Auteur Topic: St. Barbara is voorbij, nu een nieuw begin.  (gelezen 720416 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:St. Barbara
« Reactie #575 Gepost op: 30 december 2012, 17:42:43 »
Eerlijk gezegd kan het wel, maar het lijkt nu een beetje op een broodbakkerij.
Je zou de schoorsteen ook kunnen laten zitten en er een lange pijp opzetten, die voor het raam langsloopt, met bovenin zo'n hoedje.
 Tom, waarom heb je dat station eigenlijk ingekort. Waarom moet het bij jou altijd weer net wat anders?  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #576 Gepost op: 30 december 2012, 17:46:00 »
Wim, dat inkorten was nodig anders had ik mijn pendelspoortje korter moeten maken. of zelfs laten vervallen.
Mijn baantje is maar 2,45 lang dus zo af en toe de boel gewoon veranderen.
Dan heb je toch ook net weer een iets ander model dan wat er bij andere op hun baan staat.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #577 Gepost op: 30 december 2012, 17:51:30 »
Vandaag  MDF bodemplaat omgebouwd tot perron.
Randen gemaakt van karton en daartussen opgevuld met plaatjes van Auhag*n, nr 52409 Pflastersteinplatte.
Het geheel staat nu in een eerste laag verf, er komt nog een tweede laag op en de zijkanten worden voorzien van geprinte planken.

Gelijk ook het kleinere station, vernoemd naar onze oudste kleindochter, voorzien van een plaatsnaambord.

Het 3e kleinkind, de jongste kleindochter zal haar naam geven aan de brouwerij. Het biermerk wordt dan Demibrau  :lol:

Zo en nu eens kijken wat er in de keuken is gefrabiceerd want ik heb me toch een honger.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #578 Gepost op: 30 december 2012, 18:12:28 »
Tom,
Ziet er fantastisch mooi uit. Benieuwd hoe of dat perron wordt met die Auhagen plaatjes!
Ik werk zelf ook wel met plaatmateriaal van Wills; prachtig materiaal waarvan de voegen mooi diep zijn uitgesneden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #579 Gepost op: 30 december 2012, 18:40:29 »
Eerlijk gezegd kan het wel, maar het lijkt nu een beetje op een broodbakkerij.
Lijkt mij een geweldig idee!    kan je 'smorgens op het station een warm broodje kopen.

Je zou de schoorsteen ook kunnen laten zitten en er een lange pijp opzetten, die voor het raam langsloopt, met bovenin zo'n hoedje.
Dan lijkt het niet op een bakkerij maar op een goedkope friettent.  :P

Het was maar een idee Tom. Jij komt vast zelf wel met een goede oplossing. Het ziet er allemaal prachtig uit. Ik vind het perron heel mooi. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten, G?J?

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #580 Gepost op: 30 december 2012, 21:27:21 »
Geen bakkerij en geen friettent, gewoon een exra zoldertje of zoiets.
Iedereen weer happy de peppy.  ;)  :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #581 Gepost op: 30 december 2012, 22:55:42 »
Prima oplossing Tom. Helemaal goed!! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #582 Gepost op: 31 december 2012, 10:35:49 »
Mooi opgelost. Het verhaal klopt weer helemaal!

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #583 Gepost op: 1 januari 2013, 14:31:27 »
Zo, de treinen hebben hun eerste routes in 2013 weer netjes rond gereden.
Ziet er dus weer veelbelovend uit voor de rest van het jaar.
Nu op naar de nieuwjaarsborrel.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #584 Gepost op: 5 januari 2013, 17:41:59 »
Perron is nu helemaal op kleur, met een beetje hard kwastje en zeer, tot zeer weinig verf de keitjes gedrybrusht.
ook de randen even onder handen genomen, de betonrandjes op 1cm afstand voorzien van voegen.

Met een klein schroevendraaiertje de voegen nog even nalopen, de rand is van karton gemaakt dus met een klein beetje druk blijft de groef er netjes in zitten.
Je ziet het men moet tegenwoordig multifunctioneel zijn dus zowel met de rechterhand als met de linkerhand aan de slag kunnen anders kan het niet op de foto  :D

Dan met een klein penseelte de blokken om en om kleuren.

Om en om de blokken een grijze kleur gegeven, eerst gekeken met wit maar zelf vind ik dit beter met de rest over komen.

