Auteur Topic: Stoom, stijl en stroomlijn  (gelezen 6774 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Stoom, stijl en stroomlijn
« Gepost op: 27 november 2022, 20:22:23 »
In de jaren dertig van de vorige eeuw was 'stroomlijn' bij de spoorwegen helemaal hip. De uitstraling van moderne snelheid werd goed opgepakt in de Art-Deco posters, en treinen werden gaandeweg steeds meer gestilleerd naar de afbeeldingen op de posters. Dat leverde een aantal fraaie treinen op. Een klein (persoonlijk) overzicht...




Er zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden, ook aan deze kant van de Atlantische oceaan...
Ik heb al een kleine verzameling van een gestroomlijnde loc en twee semi-gestroomlijnde.




Maar ik loop al een tijdje met de gedachte hoe een stoomloc er uit zou zien als ik er zelf een (of meer :) ) zou mogen ontwerpen. Dus waarom dat dan niet in model doen?

In mijn knutseldoos zit nog een snelloper van de SNCF, die door de vorige eigenaar half ver-Duitst is.




De (aangedreven) tender van deze loc is er niet. Maar het onderstel met een 2'D1' as-indeling (of een 4-8-2 wielconfiguratie ) biedt wel een goede basis voor een eigen stroomlijnlocomotief. Hoe die er precies uit gaat zien, weet ik nog niet. Eerst maar eens de boel aandrijven.


^ wat potentiële motoren en tandwielen


^ Even kijken wat er aan ruimte in het frame is


^ De achterste as gaat los en krijgt een tandwiel


^ Een gat in de bovenkant van het frame is nodig om de as aan te drijven


^ Even passen hoe de motor past


^ De motor is gemonteerd


^ Een eerste proefrit


De motor lijkt goed te werken. Alleen nog stroomafnemers maken, dan is de aandrijving gereed. Ik heb ook al een mogelijke tender gevonden.



Nu nog "slechts" de rest van de loc om/op het onderstel bouwen  :D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Engaltinka

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2022, 10:38:45 »
Je hebt al een mooie verzameling bij elkaar gespaard. Gaat het nieuwe project ook weer een USA model worden Rob? Ik heb ooit eens een Engelse "Merlin" opgeknapt. Een heel ander modelletje. ;)



Myalbum heeft weer eens gerommeld met de instellingen. Ik krijg alleen maar een kleine foto. Kijk jij eens hoe ik dat kan veranderen Rob? Jij bent er slimmer in dan ik. :-[  Alvast bedank.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2022, 20:21:53 »
Myalbum heeft weer eens gerommeld met de instellingen. Ik krijg alleen maar een kleine foto. Kijk jij eens hoe ik dat kan veranderen Rob? Jij bent er slimmer in dan ik. :-[  Alvast bedank.
Oef, hier kan ik niet helpen, Pierre. Dit zit toch echt aan de MyAlbum kant en dat gebruik ik niet. Misschien iemand anders hier die kan helpen?

Je hebt al een mooie verzameling bij elkaar gespaard. Gaat het nieuwe project ook weer een USA model worden Rob? Ik heb ooit eens een Engelse "Merlin" opgeknapt. Een heel ander modelletje. ;)



ik weet het nog niet Pierre. Dde ontwerpen waarin vorm en functie zijn samengevoegd tot stijlelementen trekken mij het meeste aan. Zoals de trappen, handgrepen en de omloop bij deze "kogel" stroomlijn...




..of bij dit Mercury ontwerp...




En dan de fransen. Die hadden weer heel andere interessante ontwerpen om de luchtstroom te leiden.




Al denk ik dat het richting de eerste gaat, dus een kogel met gestileerde functionele trappen, grepen en omloop.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Puntenglijder

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Periode 1 & 2 Stoom
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2022, 16:41:02 »
In Duitsland dacht men daar ook anders over.

Br 03 154 links Grunenwald by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 154 Grunewald C Bellingrodt by Kees Borgers, on Flickr

En in model.

Br 03 154 by Kees Borgers, on Flickr

Kees.
Zonder stoom geen trein.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2022, 20:03:15 »
Mooi model @Puntenglijder (Kees). Is dat een zelfbouw of -verbouw van de stroomlijn-BR03?
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Puntenglijder

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Periode 1 & 2 Stoom
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2022, 20:36:54 »
Rob.

