Auteur Topic: Renoveren Locloods  (gelezen 53925 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #25 Gepost op: 5 augustus 2011, 20:08:56 »
Johan, knap werk.
Als inderdaad ook de ramen wat ouder worden gemaakt, dan krijg je een gaaf geheel.
Als ik eraan ga beginnen, kan ik lekker bij je afkijken  :P.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #26 Gepost op: 5 augustus 2011, 20:33:18 »
Wat je nog kan proberen om met een klein pennetje een gescheurd raampje na te bootsen.

Beste Frans,
Dank voor je reactie en advies!
Een tip tussendoor (mogelijk bij een ieder bekend!): bij een autoruit ik dat al eens toegepast!

Als ik eraan ga beginnen, kan ik lekker bij je afkijken  :P.

Beste Roel,

Dank voor je reactie; er zal ongetwijfeld nog weleens een moment komen dat ik van jouw project afkijk en dan doe ik ook:  :P
Hoe was het ook alweer: met elkaar, voor elkaar!!!  :D

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #27 Gepost op: 5 augustus 2011, 20:51:31 »
Gebruik voor de scheuren in de ruit oost-indische inkt, dat werkt met een dun pennetje mooi strak en is diep zwart.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #28 Gepost op: 5 augustus 2011, 20:53:37 »
Beste Tom,

Weer wat geleerd vanavond; hartelijk dank!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #29 Gepost op: 11 augustus 2011, 18:56:12 »
Beste Modelspoorvrienden,

De afgelopen dagen het nodige gewerkt aan mijn locloods. Stap voor stap zal ik door een aantal activiteiten gaan.


Om de bedrading aan de muur zijde te kunnen bevestigen, heb ik een INP profiel aan de muur gelijmd, waarin ik vooraf kleine gaatjes heb geboord.


Vooraf getest of de servo's wel de goede richting uitdraaien; Vanwege de analoge aansturing zijn de nodige draden zichtbaar.


De servo's vastgeplakt met dubbelzijdige tape van B*son (hittebestendig tot 75 graden). Bij deze foto is zichtbaar waarvoor ik de kleine gaatjes heb geboord en tegen de achterwand is een kabelgootje zichtbaar. De verlengstekker heb ik in de locloods gehouden waardoor bij een defecte servo de vervanging "relatief gemakkelijk" kan plaatsvinden. De verlengdraden zijn ca. 1 meter lang.


Hier is zichtbaar hoe ik de bedrading aan het spant bevestigd heb. Tevens heb ik verlichting aangebracht; i.p.v. 18-19 volt gebruik ik maar 12 volt waardoor er in de locloods matig licht brandt.


Een foto na het aanbrengen van de verenstaal stangetjes tussen de deuren en de servo's.


Het filmpje van het openen en sluiten van de deuren. De snelheid van het openen/sluiten heb ik bewust verschillend gehouden.


Op de allereerste foto van dit draadje kun je zien dat het dak van de locloods aan de achterzijde beschadigd is. Hier is de te zien dat ik een stukje styreen in de vorm heb gesneden met een stukje dakgoot eraan gelijmd.


Als je zo'n loods krijgt of iets uit de opbergdoos haalt dan ontbreken vaak de regenpijpen. Van rond 1,6 mm heb ik deze zelf gemaakt.


Overzichtelijkheid van je beschikbare materialen is wel een voordeel anders kun je continu naar de hobbyshop om onderdelen te kopen. Jullie zullen ongetwijfeld soortgelijke opbergmethoden hebben.


Hier zie je het afgewerkte deel van de achterzijde van de locloods. Een nieuwe regenpijp, het dak afgewerkt met een laagje "rubberroid" en de ruiten waarop ik oost indische inkt heb aangebracht. Ten aanzien van dat laatste moet ik zeggen dat het mij is tegen gevallen ondanks dat ik daarvoor een dun pennetje heb gekocht. Nog meer oefenen dus!


De voorzijde van de locloods - ook hier regenpijpen!