Tot slot de rand bij het kopspoor voorzien van waarschuwingsblokken of hoe dat ook moge heten

Even het gebouwtje er bij voor het totaal plaatje.

Natuurlijk komen er ook nog lantaarnpalen op het perron, 2 stuks bij het station en later 3 stuks bij het tussenperron. helaas even handmatig vasthouden maar het gaat meer om het sfeertje, denk wel dat deze kunnen.

Aan het gebouw zitten ook nog wandlantaarns en bij de doorloop (geel/zwarte blokken) is ook nog een plafond-verlichting aangebracht.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #585 Gepost op: 5 januari 2013, 18:14:49 »
Nou Tom, het ziet er indrukwekkend uit. Die klinkers op het perron en de kleurstelling kloppen helemaal. Chapeau!

Frans

• Gast
« Reactie #586 Gepost op: 5 januari 2013, 18:38:14 »
Tom echt heel mooi hoor ennuh doorgaan leren we wat van.
Trouwens hoe hoog zijn de perrons voor Crail?

Mvg Frans

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #587 Gepost op: 5 januari 2013, 19:52:48 »
Tom echt heel mooi hoor ennuh doorgaan leren we wat van.
Trouwens hoe hoog zijn de perrons voor Crail?

Mvg Frans

Hoogte zal bij mij denk ik uitkomen op 17mm.
Moet het nog gaan uitproberen, perron is nu 12mm steekt dus 4mm boven het ballastbed van de C-rail uit, met 17 mm wordt dat 9mm dan moet ik wel kijken of alles er natjes langs kanrijden zonder dat de cilinders en traptreden in de weg zitten.
In 1 van jouw bladen staat een afbeelding met een hoogte van 8mm onderplaat en 3mm afdekplaat dus dat zou dan een perronhoogte van 11mm zijn.
Ik zal tzt nog wel eens aangeven hoe hoog het is geworden zonder dat er ongelukken gebeuren.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #588 Gepost op: 5 januari 2013, 20:17:05 »
Beste Tom en Frans,

Deze maatvoering hebben onze Oosterburen vastgelegd in een norm klikkie voor pdf Misschien iets voor de Bieb.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #589 Gepost op: 5 januari 2013, 21:27:33 »
Wauww ....  Tom! Je hebt hier weer een puik stukje werk geleverd. Niks op aan te merken. Perron past ook erg goed bij het geheel met die kleuren (wit is wel erg opvallend).  :D

Vandaag overigens ook je schoorsteen binnen gekregen. Daar kan ik wel wat mee. Aankomende week zal ik hem bij de locloods planten en maak ik er wel een foto van. Nogmaals dank daarvoor! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #590 Gepost op: 5 januari 2013, 22:50:21 »
Vandaag overigens ook je schoorsteen binnen gekregen. Daar kan ik wel wat mee. Aankomende week zal ik hem bij de locloods planten en maak ik er wel een foto van. Nogmaals dank daarvoor! ;)

Fijn dat ie heel is over gekomen, zat er nog rook in of was ie leeg.
Maak er maar een mooie kachelpijp van, zal best goed komen op die plek.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #591 Gepost op: 5 januari 2013, 23:22:02 »
Zeg Tom, dat zwart-gele blokmotief op dat stootblok ziet er strak uit... alleen ben ik er nog niet achter in welk land ze deze gebruiken.  8)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #592 Gepost op: 6 januari 2013, 01:52:03 »
Zeg Tom, dat zwart-gele blokmotief op dat stootblok ziet er strak uit... alleen ben ik er nog niet achter in welk land ze deze gebruiken.  8)

Wordt alleen gebruikt in St.Barbara te Allg?u.

rthuinte

• Gast
« Reactie #593 Gepost op: 6 januari 2013, 09:32:18 »
Het ziet er wederom weer erg strak uit. Wat mij vooral opvalt bij al je gebouwen is je schilderwerk en (ik vermoed) het geduld wat je daarbij hebt. Hierdoor wordt alles erg realistisch en ziet het er perfect uit. Ik denk ook nog even terug dat je bij dit gebouw eerst alle stenen met diverse kleuren geschilderd hebt, en vervolgens weer overschilderd hebt, later zie je deze kleuren er dan weer door heen komen. Dit is echt perfect en persoonlijk zou ik waarschijnlijk gedacht hebben, "ach dat zie je later bijna niet, dus ik verouder het gebouw maar direct". Dit geeft veel inspiratie vooral omdat ik zelf meer gevoel heb bij de electronica dan bij de scenery. Ik ben dan ook van plan om straks eens flink te gaan experimenteren met kleuren en heb mezelf ook voorgenomen, dat om iets realistisch te krijgen, hier meerdere lagen over elkaar verwerkt moeten worden.

