Auteur Topic: Winkelpanden en meer bebouwing  (gelezen 102484 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #475 Gepost op: 2 november 2016, 18:29:31 »
Tja Pierre, ik heb ook nooit beweerd dat het niet kan of niet bestaat   :-\ Wim vroeg om suggesties en meningen en die gaf ik.

Als hij daar een vuurtoren wil zetten dan moet ie dat vooral doen natuurlijk  8)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #476 Gepost op: 2 november 2016, 18:33:28 »
Dat is waar Jack ... Wim vroeg om meningen maar doet vervolgens zijn eigen zin.  :P (waar ken ik dat van? ::))
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #477 Gepost op: 2 november 2016, 18:38:08 »
Geen idee, ik ken verder niemand.... :P
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #478 Gepost op: 3 november 2016, 09:52:34 »
Ik haal best wel zinnige suggesties uit jullie feedback, heus. Zo heb mijn recht-toe-recht-aan-ontwerp wat meer joie de vivre gegeven. Een in commissie uitgevonden paard ziet er meestal uit als een kameel, dus iemand moet hier de knopen doorhakken. Tsja, ik wil natuurlijk niet de baas spelen, maar in dit geval ven ik dat.  8)
En nu we het toch over vuurtorens hebben: om voorbeelden te vinden van vuurtorens die niet ergens ver van de bewoonde wereld staan hoeven we niet zo erg ver te zoeken:


Een wonderbaarlijk stukje bouwkunst van onze supermodelbouwer @Pierre, gezellig aan de waterkant, met aan de overkant van de straat ietwat Bourgondisch aandoende stadshuizen. En ja, Pierre is toch wel een beetje mijn grote voorbeeld en van hem heb ik het idee.  ::)
Nog meer te piepen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #479 Gepost op: 3 november 2016, 09:54:45 »
Er zijn wel meer vuurtorens tussen de bebouwing. Om er zo even een paar te noemen: Urk, Westkapelle. Dus Wim, ga ervoor!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #480 Gepost op: 3 november 2016, 10:19:13 »
Je hebt ook gelijk Wim. Het was een beetje dollen. Een beetje feedback op z'n tijd is best goed. Ik vind het zelf ook prettig. Je krijgt soms een heel andere kijk op je werk maar .... je blijft zelf aan het roer staan. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #481 Gepost op: 3 november 2016, 12:06:15 »
Mooi overzichtsplaatje Wim! Geeft wel een beetje een beeld waar jij nou eigenlijk mee bezig bent... Ik zie veel verschillende dingen, maar had nog geen concreet idee gezien ;)!

Leuk idee, dat wel :)!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #482 Gepost op: 3 november 2016, 13:51:17 »
Je hebt ook gelijk Wim.
Dat ik gelijk heb, daar heb jij weer gelijk in.  8)

Het was een beetje dollen.
Tuurlijk, ik weet wel een béétje hoe of de hazen hier lopen. Zonder een beetje dollen en feedback begin ik helemaal niks. We moeten elkaar en vooral onszelf niet al te serieus nemen... hè Jack?  ;)

Mooi overzichtsplaatje Wim! Geeft wel een beetje een beeld waar jij nou eigenlijk mee bezig bent... Ik zie veel verschillende dingen, maar had nog geen concreet idee gezien ;)!
Ooit op een dag komen alle onderdelen samen. De meeste modelspoorders ontwerpen eerst een uitgekookt baanplan en bouwen daar hun scenery omheen: ze weten waar het station komt, een tunnel, een berg en een dorp. Ik werk nou eenmaal andersom: ik bouw eerst de losse elementen en probeer daar dan een baan omheen te bouwen. En dat is vast niet de beste manier, maar vijftig meter rails neerleggen is niet mijn ding, omdat ik nou eenmaal meer op de millimeters kan werken dan op de meters.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Winkelpand(en)
« Reactie #483 Gepost op: 4 november 2016, 12:46:29 »
Nog één keer iets over vuurtorens:


Een vuurtoren in de duinen met een smalspoorbaantje.

Wel geinig al die geveltjes, maar op een gegeven moment moeten die voorgevels ook een achtergevel en zijmuren krijgen om uiteindelijk een gebouw te worden.


Van het rijtje grachtenpanden dat ik ooit voor € 15,- op Marktplaats kocht is weinig meer over dan ramen, deuren en daken. Van het rechter pand met de groene raamkozijnen, heb ik de zijgevel gebruikt om een nieuwe achtergevel te maken.


Er zaten rare elementen boven en onder de ramen en die heb ik eraf gesneden en bovendien zitten de raamkozijnen niet in een omlijsting. Die raamkozijnen zijn te kwetsbaar om ze uit de oude gevel te halen, dus zet ik nieuwe bakstenen op de oude muur en laat ik ruimte rond de kozijnen.


Het ongeschilderde resultaat. Uit de raamkozijnen moeten nog wat spijltjes verwijderd worden om het beeld met de voorgevel te laten kloppen en komen er nog een paar muurankers op de gevel en een afdak boven de deur op de begane grond.
De rest volgt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #484 Gepost op: 4 november 2016, 14:15:03 »
Wat een plaatje zeg die duinmodule.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #485 Gepost op: 4 november 2016, 16:08:14 »
Die duinmodule is zeker mooi werk! Maar ook geniet ik weer van het werk van Wim zelf. Ik vind het maar weer knap wattie allemaal doet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #486 Gepost op: 4 november 2016, 17:12:40 »
Daar vind ik zo'n vuurtoren veel beter op zn plaats  :)

Nu ga ik gewoon lekker zeggen dat ik vind dat die rioolbuis en beugels leuk bedacht en mooi uitgevoerd zijn maar dat ik ze ook te fors vind  :P :-*





Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #487 Gepost op: 4 november 2016, 17:24:35 »
Daar heb je misschien wel een punt.
En ik schrijf misschien omdat ik er nog even over moet nadenken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #488 Gepost op: 4 november 2016, 18:02:15 »
Tja Wim, ik vind ook dat die pijp niet door de beugel kan.  ;D

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #489 Gepost op: 4 november 2016, 20:11:39 »
Nog één keer iets over vuurtorens:


Een vuurtoren in de duinen met een smalspoorbaantje.



