Auteur Topic: Winkelpanden en meer bebouwing  (gelezen 102684 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #350 Gepost op: 4 oktober 2016, 13:37:43 »
Dat balkon bleef echt niet aan de baksteen gevel plakken met faller lijm
Moet jij eens opletten.
Inderdaad @Pierre, daar klopt helemaal geen reet van. Maar wat kun je er aan doen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #351 Gepost op: 4 oktober 2016, 16:57:38 »
De hele modelbouwwereld hangt in elkaar van compromissen.  ;D 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #352 Gepost op: 4 oktober 2016, 21:22:38 »
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een topic begin over hoe we belazerd worden. Kan een interessant onderwerp worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #353 Gepost op: 4 oktober 2016, 21:48:38 »
worden we belazerd dan
Door wiedan



me smylies doen ut nie meer

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #354 Gepost op: 4 oktober 2016, 22:16:12 »
Worden we in de echte wereld ook niet belazerd. ;)

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #355 Gepost op: 4 oktober 2016, 23:09:18 »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #356 Gepost op: 6 oktober 2016, 17:03:32 »
Kleine update: de achtergevel.


De verf moet nog drogen, maar de achtergevel van de melkhandel nadert zijn voltooiing.


Nog wat zooi op de veranda en wat gordijntjes achter de ramen en dan kan het dak erop.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #357 Gepost op: 6 oktober 2016, 17:45:03 »
Alsof ik het huis van mijn schoonmoeder zie, maar dat kan niet want die heb ik niet meer.
Perfect gemaakt, zo zag je ze vroeger in Rotterdam-Zuid als je met de trein van Zuid naar CS ging.
Achterkant huizen aan de Oranjeboomstraat en Rosestraat.
Wat een nostalgie.
Een klein duiventilletje zou er niet bij misstaan en een vliegenkastje, dat was de voorloper van de koelkast.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #358 Gepost op: 6 oktober 2016, 17:48:51 »
sjapooo
Je hebt gelijk
Het balkon hangt met faller lijm
fraai geveltje zo
Zo zag vroeger in amsterdam de achterzijde er ook uit
Kon je goed zien toen voor de metro de afbraak begon in deoude joden buurt
nostalgie

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #359 Gepost op: 6 oktober 2016, 19:06:37 »
Sodeju ... dat ziet er goed uit Wim. Ik kan niet wachten tot die uitbouw er aan zit. Prachtig man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #360 Gepost op: 6 oktober 2016, 20:13:15 »
Poehee, bedankt voor jullie reacties!
Een klein duiventilletje zou er niet bij misstaan en een vliegenkastje, dat was de voorloper van de koelkast.
Die duiventil gaat het niet worden, want ik heb geen duiven (in Amsterdam: patatkippen). Ik heb wel een vogelhuisje in gedachten.  :D
Je hebt gelijk: zo’n veranda kan niet zonder een vliegenkast en natuurlijk wasgoed aan de lijn.

Ik kan niet wachten tot die uitbouw er aan zit. Prachtig man. ;)
Verwacht er niet teveel van en ik moet nog even verzinnen hoe of dat eruit gaat zien.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #361 Gepost op: 7 oktober 2016, 09:37:11 »
Echt een snoeppie. Gave kleurkeuze Wim.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #362 Gepost op: 7 oktober 2016, 09:54:31 »
Ik kan niet wachten tot die uitbouw er aan zit. Prachtig man. ;)
Verwacht er niet teveel van en ik moet nog even verzinnen hoe of dat eruit gaat zien.  ::)
Ik denk dat je het simpel moet houden Wim. Een stenen uitbouw met een raam, een deur en een grind dak. Misschien daar achter een schuurtje met melkbussen. Vroeger verkochten ze immers ook losse melk.
Ach ... wat zit ik me daar met jou feestje te bemoeien ... we zien wel wat je er van gaat maken. Het is nu in ieder geval al een succesnummer. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #363 Gepost op: 7 oktober 2016, 10:53:13 »
Ach ... wat zit ik me daar met jou feestje te bemoeien ... we zien wel wat je er van gaat maken. Het is nu in ieder geval al een succesnummer. ;D
Nou ja @Pierre waarom denk je dat ik hier zit met m’n fotootjes? Omdat ik juist wil dat zoveel mogelijk mensen zich met mijn “succesnummer” bemoeien.  ;D
Als ik niet zo hebben geluisterd naar jullie feedback, dan zou ik bijvoorbeeld in mijn garage een verkeerd motorblok hebben liggen of gereedschap van een fietsenmaker aan de muur. En dan noem ik nog maar een paar dingetjes.

Echt een snoeppie. Gave kleurkeuze Wim.
Kleur is natuurlijk wel een dingetje. Ik zal binnenkort alle winkelpanden weer eens op een rijtje zetten bij daglicht. Dan komen de kleuren ook een beetje beter uit de verf en dan kunnen jullie zien wat tot nu toe de vorderingen zijn en dan hoeven jullie niet steeds terug te bladeren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #364 Gepost op: 7 oktober 2016, 15:02:43 »
Tussendoor ben ik even mijn rijtje winkelpanden nagelopen.


De achtergevel van de slagerij moet nog in elkaar worden gezet.


Dat is deze achtergevel en die ligt al een tijdje te wachten op veranda’s, raamkozijnen, openslaande deuren en verf.