Het onderstel is van een Br 03 van Marklin.
Er zit een ombouw set op van de firma Gunther ( bestaat niet meer ).
De tender met aandrijving is van Roco.

Br 03 154 Gunther by Kees Borgers, on Flickr

Dit is een zeer gezocht model en ik ben in het bezit van 2.

P1270161 by Kees Borgers, on Flickr

Kees.
Zonder stoom geen trein.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2023, 20:02:28 »
Ik had de draad weer opgepakt voor mijn 4-8-2 stroomlijn loc. Er zit alvast een nieuwe, meer Amerikaans voorloopdraaistel op en het messing en de buffers zijn verwijderd.




Alleen komt dit project even stil te liggen door een ander project dat vandaag binnen kwam.




Een gebouwd Bowser bouwpakket van een Pennsylvania Railroad (PRR) T1 duplex stroomlijn locomotief. Een uit de kluiten gewassen model. De loc met tender is met een totale lengte van 43,5 cm slechts 2 cm korter dan de Big Boy.
Het idee achter twee drijfwerken in een vast frame (duplex): de zuigers en drijfstangen kunnen lichter worden uitgevoerd en daarmee is elk drijfwerk beter in balans te brengen voor hoge snelheden. En met alle aangedreven wielen in een vast frame ligt de loc stabieler op de rails dan bij een gelede locomotief. Een uniek ontwerp dat redelijk functioneerde. Uiteindelijk zijn 52 van deze gestroomlijnde locs gebouwd.

Dit model verkeert in een, laten we zeggen, ruige staat. De matzwarte verf is later aangebracht, zit er niet netjes op en schilfert er al af. Maar er zijn nog meer dingen aan de hand.
 

^ De zuigerstang is uit de geleiding geraakt en er is een draaistel zijkant losgebroken.


^ De tender is aan een zijde gedeukt en de verf is er af.


Maar het is een vrij zeldzaam model, zeker in Europa. En in deze staat betaalbaar.
Eerste stap: de loc rijdend maken. De loc even op de rails gezet: kortsluiting. Ik heb de (messing) tenderverbinding even losgehaald en toen kreeg ik enig leven uit de twee drijfwerken (met elk een eigen motor). Maar het klinkt niet gezond en er is heel snel kortsluiting. Dus hier is ng werk aan de winkel.

Morgen ben ik vrij en er wordt een regenachtige dag verwacht. Ik weet al wat ik ga doen :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2023, 13:30:08 »
Zo, even een ochtendje bezig met de PRR T1 duplex, en ik ben al weer wat verder.

Eerst maar eens de aandrijving los gemaakt. Het zijn twee draaistellen die elk met één schroef boven in de (gegoten metalen) kap zitten. De assen van de motoren zijn verbonden met een slangetje en dat is niet meer zo flexibel. Dat veroorzaakt het meeste van het ratelen. Verder zitten er stugge draden direct aan de koolborstelhouders gesoldeerd zijn. Dat lijkt me niet goed voor een constante druk van de koolborstels op de collector.






Ik begin maar eens met het schoonmaken van de collectors en koolborstels van de motoren. Koolborstels er af en de collector wordt opgepoetst. De spleten tussen de collector-platen worden met een tandenstoker schoongemaakt. Hier kan kool en prut ophopen. Dat vermindert de kracht van de motor en kan uiteindelijk sluiting tussen de collectorplaten veroorzaken.






Dan maar eens de bedrading aanpakken. Ik neem soepeler draad en maak de verbindingen in de draad en niet allemaal op de koolborstels.

.

Verder zie k dat op één drijfwiel een afstands-bus tussen een wiel en de koppelstang zit.


^ Op het wiel rechtsboven zit de koppelstang tegen de drijfstang, niet tegen het wiel.

