Auteur Topic: Nieuwe aanwinst(en) Wim  (gelezen 152831 keer)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Nieuwe aanwinst(en) Wim
« Reactie #300 Gepost op: 9 maart 2015, 19:07:33 »
Wat zie ik nu.. Wim gaat Digitaal als 1970 ;D ;D :o
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #301 Gepost op: 9 maart 2015, 19:36:50 »
Wat staat er op die grote chip, links van de displays?
Ik heb nog wat aanvullend beeld:

Voorlopig kan ik er nog helemaal niks mee. Er zit een plus-pinnetje op het board en een min-pinnetje, maar ik heb geen flauw idee hoeveel volt erop moet. En áls ik dat dan al weet, zien jullie mij in zeventigerjaren hex-zooi dingen in een IC programmeren?
Zeg nou zelf!  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #302 Gepost op: 9 maart 2015, 20:44:34 »
Goed. Het is dus inderdaad een microprocessor ontwikkelkit, en wel voor de uit 1976 stammende Zilog Z80. Een leuk systeem waar ik ook nog mee gewerkt heb. De processor heeft in zijn bestaan de nodige updates gehad, en werd in het vorige decennium in sommige varianten nog geproduceerd.
Deze versie is voor nu pure nostalgie. Als je nu iets wilt in die orde, koop je voor minder dan een tientje een modern ding dat je via je PC veel eenvoudiger kunt programmeren, en dat veel krachtiger is en veel meer mogelijkheden heeft.

Voor toen was het prachtig. Ik heb er meet- en regelsystemen mee gebouwd, die echt leuke dingen deden.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #303 Gepost op: 9 maart 2015, 21:21:01 »
Dan weet je misschien ook hoeveel volt erop moet om de ledjes te laten branden?
 ...enne vertegenwoordigt dit nog enige nostalgische waarde of kan ik hier beter een koffertje voor een dopsleutelsetje van maken?
Tsja, ik blijf Amsterdammer.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #304 Gepost op: 9 maart 2015, 21:37:12 »
In principe wordt dit ding uit 5V gevoed. Soms zie je dat er onderdelen op zitten (zoals een RS232 chip) die +12V en -12V vereisen. Maar de hele rest werkt zoals ik al zei, op 5V.

Het houten koffertje staat los van de kit. De kit (zonder koffer) zal voor iemand vast wel wat waard zijn; het lijkt me iets voor eBay of Catawiki. Het is wel leuk dat het een ontwikkelboard is met wat I/O boards erbij. Heel misschien dat je iemand vindt voor wie de combinatie van de kit met de koffer meerwaarde heeft, maar dan heb je het waarschijnlijk over bijvoorbeeld een oud-docent die er nog mee gewerkt heeft.

Als dit mij in m'n schoot gevallen was, had ik het ontwikkelbord in m'n museum-vitrine geplaatst, naast wat andere ouwe zooi die ik op dat vlak nog heb. Het koffertje zou ik lekker nuttig gebruiken.

De kit zou meer waarde hebben, als de boekjes er nog bij zaten. Zonder dat kun je wel de instructies van de Z80 kennen, maar je weet niet wat er in de EPROM zit en dat is voor een deel bepalend voor wat je kunt met deze kit, en hoe je dat dan moet doen. Het is daardoor geen gebruiksding, zelfs geen demo ding, maar puur iets ter decoratie. Naar mijn mening dan. Maar wel een leuk decoratiestuk voor wie er wat mee heeft.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #305 Gepost op: 9 maart 2015, 21:44:58 »
Dat is een prima antwoord. Het is dus meer een ding om te hebben dan een ding om iets mee te doen. Als ik chip wil bakken dan kan ik beter iets bij Conrad bestellen.  ;)

Offline PietB

• Rangeerder
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
« Reactie #306 Gepost op: 9 maart 2015, 22:44:28 »
De arduino of Raspberry-pi avant la lettre!

