Auteur Topic: Renoveren Locloods  (gelezen 53922 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Renoveren Locloods
« Gepost op: 17 juli 2011, 12:42:50 »
Beste forumgenoten,

Een van de geplande klussen waarmee ik binnenkort ga starten  is het opknappen van een drie-standige locomotievenloods. Deze loods is nog nieuw verkrijgbaar maar de prijs ligt tussen de  55,-- en 70,-- Euro en dat is een heleboel geld!

Deze loods heb ik ca. twintig jaar geleden in de staat zoals de foto's laten zien van iemand heb gekregen. Ik wil de loodsdeuren met servo's gaan openen en sluiten. Ik mis een tweetal deuren kortom een hele uitdaging om hier weer een mooie loods van te gaan maken!















Periodiek zal ik een tussen-status plaatsen en ongetwijfeld zal ik nog met vragen komen, maar eerst maar eens een deel gaan ontmantelen!

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2011, 14:02:27 »
Beste Johan,

Dat gaat volgens mij een leuk project worden en zal het ook zeker gaan volgen.

Wat de missende deuren betreft, als je heel veel geluk hebt is de kans zeer groot dat ik deze nog ergens heb liggen, mogelijk nog ook wel andere onderdelen.
Maar dan moet ik toch echt gaan zoeken waar deze zich bevinden in al mijn dozen.
Heb een partij dozen met aller handen huizen e.d. welke incompleet zijn en in mijn herinnering zat daar ook een locloods bij.
Had dit spul bewaard om te oefenen met weatheren en hergebruik van diverse onderdelen.
Je weet het, wij als modelbouwers kennen geen afval.

Welke deuren heb je nodig? links ?n rechts, twee maal rechts of twee maal links.


Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2011, 15:03:17 »
Beste Riny,

Het betreft een linkse en een rechtse deur!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2011, 15:08:02 »
Beste Johan,

Heb via mail een foto toegezonden met alle rest- onderdelen die ik nog heb.
Hoor er wel van.

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2011, 12:47:22 »
Hallo Johan,

Ik ga dit zeker volgen, want ik heb deze loods ook staan, alleen die is helemaal compleet, op een schoorsteentje na, maar die is er vanaf gevallen dus ik moet hem wel ergens hebben, mijn bijzondere intresse gaat uit naar de servo besturing van de deuren.

Alvast veel succes,

Nico
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2011, 13:23:37 »
Beste Nico,

Over ca. 2 weken ga ik er mee starten. Ik heb een aantal mogelijkheden op forums en websites gezien. Welke mogelijkheid ik ga toepassen daar ga ik nog een aantal nachtjes over slapen en ik wil zeker geen overhaaste dingen doen!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2011, 20:30:29 »
Hallo Johan,

Ik heb er ook nog geen haast mee en denk er vooral goed over na. Bij mij wil het helpen als ik ergens mee zit, het uit te tekenen, dan is het voor mij makkelijker om het voor me te zien, hoe het ongeveer moet worden. Maar zo heeft iedereen zijn eigen manier.
In ieder veel wijsheid en succes, ik blij dit volgen.

Gr. Nico
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2011, 21:02:58 »
Beste Riny,

Dank voor het plaatsen van de foto's! Je maakt het nog complexer voor me!  :(

Groet,
Johan  ;)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2011, 21:36:26 »
Je maakt het nog complexer voor me!  :(

Beste Johan,

Alleen wel met de beste bedoelingen. :-*

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2011, 17:22:25 »
Beste modelspoorvrienden,

Heb via mail een foto toegezonden met alle rest- onderdelen die ik nog heb.
Laat ik eerst beginnen mijn dank uit te spreken naar Riny welke mij met een aantal ontbrekende onderdelen grandioos geholpen heeft!

Ik heb een aantal mogelijkheden op forums en websites gezien. Welke mogelijkheid ik ga toepassen daar ga ik nog een aantal nachtjes over slapen en ik wil zeker geen overhaaste dingen doen!
Vandaag weer bezig geweest met het openen en sluiten van de locloods deuren door middel van servo's. Waarbij ik gebruik heb gemaakt van de ESU Servo Switch zoals beschreven in dit draadje met als onderwerp "Gebruik ESU Servo Switch bij analoge baan". Ook de afstelling van de slag van de servo's staat in dit draadje beschreven.

