Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 755528 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #175 Gepost op: 26 november 2012, 01:12:48 »
Je bent nog laat wakker Wim.
Nee, jij ligt er zeker om tien uur in.  :P
Luciferhoutjes of fineerstrookjes.
Is dat soms het kerstdorpengevoel wat hier hangt? Wat is er mis met traanplaat, klinknagels, bouten, roest en kolengruis?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #176 Gepost op: 26 november 2012, 01:24:05 »
Je bent nog laat wakker Wim.
Nee, jij ligt er zeker om tien uur in.  :P
Ja ..... met m'n laptop onder mijn kussen.  ;D Nee hoor ... ik lig nooit vroeg in mijn bed. Zo zonde van de tijd dat slapen.

Luciferhoutjes of fineerstrookjes.
Is dat soms het kerstdorpengevoel wat hier hangt? Wat is er mis met traanplaat, klinknagels, bouten, roest en kolengruis?
Daar is helemaal niks mis mee zelfs mooi maar ..... ik heb geen traanplaat in huis. Alleen 1:1 maar da's een beetje grof. Bovendien vind ik dat laminaat/parket gevoel ook wel aardig.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #177 Gepost op: 26 november 2012, 01:45:18 »
En nu is het wel klaar heren, naar bed.
Morgen weer een dag en dan moeten jullie weer fris en fruitig zijn om aan de hobby verder te gaan.
Spelen met lucifers ok, maar dan wel als je goed bent uitgeslapen.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #178 Gepost op: 26 november 2012, 01:46:55 »
Ja Tom .... Sorry.  :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #179 Gepost op: 26 november 2012, 13:39:33 »
Ja Pierre, hij heeft w?l een punt.
Als de algemene moderator en super modelspoorder zegt: "En nu naar bed!" dan g? je gewoon zonder mokken en zeuren... en zonder verhaaltje.
Enne, even voor de goede orde: ik doe nog gewoon mee aan het arbeidsproces; dus maandagmorgen gewoon opstaan en aan het werk. Vanavond kan ik pas weer bezig met de dingen die ik ?cht leuk vind: het schilderen van mijn draaischijf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #180 Gepost op: 26 november 2012, 17:03:40 »
Ik heb een eigen arbeidsproces Wim en ik was vanmorgen om half 8 ook al weer in mijn garage te vinden met het schoonmaken van een carburateur voor een andere Fiat 600 hobbyist. Die zijn ze vanmiddag komen halen dus .... de onderdelen voor mijn schijfje zijn al weer betaald. Da's nou wel weer lekker.  ;) Nadeel dat ik ook pas vanavond aan mijn projectje verder kan.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #181 Gepost op: 26 november 2012, 18:10:19 »
Ik heb een eigen arbeidsproces...
Was meer gekscherend bedoeld.  :o Natuurlijk zijn jullie druk!

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #182 Gepost op: 26 november 2012, 23:14:10 »
Ik heb een eigen arbeidsproces...
Was meer gekscherend bedoeld.  :o Natuurlijk zijn jullie druk!

Dat bedoel ik. :P

Ben je nog aan het schilderen toe gekomen Wim?
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #183 Gepost op: 26 november 2012, 23:17:13 »
Vandaag overdag niet aan mijn baan gewerkt. Andere dingen te doen. Maar vanavond nog even twee uurtjes aan het knutselen geweest.

Ik heb besloten dat ik de bedrading en het plaatsen van het plankje met het schijfje vanavond maar eens moet gaan proberen waar te maken. Ik heb met opzet het stukje er uit gezaagd onder een hoek
zodat het er weer makkelijk in te plaatsen is zonder steun latjes. Door een kartonnetje te plaatsen van twee keer de zaagdikte valt het stukje precies op zijn plek terug.

Omdat het schijfje maar een kwart slag draait hoeft er geen omslachtige oplossing te komen om de rails onder spanning te krijgen en van per ongeluk
ompolen is ook geen sprake. Alle rails delen permanent onder spanning is voldoende en ik kan dus gewoon draadjes trekken. Het schijfje krijgt ook gewoon twee draadjes met voldoende lengte om te bewegen. Ik heb het schijfje
iets dunner gemaakt om aan de onderkant wat ruimte te maken voor de draadjes en boor er schuin een gaatje door. Om de draden niet te laten bungelen en een hele spinneweb om de bewegende servo te krijgen (en alle narigheid die daar bij komt) maak ik een paar simpele soldeer punten met
een paar punaises. Die druk je zomaar overal in het hout en omdat ze van messing zijn solderen die perfect. Ook de servo kabel verleng ik met drie in elkaar gevlochten draadjes.

