Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755471 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #275 Gepost op: 10 december 2012, 13:42:36 »
Aha!
Het zag er namelijk allemaal nogal lo-tech uit.
Die kraan wordt dan middels twee -strak over de rails lopende- draadjes voortbewogen?

Maar een oude videorecorder is ook redelijk lo-tech Wim. ;D Niet meer te vergelijken met het spul van tegenwoordig maar ..... voor de analoge hobby ... prima!

Ja daar ben ik nu mee bezig. Ik heb van de zomer het thermokoppel van mijn koelkastje moeten vervangen en (ik zag er natuurlijk weer brood in) de oude bewaard. Ik heb hem doorgeknipt en de binnendraad er uit getrokken. De lege huls ga ik nu gebruiken om een stukje visdraad door te trekken van/naar de kraan. 'Tis een heel verhaal maar als het lukt (zal wel) laat ik het zien met wat foto's op het forum.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #276 Gepost op: 10 december 2012, 15:31:06 »
Pierre, ik lig elke keer weer in een deuk als ik lees waar jij je spullen vandaan haalt.
Begrijp ik nou dat je een deel van je thermokoppel gaat gebruiken als een soort mantel om een visdraad doorheen te trekken en daarmee je kraan aan te drijven? Een beetje dus zoals de buitenste mantel van een handrem op je fiets?
Hm... volgens mij kan ik ook zoiets uitproberen voor mijn lift.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #277 Gepost op: 10 december 2012, 17:35:05 »
Begrijp ik nou dat je een deel van je thermokoppel gaat gebruiken als een soort mantel om een visdraad doorheen te trekken en daarmee je kraan aan te drijven? Een beetje dus zoals de buitenste mantel van een handrem op je fiets?
Hm... volgens mij kan ik ook zoiets uitproberen voor mijn lift.

Klopt helemaal. Het is al gelukt ook. Zal vanavond even een update doen.

Volgens mij moet dat met de lift idd ook kunnen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #278 Gepost op: 10 december 2012, 19:56:54 »
Update:
Ik wil de portaalkraan bedienen met nylon draadjes (visdraad) die vlak boven de rails lopen. Omdat het een heel gedoe is om allemaal verschillende wieltjes overal onder mijn baan te schroeven wil ik een soort buitenkabel maken van een oude thermokoppel. Ik had er nog ??n liggen van een koelkast reparatie deze zomer. Als je het binnenwerk er uit trekt blijft er een mooi makkelijk buigbaar leidinkje over.

Ik boor twee gaatjes aan het einde van de lage rails en buig de leidinkjes strak boven de rails om. Zet ze vast met wat witte houtlijm en stooi gelijk wat ballast. De andere kanten zet ik onder de tafel vast met kleine beugeltjes vlak bij de bewegingsconstructie en trek de visdraadjes er door.

De kraan is nogal aan de lichte kant en om hem wat ballast te geven lijm ik een stuk van een m6 bout in de voet. De haakjes voor de draadjes maak ik van (hoe toepasselijk in december) ijzerdraadjes om kerstballen op te hangen. Nu kan het zaakje even lekker drogen en morgen testen. Ben benieuwd!

------------------

Bij mij gaat er ook wel eens iets niet helemaal goed. Vanavond had ik nog even tijd over om de kolenbunker te voorzien van kooltjes. Ik dacht ik gebruik echte kooltjes da's mooi. Niet dus!! Tijdens het met lijm indruppelen van van de kooltjes ontstaat er een regelrechte milieuramp op mijn treintafel. Ik denk dat er erg veel vet en olie in de kolen zit en die komt er nu uit. Het trekt er ook niet lekker in door die olie. Ik kom er voorlopig maar niet meer aan tot het geheel droog is en dan maar hopen dat de schade beperkt blijft. We zullen zien hoe het er morgen uit ziet.