Alleen is-ie in de loop der tijd nogal krom getrokken. Dat gebeurt wel vaker als je met meerdere lagen over elkaar gaat werken.


Misschien dat deze eindjes van vuurwerkstokken en wat secondenlijm de boel weer wat rechttrekt. Anders moet-ie opnieuw.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #365 Gepost op: 8 oktober 2016, 21:47:08 »
Een kleine update:


De zijmuur zit erin.


En een nieuw dak vast passend gemaakt. Het originele dag is tijdens de sloop verloren gegaan. Er moeten natuurlijk nog schoorstenen op en meer dingen die op een dak zitten zoals bijvoorbeeld een dakraampje.


En natuurlijk de gebruikelijke zooi die mensen nou eenmaal op een vensterbank zetten zoals plantjes en likeurflesjes en velours gordijnen. De porceleinen boerinnetjes waren op.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #366 Gepost op: 9 oktober 2016, 11:16:29 »
Schitterend al die kleine details.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #367 Gepost op: 9 oktober 2016, 12:39:34 »
Schitterend al die kleine details.
De kleine details daar gaat het natuurlijk om.

Kleine update:


Het is niet veel bijzonders, maar het is een aanbouw en hij staat al vast in de grondverf.
Ik moet zo langzamerhand eens een grondplan in elkaar gaan zetten, zodat ik kan uitvogelen welk pand waar komt te staan en of het allemaal een beetje past. Een soort mini-module zodat ik ook een beetje kan beginnen met het straatwerk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #368 Gepost op: 9 oktober 2016, 12:59:36 »
Ziet er mooi uit Wim.
Maar de gevel en zij muren maak je die zelf of maak je dit van oude projecten.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #369 Gepost op: 9 oktober 2016, 13:20:14 »
Prachtig gedaan Wim.

Ik heb een klein vraagje ... waarom die profieltjes op de hoeken van de aanbouw zitten. Is het niet veel mooier om gewoon de bakstenen op elkaar te laten aansluiten?

En nog een vraagje:  Hebben de vuurpijlstokken hun werk gedaan?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #370 Gepost op: 9 oktober 2016, 14:55:08 »
Ziet er mooi uit Wim.
Maar de gevel en zij muren maak je die zelf of maak je dit van oude projecten.
Ik heb voor de zijmuren baksteenplaat van Auhagen gebruikt.


Voor de de voor- en achtergevel gebruik ik flexibele baksteenplaat van Wills die ik in Groot Brittannië ophaal tijdens vakanties of laat opsturen. Deze platen zijn eigenlijk bedoeld om de binnenkant van een tunnel te bekleden en daardoor zijn ze lekker dun en makkelijk te snijden.
De enige onderdelen die ik uit het oorspronkelijke gebouw heb hergebruikt zijn de muurankers, de raamkozijnen en de winkelpui. De raamkozijnen in de achtergevel zijn ook nieuw omdat ik de bestaande kozijnen te nieuw vond.
Die gevels heb ik zelf in elkaar gezet en ik doe dat steeds vaker omdat ik dan veel meer zelf kan bepalen hoe of het eruit gaat zien en kan ik ook de schaal meer kloppend maken.

Ik heb een klein vraagje ...
Ik ken zo langzamerhand jouw kleine vraagjes.  ::)

Citaat
...waarom die profieltjes op de hoeken van de aanbouw zitten. Is het niet veel mooier om gewoon de bakstenen op elkaar te laten aansluiten?
Dat lijken profieltjes (en dat zijn het ook), maar als er muurbeugels op zitten en ze zijn zink-kleurig geschilderd, dan lijken het net regenpijpen. Diezelfde regenpijpen zitten ook op de voorgevel, maar daar moeten dus ook nog muurbeugels op.
Maar je hebt wel gelijk; op verstek op elkaar laten aansluiten staat het nóg mooier. Maar ja, soms heb ik geen zin in al dat geschuur.

Citaat
En nog een vraagje:  Hebben de vuurpijlstokken hun werk gedaan?
Ik geloof het wel.


Ik heb me voorgenomen om het nu standaard te doen: met vuurpijlstokken een raamwerk maken zodat de boel minder snel kromtrekt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #371 Gepost op: 9 oktober 2016, 17:26:14 »
Die aanbouw met platje (niet te verwarren met platjes) super.
Meestal lag daar grind op om het zink van het platte dak te verzwaren en te beschermen tegen wind en andere weersinvloeden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #372 Gepost op: 9 oktober 2016, 17:39:16 »
Goed bezig Wim, persoonlijk zou ik niet voor beide gaan maar het kan wel natuurlijk. Mooi.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #373 Gepost op: 9 oktober 2016, 20:08:00 »
Die aanbouw met platje (niet te verwarren met platjes) super.
Meestal lag daar grind op om het zink van het platte dak te verzwaren en te beschermen tegen wind en andere weersinvloeden.
Er komt nog groen-uitgeslagen grind op het platje... en natuurlijk zooi. Want vroeger flikkerde iedereen z’n zooi gewoon uit het raam.

Goed bezig Wim, persoonlijk zou ik niet voor beide gaan maar het kan wel natuurlijk. Mooi.
@Jack beide? Wat bedoel je precies... grind met platjes?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Winkelpand(en)
« Reactie #374 Gepost op: 9 oktober 2016, 20:47:19 »
Mooi werk weer Wim, ziet er goed uit.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel