggen ook. Alleen passen daar niet al mijn locomotieven op. Bovendien,.... als ik een locomotief keer op dit spoor dan rijdt hij in de verkeerde rijrichting.  :(
Dan zou ik die lijn dus in zijn geheel als dubbelspoor moeten uitvoeren.    ::) Op zich geen slecht idee.  :)

Wim,
Ik probeer inderdaad een evenwicht te vinden in de hoeveelheid spoor ten opzichte van de scenery. Baanplannen die helemaal vol gebouwd zijn met rails zijn aan mij niet besteed. Ik vind het er niet realistisch uit zien.
En dan je suggestie voor een H0e baantje, Daar heb ik inderdaad ook al ideeën over. Misschien kan je je nog herinneren dat ik onlangs het één en ander gekocht heb aan N-materiaal?
Nieuwe aanwinsten Gert-Jan

Maar hoe ik dat ga inplannen?  Daar heb ik nog niet over nagedacht.

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #180 Gepost op: 27 augustus 2014, 00:38:42 »
Ik weet het alweer:
En dan nog wat spulletjes voor een toekomstig project.

Vier mijnwagentjes en vijf kiepwagentjes in H0e en een onderstel van een N locomotiefje om iets te bouwen dat de karretjes gaat trekken. 
...een setje om jaloers op te worden. Mazzelpik!
Maar dit lijkt geen druivenbaan te worden, maar meer een mijnbaan. Ligt voor de hand dat dit draadje voor mij steeds interessanter wordt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #181 Gepost op: 27 augustus 2014, 11:11:42 »
Gert-Jan ook jij gaat dadelijk los zie ik wel :) even die blauwe lijn zit die onder je baan als verdekt spoor ?

Dan ben ik benieuwd hoe je het dadelijk gaat aanpakken, dus veel foto's plaatsen :) webcam mag ook hoor ik gluur wel terug dan ;D ;D


KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #182 Gepost op: 27 augustus 2014, 11:39:02 »
Gert jan,

Als je toch aan een haventje denkt...in plaats van de keerlus rechts (blauw) heb je al eens gedacht aan een soort fiddle yard?
Dus eigenlijk een klein kopstation aan een haven?

Leuk plan trouwens.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #183 Gepost op: 27 augustus 2014, 12:59:15 »
Jack,
Een kopstation vind ik niet iets. Ik heb liever geen doodlopende sporen op mijn baan want dan kunnen de treintjes niet rondrijden. Digitaal is dat misschien nog mogelijk maar ik rijd analoog. Dat is ook de reden waarom ik er nog niet helemaal uit ben met dat groene spoortje.

Hans,
die blauwe lijn ligt inderdaad onder de tafel. Dat leek mij toch duidelijk? anders rijd de trein door de rivier.  ???

Wim,
Een mijnbaan was wel mijn eerste idee toen ik de spullen kocht maar zo'n druivenbaantje heeft natuurlijk ook wel iets.
Daar ga ik ook nog eens over brainstormen.

Allemaal bedankt voor het meedenken,

Gert-Jan

 

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #184 Gepost op: 27 augustus 2014, 13:52:02 »
Gert-Jan, waarom ik dat vroeg was, omdat ik dacht waarom maak je daar niet een stel opstelsporen bij onder die baan dus, dat schijnt met analoog en denkende wissels ook te kunnen, het was maar een idee om de treinen langer weg te laten zijn dus.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #185 Gepost op: 27 augustus 2014, 14:00:27 »
Hans,
Daar heb ik al aan gedacht inderdaad en er komt in ieder geval een inhaalspoor naast.

Even terugkomend op dat wijnbaantje. (het scheelt maar één letter met mijnbaantje.)
Ik vond op het www een mooie inspirerende link.

www.depassarel.nl en dan 'Wijngoed Vogelsang'
Daar staat ook een goede tip voor het maken van wijnranken.

