Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755481 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #300 Gepost op: 11 december 2012, 16:54:16 »
Inderdaad veel posten geeft je meer sterren. Bij veel forums halen ze die optie eraf omdat sommigen alleen voor de sterren gaan.
Maar, om bij het onderwerp te blijven: hoe zou het met Pierre gaan en zijn steenkolenravage?

Pierre zit even in een soort van dipje. :-\ :P >:(

Vanmiddag was ik bezig met de olieramp een beetje op te ruimen en toonbaar te maken. Ik zit op het ogenblik met twee polsen in een spalk en sta dus een beetje in een raar bochtje te klungelen. Maak een misstap en land met mijn elleboog op de portaalkraan. Nu is het een soort van goedkoop bouwpakketje geworden. Een berg losse deeltjes maar ze passen niet zo lekker in elkaar. Ik weet niet of er nog een toonbaar (en bruikbaar) modelletje van te knutselen valt anders zal er toch een nieuwe/andere moeten komen. Misschien biedt Houten wel een oplossing zaterdag.

Kortom ......... ik heb het ontzettend niet naar mijn zin vandaag.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #301 Gepost op: 11 december 2012, 17:24:32 »
Crisis! Kan me voorstellen dat je in een ontzettend kuthumeur bent vandaag!
Het enige advies wat ik kan geven: stop de restanten van je kraan in een doos en houd ze voorlopig even uit het zicht, anders word je er alleen maar zieker van.
Ik denk dat wij ons hier allemaal kunnen voorstellen wat je doormaakt.
Sterkte vent!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #302 Gepost op: 11 december 2012, 18:12:26 »
oeps murphy heeft jouw te pakken deze week. Zonde van je kraan, en natuurlijk al eerder van de steenkoolrommel. Gelukkig ben je een doorzetter en komt het vast wel goed.
Paar daagjes geduld en wie weet kom je zaterdag weer met veel moois thuis
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #303 Gepost op: 11 december 2012, 20:17:01 »
Dank jongens!
Gaat wel weer goed komen hoor. Alleen ff een stappie terug. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #304 Gepost op: 12 december 2012, 10:15:54 »
Zo dat is ff schrikken zeg en balen voor jou natuurlijk.
Maar ja soms zit het mee en soms zit het tegen.
Morgen weer een nieuwe dag en een nieuwe lach want Pierre kennende zit ie niet gauw bij de pakken neer.

Ga je zaterdag nog wel naar Houten of heb je daar nu even geen zin in, kan me wel goed voorstellen dat je nu even pas op de plaats maakt.

Even paar dagen rust nemen, tot 10 tellen en als het dan nog niet beter gaat weer tot 10 tellen :D
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

rthuinte

• Gast
« Reactie #305 Gepost op: 12 december 2012, 11:19:15 »
Hoi Pierre !

Ik kan me voorstellen dat je er nu flink de balen van hebt ! Echter om je een hart onder de riem te steken, ik kijk erg graag naar al je activiteiten en vind het geweldig al je creativiteit te zien. Vandaar dat ik er ook niet bang voor ben dat je dit gaat oplossen, echter dat maakt de frustratie natuurlijk niet minder.

Zoals de anderen al zeiden .... even rustig door blijven ademen en dan weet ik zeker dat er een goede en passende oplossing komt !

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #306 Gepost op: 12 december 2012, 19:54:45 »
Dank jullie wel voor deze opstekers.

Ik ben al weer lekker bezig hoor. Alles is al weer vergeten.  De puinhopen zijn al weer geruimd en de kraan ligt in een hoek gedo...... In Houten maar op zoek naar een ander exemplaar. Kolenbunker gevult met neppers en de zwarte kwast er over om die plastic look er af te krijgen. Daarna dry-brushen met grijs en zwart om meer diepte te krijgen. Resultaat redelijk te doen. Ik kan er mee leven. Kan er later altijd nog een dun laagje echte kooltjes over strooien maar het is niet echt noodzakelijk.

Betonplaten wat extra vervuilt en op aanraden van Wim de teernaden aangedikt met een heel dun potlood (met de stift was me toch veel te zwaar Wim ....  Sorry).  Begroeiing langs de kanten aangevuld met wat gras en klimop en de randen van de betonplaten verdonkeremaand met wat gras.

Aan het kleine kraantje in de bunker heb ik een stangetje gemaakt van een afgezaagde bout en de een gat geboord door de treintafel. Later komt er nog een aandrijving door een servo.

Volgende aardigheidje is een werkmannetje die de draaischijf draait. Ik vind hiervoor een Preisertje met een boomstam in zijn armen. Amputeer zijn arm en frees een geultje in zijn buik. Slijp een lucifer wat dunner en met een druppie secondelijm knutsel ik het poppetje weer in elkaar met een verlengde boomstam. Ik schrijf het in ??n zin maar er gaat wel ongeveer een krap uurtje werk in zitten voor het poppetje op de treintafel staat.

