Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755605 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #250 Gepost op: 8 december 2012, 17:51:54 »
Ik vind de accenten van een fineliner iets te zwaar Wim. Daarom heb ik het met donker grijs gedaan.
Ik kom t?ch nog even terug op je Duitse Autobahn betonplaten. Die betonplaten worden altijd in segmenten gestort; ten eerste kun je zoveel beton nooit in ??n keer storten en ten tweede gaan die platen anders scheuren door vorst en door het inklinken van de grond. Wat dat aangaat Pierre, is je voorstelling van zaken helemaal prima. Maar ik ga nog even verder: wat men dan doet, is die naden tussen die betonplaten dichtgieten met teer.
En dat teer (voel je ?m al aankomen?) is bijna precies fineliner zwart... eventueel aan te vullen met kleine plukjes gras.
Na de bewerking met zo?n fineliner, moet je natuurlijk wel even drybrushen met een lichtere kleur om het zwart wat meer naar de ondergrond te werken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #251 Gepost op: 8 december 2012, 19:46:05 »
Ik vind de accenten van een fineliner iets te zwaar Wim. Daarom heb ik het met donker grijs gedaan.
Ik kom t?ch nog even terug op je Duitse Autobahn betonplaten. Die betonplaten worden altijd in segmenten gestort; ten eerste kun je zoveel beton nooit in ??n keer storten en ten tweede gaan die platen anders scheuren door vorst en door het inklinken van de grond. Wat dat aangaat Pierre, is je voorstelling van zaken helemaal prima. Maar ik ga nog even verder: wat men dan doet, is die naden tussen die betonplaten dichtgieten met teer.
En dat teer (voel je ’m al aankomen?) is bijna precies fineliner zwart... eventueel aan te vullen met kleine plukjes gras.
Na de bewerking met zo’n fineliner, moet je natuurlijk wel even drybrushen met een lichtere kleur om het zwart wat meer naar de ondergrond te werken.

Mee eens Wim. Wat je zegt klopt. Misschien ga ik op een proefstukje eens proberen hoe de uitwerking van een fineliner is. Maar ... uhhuu .... jij gaat wel erg ver in op de details man. Dat zie je toch niet van een meter afstand? ???
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #252 Gepost op: 8 december 2012, 19:51:52 »
Mee eens Wim. Wat je zegt klopt. Misschien ga ik op een proefstukje eens proberen hoe de uitwerking van een fineliner is. Maar ... uhhuu .... jij gaat wel erg ver in op de details man. Dat zie je toch niet van een meter afstand? ???

Beste Pierre,

JA, dat zie je wel!!!! Maar uhhhuu details zijn details!!!

Groet
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #253 Gepost op: 8 december 2012, 19:53:40 »
... jij gaat wel erg ver in op de details man. Dat zie je toch niet van een meter afstand? ???
Moet jij eens opletten... die kwast van die schilder zie je toch ook?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #254 Gepost op: 8 december 2012, 20:46:28 »

JA, dat zie je wel!!!! Maar uhhhuu details zijn details!!!
Wat moet ik hier nou op zeggen Johan, Heb je mijn handen wel eens gezien?

Moet jij eens opletten... die kwast van die schilder zie je toch ook?

Met het fototoestel er 20 cm vanaf is de kwast te zien maar als ik gewoon voor mijn baan sta echt niet!!
----------

Hier ga ik eens rustig over nadenken jongens. ???

Even heel wat anders Wim. Vandaag 4 nieuwe wieltjes gemaakt voor mijn portaalkraan. Hij loopt nu zo soepel dat ik toch ga proberen dat ding in beweging te krijgen. Morgen ga ik het ??n en ander proberen in elkaar te fabrieken. Heb vandaag een oude video recorder gesloopt om te zoeken en daar wat leuke knutselspullen uit getrokken. En ik heb al een idee. Kijken of het werkt.

Later meer.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #255 Gepost op: 9 december 2012, 00:10:12 »
Nee, op je handen heb ik eerlijk gezegd niet zo opgelet... jij Johan, heb jij daar op gelet? Maar waar ik w?l op heb gelet, dat is die streekbus die je aan het rijden hebt gekregen.
Blijkbaar ben jij er zo eentje die maakt met z?n handen wat z?n ogen zien.

Citaat van: Pierre
Met het fototoestel er 20 cm vanaf is de kwast te zien maar als ik gewoon voor mijn baan sta echt niet!!
Jemig, waar hebben we het hier over. Je maakt een vent met een kwast die je niet ziet, je zit 189 lucifershoutjes te ontdoen van de zwavelkopjes en plakt die tussen de rails die je niet ziet. Eigenlijk zit je dus dingen in elkaar te frutten die jij niet ziet, maar wij allemaal w?l!
Mensen, help eens even... wat klopt hier niet.