Mooi ding Wim, voor in het rariteiten kabinet.  :D

grt Piet.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #307 Gepost op: 9 maart 2015, 22:55:54 »
Ik denk dat het wel iets voor Pierre is, die weet overal wel wat van te maken. :D
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #308 Gepost op: 9 maart 2015, 23:00:31 »
Wat mij wel leuk lijkt is om te zien wat er gebeurt, wanneer er 5V op gezet wordt. Je hebt namelijk groot kans dat die EPROM na al die tijd spontaan gewist is. Dan kun je er op zeker niets meer mee, behalve voor decoratie. Doet die het nog wel en heb je heel veel tijd over, dan kun je het gebeuren rondom de basculebrug hiermee besturen.  8)

Offline PietB

• Rangeerder
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
« Reactie #309 Gepost op: 10 maart 2015, 01:24:10 »
Ja of er zit een bootstrap in de EPROM met een programma of besturing waar je geen moer aan hebt.
De EPROM uitlezen lijkt me op voorhand het beste advies.

grt Piet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #310 Gepost op: 10 maart 2015, 10:28:51 »
...en heb je heel veel tijd over, dan kun je het gebeuren rondom de basculebrug hiermee besturen.  8)
Tijd over?
Ik heb een heleboel, maar zeker geen zeeën van tijd. En IC-tjes bakken, is een eitje ook goed?  ::)

Ik denk dat het wel iets voor Pierre is, die weet overal wel wat van te maken. :D
Ik denk dat @Pierre meer van de mechanische techniek is. En als ik een beetje in zijn huid kruip dan zou Pierre zo’n brug zou besturen door een treintje van relais achter elkaar zetten, waarbij het ene relais het andere relais schakelt; analoog, begrijpelijk en functioneel.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #311 Gepost op: 10 maart 2015, 10:29:16 »
Twee opmerkingen:

ik heb zo maar het idee dat mijn vriend van Raptor hier nog een heleboel van weet.

onder mijn baan hangt nog steeds de Edits 1 digitale centrale, het hart is ook een Z80, als iemand een museum wil beginnen....., ik heb geen reden om aan te nemen dat hij het niet meer doet, tenminste als het programma in de Eprom nog leesbaar is.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #312 Gepost op: 10 maart 2015, 10:34:28 »
Jeetje Anne, dat is 1976-spul. Zat die Z80A-processor niet in de Sinclair ZX Spectrum? Toen heette computers nog home-computers!

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #313 Gepost op: 10 maart 2015, 10:41:12 »
Een EPROM in een gesloten kast, met netjes de sticker over het wisvenster, blijft in principe gewoon goed. Bij de EPROM in  de kit van Wim ontbreekt de sticker, en daarom heb ik daar nogal aarzelingen bij. Is de kit altijd in een lichtdichte kist verpakt geweest, dan heb je een goede kans dat het nog werkt. Maar dan weet je nog steeds niet of je echt wat met deze ontwikkelkit kunt.

Als de EPROM van Anne's Edits centrale z'n sticker nog heeft, en de centrale netjes in een redelijk lichtdichte behuizing  zit, is er geen reden om te veronderstellen dat die het niet meer doet.

Tijd over?
Ik heb een heleboel, maar zeker geen zeeën van tijd. En IC-tjes bakken, is een eitje ook goed?  ::)

Ik had je anders best graag een cursus Z80 assembly gegeven :D  Nou ja, dan wordt het eieren eten.  :'(

Jeetje Anne, dat is 1976-spul. Zat die Z80A-processor niet in de Sinclair ZX Spectrum? Toen heette computers nog home-computers!

De Spectrum is van 1982, en daarmee alweer véél jonger. Daar zat inderdaad een Z80 in, op 3,5MHz. Overigens, nog geen tien jaar geleden werden er nog steeds Z80 varianten geproduceerd. Het is daarmee een best taai beessie.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #314 Gepost op: 10 maart 2015, 10:42:37 »
Ik denk dat @Pierre meer van de mechanische techniek is. En als ik een beetje in zijn huid kruip dan zou Pierre zo’n brug zou besturen door een treintje van relais achter elkaar zetten, waarbij het ene relais het andere relais schakelt; analoog, begrijpelijk en functioneel.

Dat bedoel ik maar. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #315 Gepost op: 10 maart 2015, 10:48:27 »
Relais, dat zijn toch die ruimte vretende, energieverslindende en dure grondstoffen zoals koper vereisende onecologische monsters uit de prehistorie?

