Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755515 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #1325 Gepost op: 2 november 2014, 12:41:17 »
Met die brug is het óf een knik in het midden, maar dan rijdt die auto er niet lekker overheen óf geen knik. Ik denk dat als die brug helemaal in elkaar zit, dat die niet-knik niet eens meer opvalt. Ik denk dat je de beste optie hebt gekozen.
En die rijdraad? Knap opgelost!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1326 Gepost op: 2 november 2014, 12:45:56 »
Dat stukje "zwevende" spoor ? Ga je dat nu ook afmaken, nu je toch op deze hoek van de baan aan werk bent?  8)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1327 Gepost op: 2 november 2014, 13:01:44 »
GéJé, ik denk dat Pierre "ja" gaat zeggen. Wat denk jij?  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #1328 Gepost op: 2 november 2014, 13:13:45 »
word een mooie hoek
Maar worden de bochten op de camping rondom  gemaakt of ook over de camping
Dit vraag ik ivm de minimale bocht die de auto's kkunnen maken

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1329 Gepost op: 2 november 2014, 13:41:10 »
Dat stukje "zwevende" spoor ? Ga je dat nu ook afmaken, nu je toch op deze hoek van de baan aan werk bent?  8)

GéJé, ik denk dat Pierre "ja" gaat zeggen. Wat denk jij?  ;D

Ja ;D

word een mooie hoek
Maar worden de bochten op de camping rondom  gemaakt of ook over de camping
Dit vraag ik ivm de minimale bocht die de auto's kkunnen maken

Ik heb ook een heel klein autootje gemaakt en die kan heel scherpe bochtjes maken. Het antwoord is dus ja .. ik ga over de camping. ;D Maar de tekening van de weggetjes is nog niet definitief hoor. Dat was maar even een probeersel om te zien of het wel ging.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1330 Gepost op: 2 november 2014, 13:47:59 »
Die camping staat natuurlijk helemaal vol, dus die FIAT blijft maar zoeken naar een plekje en rondjes rijden. Dat verhaal klopt dus wel.  ;D

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #1331 Gepost op: 2 november 2014, 13:56:23 »
Ach, aangezien Pierre toch nauwelijks rijdt valt dat wel mee  :D

Mooie update weer!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #1332 Gepost op: 2 november 2014, 15:41:45 »
Ok
  :D anders had ie r ook een pomp moeten bouwen
maar ik zie wel hoe die dat doet

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #1333 Gepost op: 2 november 2014, 15:53:59 »
Je bent weer lekker bezig Pierre, mooi doorgaan ik leer er telkens weer iets van :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1334 Gepost op: 3 november 2014, 20:41:20 »

We gaan maar eens verder met de rijdraad in het wegdek. Eerst sprokkel ik wat materiaal bij elkaar om een aftakking/wissel te maken naar de brug.

Ik bouw een oude Fleischmann wisselbediening om zodat het een stangetje heen en weer kan bewegen. Ik heb nu een slag van ongeveer 6 mm. Dat moet voldoende zijn.

Van een stukje plaatmateriaal maak ik de eigenlijke wissel.

Ik hol het hout een beetje uit zodat de wissel verzonken in de plaat ligt en de bovenkant net onder het wegdek. Het bedieningsstangetje loopt door een limonaderietje in een groef. Het bedieningsstangetje is vrij lang gehouden omdat de wisselbediening op het kerkhof in de kerk moet komen te liggen. Zo kan ik er altijd bij als er wat fout gaat. Hier komt ook de bedrading te liggen. Aan de wissel zelf zal niet snel wat kapot gaan en die kan ik straks onder het wegdek plamuren. 

De wissel zal straks met de hand te bedienen zijn maar omdat alleen de Fiat met de caravan de camping op mag en de rest niet lijkt het me ook leuk om de Fiat zelf de wissel te kunnen laten bedienen. Dit ga ik doen met reed contacten en een magneetje dat ik (links) onder de Fiat plak. Vlak voor de wissel schakelt de Fiat de wissel naar rechts en na de wissel zet hij hem weer terug in de rechtuit stand zodat de volgende auto de normale route kan volgen.

Om niet te veel stof te maken op mijn baan snij ik de groefjes voor de rijdraad even gewoon met een breekmes en plak daar stukjes dun bloemistendraad in met plakband. Nu kan ik de route en wissel testen.

Tijdens het testen stuit ik op een klein probleempje. De wisselbediening is niet zo heel erg precies in de eindaanslagen. Daardoor wil de wissel wel eens een mm te ver door schieten of terug blijven hangen met als resultaat dat het autootje doelloos rond draait naast de rijdraad. Ik los dit op door aan het begin een soort trechtertje te maken van een klein stukje draad. Nu gaat het rijden perfect!

Het kerkje camoufleert mooi de aandrijving.

Ik plaats de reed contacten en de bedrading. Over de wissel plak ik een stukje blister verpakking. Dat kan natuurlijk van alles zijn als het maar dun is.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1335 Gepost op: 3 november 2014, 20:55:44 »
Briljant idee om zo zelf een wissel te maken. Ik blijf dit met grote interesse volgen.