Citaat van: Pierre
Even heel wat anders Wim. Vandaag 4 nieuwe wieltjes gemaakt voor mijn portaalkraan. Hij loopt nu zo soepel dat ik toch ga proberen dat ding in beweging te krijgen. Morgen ga ik het ??n en ander proberen in elkaar te fabrieken. Heb vandaag een oude video recorder gesloopt om te zoeken en daar wat leuke knutselspullen uit getrokken. En ik heb al een idee. Kijken of het werkt.
Later meer.
Nou, dat is ook toevallig! Vanavond bezig geweest een printer uit elkaar te trekken. Die hebben van die leuke geribbelde rubbere snaren met bijbehorende geribbelde wieltjes.
Lijkt me spannend om te zien hoe die kraan gaat rijden.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
« Reactie #256 Gepost op: 9 december 2012, 08:19:37 »
Nee, op je handen heb ik eerlijk gezegd niet zo opgelet... jij Johan, heb jij daar op gelet? Maar waar ik w?l op heb gelet, dat is die streekbus die je aan het rijden hebt gekregen.
Blijkbaar ben jij er zo eentje die maakt met z?n handen wat z?n ogen zien.

Beste Pierre en Wim,
Ja, ik begrijp wat Pierre bedoelt - het zal inderdaad niet meevallen!

Groet
Johan

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #257 Gepost op: 9 december 2012, 11:53:42 »
Jemig, waar hebben we het hier over. Je maakt een vent met een kwast die je niet ziet, je zit 189 lucifershoutjes te ontdoen van de zwavelkopjes en plakt die tussen de rails die je niet ziet. Eigenlijk zit je dus dingen in elkaar te frutten die jij niet ziet, maar wij allemaal w?l!
Mensen, help eens even... wat klopt hier niet.

Misschien moet Pierre even naar H*ns And*rs  ;D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #258 Gepost op: 9 december 2012, 13:21:48 »
Nee, met Pierre?s ogen is niks mis. Ik denk eerder dat Pierre met z?n hoofd helemaal in de gesloopte videorecorders zit en de beweegbare kranen en dat-ie z?n hoofd helemaal niet heeft staan naar een paar grassprietjes die uit de naden van een betonbaan steken.
Bovendien heeft Pierre nog een berg rommel liggen dat inmiddels wel droog zal zijn en waar ?chte gemalen kolen op komen te liggen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #259 Gepost op: 9 december 2012, 13:23:44 »
Misschien moet Pierre even naar H*ns And*rs  ;D

Met zo'n bril werkt Hans ook anders ..... Toch?
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #260 Gepost op: 9 december 2012, 13:31:12 »
Nee, met Pierre’s ogen is niks mis. Ik denk eerder dat Pierre met z’n hoofd helemaal in de gesloopte videorecorders zit en de beweegbare kranen en dat-ie z’n hoofd helemaal niet heeft staan naar een paar grassprietjes die uit de naden van een betonbaan steken.
Bovendien heeft Pierre nog een berg rommel liggen dat inmiddels wel droog zal zijn en waar ?chte gemalen kolen op komen te liggen.

Zo is het maar net!

De berg moet ook even wachten omdat ik de kolen niet mooi genoeg vind. Misschien is er in Houten wat te vinden? Bovendien ben ik de hele ochtend bezig geweest met het huis in kerstsfeer te brengen (nou ik zelf nog) zodat er helemaal niets van knutselen komt. Ik zit nu achter mijn boterham en daarna ga ik toch maar even de zolder op.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #261 Gepost op: 9 december 2012, 15:29:48 »
Bovendien ben ik de hele ochtend bezig geweest met het huis in kerstsfeer te brengen (nou ik zelf nog) zodat er helemaal niets van knutselen komt. Ik zit nu achter mijn boterham en daarna ga ik toch maar even de zolder op.
Kerstsfeer? Ben je ook een kerstdorp aan het bouwen?
Ik heb zojuist een printer uit elkaar gehaald en ben drie stappenmotoren rijker. Maar stappenmotoren zijn voor mij te electronisch.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #262 Gepost op: 9 december 2012, 15:45:14 »
Ach Wim, er zijn nu eenmaal mensen die wel van gezelligheid en sfeer houden. :P
Bouwen aan de treinbaan kunnen we doen omdat we ook aandacht schenken aan de rest van het gezin en familie. ;)
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #263 Gepost op: 9 december 2012, 16:13:08 »
Ach Wim, er zijn nu eenmaal mensen die wel van gezelligheid en sfeer houden. :P
Bouwen aan de treinbaan kunnen we doen omdat we ook aandacht schenken aan de rest van het gezin en familie. ;)

Tom, was ?cht grappig bedoeld. Kwam misschien niet helemaal uit de verf, maar ik vind het prima wat jullie doen.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #264 Gepost op: 9 december 2012, 17:10:38 »
Nou dat is dan wederzijds, nu weer on-topic. :-*

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #265 Gepost op: 9 december 2012, 19:39:37 »
Kerstsfeer? Ben je ook een kerstdorp aan het bouwen?
Ik heb zojuist een printer uit elkaar gehaald en ben drie stappenmotoren rijker. Maar stappenmotoren zijn voor mij te electronisch.

