Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755479 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #1225 Gepost op: 13 februari 2014, 18:43:43 »
Dank jullie wel maar ... hij is voorlopig nog niet af. Er moeten nog de nodige frutsels aan gebeuren en hij moet nog verouderd worden. Dat is bij elkaar ook nog twee dagen werk. Maar als hij helemaal klaar is beloof ik dat ik laat zien dat hij ook werkelijk knippert (nou moet je je daar niet te veel van voorstellen).
Bovendien ben ik nog aan het nadenken wat ik moet met de grond er omheen.  :-\ Grind met groen? Of alleen (klei) steentjes of gewoon een stoepje. Ik weet het nog niet. Achter de vuurtoren komen twee redelijk grote bomen te staan (evt. een parkje) die aansluiten op de achtergrond in de hoek.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1226 Gepost op: 13 februari 2014, 19:14:02 »
Kun je geen foto maken op de plek waar-ie komt te staan? Dan kunnen we de omgeving meenemen in de keuze van wat er rondom Het Paard moet komen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1227 Gepost op: 13 februari 2014, 19:31:58 »
Kun je geen foto maken op de plek waar-ie komt te staan? Dan kunnen we de omgeving meenemen in de keuze van wat er rondom Het Paard moet komen.

Zal ik morgen eens doen Wim.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1228 Gepost op: 13 februari 2014, 19:45:30 »
Pierre,
Ik vind het ongelofelijk mooi !

als hij helemaal klaar is beloof ik dat ik laat zien dat hij ook werkelijk knippert
De lichtbundel van een vuurtoren draait toch?

Groet, Gert-Jan

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1229 Gepost op: 13 februari 2014, 21:44:04 »
Pierre,
Ik vind het ongelofelijk mooi !

Dank je.

als hij helemaal klaar is beloof ik dat ik laat zien dat hij ook werkelijk knippert
De lichtbundel van een vuurtoren draait toch?

Groet, Gert-Jan

Dat doen ze alleen in het echt Gert-Jan. Mijn toren knippert gewoon :P
Groet Pierre.

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #1230 Gepost op: 13 februari 2014, 22:04:17 »
En wat is je volgende project of heb ik dat ergens gemist?
Fotografen met passie.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #1231 Gepost op: 13 februari 2014, 22:06:38 »
een caolyard voor mij geloof ik :D :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1232 Gepost op: 13 februari 2014, 22:10:44 »
Pierre drinkt alleen maar cola...  :) verder doet-ie er niet zoveel mee.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1233 Gepost op: 13 februari 2014, 22:12:01 »
Dat valt me wel een beetje tegen hoor Pierre. Als je met een cd-tje een graafmachine en een heimachine kan laten bewegen, dan moet je toch ook een lampje in een vuurtoren kunnen laten draaien!  ;)

Groeten, Gert-Jan 

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1234 Gepost op: 13 februari 2014, 23:14:57 »
een caolyard voor mij geloof ik :D :D

Jij moet lekker zelf leren knutselen Opa .... Niet iedereen voor je karretje spannen. :P
Bovendien zijn dat moeilijke Engelse woorden waarvan ik gelukkig (simpele Hagenees) de beketenis niet weet.  8) :P :P
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1235 Gepost op: 13 februari 2014, 23:16:17 »
Dat valt me wel een beetje tegen hoor Pierre. Als je met een cd-tje een graafmachine en een heimachine kan laten bewegen, dan moet je toch ook een lampje in een vuurtoren kunnen laten draaien!  ;)

Groeten, Gert-Jan

Dat kan ook wel maar het is niet nodig ;D
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1236 Gepost op: 13 februari 2014, 23:22:43 »
Hier komt de vuurtoren te staan Wim. En er voor op dat hoekje bij de steiger komt nog een viskraam. Achter de vuurtoren een parkje met bomen.

Ik denk dat ik van klei een pleintje met kinderhoofdjes maak om de toren heen als een soort stoep. De straat trek ik gewoon als klinkerweg door.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1237 Gepost op: 13 februari 2014, 23:34:55 »
Dat paard staat daar prima!
Ik denk dat aan de voorzijde klinkers en/of stoep de beste keuze is. Als je aan de waterkant een beetje IJslands mos plant en groen, dan heb je een vrijwel naadloze overgang naar je achtergrond.
En loop dan morgen gelijk even naar je garage en pluk daar een paar kleine ringetjes uit een van je bakjes, verf die ringetjes wit, met vier rode bandjes en je hebt prima reddingsboeien om aan je vuurtoren te hangen.  ;)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1238 Gepost op: 13 februari 2014, 23:37:05 »
Ik zit maar een beetje te dollen Pierre. Het resultaat is echt gewoon fantastisch, of het lampje nu draait of knippert.

De plaats van de vuurtoren is ook mooi. Sluit perfect aan bij de achtergrond en maakt het haven thema helemaal af.

Wat betreft die ondergrond; Ik zou er een stoep omheen leggen en daaromheen dan van die stenen paaltjes met een ketting ertussen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1239 Gepost op: 13 februari 2014, 23:46:08 »
...of het lampje nu draait of knippert.
Tsja... Bij echte vuurtorens daar draait het licht natuurlijk wèl. Is toch wel héél wat anders dan zo'n knipperend ledje.  ::)

Aanvulling:
Het effect en de meerwaarde van een draailicht is nauwelijks de moeite van het extra werk waard:
het glazen huis bovenop de toren is uit één stuk gegoten en als je dat plastic "kaarsje" eruit probeert te halen is de kans op schade groot. In dat geval zou je dus een hele nieuwe glazen bovenkant moeten bouwen. Zo'n licht draait langzaam dus dan zou je een motortje met een vertragingskast moeten inbouwen en dat past er nooit in. Dat zou dus met een hele lange as moeten gebeuren omdat de motor onder de vuurtoren gebouwd moet worden.
Bovenin zou het ledje in een pijpje moeten worden ingebouwd, dan moet er om dat pijpje een groot formaat tandwiel worden gezet, die vrij om het pijpje draait. Op dat vrij draaiende tandwiel moet een half ronde spiegel worden gezet en dat tandwiel moet worden aangedreven met een kleiner tandwiel dat via hele lange as wordt aangedreven.
Pfff... dat is vreselijk veel werk voor iets dat er al perfect uitziet.
Het is de moeite niet... nog los van de klagende buren als Pierre z'n vuurtoren vergeet uit te zetten.