Ik heb me om het simpel te houden beperkt tot 1 deur (ik wil iedere locloods deur apart bedienen, bij grootspoor gaan de deuren ook niet automatisch open en worden stuk voor stuk open geduwd door het locpersoneel of door personeel van het depot).

Op onderstaande foto zie het bobbeltje zitten waar (zoals door Vollmer meegeleverd) het draadje van de bediening van de deur in kan duwen.


Aangezien ik bovenstaande niet kan gebruiken - ik gebruik verenstaal 1 mm , heb ik bij een deur (als test) waar ik in het verleden een plastic raam heb geplakt (stukje van een overhead sheet), aan de binnenzijde een driehoekje geplakt van styreen met een gat van 1,5 mm.


Aan de voorzijde van de deur zie je het stukje witte styreen zitten, bij de serie productie ga ik dit stukje een donkere kleur geven.


De servo heb ik aan het spant geklemd; deze zal ik later eraan vastlijmen.


Vervolgens heb ik de 003 in locloods gezet om te kijken of er geen aanlopers waren.

Hieronder een filmpje van het openen en sluiten van de deur.


Wordt vervolgd.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2011, 17:48:26 »
Goed en knap gedaan Johan en proficiat. Het begin is er nu. Heel leerzaam ook gebracht.
Ik heb eenzelfde locloods staan, ergens onder de spoortafel, en was van plan om daar weer eens naar te kijken ?n te bezien of ik die kan inbouwen in mijn huidige baan.
Met behulp van dit filmpje, jouw kennis ?n de onderzoeken en  kennis van Riny over de servo's ga ik toch eens onder de tafel kruipen op zoek naar die loods.
Om die deuren zo te laten openen en sluiten is best leuk.
Ik zoek dan wel geen handmatige maar naar het automatische open en sluiten van de deuren.

Met groet, Roel  ;)


Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2011, 18:44:34 »
Beste Johan,

Mijn complimenten, ziet er veel belovend uit.

Nu lees ik dat je mogelijk de servo aan de spanten zou willen lijmen.
Zou het misschien geen optie zijn om tegen de spanten een kunststof plaatje te lijmen en vervolgens de servo daar tegenaan te bevestigen met dubbelzijdige tape?
Wanneer er mogelijk iets met de servo zou gebeuren, waar ik niet vanuit ga, kun je deze altijd nog uitwisselen.
Het is maar meedenken hoor. ;)

Ben benieuwd naar het vervolg.

Beste Roel,

Zoals je wellicht zelf ook zal weten is dit, wat je aangeeft, in het automatische bedrijf goed uit te voeren.
Men kan een bepaalde bezetmelder de servo-decoder aan laten spreken, opdracht laten geven, zodat de servo (deuren) werken zoals jij dat graag wilt en wanneer je dat wilt.



Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2011, 20:03:12 »
Beste Roel,
Dank voor je reactie; je ziet dat zo'n forum je kan inspireren (heb ik zelf ook!). Zelf sta ik er verbaasd van te kijken dat je in relatief korte tijd (uurtje bezig geweest) dit kan maken.


Beste Riny,
Ook jij bedankt voor je reactie. Ten aanzien van het lijmen dat heb ik er bewust bij gezet om reacties te krijgen. Kortom zijn er andere mogelijkheden?

Dubbelzijdige tape wil ik wel uitproberen maar laat het niet los als er "krachten" op komen of als het zomers op de bovenverdieping boven de 30 graden wordt?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2011, 20:31:34 »
Beste Johan,

Ook decoders worden warm, wel geen 30 graden, maar toch.

Zelf gebruik ik Deltafix (bevestigingstape dubbelzijdig) 1,5 m lang/ 19 mm breed. (? 3,30 p/rol)
Na het bevestigen heeft het een vulgariserende werking (als ik het goed schrijf) zodat men het na 24 uur een, bij wijze van spreken, steekbeitel nodig heeft om de componenten los te krijgen van de tape.
Persoonlijk denk ik dat de kracht van de servo om de deuren open te krijgen en te sluiten niet zo heel erg groot is.