Op alle andere wielen zit die bus tussen de drijfstang en de koppelstang. Misschien is dat de oorzaak van een wiebel die ik heb gezien op dit drijfwerk. Die monteer ik opnieuw: het kan sowieso geen kwaad om de boel op de juiste manier in elkaar te zetten :)
Dan de verbinding tussen tender en loc. De hele (metalen) tender is de linker pool (spoorstaaf), de loc de rechter pool. Loc en tender moeten dus elektrisch geïsoleerd zijn. Ik buig de koppeling weer in vorm en monteer de boutjes met het plastic. Een extra (wit) plastic buisje zorgt er voor dat de koppeling ook aan de loc-zijde laag genoeg zit.




En dan maar eens alles weer monteren en de baan op.




Het rijdt! En met flink wat kracht.
Maar de loc is nog behoorlijk "onrustig" op de rails en er is regelmatig kortsluiting. Met name de kap wiebelt flink. Dat zal deels komen door het weghalen van de verbinding tussen de motor-assen.
Daarentegen komt de loc al aardig door een krappe 415mm boog.




Dus nog wel wat te doen, maar er is goede hoop.
Kan ik langzaam aan eens na ga denken over de verf. Er zitten verschillende lagen verf op. Ik wil eerst terug naar blank metaal om de details weer zichtbaar te krijgen. De kap van de loc is uit metaal spuit-gietwerk. Ik denk een of andere zink legering. De tender is van messing.

Wie heeft ervaring met verf strippen op zink en messing? Hie krijg ik de verf er af zonder dat het metaal wordt aangetast en zonder dat de details worden weggeschuurd?
Tips zijn welkom.

Vanmiddag verder met de kortsluiting verhelpen en bedenken hoe de loc een rustiger loop krijgt. De kap ligt nu bijna los op de 2 drijfwerken/draaistellen die verder ook niet (meer) verbonden zijn.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2023, 14:12:50 »
Wat een fraai model Rob. Maar wat is hij lang.  :o Hij loopt in ieder geval lekker door de krappe bochten zo te zien.

Wie heeft ervaring met verf strippen op zink en messing? Hie krijg ik de verf er af zonder dat het metaal wordt aangetast en zonder dat de details worden weggeschuurd?

Ik heb bij zwaar geschilderde modellen van plastic en messing goede ervaringen met remvloeistof Rob. Ik weet alleen niet wat het met metaal spuit-gietwerk doet. Je kan het voorzichtig proberen op een onzichtbaar plekje maar ik hoop/denk dat het wel kan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2023, 15:19:05 »
Mooi werk Rob.

Mijn ervaring met metalen delen is dat je ze met de meest gangbare remvloeistof (dat is Dot4) goed van verf kunt ontdoen zonder het metaal aan te tasten. Eventueel kun je het oudere Dot3 gebruiken, dat is minder agressief maar en werkt meestal ook goed om verf te verwijderen. Met het nieuwe Dot5.1 heb ik geen ervaring, maar dat schijnt nog weer agressiever te zijn.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2023, 16:56:50 »
Pierre, Dirk,

Bedankt. Ik ga op zoek naar remvloeistof.
(maar even nieuwe kopen, ik laat de remvloeistof in mijn auto maar even zitten  :D )

Wat een fraai model Rob. Maar wat is hij lang.  :o Hij loopt in ieder geval lekker door de krappe bochten zo te zien.
Ja, in tegenstelling tot het grote voorbeeld zijn de drijfwerken hier draaistellen. Dat maakt de loop onrustig, maar je kunt wel een krappe boog door inderdaad...
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #11 Gepost op: 1 april 2023, 10:17:55 »
Die kortsluitingen oplossen (inderdaad, meer dan 1) viel me nog tegen. Maar gisteravond was ik er uiteindelijk uit.
Het was vooral af en toe, en in schijnbaar verschillende situaties, dat er kortsluiting optrad.

Als eerste heb ik de binnenzijde van de kap aan de linkerzijde voorzien van plakband. Om te voorkomen dat de koolboorstelhouders of draden aan deze kant contact maken met de kap. Maar dat viel uiteindelijk in de categorie "oorzaak uitsluiten", want het hielp niet veel.

De eerste echte oorzaak was de kromme en rechtsachter laag hangende tender: het trappetje daar raakt in een flauwe boog (of in de overgang naar en krapper boog) de rails. En dat is linker en rechter rail verbonden.