GGoos

• Gast
« Reactie #1240 Gepost op: 14 februari 2014, 10:45:34 »
Ik ben echt iedere keer weer flabbergasted als ik zie wat Pierre weer uit zijn mouw schud. Ongelooflijk!  ;D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1241 Gepost op: 14 februari 2014, 18:39:06 »

Bij het afwerken van mijn vuurtoren liep ik tegen een klein probleempje aan. Een passend hekwerkje voor de trap. Alle rommeldozen en bakken ondersteboven gehaald maar niets behoorlijks te vinden. Alleen wat rare lompe dingen. Blijft maar één ding over en dat is zelf maken. Nou had ik nog wat draad over van de bovenleiding en dat heb ik voor dit miniprojectje gebruikt. Beetje knippen, plakken en solderen.

Verder is de vuurtoren zo goed als klaar. Hij is vervuild met heel erg verdunde zwarte verf en de laatste kleine dingen zijn er opgeplakt. Tot slot nog een kleine dry-brush met heel licht grijs. Dat gaat voornamelijk over het dak,  ramen, deuren en het houtwerk. Morgen de bestrating rond de vuurtoren en ik wil nog een viskraam maken op dat nieuwe straatje.

Ook je reddingsboeien komen op de muur Wim. Ben nog op zoek naar een passende maat. ;)

En met die paaltjes van jou met een stuk ketting Gert-Jan ... ga ik ook zeker wat doen. Maar eerst het straatje. 

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1242 Gepost op: 14 februari 2014, 18:52:01 »
Het is af!  :D
En voor de weatheraars onder ons: kijk eens even hoe die Pierre niet zomaar met verdunde zwarte verf een beetje aan het rondkwasten is, maar heel precies nagaat waar vervuild regenwater naar beneden zou kunnen lopen. Het treffende verschil tussen verouderen en vervuilen.
Jammer dat het al af is hè Pierre?  :(

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1243 Gepost op: 14 februari 2014, 19:05:35 »
Jammer dat het al af is hè Pierre?  :(

Ach Wim ... Zo komt er iedere keer weer een nieuw project om de hoek kijken. Misschien is het nu tijd voor de huisjes op de steiger en de bootjes. ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1244 Gepost op: 14 februari 2014, 19:17:21 »
Pap, doen we dan nu de bootjes?  ;D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #1245 Gepost op: 16 februari 2014, 13:03:04 »

Om de vuurtoren heen heb ik een straatje “gestempeld” in Action klei. Er is een uitsparing gemaakt in de bestrating waar straks nog een redelijk grote boom moet komen te staan. Ook is er een ruimte voor een stukje gras met een hekje er om. Dit gedeelte komt straks tegen de achterwand en moet met een paar struiken daarop aansluiten.

De “kinderhoofdjes”  worden op kleur gebracht en dat geeft al weer een hee andere kijk op het geheel. Op de foto is de kleur echt grijs maar in het echt gaat het meer de kant op van licht grijs/bruin. Er is een reddingsboei aan de muur gehangen en paaltjes geplaatst. Misschien maak ik de paaltjes ook nog wit maar daar ben ik nog niet uit. Ik ben nog wel op zoek naar een stukje ketting wat ik er tussen kan hangen maar dat gaat wel goed komen.

Voorlopig heb ik de vuurtoren even (voor de foto) op zijn plaats neer gezet. Nu nog even een grote boom maken en wat struiken.

Groet Pierre.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #1246 Gepost op: 16 februari 2014, 13:05:51 »
Ziet er goed uit. En weer in een heerlijk tempo.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #1247 Gepost op: 16 februari 2014, 13:11:52 »
Ben iknet aan die witte vuurtoren aan het wennen, staat er gelijk een heel ander gebouw 1 dag later, hij gaat lekker Pierre. en het ziet er schitterend uit hoor.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #1248 Gepost op: 16 februari 2014, 13:47:21 »
En dit is gewoon Action-klei? Ik vindt het effect errug mooi geworden. Ook in close-up zit het er strak uit Pierre! Ook het effect van de natuurlijk verweerde witte verf is zeer geslaagd.
De loodslappen, komt daar nog een patina-drybrush overheen?
Als ik dit zo zie, dan zou ik zó vuurtorenwachter willen worden.
Morgenmiddag even klei halen bij de Action.  8)

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #1249 Gepost op: 16 februari 2014, 13:50:09 »
Pierre,

Het ziet er geweldig uit. Je hebt een prachtig sfeertje neergezet zo bij de haven.
Je hebt het over een parkje, maar volgens mij is die ruimte ook groot genoeg om nog zo'n prachtig gebouw neer te zetten. Wat voor gebouw dat dan zou kunnen zijn? Nou; Toen ik zat te genieten van je mooie haven en een beetje daarover aan het fantaseren was, zag ik het ineens voor me. Een boothuis met een reddingsboot die wordt uitgereden met paarden ervoor en stoere zeelui.

Het is maar een idee. Als ik naar jou creaties kijk, slaat mijn fantasie altijd een beetje op hol.  :)

Groeten, Gert-Jan