Voordat het dak er op gegaan is heb ik de maten genomen van de toekomstige vloer en meteen een stuk styreen gezaagd om te bekijken of de maatvoering correct is. De takkenbossen en de oliedrums even er in gelegd/gezet. De vloer ga ik later voor de gehele locloods maken.


Ik heb een tweetal kleuren gebruikt voor het aanbrengen van roest.


Boven de loodsdeuren heb ik zwart aangebracht van de rook van de locomotieven.


Onder de pijp aan de zijkant heb ik wat mosgroen aangebracht.

Hieronder enkele overzicht foto's van de locloods.







Wat opvalt zijn de spleten in het dak. Ik heb veel tijd er aan besteed en beter krijg ik de dakdelen helaas niet!

Over het resultaat ben ik best tevreden over en de familie is zelfs zeer enthousiast! Ik heb het nodige geleerd. Zoals aangegeven in het verhaal zijn er een paar aspecten welke me zijn tegen gevallen en waar ik me nog verder in moet gaan verdiepen!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #30 Gepost op: 11 augustus 2011, 20:06:24 »
Beste Johan,

Nou, Nou, jij bent lekker op dreef, toppie. :o

Over de spleetjes in de daken, kun je geen styreen (evergreen) strookjes plaat plaatsen van 1 mm dik en de nodige breedte?
Aan de zijde van dakrand/muren zou je kunnen overwegen om z.g. windveren te plaatsen.
Na het verder verouderen zal het niet echt meer opvallen lijkt mij.

De servo's doen goed hun werk zo te zien op het filmpje. ;)

Mijn complimenten en ben benieuwd hoe je de "gleufies" in het dak op gaat lossen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #31 Gepost op: 11 augustus 2011, 22:19:11 »
Nou, nou.
Dat is geen half werk.
Mooi hoor die ramen, dat met die oost-indische inkt zal niet mee vallen, pennetjse zijn snel te dik.
Je zou het eens kunnen proberen met een coctailprikker maar ook dat vergt veel geduld en oefening.
Ik denk dat je een minimale hoeveelheid inkt op het pennetje moet aanbrengen zodat het niet te snel dik opgezet wordt.
Kleur roest is perfect.

Deuren op het filmpje chapeau, leuk dat onregelmatig openen.
Mooi werkstuk, ja en net wat Riny zegt van de spleten, probeer iets met styreenplaat.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #32 Gepost op: 11 augustus 2011, 22:48:25 »
Hoi Johan,

Klasse, geweldig gedaan.
Als ik dit resultaat zie komt het met de spleten van het dak ook wel goed. Vast en zeker.
Gefeliciteerd.

Met Roel  ;)

Ps. Ik had gezegd dat ik zou volgen met eenzelfde loods.Maar ik ga nu al zweten  :-[. Dit red ik nooit!
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #33 Gepost op: 12 augustus 2011, 08:35:13 »
Heren,

Allereerst bedankt voor de zeer positieve reacties. Het motiveert mij om met nog meer inzet en enthousiasme de volgende klus te beginnen! ;D

Over de spleetjes in de daken, kun je geen styreen (evergreen) strookjes plaat plaatsen van 1 mm dik en de nodige breedte?
Beste Riny,
Ik heb zojuist gekeken naar je suggestie en wat de mogelijkheden zijn. Het beste lijkt mij om de spleetjes af te dichten met rond 1 mm. Mocht dit iets boven het dak uitsteken dan komt het overeen met de richeltjes op het dak.

Aan de zijde van dakrand/muren zou je kunnen overwegen om z.g. windveren te plaatsen.
Na het verder verouderen zal het niet echt meer opvallen lijkt mij.
Ik ben geen bouwkundige;windveren bedoel je daarmee een L-profiel of plat? (als werktuigbouwkundige) spreken die termen me meer aan.

