Auteur Topic: Winkelpanden en meer bebouwing  (gelezen 101488 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #525 Gepost op: 23 januari 2017, 19:00:19 »
Vandaag nog bezig geweest?
Vandaag volop bezig geweest met het opnieuw inrichten van de kelder.  ::)

Oh Ja, hoe was het ook alweer met kolenmijn en die oude metrotunnel.    ;D :o :P
Dat is de naastgelegen module. Deze module is een stuk breder en dat betekent dat de module waar de kolenmijn in zit eigenlijk ook opnieuw in elkaar moet worden gezet.
Bij elkaar genomen is het natuurlijk een heel project, maar wat @Pierre schrijft: alle afzonderlijke projecten komen nu weer in beeld.
En ik heb geen haast.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #526 Gepost op: 27 november 2017, 13:18:21 »
Over belettering
Ik heb even het onderwerp over de te veel gebruikte letters naar dit topic verhuisd. En voor de lezers die wat later hebben ingeschakeld: Jack vond dat ik dezelfde letters te vaak heb gebruikt.
Nou, GARAGE PRONK, KIOSK, MELKHANDEL, PLAATSKAARTEN en dat allemaal met dezelfde soort letters vind ik persoonlijk nja, hoe zal ik het zeggen, alsof je er een label op plakt. Ik zou er zelf wat meer variatie in brengen. Ipv 'melkhandel' zou ik dan misschien 't melkmeisje' oid kiezen en dan als reclamebord, zo laat je nog wat voor de verbeelding over.

Maar hey, ik zeg niet dat je het moet veranderen. Als jij het prima vind dan is dat euh prima.

En zo storend is het zeer zeker niet.
Nee, zo storen wás het eerst niet! Nu wèl!
Nu @SuperSylvester dit zo fijntjes onder mijn aandacht heeft gebracht, zie ik niets anders meer dan allemaal verkeerd gebruikte letters.  :o


▲ Dit was mijn eerste opzet. Maar een aantal forumleden vond dat er eigenlijk ook wel een naam bij zou moeten staan. Oké, daar was wel wat voor te zeggen.


▲ Ik ben ook niet de beroerdste dus heb ik 'm toen aangepast. Het zijn hele bruikbare letters met een mooie dieptewerking, maar (en daar moet ik Jack wel gelijk in geven) je moet deze letters niet te vaak gebruiken.


▲ Ik heb dus het bord inmiddels verwijderd en ga ondertussen op zoek naar een betere oplossing.
Bedankt Jack!

Over interieur
Al rommelend tussen de winkelpanden zag ik dat het interieur van mijn boekhandel nog leeg stond:


▲ Er stonden alleen nog maar een paar witte Billy-kasten, zó bij IKEA weg gehaald.  ::)


▲ Dus heb ik de kasten maar even gevuld van luchtige streekroman tot serieuze literatuur.


▲ Er moet natuurlijk nog een toonbank in met verdere invulling.


▲ Maar het begint al wel erg op een interieur te lijken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #527 Gepost op: 27 november 2017, 19:36:27 »
Aiaiai, en ik begon ze net mooi te vinden....  :P :P laat ons verrassen met iets nieuws uit je hoge hoed  :-*

miljaar, die boekenkast staat wel errug gevaarlijk zo, maar ik durf nix meer te zeggen   :-X ???
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #528 Gepost op: 28 november 2017, 09:52:57 »
miljaar, die boekenkast staat wel errug gevaarlijk zo, maar ik durf nix meer te zeggen   :-X ???
@Beste Jack, soms kan het best een beetje lastig zijn met tekst uit te leggen wat je precies bedoelt: hoezo staat die boekenkast daar erg gevaarlijk? Misschien zie ik iets over het hoofd?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #529 Gepost op: 28 november 2017, 19:09:56 »
Nou, komt waarschijnlijk omdat e.e.a. nog los lijkt te staan maar op de voorlaatste foto wil je toch geen boek van de hoogste plank gaan pakken?
Zal ook wel vertekening van de foto zijn. Ik zal proberen volgende keer wat directer te zijn  ;D Ik vind het wel een leuk inkijkje  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #530 Gepost op: 28 november 2017, 19:31:35 »
Goh, ik dacht dat Ikea altijd van die hoeklijntjes erbij leverde, waarmee je de kasten aan de muur kan vastzetten, ;) ;D
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #531 Gepost op: 28 november 2017, 19:34:35 »
Nee joh, dat is design 'skeuf'  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #532 Gepost op: 28 november 2017, 19:40:02 »
Dank voor jullie reacties.
Nou Jack, je mag best wel wat vinden hoor. Gráág zelfs. Blijf dat doen want vaak genoeg zie ik dingen ook gewoon over het hoofd.
De muren staan inderdaad nog los tegen elkaar en er moet ook nog een ladder komen om bij de bovenste plank te komen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #533 Gepost op: 30 november 2017, 16:04:56 »
Gebouw meer op schaal
Ik probeer om zoveel mogelijk de H0-schaal te benaderen en vaak lukt dat beter dan de andere keer. En ik denk dat Preisertjes aardig maatgevend zijn. Als ze niet hoeven te bukken bij de voordeur dan ben ik al dik tevreden.