Nee, neem dan chips. Allemaal gebakken zand.  ::)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #316 Gepost op: 10 maart 2015, 12:38:20 »
Vergeefse moeite Dirk, gaat niet lukken om die mannen om te turnen.
Ik ben wel blij dat ik jaren geleden heb gekozen voor digitaal en automatisch rijden via de PC.

Ga me binnenkort verdiepen in de OC32 en Arduino, of ik er wat mee ga doen is een tweede maar vind het allemaal erg boeiend en zeker anno 2015. :P ::) :) :D

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #317 Gepost op: 10 maart 2015, 13:03:28 »
Tja Tom, (terwijl we lekker Wims draadje vervuilen, had hij maar niet met die kit moeten komen,) ik vind het allemaal mooi. Ik heb industriële besturingen met relais gebouwd, ik ken de buizen-computer nog en heb zelfs nog een paar computerbuizen liggen, ik heb microprocessor besturingen gebouwd maar ook PLC besturingen, ... en ik vind het allemaal z'n eigen charme hebben.

En of Wim de boel nu gaat bouwen met relais, met flip-flops, met losse transistors, met een arduino of met een complete PC, ik zie het graag :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #318 Gepost op: 10 maart 2015, 15:29:13 »
Relais, dat zijn toch die ruimte vretende, energieverslindende en dure grondstoffen zoals koper vereisende onecologische monsters uit de prehistorie?

Ja precies ... die bedoel ik. Mooi spul hè!  ;D

Nee, neem dan chips. Allemaal gebakken zand.  ::)

Nee, neem dan chips. Allemaal gebakken zand aardappelen. :D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #319 Gepost op: 10 maart 2015, 22:28:45 »
Als Pierre en ik niet al vrienden waren, dan werden we het wel!  8)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #320 Gepost op: 10 maart 2015, 22:37:47 »
 ;D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #321 Gepost op: 9 juni 2015, 14:45:19 »
Vandaag via Marktplaats binnengekomen:

Zó uit de doos: € 17,50 inclusief verzending. Daar word ik toch een beetje blij van.  8)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #322 Gepost op: 9 juni 2015, 15:21:31 »
Als die € 17,50 voor alles is dan heb je een super koopje.
Zou ze wel eerst nog even testen en kijken of je de aandrijving aan de onderkant kan maken.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #323 Gepost op: 9 juni 2015, 17:47:10 »
Ja @iTom inclusief verzendkosten. Ik bood eerst € 13,05 en ik dacht dan zit ik inclusief verzendkosten op twee tientjes. Maar hij kwam met een beter aanbod voor € 17,50 inclusief verzenden. Tsja Tom, wie ben ik om daar tegenin te gaan? Als-ie even had gewacht dan had-ie zeker dertig euro kunnen vangen excl. verzending.
Dit is zéker een superkoopje en alles werkt. In Houten kocht ik laatst één kruiswissel zonder aandrijving en daar betaalde ik € 5,00 voor en toen voelde ik me al spekkoper.
De normale wissels hebben een aandrijving die met schroefjes vastzitten en kan ik dus omkeren. Die twee kruiswissels hebben een vaste aandrijving en die zal ik dus uit elkaar moeten fröbelen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #324 Gepost op: 29 juli 2015, 16:18:24 »
Tijdens onze vakantie in Engeland ben ik even op bezoek geweest bij The Model Centre in het plaatsje Beckhole, in de buurt van Whitby. Midden in de wildernis hebben ze daar een loods écht helemaal volgepakt met bruikbare spullen.

Van links naar rechts: een pakketje met kinderhoofdjes, drie pakketjes baksteenplaat, twee pakketjes arcadebogen met winkeltjes en een pakketje rollagen en bogen uitgevoerd in baksteen.

Bij thuiskomst ook nog een pakketje via Marktplaats:

Een loopbrug voor over het spoor.

Maar daar ga ik dit niet voor gebruiken. Ik had dringend behoefte aan trappen voor mijn onderdoorgang. Dus al met al ben ik weer aardig voorzien.