Het plankje zit bij het inpassen klem vast in de baan en met een paar stukken tape zet ik hem vast. Mochten er later om wat voor reden ook problemen ontstaan dan kan ik met een mes de randen insnijden en kan het hele stuk er zo weer uit.
Nou ja ...... zo .... je zal wel wat moeten slopen maar de mogelijkheid is er.

De bedrading van de servo is helemaal door getrokken tot aan het bedieningspaneel en de gaten geboord. Daar wil ik de servotester inbouwen voor de bediening van het schijfje. Hierover later meer.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #184 Gepost op: 27 november 2012, 15:46:10 »
Dat van die punaises vind ik wel weer een mooie vondst.
Werk je niet veel lekkerder met detaillering van dat schijfje, als-ie nog niet in je baan zit gemonteerd? Nu moet je volgens mij helemaal over je baan heen hangen om rails op dat schijfje te plakken, bekleding en verf?
Straks begeeft een van je schragen het en stort je dwars door je modelbaan heen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #185 Gepost op: 27 november 2012, 18:53:04 »
Dat van die punaises vind ik wel weer een mooie vondst.
Werk je niet veel lekkerder met detaillering van dat schijfje, als-ie nog niet in je baan zit gemonteerd? Nu moet je volgens mij helemaal over je baan heen hangen om rails op dat schijfje te plakken, bekleding en verf?
Straks begeeft een van je schragen het en stort je dwars door je modelbaan heen.

Het schijfje zit ongeveer 35 cm van de rand af. Als ik een stoel voor de treintafel zet kan ik er zo bij. En door de tafel zakken ........ dan weet je niet wat voor werk ik aflever. Nog niet zo lang geleden met het plakken van de achtergrond heb ik boven op de tafel gezeten/gelegen. Ver van je af werken en dan voorover hangen kost me mijn rug. 'T was geen enkel probleem hoor. Nou ja ....... het er op klimmen ging niet zo vlot meer. ::)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #186 Gepost op: 27 november 2012, 19:24:50 »
Ik heb natuurlijk geen idee van de afmetingen van jouw baan. En ik heb ook niet het idee dat jij je baan op een behangtafeltje hebt staan.
Ik zag w?l dat je schijfje mooi in het midden zit en ik weet dat dat lastig is. Ben benieuwd hoe je straks verder gaat.

Offline Johan

• Super Modelspoorder
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
« Reactie #187 Gepost op: 27 november 2012, 19:45:27 »
Nou ja ....... het er op klimmen ging niet zo vlot meer. ::)

Dat valt me nou tegen Pierre! Zo oud ben je nou ook weer niet......  :P  :P  :P  Voor zo'n lenige Fiat 500 monteur moet dat toch geen probleem zijn...... 8)  8)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #188 Gepost op: 27 november 2012, 21:28:11 »

Dit is de schets waarmee ik oktober vorig jaar ben begonnen aan mijn nieuwe baan Wim. En er zijn geen schokkende dingen aan veranderd. Bij het rode kruisje (ligt niet een schat) heb ik het schijfje geplaatst. Je ziet dat ik daar makkelijk bij kan komen.

Nou ja ....... het er op klimmen ging niet zo vlot meer. ::)

Dat valt me nou tegen Pierre! Zo oud ben je nou ook weer niet......  :P  :P  :P  Voor zo'n lenige Fiat 500 monteur moet dat toch geen probleem zijn...... 8)  8)

Ik ben natuurlijk super lenig Johan  ;) maar de reuma gooit roet in het eten. Bovendien lig ik vaak onder mijn Fiat maar zelden er bovenop.  :P
Groet Pierre.

