Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755487 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre
« Reactie #675 Gepost op: 15 augustus 2013, 13:10:28 »

Een startje gemaakt met de huisjes van Wim. Ik ben nog wat aan het schuiven geweest maar de opstelling is bijna hetzelfde gebleven. De twee buitenste huisjes heb ik alleen verwisseld.

Eerst heb ik een grondplaatje gemaakt van het linker gedeelte. Hierop komen drie huisjes te staan en dit geheel wordt verwerkt in de baan.

De huisjes staan een beetje in een S-bocht maar met een beetje schuren en vijlen staan de geveltjes netjes tegen elkaar en plak ik ze op een stukje hardboard.

De achterkanten is een ander verhaal en hier zal ik verschillende muurtjes moeten maken. Het hoekpand komt schuin naar binnen te lopen en daar zal de zaag in het dak gezet moeten worden.

Uit de doos met ramen/deuren komen de ontbrekende raampjes te voorschijn. Het zijn precies de zelfde raampjes die Wim destijds heeft gebruikt. Ach …. Je bewaard nog wel eens wat. ;D

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #676 Gepost op: 15 augustus 2013, 13:28:45 »
Wat ben je toch een bofkont.
Gaat een leuke havenwijk worden, huizen lijken me uit de tijd van Pola.

Ik zie daar al wat dronken zeelui rond zwalken en hier en daar een dame van lichte zeden op een hoekje de zeelui op te wachten.

Ook al zit er nog veel werk aan, dit schiet natuurlijk wel lekker op zo.
Nog een paar mooie straatlantaarns er bij en wat autootjes en het is compleet.

Bomen zou ik niet doen, daar staan ze toch alleen maar tegenaan te pissen. :)
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #677 Gepost op: 15 augustus 2013, 14:38:37 »
Nee, het zijn onderdelen van Jouef... in Parijs gekocht...

Die gebruik ik als basis voor allerlei bouwwerken...

Zoals dit huis.

Enige makke waren de ramen, want het bijgeleverde spul was een vel plastic met daarop de ramen afgedrukt. Dus net als Pierre de goede ramen erbij zoeken.
Pierre, behalve daken ook nog luiken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #678 Gepost op: 15 augustus 2013, 14:57:50 »
Ja ... ik mis hier en daar wel een luik en ook een paar deuren en hekwerkjes. Maar dat komt wel goed. (bijna) alles kan je zelf maken. En dan zijn er ook nog mijn rommelbakken. :P Het lijkt me sterk dat ik daar niet iets kan vinden wat ik kan gebruiken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #679 Gepost op: 15 augustus 2013, 15:06:29 »
In elk geval wat luiken, dan heb je overal dezelfde... ik zal zien wat ik nog meer heb.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #680 Gepost op: 19 augustus 2013, 09:59:21 »
Kwam iets tegen wat wel leuk is voor Pierre zijn haven.
Een varend bootje maken.

KLIK1

Filmpje van een varend bootje.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">KLIK2</a>

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #681 Gepost op: 19 augustus 2013, 13:53:44 »
Da's wel héél leuk!
Maar een varende boot heeft natuurlijk een boeg- en een hekgolf. Ik zit me af te vragen of je die misschien kan maken, door de boot op V-vormig transparante folie te plaatsen, waar je dan met silicone en witte verf de golfen op maakt.
Dan lijkt het mij nog net iets realistischer.

Groeten, GéJé 

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #682 Gepost op: 19 augustus 2013, 14:27:26 »
Nu heb ik wel het idee dat Pierre er voor kiest dat de schepen afgemeerd liggen in de haven.
Met silicone en wat witte verf kan je inderdaad ook leuke effecten bereiken, zelfs een branding in zee langs het strand.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #683 Gepost op: 19 augustus 2013, 14:37:01 »
Pierre heeft vast nog wel wat oude printeronderdelen liggen. Met wat tandwielen, tandriemen en een magneetje knutselt hij dit zo zelf in elkaar.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #684 Gepost op: 19 augustus 2013, 14:55:43 »
Ja, (en ik wil niet bijdehand doen) maar hebben jullie ook gekeken naar de dikte van de grondplaat waar het water op ligt? En dat golvende water daar schuif je zonder horten en stoten niet zo makkelijk een bootje overheen.
Het idee is briljant... die voortstuwende boeggolven daar heb ik nog niet direct een beeld bij.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #685 Gepost op: 19 augustus 2013, 15:19:25 »
Ja, (en ik wil niet bijdehand doen) maar hebben jullie ook gekeken naar de dikte van de grondplaat waar het water op ligt?
Geen idee.
Maar als je magneet sterk genoeg is kan die grondplaat best wel een behoorlijke dikte hebben. Probeer het maar eens met een magneet onder een tafel en een magnetisch voorwerp er bovenop.
En dat golvende water daar schuif je zonder horten en stoten niet zo makkelijk een bootje overheen.
In het tweede filmje van Tom, is het water volgens mij heel vlak en toch ziet het er realistisch uit. het bootje vaart zonder horten en stoten.
die voortstuwende boeggolven daar heb ik nog niet direct een beeld bij.
Ik zelf ook niet.
Ik vroeg het me gewoon af. Als je het bootje kan laten bewegen, moet je de boeg- en hekgolf volgens mij ook mee kunnen laten bewegen.