Groeten, Gert-Jan




Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #186 Gepost op: 27 augustus 2014, 17:01:39 »
Leuke en bruikbare link Gert-Jan. Hier ga ik zeker een wat mee doen. Dat wijnspoortje is overigens ook heel erg fraai. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #187 Gepost op: 28 augustus 2014, 00:19:36 »
Wim heeft wat losgemaakt!
Hoe langer ik er over nadenk, hoe leuker zo'n wijnbaantje me lijkt. Een mijnbaantje zie je wel vaker maar een wijnbaantje,.......
Vanavond dus maar een wijntje gepakt ter inspiratie en vervolgens achter de computer gekropen om eens te kijken wat ik met dat N-locje kan doen.
Locje opgemeten en in 3D uitgetekend.
 

Vervolgens aan de slag om het kale onderstel aan te kleden. Op internet een paar plaatjes opgezocht van H0e feldbahn.
Het moet een stoomlocje worden, da's zeker. Op internet vind ik een paar voorbeelden van een stoomlocje met een open cabine.  Dat lijkt me wel wat. Probleem van zo'n open cabine is echter dat het motortje dan in het zicht komt. Verder zoeken en dan vind ik een locje met weliswaar een dichte cabine maar met een kolenbak achter die cabine. Zo'n kolenbak kan de motor mooi verbergen en als ik dat nou eens combineer met een open cabine?  ::)

terug naar het tekenprogramma en de opgedane ideeën loslaten op het N-locje. Na nog een wijntje rolt vervolgens het volgende van de digitale tekentafel.


Wagonnetjes met wijnvaten er achter. Spoortje van de wijngaard naar de haven. Ik zie het al helemaal voor me.  :)

Maar nu loop ik wel heel erg ver op de zaken vooruit want ik heb nog geen eens een haven.  :(

Wim, je hebt me op een fantastisch idee gebracht. Ik weet alleen nog niet wanneer ik het uit ga voeren maar het is nu al leuk alleen al door er over te fantaseren.
Wat vinden jullie van mijn locje?

Groeten, Gert-Jan


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #188 Gepost op: 28 augustus 2014, 00:49:49 »
Nou GéJé,
Je aanpak is wel verrassend; Pierre en ik zijn denk ik gewoon begonnen met zagen en plakken. Een beetje het Old School fröbelwerk. Maar jij bent veel meer een planmatige werker.  :)
Wil je je SketchUp-resultaat door een 3D-printer laten uitvoeren of wil je dit als voorbeeld gebruiken en zien of je met verschillende onderdelen het voor elkaar kunt krijgen?

Over je ontwerp? Ik vind het er wel fraai uitzien: dat opengewerkte machinistenhok met dat kolending achterop vind ik wel wat hebben. Moet wel een stukje lood in de ketel anders gaat-ie steigeren.  ;)
Zaterdag is er in Houten weer beurs en daar zijn genoeg locomotiefkappen te vinden en anders heeft Ome Pierre nog wel wat liggen.

Eh... Gert-Jan, doe je niet teveel verschillende projecten? Anders komt er nooit wat af.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #189 Gepost op: 28 augustus 2014, 01:11:47 »
Eh... Gert-Jan, doe je niet teveel verschillende projecten? Anders komt er nooit wat af.

Het is jou schuld Wim. Jij brengt me op het idee.  ;) Bovendien heb ik op dit moment, naast mijn baan,  helemaal geen onafgemaakte projecten.  8)

3D printen is misschien een optie maar het lijkt me leuker om dit zelf te gaan bouwen.
Gewoon beginnen met zagen en plakken en vervolgens iets heel moois bouwen is heel knap. Ik heb genoten van jouw en Pierre's H0e locjes. Voordat ik aan zoiets begin wil ik me eerst een voorstelling maken van hoe het er uit zou zien. Dan is zo'n tekenprogramma een uitkomst

Groeten, Gert-Jan
 

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #190 Gepost op: 28 augustus 2014, 08:52:09 »
Welke wijn ga je verbouwne? Ik hou zelf wel van een lekker droog rood wijntje, beetje fruitig  :)