Mogelijk is dit te testen met een hete f?hn, die dingen worden ook behoorlijk warm, tenminste de grotere f?hns.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2011, 20:33:42 »
Beste Riny,

Dank voor je reactie; zal van de week even kijken of ik dit in een hobbyshop kan verkrijgen.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #15 Gepost op: 2 augustus 2011, 20:31:58 »
Vandaag een kleine update; de bedrading van de servo's mag niet loshangen in de locloods daarom heb ik kabelgootjes gemaakt voor de achtermuur. Hoe laat ik hieronder zien.


Brede en smalle stripjes gezaagd van een styreen plaat 1 mm. Schuurpapier ligt gereed om de stripjes af te werken.


De rechtse is gereed - de goot is 2 mm hoog; de linkse is nog onderhanden.


De goot op zijn plaats in de locloods; misschien iets te breed maar in de loods zal ook verlichting worden aangebracht.


De kabelgootjes zijn geverfd. Rechts de gezaagde plaatjes waar de servo's tegen aan geplakt gaat worden (ja, ik heb sterkere dubbelzijdige tape gekocht!).

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #16 Gepost op: 2 augustus 2011, 20:51:53 »
Beste Johan,

Het begin is er, nu de rest nog.
Ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #17 Gepost op: 2 augustus 2011, 21:29:09 »
Het begin is er, nu de rest nog.
Ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.

Beste Riny,

Keulen en Aken zijn ook niet in één dag ...........  ;)
En het renoveren van deze loods ook niet!  ;D

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2011, 12:30:44 »
Beste modelspoorvrienden,

Vanwege het druilerige vakantieweer heb ik besloten vanmorgen tijd in te ruimen voor mijn hobby. Weer een klein stapje verder met de locloods.


Vanwege de analoge aansturing kan ik bij de ESU Servo Switch 8 insteekbussen met schakelaars gebruiken of een buslijst 2x8 met schakelaars. Vanwege de kosten kies ik ervoor om hier de buslijst 2x8 toe te passen.


Gereed voor gebruik!


De plaatjes waar de servo's aan bevestigd worden vastgelijmd aan de spanten en aan de muur.


Vanwege de kabels van servo en verlichting gaatjes geboord aan de onderzijde van de loods


Daarna met een freesje de gaten wat groter gemaakt.

Wordt vervolgd......

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods - proefstuk muur
« Reactie #19 Gepost op: 5 augustus 2011, 17:05:12 »
Beste Forumgenoten,

Een paar dagen zitten stoeien met het "schilderen" van een proefstuk van de muur.


Een deel van de locloods zoals geleverd wordt.


Met een wet-wash de voegen geverfd.


En met een dry-wash de stenen lichtelijk wat gekleurd.

Gaarne jullie reactie met betrekking tot de 2 laatste foto's en de vraag of jullie nog verbeteringen / aanvullingen hebben.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #20 Gepost op: 5 augustus 2011, 17:12:51 »
Beste Johan,

Ik vind het er niet verkeerd uitzien, goed zelfs.
Kan verder geen oordeel geven omdat ik dit soort karweitje zelf eerst maar eens moet zien waar te maken.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #21 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:17:45 »
Kan verder geen oordeel geven omdat ik dit soort karweitje zelf eerst maar eens moet zien waar te maken.

Beste Riny,
Tot 2 dagen geleden had ik dit ook niet gedaan en ben aan de slag gegaan; try and error; veel error zelfs naar mijn gevoel.  :'(

Maar over het resultaat zoals ik hierboven toon ben ik zelf niet geheel ontevreden. ;D

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #22 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:44:16 »
Dat ziet er goed uit hoor, zelfs de luchtvervuiling is goed op de stenen te zien.

Alleen de ramen mogen hier en daar wel wat roest vertonen, maakt het nog realistischer.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #23 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:54:50 »
Beste Tom,

Dank voor je reactie. Ik ben blij dat je me op de ramen wijst want ik ben zeer, zeer intensief met de muur bezig geweest!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Frans

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #24 Gepost op: 5 augustus 2011, 19:08:14 »
Beste Johan ziet er goed uit hoor netjes gevoegd en hier en daar wat zwart prima.
Wat je nog kan proberen om met een klein pennetje een gescheurd raampje na te bootsen.
Zoals Tom al schreef de details doen het gewoon.

Mvg Frans