Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 719471 keer)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:St. Barbara
« Reactie #550 Gepost op: 15 november 2012, 10:29:36 »
Ondertussen ben ik even aan wat anders begonnen, vorig jaar hadden we al wat van die huisjes voor een kerstdorp gekocht en een beetje los bij elkaar gezet.
Ik wil daar nu een vaste opstelling voor maken.
Dan kunnen straks de kleinkinderen lekker komen genieten van het kerstdorp, maar eerst komt Sinterklaas.

Aanstaande zaterdag is ie weer in het land, die (schijn)heilige baas met Pieterbazen en zijn paard.
Kleinzoon komt dan 's-avonds bij ons logeren dus nu al wat in huis voor de schoen en op de baan staan Sint en Piet ook alweer paraat.

ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #551 Gepost op: 15 november 2012, 12:23:29 »
Ik zei al tegen Rick, jeetje die is een paar dagen te vroeg :)
Of lag dit op de route vanuit Spanje??? hihihi.
Fotografen met passie.

Frans

• Gast
« Reactie #552 Gepost op: 15 november 2012, 12:42:22 »
Staat je netjes om het paard van sinterklaas in de modder te laten staan.
Dat is enkele reis Spanje voor Tom :)

Mvg Frans

Riny

• Gast
« Reactie #553 Gepost op: 15 november 2012, 13:09:58 »
Tom,

Je weet het h?, je veters uit je schoenen halen en twee verschillende schoenen zetten. :D :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #554 Gepost op: 15 november 2012, 13:59:34 »
Die mannen komen toch alleen bij nacht (en ontij) Tom. Dan liggen we al lang in ons bedje.  ;D
Ennuh ....... volgen mij is hij aan het proberen de schoorsteen te pikken!! Gelukkig goede lijm gebruikt Tom,
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

rthuinte

• Gast
« Reactie #555 Gepost op: 15 november 2012, 15:18:13 »

Daarna de servo er onder geplaatst om de boel een beetje te laten bewegen.
Met de servotester kan ik de servo bedienen maar met de Switschpilot voor servo's gaat dat niet.
Tenminste het gaat wel maar dan steeds in ??n beweging draaien en in ??n beweging weer terug.
Nu zou ik daar wel iets voor willen hebben waarmee ik het servo ook zelf heen en weer kan laten draaien.

Of er straks ook nog een scheppende beweging bijkomt weet ik nog niet, eerst maar eens dit gedeelte afmaken.

Hoi Tom. Ik heb nog een zelfgemaakte tank thuis, waarvan het draaiprincipe erg lijkt op je graafmachine. Deze tank is dan wel niet bedoelt voor bij de trein (daarvoor is de tank enkele malen te groot), maar ik wou er voor de gein toch eens wat beweging in zien te krijgen. Mijn tank bestaat ook uit een onderbouw met daarop een ronde opening, waar vervolgens de bovenbouw met een iets grotere ronde opening op gezet kan worden. In de onderbouw zit 1 uitkeping en op de bovenbouw zit 1 verbreding. Op deze manier kan de bovenbouw alleen op 1 positie op de onderbouw worden gemonteerd en vervolgens kan deze draaien. Zou je eens kunnen uitleggen hoe je de servo hebt gemonteerd, ik ben met name benieuwd hoe je de as van de servo verbonden hebt met de bovenbouw van de kraan?

Alvast bedankt !

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #556 Gepost op: 16 november 2012, 00:53:56 »

Daarna de servo er onder geplaatst om de boel een beetje te laten bewegen.
Met de servotester kan ik de servo bedienen maar met de Switschpilot voor servo's gaat dat niet.
Tenminste het gaat wel maar dan steeds in ??n beweging draaien en in ??n beweging weer terug.
Nu zou ik daar wel iets voor willen hebben waarmee ik het servo ook zelf heen en weer kan laten draaien.

Of er straks ook nog een scheppende beweging bijkomt weet ik nog niet, eerst maar eens dit gedeelte afmaken.

Hoi Tom. Ik heb nog een zelfgemaakte tank thuis, waarvan het draaiprincipe erg lijkt op je graafmachine. Deze tank is dan wel niet bedoelt voor bij de trein (daarvoor is de tank enkele malen te groot), maar ik wou er voor de gein toch eens wat beweging in zien te krijgen. Mijn tank bestaat ook uit een onderbouw met daarop een ronde opening, waar vervolgens de bovenbouw met een iets grotere ronde opening op gezet kan worden. In de onderbouw zit 1 uitkeping en op de bovenbouw zit 1 verbreding. Op deze manier kan de bovenbouw alleen op 1 positie op de onderbouw worden gemonteerd en vervolgens kan deze draaien. Zou je eens kunnen uitleggen hoe je de servo hebt gemonteerd, ik ben met name benieuwd hoe je de as van de servo verbonden hebt met de bovenbouw van de kraan?

Alvast bedankt !