Ik had dat (voorlopig) gefixed door door de tender wat hoger op het achterste draaistel te zetten, maar ik kreeg nog steeds kortsluiting af en toe.
Met een leen-tender voor de stroomopname van de linke spoorstaaf kon ik vaststellen dat het niet aan de tender ligt en het resterende probleem echt in de loc zit.




Uiteindelijk, na een paar keer demonteren en monteren (en als laatste uitrichten) van de draaistellen, heb ik een redelijk consistente kortsluiting bij hoge snelheid rechtuit en bij lagere snelheid in een boog naar rechts: steeds op hetzelfde punt bij het draaien van de voorste drijfwielen. Het blijkt dat de koppelstang aan de linkerkant de rand van een wiel kan raken. Via de metalen drijfstang en cilinders komt er dan kortsluiting: het linker wiel maakt contact met het frame en de kap van de loc. De koppelstang ietsjes naar buiten gebogen en het probleem is (eindelijk!) opgelost.

Dan de tender: die is krom en ontspoort de bodem zit er niet goed in. Ik trek 'm maar eens uit elkaar. De metalen delen zijn met kleine schroefjes aan elkaar verbonden, dus dat is eenvoudig los te maken.




Dit geeft meteen de gelegenheid een flinke klodder soldeer bij het trappetje weg te vijlen.
Eerst tordeer ik de kap met de hand, zodat de onderkant weer vlak is. Ook de bodemplaat buig ik weer mooi vlak. Dan kan de tender weer in elkaar gezet. Nu ligt-ie in ieder geval weer goed op de rails.

De hoogte van de tender sluit nog niet goed aan op de loc. .


^ De tender is te laag, en/of de loc te hoog. Ook het kakwerk komt goed uit op deze foto...


Ik wil ook kijken of ik iets aan de tender afstand kan doen (kortkoppelen). De huidige koppelstang is sowieso wat gammel. Maar loc en tender mogen elkaar nooit raken, anders klapt de hoge-stroom-beveiliging er weer uit :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #12 Gepost op: 5 april 2023, 21:19:59 »
Ik heb de loc uitgelijnd en iets lager gezet. En de tender staat nu wat hoger op de wielen na verdere aanpassingen aan de bodemplaat. Dan ziet de loc-tender er een stuk strakker (en sneller :) ) uit.
Ook heb ik een van de tender draaistellen weer moeten rechtbuigen: die was getordeerd en ontspoorde daardoor vrij makkelijk.
Daarna een koppeling gemonteerd en tijd voor een proefrit.




De loc loopt zelfs door de keerlus met 38cm radius bogen. Wel moet ik op twee plekken op mijn baan de rails wat aanpassen: de tender houdt niet van deukjes in de rails in een bocht. Ik denk mede door de lage flenzen op wielen.  Maar dat is allemaal gefixed.

Dan wordt het tijd voor waar dit draadje over gaat: hoe zou ik zelf een ideale stroomlijn loc er uit laten zien. De vorm ligt vast, de verf wordt naar eigen inzicht. Maar eerst moet de oude verf er af. Dat was een klusje voor vanmiddag in het zonnetje op het balkon.


^ Remvloeistof is niet fijn om in te ademen, dus het afbijten gebeurt buiten


^ Remvloeistof met de kwast op de verf


Het eerste half uur gebeurt er niet veel. Dus ik ga even naar de hobbywinkel voor verfbenodigdheden. Daarna weer goed ingesmeerd en dan, na ruim twee uur, begint de verf voorzichtig los te komen






^ toch maar wat schrapen met een plamuurmes waar het kan

Na nog ettelijke keren smeren en schrapen is de verf (nou ja, het leek meer op teer) er eindelijk grotendeels af. Dan nog even een goed schrobben met wat schuurschoonmaakmiddel.




Nog niet helemaal klaar, maar het wordt al wat. En er zijn aardig wat details zichtbaar geworden.
En dan ben ik aan het bedenken wat voor verf er op komt . Stijl en snelheid uitstralen. Ik ben al wat aan het proberen op papier.


^ Wat schetsen met lijnen en kleuren. Ik ben er nog niet uit.

Laatst kwam ik nog m'n oude spuitpistool tegen. Hij is 40 jaar niet meer gebruikt, maar ik haal hem nu letterlijk uit de kast.