Ik kan er altijd nog een ja-knikker bij zetten! :P
Groet Pierre.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #279 Gepost op: 10 december 2012, 20:07:37 »
Ach Pierre, er is tot nu toe zoveel goed gegaan dat ik bijna niets mee durf te posten (not serious). Dat er nu bij jou een keer iets misgaat, geeft ons stervelingen weer hoop. Zonder dollen: wel tof dat je het ook laat zien als iets fout gaat.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #280 Gepost op: 10 december 2012, 20:34:09 »
Pierre, ik weet niet wat voor kolen het zijn maar ik heb ook kolen fijn gestampt (in een oude handdoek en met een hamer) en daarna over een bergje van nepkolen wat weer op een stuk piepschuim was geplakt.
Ik had de neppers eerst goed laten drogen, daarna de boel ingesmeerd met onverdunde houtlijm en daar de echte kolen overheen gestrooid.
Later nog een keer ingesmeerd met onverdunde houtlijm en kolen er overheen en die met wat verdunde houtlijm ingedruppeld, nergens geen last van gehad.
Ik merkte wel dat de kolen die ik had, reukloos waren, volgens de machinist waar ik ze van kreeg waren het poolse kolen  ::) misschien dat daar het verschil in zit.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #281 Gepost op: 10 december 2012, 20:37:01 »
Ach Pierre, er is tot nu toe zoveel goed gegaan dat ik bijna niets mee durf te posten (not serious).
Gelukkig ben ik niet de enige!!!!!!!  ;)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #282 Gepost op: 10 december 2012, 21:24:59 »
Pierre, ik weet niet wat voor kolen het zijn maar ik heb ook kolen fijn gestampt (in een oude handdoek en met een hamer) en daarna over een bergje van nepkolen wat weer op een stuk piepschuim was geplakt.
Ik had de neppers eerst goed laten drogen, daarna de boel ingesmeerd met onverdunde houtlijm en daar de echte kolen overheen gestrooid.
Later nog een keer ingesmeerd met onverdunde houtlijm en kolen er overheen en die met wat verdunde houtlijm ingedruppeld, nergens geen last van gehad.
Ik merkte wel dat de kolen die ik had, reukloos waren, volgens de machinist waar ik ze van kreeg waren het poolse kolen  ::) misschien dat daar het verschil in zit.

Ik heb het bijna op dezelfde manier gedaan Tom. Behalve dan dat ik er geen neppers onder geplakt heb. Nou ja gewoon dikke pech dat ik verkeerde kolen heb gebruikt. Ik kijk wel hoe ik het ga oplossen. Komt tijd komt raad! Eerst het hele zaakje maar laten drogen en in het ergste geval moet ik alles er af krabben of zo. Het lastigste is nog om aan een paar goede kolen te komen denk ik. Heb jij niet een echte Poolse kool voor mij over?

Ik heb nog gekeken maar er staat geen Polen onder op de kolen. :P
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #283 Gepost op: 10 december 2012, 21:30:42 »
Ach Pierre, er is tot nu toe zoveel goed gegaan dat ik bijna niets mee durf te posten (not serious).
Gelukkig ben ik niet de enige!!!!!!!  ;)

Martin, Johan,

Wat is dat heren. We gaan niet zielig zitten doen h?! :o
Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. Van jullie ook heel wat mooie dingen gezien en ideeen opgedaan.

En als je staks aan je nieuwe baan gaat beginnen Johan dan willen we natuurlijk wel meegenieten. Snappie ;)
Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #284 Gepost op: 10 december 2012, 21:35:52 »
En als je staks aan je nieuwe baan gaat beginnen Johan dan willen we natuurlijk wel meegenieten. Snappie ;)

Maar de lat ligt dan intussen wel bijzonder hoog!   8)  8)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #285 Gepost op: 10 december 2012, 21:42:11 »

Maar de lat ligt dan intussen wel bijzonder hoog!   8)  8)

Onzin! :)
Groet Pierre.