Nogmaals bedankt voor de inspiratie  :) :) :)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #594 Gepost op: 6 januari 2013, 11:12:47 »
Heel mooi perron geworden. Samen met het station weer een aanwinst voor de baan.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #595 Gepost op: 6 januari 2013, 13:08:11 »
Ik kreeg elders het advies om de lantaarnpalen te vervangen door minder hoge lantaarnpalen.

Ik heb nog wat liggen, de linker is 6cm, de middelste is 7 en de rechter is die ik al op de foto had staan 12cm.
Mijn idee is dan toch de linker want die heeft dubbele lampen.

Ben nu ook bezig met de loopbrug, tenslotte moeten de reizigers wel veilig naar het andere perron kunnen.

De vraag is zet ik het begin bij het station zo neer

of zo

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #596 Gepost op: 6 januari 2013, 13:54:09 »
Tom,

Als lamp zou ik ook voor de dubbele gaan. Leuke ouderwetse uitstraling voor een oud stationnetje. De overgang vind ik moeilijker. direct onder het dak vandaan staat vreemd, maar op het perron, wordt de doorgang ernaast zo smal
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #597 Gepost op: 6 januari 2013, 13:58:09 »
Tom,

Wat voor treinen komen er op dat kopspoortje? Alleen goederentreinen, trektreinen met personenwagens of duwtreinen met personenwagens?

Als de trap staat zoals in situatie 2, dan zouden daar geen geduwde personentreinen horen. Is lastig met uitstappen als je tegen een trap oploopt. Je kan natuurlijk ook aan de andere kant uitstappen als daar een perron komt, maar dan is het perron waar je de trap hebt geplaatst, eigenlijk functieloos.

Komen er alleen goederentreinen op dat perron, dan kun je de trap beter plaatsen als in situatie 1. Goederengedeeltes zijn vaak afgesloten voor 'normale' reizigers.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #598 Gepost op: 6 januari 2013, 14:02:34 »
Tom,

Als lamp zou ik ook voor de dubbele gaan. Leuke ouderwetse uitstraling voor een oud stationnetje. De overgang vind ik moeilijker. direct onder het dak vandaan staat vreemd, maar op het perron, wordt de doorgang ernaast zo smal

Rick bedoel je de linker of de rechter lamp.

De overgang direct onder het dak vandaan is dan wel bij de doorgang naar het stationsperron.
Ik heb deze optie neer gezet omdat anders de doorgang op het perron wel erg smal wordt alhoewel als ik de boel op het perron zet gaat de bodemplaat er af en hou ik nog 22 mm perron over wat in werkelijkheid neer komt op een kleine 2 meter.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #599 Gepost op: 6 januari 2013, 14:07:01 »
Tom,

Wat voor treinen komen er op dat kopspoortje? Alleen goederentreinen, trektreinen met personenwagens of duwtreinen met personenwagens?

Als de trap staat zoals in situatie 2, dan zouden daar geen geduwde personentreinen horen. Is lastig met uitstappen als je tegen een trap oploopt. Je kan natuurlijk ook aan de andere kant uitstappen als daar een perron komt, maar dan is het perron waar je de trap hebt geplaatst, eigenlijk functieloos.

Komen er alleen goederentreinen op dat perron, dan kun je de trap beter plaatsen als in situatie 1. Goederengedeeltes zijn vaak afgesloten voor 'normale' reizigers.

Martin, het beeld vertekent iets, dat stukje MDF wat onder de trap ligt wordt geen perron, dat wordt gewoon een onderdeel van het stationsplein. In principe komt er straks een pendeltrein (railbus of zo) maar er kunnen ook goederen worden overgeslagen bijv. vanuit de bierfabriek of gewoon pakketpost. Als het binnekort op zijn plaats komt zal het wel wat duidelijker worden.
Maar wel bedankt voor het meedenken want wat je aangeeft is wel logisch.