Binnenkort de tender maar eens prepareren.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #13 Gepost op: 5 april 2023, 22:02:07 »
Je bent lekker bezig Rob!

Als ik van een metalen kap de verf af moet hebben, dompel ik hem in een bak met Dot4 en laat hem daar pakweg een uur in liggen. Daarna inderdaad boenen met een tandenborstel. Randen, bijvoorbeeld langs leidingen, vergen soms een satéprikker of houten tandenstoker.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #14 Gepost op: 6 april 2023, 11:39:08 »
Bedankt, Dirk

Goede tip, de satéprikker. Ik had al een tandenstoker geprobeerd, maar met zo'n prikker kun je net wat harder krassen.
En ook mijn vingernagel doet goede diensten om de wat vlakkere delen :).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #15 Gepost op: 6 april 2023, 13:39:46 »
Ik dompel zo'n project ook helemaal onder in remvloeistof en laat het daar gewoon een nachtje in liggen. Je trekt dan de vellen verf er zo af. Inderdaad is dan een saté-prikker een dankbaar gereedschap voor de kleine hoekjes en naadjes.

Knap werk Rob. De loc ziet er al aardig kaal uit. Goed naspoelen en schoonmaken met een sopje afwasmiddel. Ben zeer benieuwd naar zijn nieuwe jasje. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #16 Gepost op: 7 april 2023, 19:17:14 »
Dirk, Pierre,

Ik hou het bij insmeren in plaats van dompelen; die remvloeistof is niet echt goedkoop en ik werk met nogal grote objecten :)
Ik heb nog wat verder aan de loc zitten peuteren met satéprikkers, tandenstokers en zelfs een klein schroevendraaiertje. Het is wel oppassen, het metaal is zo zacht dat ik er ook met een satéprikker krassen in kan maken...

Vandaag maar eens de tender onder handen genomen. Met wat lagere temperaturen op het balkon gaat het strippen ook wat langzamer. Ik was aan het thuiswerken vandaag, dus ideaal om een lang proces dat regelmatig heel kort aandacht nodig heeft er bij te doen  :-X






Krabben met een mes en hier en daar wat schuren en blijven smeren. En dan afwassen en nog wat stukjes met de nagel weghalen.
Ook aan de loc heb ik van de week tussen de bedrijven door nog wat zitten peuteren. Ik ben er bijna...




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #17 Gepost op: 7 april 2023, 22:50:43 »
Ik hou het bij insmeren in plaats van dompelen; die remvloeistof is niet echt goedkoop en ik werk met nogal grote objecten ...

Na gebruik bewaar ik de remvloeistof, die kan een volgende keer gewoon weer gebruikt worden. Dat gaat uitstekend en kost naar mijn idee per beurt minder remvloeistof dan het object insmeren en de gebruikte vloeistof weg doen. Ook kunststof kappen van rijtuigen en treinstellen heb ik zo van verf ontdaan (vooral  Lima spul is anders nauwelijks te strippen) en die zijn niet echt klein.

Hoe dan ook, het resultaat dat je laat zien mag er zijn!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #18 Gepost op: 10 april 2023, 13:00:53 »
Hoi Dirk,

Als je vaker verf af wil bijten is zo'n badje remvloeistof zuiniger en handiger, inderdaad. Voor mij is dit (voorlopig?) het laatste verfafbijt project, maar zeg nooit nooit :).

Ondertussen wel wat voortgang geboekt. Verf er op spuiten gaat sneller dan oude verflagen er af halen  :-X

Eerst heb ik met ijzerdraad een paar handvaten / ophangbeugels gemaakt. Zo hoef ik na de laatste schuur- en afwasmiddel behandeling de te verven objecten niet meer aan te raken...




En dan kan alles in de "spuitcabine" van de eerste laag verf worden voorzien.




Maar voor ik voor het eerst in 40 jaar weer ga spuiten, gebruik ik de binnenkant van de bovenzijde van de tender als proef. Verf vloeit goed, maar eerst even goed de stofjes van het object blazen. (mijn spuicabine doos en omgeving had eerst al met de stofzuiger stofvrij gemaakt, maar het te spuiten oppervlak moet geen restjes handdoek hebben).