Offline Hookies

• Super Modelspoorder
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
« Reactie #286 Gepost op: 10 december 2012, 21:46:42 »
 :P

Ik pruts gewoon verder en zie wel hoe het wordt. Vind ik het mooi, dan is dat voldoende. Het mooie is dat we overal wel iets kunnen afkijken en gewoon ook raad en advies kunnen krijgen.

Binnenkort begint mijn vakantie (lees: opdrachtloze tijdperk) en dan ga ik gewoon weer verder met mijn baantje.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #287 Gepost op: 10 december 2012, 21:50:18 »
Da's mooi Martin. Ik wil nou die madammekes wel eens op de baan zien staan bij dat tunneltje. ;)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #288 Gepost op: 10 december 2012, 22:48:49 »
De kraan is nogal aan de lichte kant en om hem wat ballast te geven lijm ik een stuk van een m6 bout in de voet. De haakjes voor de draadjes maak ik van (hoe toepasselijk in december) ijzerdraadjes om kerstballen op te hangen. Nu kan het zaakje even lekker drogen en morgen testen. Ben benieuwd!
Ik vind het weer geniaal met die buisjes! Respect, ziet er veelbelovend uit!
Maar Pierre, omdat je maar aan ??n kant aan die poten trekt, trekt het spul nu niet scheef, of heb je dat gecompenseerd met dat gewicht?
Ik hoop wel dat je dat kerstballenhaakje gaat vervangen voor een meer passende oplossing. Je kunt het voortbestaan van dit pronkstuk niet laten afhangen van kerstballenhaakjes.
Volgens mij staat er wel bij jou thuis ergens een vergeten doosje sieraden te wachten, vol met bruikbare ringetjes en haakjes. Zelfs in je viskoffertje zit nog wel wat nuttigs.
Als ik geen kroonsteentjes mag gebruiken, dan zijn kerstballenhaakjes minstens zo fout!

Citaat van: Tom
Ik merkte wel dat de kolen die ik had, reukloos waren, volgens de machinist waar ik ze van kreeg waren het poolse kolen, misschien dat daar het verschil in zit.
Ik denk dat het geheim zit in het laagje voor laagje aanbrengen zoals Tom dat gedaan heeft... Ik vind het effect van echte kolen (Pools of niet) wel heel erg treffend. Ik wil ook ?chte kolen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #289 Gepost op: 10 december 2012, 23:19:05 »
Ik vind het weer geniaal met die buisjes! Respect, ziet er veelbelovend uit!
Maar Pierre, omdat je maar aan ??n kant aan die poten trekt, trekt het spul nu niet scheef, of heb je dat gecompenseerd met dat gewicht?

Idd door het gewicht in de lange poot wil ik voorkomen dat de kraan gaat lopen als een straathond. Ik heb het (met de hand) geprobeerd en het zag er goed uit. Ik weet natuurlijk niet wat het gaat worden als er nog een motortje aan komt te hangen. Dat komt met alle gewicht op de korte poot dus .. tja .... Nog zwaarder maken? Maar waar? Kolenbak?

Ik hoop wel dat je dat kerstballenhaakje gaat vervangen voor een meer passende oplossing. Je kunt het voortbestaan van dit pronkstuk niet laten afhangen van kerstballenhaakjes.
Volgens mij staat er wel bij jou thuis ergens een vergeten doosje sieraden te wachten, vol met bruikbare ringetjes en haakjes. Zelfs in je viskoffertje zit nog wel wat nuttigs.
Als ik geen kroonsteentjes mag gebruiken, dan zijn kerstballenhaakjes minstens zo fout!

Mee eens hoor Wim. De haakjes zijn alleen om te proberen. Misschien iets hoger/lager en makkelijk losmaken.