Mooi hoor die ramen, dat met die oost-indische inkt zal niet mee vallen, pennetje zijn snel te dik.
Je zou het eens kunnen proberen met een cocktailprikker maar ook dat vergt veel geduld en oefening.
Ik denk dat je een minimale hoeveelheid inkt op het pennetje moet aanbrengen zodat het niet te snel dik opgezet wordt.
Beste Tom,
Bij de volgende klus komt dit ongetwijfeld weer aan de orde en ik ga daar de nodige uurtjes aan besteden om te oefenen! Bedankt voor de tip.

Ps. Ik had gezegd dat ik zou volgen met eenzelfde loods. Maar ik ga nu al zweten  :-[. Dit red ik nooit!
Beste Roel,
Dat zweten heb ik vooraf ook gedaan, je kan wel eens roepen: dat doe ik even maar waar maken is een tweede. Ik wil je adviseren begin op een proefstukje met de voegen, met het aanbrengen van weersinvloeden, met het roest en met de oost-indische inkt. Aan dat proefstukje heb ik bijna meer tijd besteed dan aan de loods. Kortom wees niet bang om fouten te maken, zoals ik eerder in dit draadje schreef: try en error en vooral error.

Ten aanzien van de servo's ook daar begin met een proefopstelling en kijk of dit naar je zin is; zo niet, dan aanpassen!

Mocht je dan nog met vragen zitten, dan zij er genoeg forumgenoten welke je kunnen helpen!

Groet,
Johan  ;)
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #34 Gepost op: 12 augustus 2011, 09:32:03 »
Beste Johan,

Hier een afbeelding waar "windveren" (woningbouwtechnische term) op de randen van een dak zijn geplaatst.
Het heeft tot doel dat er geen wind onder de dakpannen door kan slaan.
Ook ziet men dit vaak bij oudere woningen en schuren, waarbij de schuren een golfplatendak hadden of hebben.



Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #35 Gepost op: 12 augustus 2011, 11:31:17 »
Beste Riny,

Dank voor je reactie; ik ga hier mee aan de slag!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

bob

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #36 Gepost op: 12 augustus 2011, 19:16:48 »

? onbekend. :-[

Riny bij mij gebeurd er niets als ik op volgende druk!!!!


Johan welk merk is die loods??? goed werk trouwens!

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #37 Gepost op: 12 augustus 2011, 19:30:04 »
Riny bij mij gebeurd er niets als ik op volgende druk!!!!


Johan welk merk is die loods??? goed werk trouwens!

Bob,

Hij is leuk. :D

Johan zal het mogelijk bevestigen maar dit zal een M?rklin locloods zijn, gezien het mechanisme en de uitvoering.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #38 Gepost op: 12 augustus 2011, 19:55:08 »
Johan welk merk is die loods??? goed werk trouwens!

Johan zal het mogelijk bevestigen maar dit zal een M?rklin locloods zijn, gezien het mechanisme en de uitvoering.

Beste Bob en Riny,

Mogelijk dat Marklin een soortgelijke loods heeft maar dit is de Vollmer 5754!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

bob

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #39 Gepost op: 12 augustus 2011, 20:21:14 »
Mogelijk dat Marklin een soortgelijke loods heeft maar dit is de Vollmer 5754!

Ik zie namelijk kansen voor de oude locloods voor mijn project Weert.

Bron: Gemeentearchief Weert
De locloods werd namelijk in 1993 gesloopt. De kenner ziet mogelijk
overeenkomsten met nog bestaande en onlangs gerestaureerde loods Roosendaal!
En het model is nog steeds in de handel.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #40 Gepost op: 12 augustus 2011, 20:32:11 »
Ik zie namelijk kansen voor de oude locloods voor mijn project Weert.
De kenner ziet mogelijk overeenkomsten met nog bestaande en onlangs gerestaureerde loods Roosendaal!
En het model is nog steeds in de handel.

Beste Bob,

Je ziet inderdaad overeenkomsten, als je de loods exact wil nabouwen zal je hem wel moeten aanpassen.