Om een voorbeeld toegeven: dit gebouw hoort eigenlijk bij Bahnhof Mittelstadt van Faller en is ook los te koop. Maar van de schaalverhouding klopt natuurlijk niks.


Mijn bedoeling is om op de kopse kant van het perron bebouwing neer te zetten. Deze boekhandel ziet er misschien wel geinig uit en de Preisertjes kunnen ook zonder bukken door de voordeur. Maar qua diepte klopt er natuurlijk niks van. Maar omdat dit pand met de gevel naar de zichtkant komt te staan, zal de diepte veel minder opvallen.
De twee panden die ik wil neerzetten op de plek waar nu de boekhandel staat, komen dwars te staan en zal de diepte vol in het zicht komen. De  gebouwen die ik wil neerzetten zullen dus aanzienlijk dieper worden. De arcadebogen langs het perron worden nog een stuk naar voren gezet.


Ter illustratie de verhouding tussen breedte en diepte van Amsterdamse grachtenpanden. Zó diep hoeft het nou ook weer niet, maar een voor- en achterkamer van geloofwaardig formaat moet er wel in kunnen passen. De zijmuur moet dus in elk geval behoorlijk stuk breder worden.


Ter inspiratie een aantal Amsterdamse panden. En als je het zo bekijkt is er een behoorlijk aantal verlichte interieurs te zien.


Ik ben maar vast begonnen om wat onderdelen bij elkaar te scharrelen. Het worden drie woonlagen, met een behoorlijk hoge winkelpui. De geveldelen komen van HollandScale en de rode raampjes uit een 50 jaar oud gebouwtje waarvan het materiaal al aardig poreus is.


Zó moet het er ongeveer uit gaan zien. Het pand dat er rechts naast komt te staan wordt een stuk lager en waarschijnlijk ook smaller. Links komt het spoorviaduct.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #534 Gepost op: 30 november 2017, 16:43:43 »
Ikben vaak genoegin panden geweest waar een trap naar boven liep
Daarnaast een kamer (keuken)
1elaag dan de kamer
2e laag een of 2 slaapkamers
Dieper waren de panden niet
Zelfs panden waar toen nog een kamer met keukenblok en een meter breed /diep een slaap deel/vertrek
en dan aan de achterkant van het huis het omgekeerde
Halve woningen  :o
En de trappen waren zo smal dat een koelkast van 60 cm niet over de trap kon
Mijn Oma woonde in oost
bij het park
daar was de woonkamer 3 X 3 een slaap kamer 1,5 bij 2 meter
de keuken 1 meter en 2 meter lang
het toilet onder de trap
Als je moest plassen kon je niet recht staan  :D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #535 Gepost op: 2 december 2017, 14:08:03 »
Dag @jerry,
Voor dit pand aan de kopse kant van mijn perron had ik een ietwat andere indeling bedacht:


En dat betekent niet dat ik er een compleet 1:87 poppenhuis van ga maken, maar het kan best zijn dat er straks op de verschillende etages iets van de indeling te zien zal zijn.
Overigens heb ik mijn eerste foutje alweer gemaakt: als ik bovenstaande afbeelding ongeveer wil aanhouden dan zou het portiek in de winkelpui links moeten, maar die staat nu rechts. Als ik de indeling spiegel dan staat alles wel weer goed, maar dan ontneemt de uitbouw van de keuken het zicht op de veranda... enfin, daar kom ik wel uit.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #536 Gepost op: 2 december 2017, 18:46:45 »
en als je enkel de alkoof en de trap spiegeld

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #537 Gepost op: 6 december 2017, 16:02:13 »
en als je enkel de alkoof en de trap spiegeld
Dat had ik inderdaad ook kunnen doen, maar ik heb in dit geval de indeling zo gelaten.

   
En in plaats daarvan heb ik de winkelpui gespiegeld. Het ziet er nu wel heel erg HollandScale uit,  maar op de een of andere manier komt me dat beter uit. Ook ben in aan het experimenteren met glas in lood: gekleurd doorzichtig plastic insnijden en dan met een zwarte fineliner het lood zwart maken. Een beproefde methode die @Pierre ook heeft gebruik bij zijn station.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Jor

Offline Bassie

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 2
Re: Winkelpanden en meer bebouwing
« Reactie #538 Gepost op: 9 maart 2023, 13:09:34 »
Schitterend werk Wim, ik loop hier letterlijk een beetje te watertanden en ik vind je werken heel inspirerend. Wat is hier nu de status van??

Mvg,
Bas