Het onder- en bovenstel worden met elkaar verbonden d.m.v. klik-systeem.
Er zit een apart onderdeel bij wat door het ondersteel heen in het bovenstel wordt gedrukt.
Er zit dan een hele kleine speling tussen waardoor de boel kan draaien.
In dat onderdeel wat ik er doorheen moest drukken zat (gelukkig) in het midden een gaatje.
De as van de servo paste precies in het onderdeel en met een schroefje heb ik het bovengedeelte vastgeschroefd aan de servo-as.
Omdat dat ene onderdeel tussen het bovengedeelte en de servo zat heb ik een iets langer schroefje moeten gebruiken om het bovengedeelte vast te zetten aan de servo-as.
In de servo-as had ik ook nog heel voorzichtig een druppelyje 10 sec lijm gedaan en daardoor zit het schroefje nu extra geborgd.
Ik zal het later nog eens proberen uit te leggen middels de bouwtekening.

rthuinte

• Gast
« Reactie #557 Gepost op: 19 november 2012, 13:43:57 »
Hoi Tom!

Bedankt voor deze reactie en uitleg. Dit is dan toch een iets andere bevestiging als dat ik heb bij de tank. Helaas heb ik grote ronde openingen die langs elkaar heen draaien. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik aan de hand van deze uitleg nog wel een idee heb opgedaan, hetgeen ik eerst maar eens in de praktijk moet uitproberen.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #558 Gepost op: 28 december 2012, 01:27:51 »
Ben vandaag begonnen (eindelijk) aan het grote station Wesselstein.

De onderplaat ga ik niet gebruiken die wordt vervangen door een plaat MDF waar ik dan ook gelijk een stukje perron aan ga maken.

De muren zijn verlijmd en het bijgebouw is ingekort.
Nu de boel even kleur geven, met dank aan Henk ben ik begonnen aan de natuurstenen muren.

Het lijkt nu net op een bouwdoos met een enge ziekte.

De eerste laag afgedekt met eerst hele dunne zwarte verf en daarna hele dunne licht beige verf.

Begonnen met het plaatsen van het metselwerk rondom de ramen en deuren.
De eerst rij is geplaatst.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #559 Gepost op: 28 december 2012, 01:47:07 »
Ha Tom,
Goed om je weer gewoon bezig te zien met je baan. ;)  Alle kerstknutselwerkjes zijn weer af en we gaan weer aan het echte werk. Je gaat gelijk van kiet zie ik. Prima beginnetje.

Gaat het een beetje met je vinger of is het niet je "schilderhand"?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #560 Gepost op: 28 december 2012, 07:39:25 »
Ha Tom,
Goed om je weer gewoon bezig te zien met je baan. ;)  Alle kerstknutselwerkjes zijn weer af en we gaan weer aan het echte werk. Je gaat gelijk van kiet zie ik. Prima beginnetje.

Gaat het een beetje met je vinger of is het niet je "schilderhand"?

Het is de linkerhand en ik ben rechts, maar het gaat wel goed hoor, topje zit aardig weer vast.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #561 Gepost op: 29 december 2012, 00:52:22 »
Het begint nu wel ergens op te lijken.
Ik heb wel het e.e.a. ingekort want het zou anders een te lang station worden.

Het model ziet er oorspronkelijk zo uit.

Ik heb de wachtruimte ingekort.

Met het dak er op, er komt nog wel wat bij op het dak, morgen weer een dag.

Morgen weer verder, verlichting inbouwen en verder nog wat er zoal nog in de doos zit.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #562 Gepost op: 29 december 2012, 13:04:41 »
Beste Tom,
Ik kan niet anders zeggen; je hebt een lekkere hand van verouderen. Bij de eerste foto's dacht ik dat het een soort Hans en Grietje station zou worden, maar dat kwam helemaal goed.
Opvallend is ook dat je de gordijnen niet te strak tegen de ruiten plakt, zodat je een realistische schaduwwerking krijgt. Ikzelf knip ze nog wel eens in laagjes: eerst de overgordijnen en met een beetje afstand ertussen de vitrage.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #563 Gepost op: 29 december 2012, 14:56:28 »
Netjes gedaan Tom. Ook de grondplaat en inkorting van het gebouw top.  ;)

Steken de voetjes van het afdakje over de perronrand? ??? Of moet je hem nog een stukje opschuiven?
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #564 Gepost op: 29 december 2012, 15:04:12 »
Dat is voor latere zorg, er moet ook nog bestraat worden.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #565 Gepost op: 30 december 2012, 11:58:11 »
Na wat drybrush aan dak en muren (de gemetselde raamposten worden nog nabehandeld om het sneeuwrandje weg te werken) gelijk ook maar de binnenverlichting er in gemaakt.
Niks bijzonders, gewoon 2 ledjes (warm wit) die apart geschakeld worden.
1 voor de onderste ramen aan de straatzijde (1e foto), dat wordt ook de zichtkant op de baan en 1 voor algemene binnenverlichting.
Gelijk ook een lasmodule aangebracht in de fabrikshal bij de BW.
Gaat toch aardig wat tijd in zitten ook al is het op "mijn vrije zaterdag" :-)

Daarna de boel eens even ergens willekeurig op mijn baantje gezet om te zien hoe het overkomt.
Daar is het licht toch net weer anders.

