DomoticaDomotica (ook wel huisautomatisering of smart homes genoemd) is het toepassen van elektronica en huisnetwerken ten behoeve van de automatisering van processen in en om de woning. Het woord "domotica" is een samentrekking van domus (huis in het Latijn) en het achtervoegsel -tica dat lijkt te duiden op 'toegepaste wetenschap'. Men komt het achtervoegsel ook tegen in de hedendaagse begrippen informatica, telematica en robotica.
Bron: Wikipedia
Ooit is het begonnen met van die schakelklokken om er voor te zorgen dat het huis bewoond leek als je niet thuis was. Lang geleden de allereerste versie van het klikaanklikuit-systeem gekocht en dan hoefde je niet alle schemerlampen langs om schakelaartjes aan te zetten. Maar die eerste versie was niet perfect, want als iemand langsliep met een mobieltje dan gingen alle lampen aan of uit. Niet handig!
De Nest-thermostaat was alweer een volgende stap naar verbetering want dan kun je op weg naar huis, met een app-je de verwarming vast aanzetten. Handig!
Alweer een hele tijd geleden de laatste generatie klikaanklik uit geïnstalleerd; met één wandschakelaar kun je alle lampen aandoen. Ook handig!
Oh ja en dan heb ik ook nog de Hue van Philips. Een vreselijk duur systeem en via een app kun je de lampen boven de eettafel aanzetten en dimmen... maar dan moet wèl de lichtschakelaar van de lampen op aan staan.
Op afstand je huis verlichten leek nogal lastig en de afstandbediening van de ledstrip boven de schouw in de keuken (Action) en de Ikea-ledverlichting laat ik maar even buiten beschouwing.
In mijn zoektocht naar één systeem dat meerdere systemen kan aansturen kwam ik op een Octopus Control Station ICS-2000. En die heb ik als nieuwe aanwinst voor mijn verjaardag gekregen.

▲ Dit dingetje wordt via een UTP-kabeltje op je router aangesloten en dan kun je de schakelaar klonen waarmee je in het dagelijks gebruik de lampen aandoet. Ik hoef dus niet elke aansluiting apart te configureren.
Installeren van apparaten gaat bij mij meestal mis, maar dit werkte in één keer! Daarnaast kun je via op dit ding vrij gemakkelijk meerdere apparaten aansturen. Mijn volgende stap worden de gordijnen die ik via dit doosje automatisch kan openen en sluiten.
Tot zover mijn (niet hobby-relateerde) aanwinst.