Maar als we heel uitgebreid over echt varende bootjes willen doorpraten, kunnen we daarvoor misschien beter een nieuw topic starten,  zodat we Pierre zijn baanbouw topic niet te veel vervuilen.

groeten, GéJé

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #686 Gepost op: 19 augustus 2013, 16:34:15 »
Vervuilen?  :o Het gaat toch over Pierre’s waterpartij?
Maar, we kunnen ook even wachten op Pierre...  :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #687 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:11:16 »
Nâh .... jullie vervuilen toch niets zo. Het gaat over bootjes. Helaas heb ik niet genoeg ruimte voor een echt varend bootje. Anders was het wel de moeite waard om eens wat uit te proberen.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #688 Gepost op: 19 augustus 2013, 20:33:07 »
Stom toevallig kwam ik deze link tegen. En moest aan Pierre's haven denken... ik vond het wel inspirerend.

GGoos

• Gast
« Reactie #689 Gepost op: 19 augustus 2013, 21:23:37 »
God bless Google Translate. Daardoor werd het voor mij leesbaar. Ik ken wel een paar Fransen maar die wonen in Weert waaronder onze eigen staatssecretaris Frans Weekers  ;D

Zonder gekheid, middels Google Translate erachter gekomen dat deze "kunstenaar" Depron gemaakt.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #690 Gepost op: 19 augustus 2013, 22:41:05 »
Bedankt voor de link maar .... daarbij ben ik maar een simpele ziel :o Mooi werk overigens .. dat wel.
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #691 Gepost op: 19 augustus 2013, 22:56:46 »
Heb ook alles eens even door gebladerd, is wel komisch als het wordt vertaald door Google Chrome maar inderdaad dan lees je wel wat tips zoal het gebruik van Depron 3mm en het tekenen met de Rothringpen.
Helaas heb ik die niet meer, zal er eens naar op zoek gaan want dit bied toch weer vele mogelijkheden.
Zoals de bestrating, jemig wat siet dat er goed uit.

Maar Pierre, je hoeft er echt niet voor onder te doen want het gaat er uiteindelijk om dat je er plezier aan beleeft.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #692 Gepost op: 19 augustus 2013, 23:56:18 »
Maar Pierre, je hoeft er echt niet voor onder te doen want het gaat er uiteindelijk om dat je er plezier aan beleeft.

Ik ben ook niet echt verdrietig hoor Tom ;D

Updeetje:

Iedere avond doe ik even een stukje opbouwen van de gekregen huisjes. De zijkanten maak ik van dik karton van één of andere kaft. Om een beetje in de stijl van Wim te blijven en het karakter van de huisjes te bewaren komt er een golfplaten dak op

Alle ramen en deuren zoek of maak ik weer compleet. Een gat in de muur wordt gedicht en overal komen de ontbrekende regenpijpen (bloemisten draad) en dakgoten weer op hun plek. Ook een ontbrekend raamluik maak ik van karton en de hekwerkjes voor de ramen komen uit de rommeldoos. De bewoonster van de tweede etage zet de luiken open om de nare lijmlucht weg te werken en buurvrouw van boven kijkt of de kleden al lekker gelucht zijn.   

Dan is de voorkant aardig compleet en heb ik de boel een beetje verouderd. Ik probeer zo veel mogelijk in de stijl van Wim te blijven. Domweg omdat die me wel bevalt. En ook een klein beetje omdat ik belooft heb het karakter van de huisjes te een beetje te bewaren.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #693 Gepost op: 20 augustus 2013, 00:11:10 »
Word er helemaal stil van.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #694 Gepost op: 20 augustus 2013, 00:17:35 »
Word er helemaal stil van.

Nou Pierre, dat heb je dan mooi voor elkaar gekregen.

Het is ook wel iets om stil van te worden.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #695 Gepost op: 20 augustus 2013, 00:23:12 »
Die regenpijpen met die beugels... als ze er niet zouden zitten, zou je ze niet missen... maar die kleine details geeft toch een lekker effect.
Voordat je je scheel gaat zoeken naar luiken, Pierre: bijpassende luiken doe ik morgen op de bus.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #696 Gepost op: 20 augustus 2013, 00:36:51 »
 Dank je wel jongens maar .... deze drie huisjes zijn voorlopig nog niet af hoor.  :D
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #697 Gepost op: 20 augustus 2013, 09:45:32 »
Ik kwam bij onze zuiderburen ook een aardig idee tegen om water te maken, vloeibaar gips.

Hoop dat je deze link kan openen KLIK

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #698 Gepost op: 20 augustus 2013, 10:18:05 »
Ik kwam bij onze zuiderburen ook een aardig idee tegen om water te maken, vloeibaar gips.

Hoop dat je deze link kan openen KLIK

Link is prima te openen Tom. Dat ziet er ook best leuk uit maar ik laat het bij mijn keukenrol water. Ik ben daar tevreden over.
Zal er eerdaags eens een verfje over halen maar dan moeten eerst de palen van de steiger staan. :)
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #699 Gepost op: 21 augustus 2013, 17:04:32 »

Bij nader inspectie bleek het laatste huis (van de kapper) muren te hebben van zeer slechte kwaliteit en moesten deze een tijdje geleden helaas worden gestut. Zeker met al dat heien en breken van de buren is het maar goed dat het gebeurd is. De tuin en schutting is ook al een hele tijd niets meer aan gedaan.

Ik moet nog even een fiets in elkaar zetten voor tegen de schutting. Kan ze niet meer vinden (komt omdat ik niet zo veel rommel heb en alles opruim) ;D

Het hardboard waar ik dit rijtje huizen op gezet heb heeft van die leuke ribbeltjes. Als je die zwart verft en dan een dry-brush er over met licht grijs heb je al vanzelf een steentjes motief.

Groet Pierre.