Mooie plaatjes.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #191 Gepost op: 28 augustus 2014, 09:49:51 »
3D printen is misschien een optie maar het lijkt me leuker om dit zelf te gaan bouwen.
Lijkt me ook, bovendien krijg je door je beschikbare onderdelen weer andere ideeën en gaat het er toch weer anders uitzien. Maar het is wel prima om een uitgangspunt te hebben van: zó moet het er ongeveer gaan uitzien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #192 Gepost op: 28 augustus 2014, 09:56:02 »
Ik vind dit een geweldig leuk idee Gert-Jan. En ik kijk vol bewondering naar je tekenwerk. Het is net wat Wim al zegt ... wij beginnen gelijk te zagen en denken dat kan wel. Langzaamaan ontstaat er dan wat. Iets chaotischer zal ik maar zeggen. Jij tekent van te voren alles uit en werkt dan vanaf je tekening. Klasse! Een heel andere insteek. Inderdaad als je wat nodig hebt aan sloopmateriaal ... geef maar een gil.

Overigens kan je van de kiepkarretjes zo het bakje af halen en dan een krat of vat op zetten. Dat knijst zo'n handige donder als jij wel. Succes man ... ik kijk er vol belangstelling naar uit. Enuhh ... je hoeft toch niet te wachten tot de haven klaar is? Zie het gewoon als een tussendoor projectje. ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #193 Gepost op: 28 augustus 2014, 10:57:49 »
Poe hé, wat een werk allemaal, schitterende tekeningen op de pc, leuke ideeën ook allemaal, ik kan nog niet eens een plat banenplan ontwerpen in de pc.

Oja Gert-Jan, ga je ook wijn zonder alcohol verbouwen op je baan :P

ik ga dit zeker volgen, misschien leer ik er nog wat van zelfs.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #194 Gepost op: 28 augustus 2014, 11:02:06 »
...knijst...
Ik dacht dat ik mijn vocabulair wel aardig op peil had maar ik leer hier toch steeds weer wat bij.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #195 Gepost op: 28 augustus 2014, 11:22:26 »
Ik vind het een heel leuk idee, blijf dit zeker volgen!
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #196 Gepost op: 28 augustus 2014, 12:26:02 »
...knijst...
Ik dacht dat ik mijn vocabulair wel aardig op peil had maar ik leer hier toch steeds weer wat bij.  :o

Dat valt me wel wat tegen van je hoor Wim, dat je "knijst" niet kent, zelfs ik ken dat.

Of zou het een beetje Haags zijn, dan ik begrijpen waarom ik dat word wel ken :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #197 Gepost op: 28 augustus 2014, 13:00:21 »
Citaat
Knijsen

In 1921 schreef A.M. de Jong in Amsterdam bij nacht: “‘Je knijst het, maat’, bewondert de matroos.”

Dit zóú ‘je begrijpt het’ kunnen betekenen, maar dat is niet het geval. Knijsen, dat ook voorkomt in de spellingvarianten knaisen, knaasen, knijzen en kneisen, betekent ‘zien, kijken, loeren’.

Het was in de ‘warme buurten’ van Amsterdam zinnig om goed uit je doppen te knijsen, zo lezen we bij verschillende auteurs. De Amsterdamse advocaat Benno Stokvis schreef in 1926 bijvoorbeeld in De moord in de Spuistraat: “Je kent me broer, die lange, Aapie; nou die hep d’r bij de drie weke voor die gooser boodschappe gereje; en reken maar dat die jonge uit z’n doppe ken knijse as die wil.”


Bron: http://weblogs.nrc.nl/woordhoek/2007/07/06/knijs-je/
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #198 Gepost op: 28 augustus 2014, 14:59:54 »
Zodeknetter! Ik wist helemaal niet dat Hans en Pierre in de oude literatuur zaten.  :o

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van de Moselstrecke.
« Reactie #199 Gepost op: 28 augustus 2014, 15:05:47 »
Ja gek he, ik had wel zo'n vermoeden dat ze niet de jongste meer waren, maar ZO oud???  :-\ 8) ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands