Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755512 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #225 Gepost op: 6 december 2012, 23:07:39 »
Update:
In een kolenbunker horen natuurlijk ook kolen. Daar ga ik dan maar eens voor zorgen. Eerst wordt er een basis gelegd van piepschuim.

Daarover maak ik met het bekende prutje een mooi laagje en boetseer net zo lang tot het naar mijn zin is.

Nu moet het een paar dagen drogen en dan gaat de zwarte verfkwast er over. Als laatste bestrooi ik de berg dan met echte fijn gestampte kooltjes.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #226 Gepost op: 6 december 2012, 23:48:31 »

Update:
Een bergje boetseren is natuurlijk niet het enige wat ik vandaag gedaan heb. Ik heb nog een probleem opgelost. Achter de kolenbunker langs moet nog een straatje staat komen van betonplaten die aansluit op de weg langs de markt. Er is eigenlijk geen plaats voor maar er moet toch een verbinding komen naar de locloods en kolenbunker.

De enige ruimte loopt drie keer over een spoor heen. Op een industrieterrein is alles mogelijk dus daar gaan we dan. Als bouwmateriaal wil ik gebruik maken van ruw karton. Dit heeft al een beetje de structuur van beton dus dat is weer meegenomen.

De ingredienten voor dit beton straatje:
-Ruw karton in verschillende dikten.
-Schaar
-Lijm
-En een beetje fantasie

Eerst breng ik met wat resten de omgeving op hoogte zodat de toplaag mooi aansluit op de rails. De rails moet er een heel klein beetje bovenuit steken zodat hij straks nog makelijk schoon gemaakt kan worden zonder dat je de straat kaal poetst.

Als de bovenlaag er op zit kras ik een soort vakverdeling in het karton met de achterkand van een breekmesje. Zo verdonkeremaan ik gelijk de plekken waar het karton tegen elkaar is geplakt. Door de groefjes haal ik nog even een stomp potlood om de scherpe kantjes weg te werken. Het hele straatje komt in de lichtgrijze verf.
Als de verf droog is geef ik het hele straatje een dry-brush met een wat donkerder grijs. Nu wordt de structuur van het karton beter zichtbaar en lijkt het beter op beton. als laatste haal ik een penceeltje langs de groeven tussen de platen.

De openingen tussen de rals maak ik zwart. En ja hoor ...... daar zijn de lucifers weer. Daar kan je zoveel mee doen ... super materiaal. Even een paar kromme lucifers zoeken. Die zijn voor de scherpe bocht.

Het is al weer laat geworden. Alles kan nu lekker drogen en morgen is er weer een nieuwe dag.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #227 Gepost op: 6 december 2012, 23:52:36 »
Daarover maak ik met het bekende prutje een mooi laagje en boetseer net zo lang tot het naar mijn zin is.
Een paar dagen drogen?!
Wat is dat voor bekend prutje? En wat ga je in die tijd doen... wachten en af en toe met je vingers voelen of het al droogt? We leven in de tijd van de secondenlijm, holwandpluggen en gebleekte tanden! Hebben ze daar geen in-vijf-minuten-klaar-mix voor drie euro vijftig waar je een snelstromend riool mee kunt dichtstoppen?
Ach, Pierre... we wachten wel op die echte fijn gestampte kooltjes.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #228 Gepost op: 7 december 2012, 00:04:47 »
Och Wim ...... mijn baan heeft nog zoveel lege hoeken en gaten en ik nog veel meer ideeen dat ik mijn tijd heus wel vol krijg. Morgen eerst mijn betonstraatje maar eens af maken. :P
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #229 Gepost op: 7 december 2012, 11:14:17 »
Ik vind je betonplaten zeer geslaagd. Wat ik zelf nog wel eens doe is de naden met een zwarte dunne fineliner bewerken. Daardoor komen de accenten nog sterker naar voren. Dat doe ik ook vaak met de naden op zinken daken of de bevestigingsbeugels van dakgoten.
Die lucifershoutjes tussen je rails daar moet ik nog even aan wennen, maar dat gaat vast goed komen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #230 Gepost op: 7 december 2012, 18:06:23 »
Ik vind je betonplaten zeer geslaagd. Wat ik zelf nog wel eens doe is de naden met een zwarte dunne fineliner bewerken. Daardoor komen de accenten nog sterker naar voren. Dat doe ik ook vaak met de naden op zinken daken of de bevestigingsbeugels van dakgoten.
Die lucifershoutjes tussen je rails daar moet ik nog even aan wennen, maar dat gaat vast goed komen.

Ik vind de accenten van een fineliner iets te zwaar Wim. Daarom heb ik het met donker grijs gedaan.

De lucifers zijn behandeld. Kijk maar of je er aan kunt wennen. Ik ben er zelf tevreden mee.
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #231 Gepost op: 7 december 2012, 18:08:25 »
Update:
Vandaag de balken tussen de rails gebeitst en afgewerkt. Ook de kanten langs de betonplatenweg zijn bijgewerkt, er is een beetje groen geplaatst en de rails is geballast. Ik had van de week in de rommeldoos een schuurtje/keetje gevonden en zag er gelijk een plekje voor.
Vandaag het gifgroene keetje door Hendrik Humbrol opnieuw in de bruine verf laten zetten. Daar kan ik ook weer mee voor de dag komen.

Ook aan de omgeving voor de kolenbunker zijn de laatste stuken geballast en voorzien van wat groenvoer. Bezandingstoren (niet die van jou Tom) en waterkolom zijn geplaats. 

Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #232 Gepost op: 7 december 2012, 18:32:53 »
Dat gaat er heel erg goed uitzien, lekker dat sfeertje van een industrieterrein.
Ik ben het wel met Wim een beetje eens over de lucifers, snap wel de bedoeling maar zo met die betonplaten er naast, moet er wellicht even aan wennen.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #233 Gepost op: 7 december 2012, 19:27:55 »
Ik ben het wel met Wim een beetje eens over de lucifers, snap wel de bedoeling maar zo met die betonplaten er naast, moet er wellicht even aan wennen.

Het idee komt uit Itali? waar ik dit soort oplossingen verschillende keren ben tegen gekomen op een industrieterrein. Wat ik ook regelmatig tegen kwam is betonplaten met tussen de sporen klinkers of kleine betonplaatjes achter elkaar. Maar dat vind ik zelf niet zo mooi.
Groet Pierre.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #234 Gepost op: 7 december 2012, 19:34:00 »
Dat ziet er goed uit Pierre. Heel realistisch die betonplaten maar ze zien er nog wel heel nieuw uit. In het echt komt daar wel roestaanslag op van de rails denk ik. Die bielsen tussen de rails vind ik dus wel heel mooi. Je gaat behoorlijk snel ook.

Nog even terugkomend op de vraag van Wim   
Citaat
Citaat
De kolenmijn heeft geen enkele relatie met het smalspoorlijntje Wim. Het lijntje gaat van de kolenbunker naar ......... ergens of zo. In ieder geval achter de muur.
Huh... een kolenmijn, een kolenbunker en een smalspoorbaan? Die combinatie vr??gt toch om een zinnige relatie? Of zit ik nou uit m'n nek te kletsen?

Zoals je ziet Wim zou ik het spoor over moeten steken om bij de kolenbunker te komen en dat gaat niet. Of ik moet helemaal aan de buitenkant langs met het spoortje maar dan is de bocht te krap de bunker in. Gaat dus ook niet.

Kan je het korte stukje spoor vanaf het draaischijfje niet doortrekken en dan onder langs de muur rond laten lopen naar je mijn? Dan is die krappe bocht niet nodig. Je moet dan alleen wel haaks het spoor over achter de kolenbunker. Maar als ik zie wat jij allemaal maakt, moet dat toch geen probleem zijn.

Groeten, G?J

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #235 Gepost op: 7 december 2012, 19:53:46 »
Dat ziet er goed uit Pierre. Heel realistisch die betonplaten maar ze zien er nog wel heel nieuw uit. In het echt komt daar wel roestaanslag op van de rails denk ik. Die bielsen tussen de rails vind ik dus wel heel mooi. Je gaat behoorlijk snel ook.

Je hebt helemaal gelijk G?J?. Het vervuilen van de betonplaten moet nog gebeuren. Als het hele industrieterrein klaar is gaat overal de kwast over met roest, kolenstof en ander vuil. De kolenbunker is ook nog net een ziekenhuis. Als straks de kolen er in zitten maak ik de hele boel ook zwart.

Nog even terugkomend op de vraag van Wim   

Kan je het korte stukje spoor vanaf het draaischijfje niet doortrekken en dan onder langs de muur rond laten lopen naar je mijn? Dan is die krappe bocht niet nodig. Je moet dan alleen wel haaks het spoor over achter de kolenbunker. Maar als ik zie wat jij allemaal maakt, moet dat toch geen probleem zijn.

Helaas kan dat niet omdat achter de kolenbunker de locloods komt. Bovendien vind ik het niet echt nodig om naar de kolenmijn te rijden. Ik vind het wel prima zo en zonde om het allemaal weer te slopen. :P
Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #236 Gepost op: 8 december 2012, 07:47:15 »
Beste Pierre,

Na een zeer drukke week even je postings bekeken; je blijft als een speer gaan (ja, ik begrijp het al - het is veel te koud in je "Fiat garage"  :P ). Ben benieuwd hoe je kolendepot verder gestalte krijgt.
Nog wel een opmerking: ik vind je betonplaten aan de grote kant misschien komt dat door het inzoom effect van de foto's. Heb je de platen omgerekend naar de echte maten?
Het verweren van de lucifers in het depot en tussen de rails heb je heel mooi gedaan - schitterend!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #237 Gepost op: 8 december 2012, 09:58:32 »
Na een zeer drukke week even je postings bekeken; je blijft als een speer gaan (ja, ik begrijp het al - het is veel te koud in je "Fiat garage"  :P )

Is het druk op school zo aan het einde van het jaar? Straks is het weer kerstvakantie en dan blijft er vast nog wel tijd over om weer te prutsen aan de huisjes en zo. ;)

Dat heb je goed gezien Johan. Het is boven op zolder beter dan in de garage. Ik ben ook nog wel beneden bezig hoor (kacheltje) maar als dat ??n dag per week is is dat wel weer genoeg.

Nog wel een opmerking: ik vind je betonplaten aan de grote kant misschien komt dat door het inzoom effect van de foto's. Heb je de platen omgerekend naar de echte maten?
Het verweren van de lucifers in het depot en tussen de rails heb je heel mooi gedaan - schitterend!

De betonplaten moet je niet zien als die platen in een ijzeren frame zoals ze op de bouwplaats liggen. Dat zijn de platen die ik bij de mijn gebruikt heb en die zijn wel op maat. Deze platen zijn meer platen die ter plekken gestort zijn zoals vroeger de rijplaten van een autoweg (b.v A12) Daar zijn volgens mij ook wel maten voor maar die weet ik niet.  Gewoon groot of zo. Bovendien neem ik het niet zo precies hoor met maten. Als het er op het oog leuk bijstaat (of ligt) vind ik het al snel goed. De kleur kan je nog wel over kibbelen maar dat komt wel met vervuilen goed.
Groet Pierre.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
« Reactie #238 Gepost op: 8 december 2012, 10:08:54 »
Na een zeer drukke week even je postings bekeken; je blijft als een speer gaan (ja, ik begrijp het al - het is veel te koud in je "Fiat garage"  :P )

Is het druk op school zo aan het einde van het jaar? Straks is het weer kerstvakantie en dan blijft er vast nog wel tijd over om weer te prutsen aan de huisjes en zo. ;)
Druk ja - bijles geven, van collega's wat moeten overnemen etc. (ben nu ook nog druk met voorbereiden etc.) maar nog 2 weken dan heerlijk 2 weken bijkomen en lekker met de hobby bezig zijn - ik kijk er naar uit!  ;)

Van de betonplaten is nu geheel duidelijk.

Groet,
Johan

Offline Johan

• Super Modelspoorder
« Reactie #239 Gepost op: 8 december 2012, 10:21:56 »
Beste Pierre,

Nog een opmerking van Jaap (ja, hij laat Pa het typen): Hendrik Humbrol staat wel heel gevaarlijk langs het spoor! Je hebt toch wel een goede verzekering voor hem afgesloten!  :P

Groet,
Johan Jaap

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #240 Gepost op: 8 december 2012, 11:30:04 »
Heb je de platen omgerekend naar de echte maten?

Aangezien ik ook bezig ben met het bestraten van mijn industrie, en daar betonplaten komen, ben ik wel benieuwd of iemand ongeveer de echte maten weet van deze platen. Ik kan ze niet vinden als ik g**gle
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
« Reactie #241 Gepost op: 8 december 2012, 11:48:30 »
Beste Rick,

De stelc*n platen in de afmetingen 200x200 120x80 300x100

Groet,
Johan

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #242 Gepost op: 8 december 2012, 12:02:02 »
Johan, bedankt dan kom ik voor 2 bij 2 meter dus op 2,3 cm
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #243 Gepost op: 8 december 2012, 12:16:07 »
Jaaaaaa Pierre hij heeft je idee alweer gepikkejat.
Zat hier gisteren al mijn doosjes waar de kerstkaarten nog netjes in zaten te versnijden en te beschilderen.
*Zucht mannen  ;)*

Ik vind die lucifers tussen de rails wel heel erg mooi trouwens.
En zeker als je dat straks nog wat weatherd dan word het helemaal mooi.
Je gaat weer als de brandweer  :)
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #244 Gepost op: 8 december 2012, 12:28:02 »
De lucifers zijn behandeld. Kijk maar of je er aan kunt wennen. Ik ben er zelf tevreden mee.
Ik denk dat ik er wel aan kan wennen.
Mijn bezwaren van dit soort materialen is vaak dat ik de 1-op-1-schaal (zoals luciferhoutjes) vaak te grof van structuur vind om ze in 1-op-87 te gebruiken. Maar, als het heel grof hout moet uitbeelden, zoals bijvoorbeeld stuthout voor mijngangen of hout tussen de sporen, kan het prima.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #245 Gepost op: 8 december 2012, 12:58:36 »
Ik ben er inmiddels ook al aan gewend hoor.
Was gewoon even weer iets anders dan we gewend zijn, tja en dat is natuurlijk bij Pierre altijd even een verrassing als het net even anders gaat.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #246 Gepost op: 8 december 2012, 13:54:51 »
Nog een opmerking van Jaap (ja, hij laat Pa het typen): Hendrik Humbrol staat wel heel gevaarlijk langs het spoor! Je hebt toch wel een goede verzekering voor hem afgesloten!  :P

Zolang Hendrik zijn werk doet staat hij dicht bij de schuur en kan er niets gebeuren. Ik hoop alleen dat hij maar niet van een afstandje zijn werk gaat beoordelen want dan ...... tja ....  :(

Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #247 Gepost op: 8 december 2012, 14:06:58 »
Jaaaaaa Pierre hij heeft je idee alweer gepikkejat.
Zat hier gisteren al mijn doosjes waar de kerstkaarten nog netjes in zaten te versnijden en te beschilderen.
*Zucht mannen  ;)*

Geeft niks. Dat is toch o.a. de bedoeling van zo'n forum? Iedereen kan zijn voordeel doen met de ideeen van een ander. Als je dat niet leuk vindt of er moeite mee hebt moet je het niet laten zien. En als je iets niet weet kan je dat gewoon op het forum vragen. Dat doet toch ook iedereen.

Maar om nou de doosjes te verknippen die nog in gebruik zijn ........ dat is andere koek. Daar heb ik wel moeite mee. :P :P  Rick heeft de kaarten er toch wel uit gehaald hoop ik. :o
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #248 Gepost op: 8 december 2012, 14:27:14 »
Ik denk dat ik er wel aan kan wennen.
Mijn bezwaren van dit soort materialen is vaak dat ik de 1-op-1-schaal (zoals luciferhoutjes) vaak te grof van structuur vind om ze in 1-op-87 te gebruiken. Maar, als het heel grof hout moet uitbeelden, zoals bijvoorbeeld stuthout voor mijngangen of hout tussen de sporen, kan het prima.

Ik begrijp je standpunt best Wim maar ik ben niet zo heel erg precies in dat soort dingen. Ik gebruik alles wat op mijn weg komt en voor het oprapen ligt. Ik zie zoals mijn vrouw altijd zegt "overal brood in" als ik weer eens een kartonnetje,theezakje,klosje of verpakking mee naar mijn hol sleep. Dat heeft veel voordelen omdat het natuurlijk erg goedkoop is en je altijd wel iets hebt liggen als ik met een projectje bezig ben. E?n van de nadelen is dat het niet altijd "op maat" is zoals jij zegt.
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #249 Gepost op: 8 december 2012, 14:34:34 »
Ik ben er inmiddels ook al aan gewend hoor.
Was gewoon even weer iets anders dan we gewend zijn, tja en dat is natuurlijk bij Pierre altijd even een verrassing als het net even anders gaat.

Tja ..... Tom .... zo ben ik nou eenmaal. Ik gebruik meestal wat er voor handen is en dat pakt wel een iets anders uit dan de meest gebruikelijke materialen. En dan gaat het weer net even anders.

Stom h? .....'kvind het gewoon leuk! :P
Groet Pierre.