Met de hand een gaatje geboord in de draaischijf en met een druppie witte houtlijm plant ik Dorus Duwgraag op zijn plek. Zijn voetjes zweven net boven de grond zodat hij meedraaid met het schijfje. Ook verouder ik twee lorries en vul ze met kooltjes. De ??n staan net van de draaischijf afgereden in de bunker en de andere wordt net de bak van het onderstel gepakt door het kleine kraantje.

Op deze laatste twee foto's is het eindresultaat van de kooltjes ook aardig te zien

Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #307 Gepost op: 12 december 2012, 20:06:53 »
Beste Pierre,

Bijzonder jammer van de kraan maar het kolenpark mag er zijn! Schitterend in ??n woord!  :o  :o

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #308 Gepost op: 12 december 2012, 20:12:14 »
Dat ziet er allemaal prachtig uit Pierre!
De milieuramp is gelukkig toch niet heel desastreus geweest.  

Nog even over dat hele verhaal van die echte kolen. Het lijkt mij allemaal nog al ingewikkeld. Er is moeilijk aan te komen, het is h??l veel werk om het aan te brengen en je hebt zelf ervaren wat voor problemen het kan geven.
Ik heb voor mijn vorige baan een spuitbus metallic-antracietgrijze autolak gekocht en daarmee de nepkolen gespoten. Ook de kolen in mijn tenders heb ik daarmee bewerkt. Het resultaat is naar mijn mening perfect.
Door de metallic deeltjes in de verf krijg je dezelfde glinstering als in de echte kolen.

Groeten, G?J?  

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #309 Gepost op: 12 december 2012, 20:21:28 »
De milieuramp is gelukkig toch niet heel desastreus geweest. 

Het is toch wel erg veel extra werk geweest G?J?. Ik ben een hele ochtend bezig geweest met het oplossen en weghalen van die bruine drab. Daarna alles afgenomen met terpetine. De rails opnieuw schilderen en daarna alles opnieuw voorzien van andere (nep) kooltjes.

Ik heb juist die glans weggewerkt omdat ik het niet mooi vond.
Groet Pierre.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #310 Gepost op: 12 december 2012, 20:27:50 »
Je heb het allemaal weer heel netjes weten te herstellen, en ondanks dat je dan geen echte kolen heb liggen, lijken het op de foto tenminste, wel heel echte kolen.Ook dat meedraaiende mannetje is weer super.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #311 Gepost op: 12 december 2012, 20:50:48 »
Betonplaten wat extra vervuilt en op aanraden van Wim de teernaden aangedikt met een heel dun potlood (met de stift was me toch veel te zwaar Wim ....  Sorry).  Begroeiing langs de kanten aangevuld met wat gras en klimop en de randen van de betonplaten verdonkeremaand met wat gras.
Een hele dunne viltstift of een scherpgeslepen potlood kan allebei; het effect is hetzelfde. En niet om bijdehand te doen: maar ik vind het effect heel mooi geworden. Ook die plukjes gras geven een heel realistisch beeld. Niks meer aan doen!

Citaat van: Pierre
Aan het kleine kraantje in de bunker heb ik een stangetje gemaakt van een afgezaagde bout en de een gat geboord door de treintafel. Later komt er nog een aandrijving door een servo.
Wordt vast heel gaaf.

Citaat van: Pierre
Op deze laatste twee foto's is het eindresultaat van de kooltjes ook aardig te zien.
Ik vind het eindresultaat z?ker niet tegenvallen.
Ik denk dat er in Houten nog wel wat te vinden is aan kranen en op Marktplaats heb ik ook al een en ander gespot aan hijskranen.
Dit gaat goedkomen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #312 Gepost op: 12 december 2012, 23:29:05 »
Ga je zaterdag nog wel naar Houten of heb je daar nu even geen zin in, kan me wel goed voorstellen dat je nu even pas op de plaats maakt.

Natuurlijk ga ik Zaterdag naar Houten Tom. Ik heb zoveel dingen op mijn verlanglijst staan. En er is nu een portaalkraan bijgekomen. ;D
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #313 Gepost op: 13 december 2012, 01:13:54 »
OK, breng ik nog wat kolen voor je mee.
Heb nog een beetje over wat ik nu toch niet gebruik.
Over 2 jaar weer D.I.S. vraag ik wel weer om een paar kolen uit Polen aan de machinist :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #314 Gepost op: 13 december 2012, 09:42:54 »
Helemaal top Tom.  E?n aardige kool is al genoeg hoor. Het is alleen maar als toplaagje hier en daar. En een paar kleine lorries maar als je je handen afklopt zitten die vol. ;)
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #315 Gepost op: 13 december 2012, 09:58:09 »
Pierre, wat ik nog over heb is al aardig fijn gehakt met de hamer.

