Bedankt voor de complimenten.
In #106 liet je een foto zien van de drie bogen op de berg. Die had je gemaakt van foamboard 2 cm polystyreen.
Die bogen lopen in een bocht. Ga je die stukken ook van klei maken? Want ik ben benieuwd hoe je die bocht dan erin krijgt.
Goede vraag Roel, Daar heb ik zelf ook een tijdje over na moeten denken. Toen kwam ik op het volgende idee.
In plaats van een plankje gebruik ik een buigzaam plaatje foam.

de werkwijze is vervolgens hetzelfde als de vorige muur. Insmeren met houtlijm en een laagje klei aanbrengen. Vervolgens stempel ik de steentjes in de klei.

Daarna boetseer ik twee randen om de bogen.

Terwijl de klei nog zacht is leg ik de muur te drogen op een pakje klei. Door zijn eigen gewicht zakt de muur nu vanzelf in een mooie boog.

Zoals jullie kunnen zien ben ik toch maar voor twee bogen gegaan i.p.v. drie. Drie is te veel zeggen ze dan ook.

Terwijl deze muur licht te drogen ga ik verder met de rechte muur. Hieraan voeg ik twee steunberen en twee waterspuwers toe. In keermuren zitten altijd afwateringsgaten zodat er geen grondwater achter de muur kan ophopen, want daardoor kan de druk op de muur te hoog worden. Ook krijgt de muur een gevelsteen met het bouwjaar en tot slot een rand dekstenen.

Ook deze muur moet nu eerst goed drogen. Daarna krijgt hij een kleurtje en dan kan hij op de baan geplaatst worden.
Groeten, Gert-Jan