Verf er op en laten drogen.




Terwijl de kap en de tender droogt, pak ik alvast de wielen en cilinders aan.




De drijf- en koppelstangen schuur ik wat op, de "teer" gaat van de cilinders, en verder wordt het messing en de wielen gereed gemaakt voor een laagje verf. Ook de draaistellen krijgen een sopje, voordat er een nieuwe laag zijdemat zwart op gaat.




Vervolgens gaat met de kwast aluminium-verf tegen de zijkanten van de loc en de tender. Die kan een nachtje drogen.




De volgende ochtend is het stoeien met 2mm maskeer-tape over de aluminium-kleur. Dit was de smalste tape die ik kon krijgen. Het kost een paar pogingen om de ronding langs de voorkant er goed op te krijgen.
Zodra de tape zit, schuur ik de rest lichtjes op om eventuele kwaststrepen weg te halen.




Dan weer in de spuitcabine grijs er op, en na een kwartiertje aandrogen gaat de tape er af.




Na nog een nachtje drogen heb ik vanochtend de loc en tender maar eens los op de wielen gezet voor de eerste totaalindruk.








Foto's zijn onverbiddelijk. Ik heb hier en daar nog wat bij te werken.
Maar er zijn sowieso nog details te doen: grijpstangen (heet dat zo?), licht, tender bovenkant schilderen en er in zetten, cabine interieur een midden-groen verven, en vast nog wat dingetjes.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2023, 13:19:34 »
Ik vind dat alles letterlijk en figuurlijk lekker uit de verf komt Rob. Goed gedaan man! Loc ziet er weer mooi uit zo.;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #20 Gepost op: 16 april 2023, 15:38:04 »
Ha, bedankt Pierre.

Ondertussen is de laatste hand gelegd. Zo is de tender afgemaakt met details en een uitneembare kolenlading. Uitneembaar, zodat de bovenkant van de tender er eventueel af kan om in het binnenste iets te te kunnen doen


^ Een kartonnen bakje gaat in de kolenbunker van de tender


^ In het bakje wordt granulaat gelijmd.


Ook nog de laatste handelingen aan de loc: de omloop is zwart geverfd: dat geeft wat meer contrast en diepte. En verder is de handrail gemonteerd. Ik heb het messingdraad, dat besmeurd was met "teer", vervangen door 0,5mm staaldraad dat ik nog had liggen. Staaldraad buigt moeilijker. Het is lastig er om in de juiste vorm te krijgen, maar ook lastiger om uit vorm te raken bij normaal gebruik van de loc.
Verder is er een 3mm warm-witte LED als koplamp geplaatst. Om de LED zitten 2 lagen doorzichtig krimpkous: dan klemt deze mooi in de opening.
En dan kan de loc in dienst worden genomen.

Een paar foto's in het voorbij rijden met een setje van 7 "Overland" wagons.










Ik ben er wel tevreden mee. Maar, qua kleur kan het net iets beter. Niet dat ik het ga veranderen, maar er is grijs en er is grijs :)
De volgende keer zou ik een grijs met kiezen met iets van een kleur er in, dus meer richting bruin/khaki of meer richting blauw.

Maar er komen nog meer projecten :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #21 Gepost op: 28 april 2023, 20:40:07 »
Voor mijn eerdere FET (4-8-2 wiel-indeling) in aanbouw was ik aan het dubben hoe verder te gaan. Eerst had ik het idee om de ketel it 28mm rondhout te maken, maar toen kwam ik in mijn berging een lichte 28mm buis uit een voormalige kledingkast tegen. Hout en buis worden de basis van de ketel.




De "kogel" vorm van de voorkant van de ketel heb ik gedraaid uit een stuk van het rondhout. De boormachine met een rasp en vijl doet dienst als geïmproviseerde draaibank. Hiermee maak ik een soort van champagnekurk-vorm.






En toen vond ik in de knutselkost nog een kap van een Mehano "light pacific" locomotief. Na wat zagen en vijlen hou ik zo de (nog niet gestroomlijnde) cabine over, waar de vuurkist nog aan vast zit. Ook is er nog een 1-assig na-loop draaistel gevonden.