ArnodeBruin

• Gast
« Reactie #189 Gepost op: 29 november 2012, 00:20:49 »
De baan ziet het mooi uit :) Ik blijf jou volgen!!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #190 Gepost op: 29 november 2012, 18:26:47 »
...Je ziet dat ik daar makkelijk bij kan komen...
Dat valt inderdaad erg mee. Maar omdat je natuurlijk steeds een detail van je baan laat zien, gaat het grotere overzicht een beetje verloren.
Dat Faller Car-System vind ik trouwens ook nog wel een overweging van aanschaf.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #191 Gepost op: 29 november 2012, 20:09:16 »
Dat Faller Car-System vind ik trouwens ook nog wel een overweging van aanschaf.

Zou ik zeker overwegen. Ook hiermee kan je een hoop leuke dingen doen en veel eigen voertuigen maken. Het is jammer dat de accu's zoveel plek innemen en je geen erg kleine voertuigen kan maken (soms met een aanhanger)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #192 Gepost op: 29 november 2012, 21:47:45 »
Ik heb je verrichtingen gevolgd met die streekbus van je en ik zie wel mogelijkheden. En dat er geen caravan past achter een van je Fiat?s is natuurlijk wel vet jammer... anders had je dat natuurlijk allang gedaan. ;D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #193 Gepost op: 29 november 2012, 22:43:05 »
Ik heb je verrichtingen gevolgd met die streekbus van je en ik zie wel mogelijkheden. En dat er geen caravan past achter een van je Fiat’s is natuurlijk wel vet jammer... anders had je dat natuurlijk allang gedaan. ;D

Klopt ...... ik ben er zelfs mee bezig geweest maar het was echt niet te doen  ;D
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #194 Gepost op: 30 november 2012, 14:22:39 »
Nou... ooit zullen er ook daarvoor oplossingen komen. Dit Faller systeem is al heel wat beter dan het allereerste Faller systeem, waardoor je een soort mini-racebaan op je spoorbaan had met van die steigerende autootjes.
Ik heb ooit wel eens wat geprobeerd met magneetje onder een 1:87 autootje en direct onder het wegdek een stukje N-spoor met een sterke magneet op een wagon. Het werkt wel, maar zo'n auto lijkt dan net een lesauto waarvan de koppeling niet goed wordt ingetrapt. Dus eigenlijk werkte het dus niet.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #195 Gepost op: 30 november 2012, 15:20:21 »
Het moet toch mogelijk zijn om in een klein autootje iets te fabriceren.
Ik zag in een video zelfs 2 magazijnbediendes op een pompwagen door het magazijn rijden en dat allemaa in h0.
Kijk op 7:37 minuten of bekijk de hele video.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">KLIK</a>
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #196 Gepost op: 30 november 2012, 15:50:53 »
De enige manier waardoor die pompwagens kunnen rijden, kan volgens mij alleen met magneetjes. Die magneetjes kunnen dan aan een soort v-snaar bevestigd worden onder het wegdek en die via verschillende poelies (bijvoorbeeld van Lego) een afwisselende route lijken af te leggen. Dat zou in principe ook met een vintage Fiat 500 moeten kunnen. Alleen moet je er dan rubberen wieltjes onder zetten en die voorwielen moeten natuurlijk ook kunnen sturen, anders gaat-ie dwars door de straten. Volgens mij moet je een soort van horlogemaker zijn om onder een Fiat 500 sturende voorwielen te fabriceren.
Als het je lukt ben je natuurlijk w?l DE Pierre!

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #197 Gepost op: 30 november 2012, 16:46:17 »
De kleine auto's kun je natuurlijk ook zo laten rijden als de pompwagentjes.
Die werken waarschijnlijk net zo als de inmiddels bij iedereen wel bekende fietsertjes.
Draad onder de baan en magneetje.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #198 Gepost op: 30 november 2012, 17:58:38 »
Eigenlijk was die bus al klein genoeg voor mij. Aan kleinere operaties kan ik (als het al gaat met mijn reuma) niet langer werken als een minuut of 5 en dan moet ik stoppen of iets anders geen doen. Dus ..... dat gaat het denk ik niet worden maar je weet het maar nooit.
Groet Pierre.

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #199 Gepost op: 30 november 2012, 18:16:21 »
Die fietsers is ook geen beginnen aan... pfff wat een werk.
Fotografen met passie.