Tussen de verschillende projectjes door is het altijd leuk om weer even met wat anders te beginnen. Waarschijnlijk komen al die lopende projecten hierdoor nooit echt af.
? Alweer meer dan dertig jaar geleden heb ik een Franse modelspoorbaan gehad. Internet had je toen nog niet dus als je een Franse modelbaan wilde maken, dan moest je echt wel naar Parijs. Daar heb ik me dus scheel gekocht aan Jouef bouwdozen. Het restant ligt nu in een lade.
? Onder het motto: gooi nooit iets weg wat je later nog kunt gebruiken, heb ik hier een bak met raamkozijnen.
? In die Jouef bouwdozen zaten twee verschillend uitgevoerde gevels: een onbewerkte versie (links) waarvan het pleisterwerk gewoon glad was en een meer bewerkte versie (rechts) waarbij het pleisterwerk bij de onderste etages voorzien was van rijker sierwerk. Bovendien kun je die gevels op hoogte afbreken en kun je een stadshuis in Parijs maken of een minder hoog huis ergens in de Dordogne.
? Er is echter ??n (voor mij) cruciaal minpunt aan deze bouwdozen en dat zijn de bijgeleverde raamkozijnen. Die bestaan uit doorzichtige plastic velletjes waar de witte kozijnen zijn opgedrukt. Rampzalig, want verlichting schijnt dwars door de spijlen van de kozijnen!
? Keuzemogelijkheid werd ook vergroot door de bijgeleverde winkelpuien in verschillende soorten en uitvoeringen. Boven het origineel; onder een aangepaste versie. De ingang rechts is nog even open omdat de openstaande deur er nog niet in zit.
Erg mooi allemaal, maar een erg Frans huis op een Nederlandse baan dat gaat 'm niet worden.
? Met de ervaring die ik inmiddels heb opgedaan met Station Goor, ben ik een Franse gevel maar eens gaan beplakken met baksteenplaat. De openingen voor de raamkozijnen waren te klein en heb ik wat groter gemaakt, zodat mijn voorraad kozijnen er mooi inpast.
? Nederlands ogende dakpannen met een Nederlandse dakkapel, geeft al een Nederlands uiterlijk. Verder komt er een plat dak bovenop met grind.
Ben er alleen nog niet uit watvoor winkel het moet worden. Ik dacht aan een melkboer (Melkinrichting?) met van die grote gele kazen in de etalage. Het kan nog van alles worden want de winkelpui zit nog niet vast; een vakgarage kan dus ook nog.
edit: zo jammer dat je de foto's nog steeds niet groter maakt, nu zijn er meer details te zien