Na nog wat zagen aan de achterkant om ruimte te maken voor het draaistel, en wat vijlen aan de voorkant om de ketel wat lager te krijgen, wordt de vorm al wat zichtbaar.




Ook qua hoogte zit het redelijk goed, als ik er alvast een tender achter zet.




Er is nog veel te doen, maar ik heb nu de grote onderdelen voor de kap van de loc. Dat geeft weer een basis voor de verdere bouw.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #22 Gepost op: 29 april 2023, 09:52:53 »
Wauw Rob ... leuk project man. Ziet er al weer prachtig uit. Ik kan niet wachten op het vervolg. Heerlijk om te lezen en zo herkenbaar dit gefröbel. Ik krijg ook weer zin om een project op te starten. Maar ja ... heb nog het één en ander af te maken. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2023, 11:06:11 »
Het project voor de FET gaat over een andere boeg. Er zijn twee dingen anders sinds de laatste update. Ik heb ondertussen een 3D printer én er is in een eBay kavel een "voor de knutselaar" Northfolk&Western J-class locomotief gearriveerd.




Dus zo'n kogel-neus zit al in de verzameling. Nu is er kans voor een heel ander ontwerp 8)


^ Het begint met wat schetsjes...

De schetsjes in OnShape (gratis online 3D ontwerp programma) omzetten heeft nog wel wat voeten in de aarde. Het programma wil het gebogen vlak van de neus steeds in een soort krakeling vormen. Maar het lukt uiteindelijk om het programma te laten doen wat ik wil (al is dat nog geen gecontroleerd proces - daar heb ik nog iets te leren :) ).


^ proefprints van neus-vlak tot volledige kap en losse onderzijde

Na het ontwerp van de buitenkant, volgt ook de binnenkant. Verstevigingen en constructies om de kap op het onderstel te monteren.






Dan nog de laatste aanpassingen voor de definitieve print. Het dak van de cabine krijgt een andere vorm, "sierstrips" op de koeienvanger en gaten voor de handgreep langs de ketel.


^ Een "controle samenbouw" van alle delen, met rudimentair onderstel, om te controleren of alles een beetje klopt

De laatste print gaat met een kleine laagdikte (0,1mm i.p.v. de standaard 0,2mm). Daarmee verdubbelt de print-tijd tot ruim 19 uur, al heb ik daar een uurtje van af kunnen halen door de klok terug te zetten  :D. Het idee is hiermee een gladder oppervlak te krijgen en minder te hoeven schuren, straks.


^ De printer is nog niet klaar, maar tot zover ziet het er goed uit


Even kijken wat ik vandaag ga doen. Nu schijnt de zon nog, hier aan de kust...

Rib
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2023, 19:22:05 »
Er is aardig wat veranderd aan de FET, maar het begint al wat te worden...




Met de kap van de loc kon ik, met een hulptender voor de stroomopname, wat testrondjes draaien.







De test faalt: in de bochten kantelt de aangedreven as en raken de worm en het tandwiel te ver uit elkaar. Er zit te veel speling op de aangedreven as.
Dit onderstel is oorspronkelijk niet aangedreven; de aandrijving zat in de tender. Ik stap daar ook op over. De motor gaat er uit. Ik kan een onderstel en aandrijving ontwerp van een andere aangedreven tender hergebruiken.

Voor de Lima BR 215/218 motortjes kom ik via Markplaats bij een winkeltje in Haarlem uit: Elizabeth Maria. Die doet, naast religieuze beelden en antiek, ook in 2e hand modeltreinen, vooral Märklin en Trix. Het Lima spul is bijvangst en ik kon 3 locs en 3 motortjes uit de onderdelen-la meekrijgen voor een goede prijs. Genoeg voor 3 tot 6 tenders met (hulp)motor(en).




Het onderstel, inclusief de draaistellen kon ik gewoon weer een keer uitprinten. Er komt wel een nieuwe kap voor de tender: dit moet een kolenstoker worden en de tender wil ik goed op de loc laten aansluiten.




De tener koppel ik zo kort mogelijk. De cabine valt in bochten in de uitsparingen aan de voorkant van de tender




De vorm is aardig op orde.




Nu verder detailleren. En schuren. En verven....

Rob


Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...