Ja, de loods is nog steeds in de handel verkrijgbaar. Overigens ben ik er pas achter dat mijn loods van begin zestiger jaren is!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #41 Gepost op: 12 augustus 2011, 20:40:17 »
Mogelijk dat M?rklin een soortgelijke loods heeft maar dit is de Vollmer 5754!

Beste Johan,

Kijk dit is weer info voor iemand die een soort gelijke loc-loods zou zoeken, merk met nummer en al, toppie. :-*
Moet wel zeggen dat deze erg veel weg heeft van de M?rklin loc-loods, tenminste dat vind ik. :-[

bob

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #42 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:28:06 »
Mogelijk dat M?rklin een soortgelijke loods heeft maar dit is de Vollmer 5754!

Beste Johan,

Kijk dit is weer info voor iemand die een soort gelijke loc-loods zou zoeken, merk met nummer en al, toppie. :-*
Moet wel zeggen dat deze erg veel weg heeft van de M?rklin loc-loods, tenminste dat vind ik. :-[


Bedoel je deze Riny http://hobby.marktplaats.nl/modeltreinen-h0/467911054-te-koop-marklin-locloods.html

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #43 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:45:58 »
Beste Bob,

Ik denk dat Riny de volgende bedoeld: Marklin 72883

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #44 Gepost op: 12 augustus 2011, 22:38:02 »
Ik denk dat Riny de volgende bedoeld: Marklin 72883

Johan,

Het model daar voor met de bruine gevel.
Zal eens een afbeelding zoeken morgen.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #45 Gepost op: 13 augustus 2011, 09:05:53 »
Het model daar voor met de bruine gevel.

Beste Riny,

Dat moet dan de 7288 zijn met bruine deuren!

Groet,
Johan
 
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

bob

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #46 Gepost op: 13 augustus 2011, 09:36:08 »
Het model daar voor met de bruine gevel.
Beste Riny,
Dat moet dan de 7288 zijn met bruine deuren!
Groet,
Johan



Dan moet het deze zijn € 73,95 kan ook omgebouwd worden, maar versnij ik liever die van Vollmer €45,-
Ondanks dat die van Märklin ook aardig aan de omtrekken voldoet. Ik moet nog eens gaan meten en rekenen.


Riny

  • Gast
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #47 Gepost op: 13 augustus 2011, 09:40:18 »
Johan en Bob,

Deze bedoelde ik dus.
Echter zie ik nu dat het toch andere deuren zijn, al leken mij de gevels exact hetzelfde als de Volmer.
Mispoes dus. :'(

P.s. Ik denk dat ik beter mijn mond kan houden wanneer ik iets denk. :D :D

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #48 Gepost op: 13 augustus 2011, 09:45:03 »
Echter zie ik nu dat het toch andere deuren zijn, al leken mij de gevels exact hetzelfde als de Volmer.

Beste Riny,
Het zou me niet verbazen als ze uit dezelfde fabriek komen.......

P.s. Ik denk dat ik beter mijn mond kan houden wanneer ik iets denk. :D :D

Beter een antwoord dan geen antwoord! ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Renoveren Locloods
« Reactie #49 Gepost op: 21 augustus 2011, 11:04:00 »
Beste forumgenoten,

Het dak ziet er door kleine aanpassingen nu een stuk beter uit! Maar eerst nog een advies welke ik de vorige keer ben vergeten.


Tijdens het maken van de stangbewegingen tussen de deuren en de servo's heb ik de stangen gemerkt met watervaste stift. De stang van de linkse deur 1 merkje en naar rechts bij elke deur een merkje erbij. Op de foto bij de rode pijlen kun je op de stangen de merkjes zien. Waarom heb ik dit gedaan? Als je de stangen er haalt of ze vallen eruit dan hoef je niet lang te zoeken welke stang waar thuis hoort.

Hieronder een tweetal foto's waar je kunt zien hoe de randen van het dak er nu uit zien!




De speling tussen de dakplaten heb ik opgelost door rond 1 mm te gebruiken.


Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III