..... en ook maar gelijk de plaatsnaamborden aangebracht, vernoemd naar onze kleinzoon.

Vanmorgen even een proefopstelling gemaakt met de bestrating en de perronranden.
Perronranden op papier gedprint, daar zie je straks toch niet veel van terug en het mag ook niet te dik worden anders lopen de ciliders van de stoomloc's er tegenaan.

Het is een proefopstelling, dus de kartelrandjes en de aansluiting van de steunpalen zijn nog niet definitief.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #566 Gepost op: 30 december 2012, 11:59:26 »
Op de foto zie ik nu het naadje van het ingekorte dak wel een beetje als storend onderdeel, denk dat ik daar maar iets van poeder op ga doen, tevens gelijk dan wat mosachtig fijn turf aanbrengen zodat het wat meer uit het zicht gaat komen.
Je zal er op een afstand van iets meer dan 1 meter wel niet zo heel veel van zien maar ja, er zijn mensen die haviksogen hebben  :lol: en ik wil dan op deze manier proberen op te lossen zodat het ook voor hen niet zo zichtbaar meer is.
Zelf zie ik het niet zo erg maar ja, ben nu eenmaal een goeie klant bij Specksaver  ::)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #567 Gepost op: 30 december 2012, 12:40:32 »
Toen je begon, dacht ik wat moet dat worden met al die smarties. Maar het eindresultaat is toch weer super.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #568 Gepost op: 30 december 2012, 13:00:27 »
Ik vind het een mooi gebouw geworden Tom.
Heb je weer super gedaan.
Fotografen met passie.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #569 Gepost op: 30 december 2012, 13:00:47 »
Toen je begon, dacht ik wat moet dat worden met al die smarties. Maar het eindresultaat is toch weer super.

Eindresultaat is er nog niet, moet nog best veel gebeuren.
Maar vond het wel leuk dat er in het begin gedacht werd wat moet dat worden met die muren vol acn

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #570 Gepost op: 30 december 2012, 14:38:42 »
Je hebt er weer wat moois bij op je baan Tom. Super gedaan :)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #571 Gepost op: 30 december 2012, 15:52:47 »
Je zal er op een afstand van iets meer dan 1 meter wel niet zo heel veel van zien maar ja, er zijn mensen die haviksogen hebben  :lol: en ik wil dan op deze manier proberen op te lossen zodat het ook voor hen niet zo zichtbaar meer is.
Ik schreef al eerder dat je een lekkere hand van weatheren hebt, wat dat aangaat valt er van jou nog een boel te leren, maar nu je zelf begint over haviksogen heb ik toch wel ??n klein puntje: doordat je het station aanzienlijk hebt ingekort, is de schoorsteen op de aanbouw ook een stuk opgeschoven... die schoorsteen staat nu precies onder een raam. Maar waarschijnlijk had je zelf wel al bedacht dat daar natuurlijk niet zo heel erg veel van klopt.  :D
Altijd lullig als iedereen je de hemel in prijst en dan zit er weer zo?n galbak mee te loeren.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #572 Gepost op: 30 december 2012, 16:02:27 »
Wim, daar heb je een goed punt, ik vond het ook al een beetje vreemd, maar ja, soms denk je dat niemand het zal zien en dan komt er toch weer zo'n loerende galb....  :P nee hoor, terecht, zit er nog steeds aan te denken om dat stuk dak te vervangen, er is nog genoeg over en dan ben ik ook gelijk die naad kwijt, maar ja met MEK zit het wel errug goed vast.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #573 Gepost op: 30 december 2012, 17:19:15 »
doordat je het station aanzienlijk hebt ingekort, is de schoorsteen op de aanbouw ook een stuk opgeschoven... die schoorsteen staat nu precies onder een raam.
Wim, daar heb je een goed punt, ik vond het ook al een beetje vreemd, maar ja, soms denk je dat niemand het zal zien en dan komt er toch weer zo'n loerende galb....  :P nee hoor, terecht, zit er nog steeds aan te denken om dat stuk dak te vervangen, er is nog genoeg over en dan ben ik ook gelijk die naad kwijt, maar ja met MEK zit het wel errug goed vast.

Een andere optie is misschien om die schoorsteen door te trekken tot boven het dak van het hoofdgebouw.

Om het ??n en ander te verduidelijken, ben ik even aan het fotoshoppen gegaan met jou foto.

Groeten, G?J

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #574 Gepost op: 30 december 2012, 17:40:39 »
Dat is wel een leuk idee, maar ik zit er ook nog aan te denken om de schoorsteen helemaal weg te halen en er een stukje verhoogd dak op te maken met luchtroosters.
Eerst eens kijken of ik daarvoor al wat in mijn bescheiden rommeldoosje heb.