Kwam me ook al zo bekend voor

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #490 Gepost op: 7 november 2016, 13:23:13 »
Vandaag maar weer eens een nieuwe update:


De voorgevel. Qua invulling van de winkelruimte heb ik een aantal opties in gedachten:
• Pierre’s kapsalon
• Tom’s Vispaleis
• Jack’s sigarenmagazijn.
• Te huur en dan mag een forumlid de winkelruimte “huren” en er zelf een nering in opzetten. Echter, voor de nieuwe huurder van het pand zijn er wel een aantal voorwaarden.


De achtergevel.
Daar heb je misschien wel een punt.
En ik schrijf misschien omdat ik er nog even over moet nadenken.
Dat nadenken heb ik gedaan, maar als ik die rioolbuizen van de gevel trek dan sloop ik meer dan dat ik er mee win. Dus laat ik het lekker zo.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #491 Gepost op: 7 november 2016, 13:32:14 »
Ik vind het weer schitterend Wim maar ... ik heb toch (hoe kan het ook anders) weer een klein vraagje. Je hebt de regenpijpen aan de zijkant van de panden gelijmd. Heb je dan geen probleem als je de huisjes strak tegen elkaar gaat plaatsen zoals op je tekening? Of komt er een "achterommetje" met een klein gangetje langs de huizen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #492 Gepost op: 7 november 2016, 16:29:19 »

...ik heb toch (hoe kan het ook anders) weer een klein vraagje. Je hebt de regenpijpen aan de zijkant van de panden gelijmd. Heb je dan geen probleem als je de huisjes strak tegen elkaar gaat plaatsen zoals op je tekening? Of komt er een "achterommetje" met een klein gangetje langs de huizen?
Die kleine vraagjes van jou ken ik zo langzamerhand wel...  ::) maar, het is een goede vraag.
Het voordeel van tekeningen is dat ze niet in graniet zijn uitgehouwen.


Inderdaad staan ze op de tekening strak tegen elkaar. Maar (en daar komt-ie) de slagerij heeft links een schoorsteen die ietwat buiten de gevel is uitgebouwd. Als ik dit pand tegen de slagerij aan zou zetten, dan zou dat een irritante kier geven. Om het speelse en het rommelige er een beetje in te houden, maak ik tussen beide panden een steeg, waarbij de achterkant ook beter toegankelijk is en ik daar zelfs ook nog kan bouwen. Bovendien ga ik geen bakstenen muur opofferen die je nooit meer te zien krijgt. Doordat daar een steeg komt kan ik tegen de zijkant van de gevel nog een mooi reclamebord kwijt.
Dit pand wordt aan de linkerkant wèl strak tegen het café aangebouwd, dat spaart ook weer een muur uit.  8)
Nu nog een huurder vinden.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #493 Gepost op: 7 november 2016, 19:37:49 »
Als aanvulling op het voorgaande bericht heb ik even een foto gemaakt. Dat maakt het verhaal wat duidelijker.


Ik denk dat dit rijtje ongeveer de voorlopige opstelling is. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk variatie te brengen in de bebouwing: verschil in bouwhoogte, breedte, raamkozijnen, dakbedekking en kleur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #494 Gepost op: 7 november 2016, 20:03:54 »
Ik denk dat dit rijtje ongeveer de voorlopige opstelling is. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk variatie te brengen in de bebouwing: verschil in bouwhoogte, breedte, raamkozijnen, dakbedekking en kleur.

Ik denk dat je daar prima in geslaagd bent Wim. Dat steegje is een prima onderbreking. Straks een oude transportfiets me zo'n mand voorop tegen de muur in de steeg voor de besteljongen van de slager. Een bedelende straathond ... da's pure nostalgie man. top! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #495 Gepost op: 8 november 2016, 06:32:42 »
Jullie dagdromen er weer lustig op los. Dat is nu het mooie van modelbouw.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #496 Gepost op: 19 november 2016, 01:09:46 »
Kleine update
Tussendoor ben ik nog even bezig geweest met wat kleine klusjes.


Zo ben ik bezig geweest met de zijgevel. Dit is de gevel waar de steeg komt. Het wordt geen nauw gangetje want er moeten wel auto's doorheen kunnen.


De achterzijde waar nog wat schilderwerk in zit.


Het platje.


Ook ben ik bezig geweest met het interieur.


Ik denk dat het een viswinkel wordt. Maar het kan morgen zomaar een fourniturenwinkel worden of een drogisterij.


Het aangrenzende pand wordt het café, dus ben ik vast bezig geweest met de zijgevel. Ik vind die rare balken boven die ramen niet echt passen. Die haal ik dus weg en maak daar rollagen met bakstenen zoals bij de voorgevel van het café.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #497 Gepost op: 19 november 2016, 11:35:14 »
Ik vind dat plaatje met de vuilnisemmers grandioos Wim. Mooi gemaakt man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #498 Gepost op: 19 november 2016, 16:56:23 »
Mee eens. Vuiligheid kan best leuk weergeven worden.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #499 Gepost op: 19 november 2016, 20:27:12 »
Je bent weer lekker bezig Wim :)!