Ik denk dat het geheim zit in het laagje voor laagje aanbrengen zoals Tom dat gedaan heeft... Ik vind het effect van echte kolen (Pools of niet) wel heel erg treffnd. Ik wil ook ?chte kolen.

Ik was pas met het eerste laagje bezig Wim. Het insmeren met onverdunde houtlijm en daarna strooien ging goed. Het druppelen met verdunde houtlijm ging fout. Vraag me niet waarom. Ik ga morgen de schade opnemen. Durf nou niet meer te  kijken. :(
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #290 Gepost op: 10 december 2012, 23:56:48 »
Als je kolen zijn opgedroogd, valt het allemaal erg mee.
Morgen w??r een dag!  :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #291 Gepost op: 11 december 2012, 05:51:56 »
Als je kolen zijn opgedroogd, valt het allemaal erg mee.
Morgen w??r een dag!  :)

Ik ben net even heel stiekem om een hoekje gaan kijken ............. valt niet mee dus! :o :o

Vandaag maar eens op zoek naar nieuwe kolen. Weet alleen nog niet waar. :(
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #292 Gepost op: 11 december 2012, 09:25:03 »
Pierre, misschien is dit wat http://www.lijsterbesstraat.net/

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #293 Gepost op: 11 december 2012, 12:07:43 »
Dat heb je knap gevonden Tom. Ik wist niet eens van het bestaan van dit zaakje. Vanmiddag eerst naar de Fysiotherapie en daarna gelijk even langs om te kijken of ze wat voor me kunnen betekenen.

Bedankt Tom! ;)
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #294 Gepost op: 11 december 2012, 12:11:26 »
Dat heb je knap gevonden Tom. Ik wist niet eens van het bestaan van dit zaakje. Vanmiddag eerst naar de Fysiotherapie en daarna gelijk even langs om te kijken of ze wat voor me kunnen betekenen.

Bedankt Tom! ;)

Pierre wel even goed hun site bekijken, volgens mij zijn ze alleen op zaterdag open en dan van oktober tot en met mei.
Dus zaterdag eerst naar Houten en daarna kitje kolen halen :)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #295 Gepost op: 11 december 2012, 13:34:21 »
Dat heb je knap gevonden Tom. Ik wist niet eens van het bestaan van dit zaakje.
Bedankt Tom! ;)

Tja, ben natuurlijk niet voor niets een Algemene moderator en ook nog eens een Super Modelspoorder. :)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #296 Gepost op: 11 december 2012, 15:07:48 »
Tja, ben natuurlijk niet voor niets een Algemene moderator en ook nog eens een Super Modelspoorder. :)
Ik wil niet al te zeer off topic gaan... maar ik ben ineens stationchef en ik heb er niks voor hoeven doen.  :D

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #297 Gepost op: 11 december 2012, 16:01:17 »
Kwestie van heel veel lullen Wim. Ging dat op het werk ook maar zo snel, dan was je waarschijnlijk al lang algemeen directeur van een heel groot bedrijf ;D (sorry zal weer netjes on tipic gaan hierna)
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #298 Gepost op: 11 december 2012, 16:23:34 »
Inderdaad veel posten geeft je meer sterren. Bij veel forums halen ze die optie eraf omdat sommigen alleen voor de sterren gaan.
Maar, om bij het onderwerp te blijven: hoe zou het met Pierre gaan en zijn steenkolenravage?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #299 Gepost op: 11 december 2012, 16:38:43 »
Pierre wel even goed hun site bekijken, volgens mij zijn ze alleen op zaterdag open en dan van oktober tot en met mei.
Dus zaterdag eerst naar Houten en daarna kitje kolen halen :)

Klopt Tom ... zaterdag ga ik ook niet redden. Mijn vrouw pikt me om 16.00 uur op in Houten. En nog een leuke bijkomstigheid ....... kleinste zakje is 5 kilo. Ik moet maar eens even babbelen of er niks naast de zakjes gaat vallen. ;)
Groet Pierre.