Frans

• Gast
« Reactie #316 Gepost op: 13 december 2012, 09:59:09 »
Pierre keurig opgelost hoor volg je draadje met belangstelling zie veel mooie dingen.
Moet houten helaas voorbij laten gaan dat wordt het nieuwe jaar.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #317 Gepost op: 13 december 2012, 10:05:38 »
Pierre, wat ik nog over heb is al aardig fijn gehakt met de hamer.

Dat is nog beter Tom. Straks hoef ik helemaal niets meer te doen. Kom je het ook neerleggen? :P
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #318 Gepost op: 13 december 2012, 10:09:04 »
Pierre keurig opgelost hoor volg je draadje met belangstelling zie veel mooie dingen.
Moet houten helaas voorbij laten gaan dat wordt het nieuwe jaar.

Dank je Frans.

Volgend jaar beter.
Groet Pierre.

rthuinte

• Gast
« Reactie #319 Gepost op: 13 december 2012, 12:50:10 »
Inderdaad geweldig opgelost en het resultaat mag er weer wezen !!!

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #320 Gepost op: 20 december 2012, 21:08:36 »

Nog nergens een portaalkraan kunnen scooren dus maar verder met het volgende project. Het is een zelfde project als wat Johan nog niet zo heel lang geleden heeft afgerond. Overigens ook zo'n zelfde loods van Vollmer. Ooit ergens op een beurs op de kop getikt. Niet heel fraai maar toch de moeite waard als leuk project. Ik weet niet waarom maar het zijn twee loodsen van drie aan elkaar maar er is ??n deel tussenuit gehaald (of niet gebouwd) zodat er nu vijf locplekken over zijn.
Komt mij wel goed uit wat de ruimte betreft.   

Dit is de plek waar de locloods moet komen. Aan de draaischijf heb ik nog een aardig schoonmaak klusje. Er is zaagsel op geplakt met velpon of zo. Hoe verzin je het!

Vervolgens de ondergrond donker geverft en stukjes rails gelegd en gesoldeerd. Omdat ik verlichting in de loods maak en er een inrichting in komt maak ik vulstukken (werkvloer) naast de rails.

Met de printer maak ik een keurig baksteen vloertje en plak die als laatste op de vulstukken.

Alles wat los zit van de loods lijm ik vast. Boven de laatste deur is hij zelft helemaal doorgescheurd. De meeste raampjes hebben niet eens glas. Bovendien heeft die koekenbakker die deze loods in elkaar heeft geknutseld meer dan de helft van de raampjes er ondersteboven in gelijmd. Dit verzin je niet. Ook heeft de loods vasgezeten met ??n of andere pasta of kit die er niet af te krijgen is. Om ruimte te besparen voor een klein loodsje naast deze heb ik het kantootje van de loods af gelaten.

Als laatste heb ik al vast ??n kant schoon gemaakt en gevoegd. Deze kant komt niet zo erg in het zicht dus heb ik de raampjes maar gelaten voor wat het is. Wel heb ik die rare witte kitrommel weggewerkt.

Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #321 Gepost op: 20 december 2012, 21:16:46 »
Bovendien heeft die koekenbakker die deze loods in elkaar heeft geknutseld meer dan de helft van de raampjes er ondersteboven in gelijmd. Dit verzin je niet.

Hmmmm, dat klinkt mij behoorlijk bekend in de oren!  ;)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #322 Gepost op: 20 december 2012, 21:17:04 »
Dat gaat weer een leuke klus worden als je er maar niet op gaat leunen dan komt het allemaal wel goed. ;)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
« Reactie #323 Gepost op: 20 december 2012, 21:31:48 »
Ondanks dat ene koekenbakker de eerste keer deze loods gebouwd heeft, geloof ik er heilig in dat het helemaal goed gaat komen, en het een prachtige loods gaat worden

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #324 Gepost op: 20 december 2012, 21:56:27 »
Bovendien heeft die koekenbakker die deze loods in elkaar heeft geknutseld meer dan de helft van de raampjes er ondersteboven in gelijmd. Dit verzin je niet.
Hmmmm, dat klinkt mij behoorlijk bekend in de oren!  ;)

Is jou loods door de zelfde koekenbakker gebouwd dan Johan :o    Nee toch hoop ik!!

Dat gaat weer een leuke klus worden als je er maar niet op gaat leunen dan komt het allemaal wel goed. ;)

Met ??n handje schilderen en op de andere hand ga ik zitten Tom. ;)

Ondanks dat ene koekenbakker de eerste keer deze loods gebouwd heeft, geloof ik er heilig in dat het helemaal goed gaat komen, en het een prachtige loods gaat worden

Ik denk het ook wel Rick.  ;)
Groet Pierre.