Groeten, Gert-Jan 

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1336 Gepost op: 3 november 2014, 20:56:59 »
...inderdaad een prachtige oplossing.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #1337 Gepost op: 3 november 2014, 21:58:50 »
Dat heb je mooi gedaan zo Pierre, gelukkig kan ik laters nog wel een paar wissel zo maken :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #1338 Gepost op: 3 november 2014, 22:07:43 »
Ursel de Geer zou zeggen het is hier fantastisch  ;D maar zonder gekheid mooie oplossing zo. Kijk je wel uit dat door het stangetje geen kisten naar boven komen
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1339 Gepost op: 3 november 2014, 22:09:08 »
Begrijp ik nu goed uit deze foto's dat je hier een rijdraad hebt weggehaald? Wist niet dat je hier ook al rijdraad had liggen want in je filmpjes rijden de wagens een korter rondje volgens mij. Dit is helemaal aan de andere kant van je baan.

Groeten Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1340 Gepost op: 3 november 2014, 22:10:38 »
Volgens mij reed die streekbus hier al langs.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1341 Gepost op: 3 november 2014, 22:20:57 »
Dank.

Begrijp ik nu goed uit deze foto's dat je hier een rijdraad hebt weggehaald? Wist niet dat je hier ook al rijdraad had liggen want in je filmpjes rijden de wagens een korter rondje volgens mij. Dit is helemaal aan de andere kant van je baan.

Volgens mij reed die streekbus hier al langs.

Nee hoor Gert-Jan ... Wim heeft gelijk. Bijna alle filmpjes zijn aan deze kant opgenomen. Als je uit de tunnel komt ga je over de spoorbomen en dan kom je hier terecht. Als je deze lus door bent kom je weer bij de spoorbomen uit. De andere kant van de tunnel ga je door de stad. Over de markt en langs het station en dan zo weer de tunnel in.

Ik heb hier een stuk rijdraad weggehaald en verlegd om de bocht te kunnen maken naar de brug toe.
Groet Pierre.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1342 Gepost op: 3 november 2014, 22:34:48 »
Ik heb de filmpjes nog eens bekeken en het is inderdaad duidelijk.
Om de één of andere reden dacht ik dat die bus meer op het linker deel van je baan reed.  :-\  :-X

Ik ben nu al weer aan het denken of ik de Fiat/caravan met een wissel af kan takken van de bestaande weg en dan via een ophaalbrug over de camping kan laten scheuren. Ben daar nog niet helemaal uit hoe maar dan moet hij ook via een haarspeld naar boven en naar beneden en van twee kanten over de ophaalbrug op één spoor. Het is allemaal erg krap maar volgen mij moet het kunnen. ::)
Zoals je het hier beschrijft leek het mij ook alsof je een heel lang nieuw traject aan moest leggen.
Dat van die haarspeldbochten snap ik dan ook niet helemaal. Waar moeten die dan komen?

Groeten, Gert-Jan

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1343 Gepost op: 3 november 2014, 23:21:51 »
Nou ik had eerst zelf een iets ander plan voor ogen maar daar zijn wijzigingen in gekomen. ;D De haarspeldbocht komt helemaal rechts van de camping. Daar gaat de weg omhoog en verdwijnt via een spoorwegovergang uit het zicht. Maar daar komt geen auto meer op te rijden. Ik zit nog wel met een terras camping in mijn hoofd en dus moeten de weggetje wel wat glooien. :-\ ???
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1344 Gepost op: 3 november 2014, 23:28:24 »
...en die terrascamping bouw je dan tegen die achterliggende berg op?

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1345 Gepost op: 3 november 2014, 23:34:27 »
...en die terrascamping bouw je dan tegen die achterliggende berg op?

duh ???   Waar moet hij hem anders tegen op bouwen Wim?  ::)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1346 Gepost op: 3 november 2014, 23:39:19 »
Nou, ik vraag het maar omdat er achterlangs ook nog een spoor loopt.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1347 Gepost op: 3 november 2014, 23:39:47 »
Nee Wim ... hij moet voor het eerste spoor blijven. Door de camping wat te verhogen kan ik dat spoor een beetje aan het oog onttrekken. Het is een korte lus en de trein is snel weer terug in het station. Als ik nou een stopplaats maak die je niet ziet kan de trein langer wegblijven. Een soort schaduwstation maar dan niet onder de baan zal ik maar zeggen. Voor het idee met de auto over de camping zou daar een dennenbos komen met het zelfde idee om de trein achter te verstoppen. Maar een heel bos kan ik nu niet meer kwijt met al die weggetjes. Hooguit een paar bomen. ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1348 Gepost op: 3 november 2014, 23:41:33 »
Ik heb het nu scherp.  8)
Heb je het een beetje door Gert-Jan?  ;D

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1349 Gepost op: 3 november 2014, 23:48:48 »
Ik heb hem door Wim,
Maar ik zou hem dan toch over dat eerste spoor heen bouwen Pierre.