Nee Wim,  ik heb persoonlijk ook niet zo heel erg veel met een kerstdorp. Een beetje wat de schoonzoon van Tom zegt: Kerstdorp is leuk maar wel bij een ander. ;)

Ik zou ook niet zo snel weten wat ik op de treinbaan met een stappenmotor moet aandrijven. Maar was je niet op zoek naar van die mooie tandsnaartjes?
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #266 Gepost op: 9 december 2012, 19:49:03 »
Ik wil toch mijn portaalkraan in de kolenbunker beweegbaar maken. Met de onderdelen die ik uit een video recorder gesloopt heb, een handjevol andere losse rommel, een restandje van een Ike* kastje, een plankje, draadeind m6 en een breinaald ben ik aan de slag gegaan. Met een bevredigend resultaat mag ik wel zeggen. De constructie om de kraan te laten bewegen is klaar. Kijk hier onder naar het resultaat van mijn fr?belmiddag.

Nog even een klein filmpje gemaakt.

Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
« Reactie #267 Gepost op: 9 december 2012, 19:58:52 »
Beste Pierre,

Schitterend bedacht en gemaakt! 1 opmerking: gaat dit niet te snel oftewel kun je dit vertragen?

Groet,
Johan

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #268 Gepost op: 9 december 2012, 20:09:20 »
Pierre, dat is een hele mooie oplossing.
Zoiest bedoelde ik ook voor de lift van Wim, ik ooit iets dergelijks gemaakt op een modelschip om het stuurhuis omhoog en omlaag te laten bewegen.
Je kan dmv verschillende grote wieltjes de boel nog wat vertragen want ik ben het met Johan eens dat het wel een beetje erg snel lijkt te gaan.

Ik zal zaterdag wel wat wieltjes meenemen naar Houten, daar kan je volgens mij een aardige vertaging mee maken.

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #269 Gepost op: 9 december 2012, 20:14:41 »
Pierre,

Is het de bedoeling dat je kraan op dezelfde wijze gaat werken als onderstaande filmpjes.
Het is toch niet de bedoeling dat je diesel locomotiefje de mijn in gaat want dat is gevaarlijk met al dat mijngas :P
In de mijnen reden de lorries allemaal op perslucht behalve in Engeland daar werden pony's gebruikt en die bleven hun hele leven onder de grond. :(

gr. nico

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #270 Gepost op: 9 december 2012, 20:36:03 »
Johan, Tom,

De snelheid kan je heel makkelijk regelen. Het motortje gebruikt in het filmpje 14 volt maar het motortje werkt op 5 volt ook nog prima en dan gaat het echt heeeel langzaam. Het filmpje was alleen om de werking te laten zien. Vertagingen zijn dus niet nodig.

Nico,

De constructie die ik heb gemaakt is om de kraan te laten rijden. Ik wil ook nog proberen de kraan te laten draaien met een los motortje in de kraan zelf. Zaterdag in Houten even op zoek naar een klein modelletje wat ik kwijt kan.
Groet Pierre.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #271 Gepost op: 9 december 2012, 21:07:26 »
Pierre, wat jij toch allemaal met oude spullen kan, echt een wonder. Wie verzint het nu om een kraan te laten rijden op een videorecorder en een breinaald :o .
 geloof dat ik toch ook vaker naar de kringloop moet. Blijkbaar kun je alles gebruiken voor een modelbaan,
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #272 Gepost op: 9 december 2012, 22:39:07 »
Maar was je niet op zoek naar van die mooie tandsnaartjes?
Dat tandsnaartje met bijbehorende wielen heb ik gevonden, plus nog een heleboel andere rommel.
Voor wat betreft het werk wat jij hebt gedaan met het beweegbaar maken van je kraan, is denk ik alles al gezegd door de anderen. Eigenlijk ben ik ook een beetje sprakeloos.
Alleen, welke onderdelen komen er nou precies uit die videorecorder?

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #273 Gepost op: 10 december 2012, 10:10:07 »
Alleen, welke onderdelen komen er nou precies uit die videorecorder?

Het motortje, de microschakelaars en een busje. Ik heb er nog wel meer uitgesloopt maar dat zit allemaal in een rommellaatje voor latere projecten. ;)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #274 Gepost op: 10 december 2012, 11:24:30 »
Aha!
Het zag er namelijk allemaal nogal lo-tech uit.
Die kraan wordt dan middels twee -strak over de rails lopende- draadjes voortbewogen?