In de jaren dertig van de vorige eeuw was 'stroomlijn' bij de spoorwegen helemaal hip. De uitstraling van moderne snelheid werd goed opgepakt in de Art-Deco posters, en treinen werden gaandeweg steeds meer gestilleerd naar de afbeeldingen op de posters. Dat leverde een aantal fraaie treinen op. Een klein (persoonlijk) overzicht...

Er zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden, ook aan deze kant van de Atlantische oceaan...
Ik heb al een kleine verzameling van een gestroomlijnde loc en twee semi-gestroomlijnde.

Maar ik loop al een tijdje met de gedachte hoe een stoomloc er uit zou zien als ik er zelf een (of meer

) zou mogen ontwerpen. Dus waarom dat dan niet in model doen?
In mijn knutseldoos zit nog een snelloper van de SNCF, die door de vorige eigenaar half ver-Duitst is.

De (aangedreven) tender van deze loc is er niet. Maar het onderstel met een 2'D1' as-indeling (of een 4-8-2 wielconfiguratie ) biedt wel een goede basis voor een eigen stroomlijnlocomotief. Hoe die er precies uit gaat zien, weet ik nog niet. Eerst maar eens de boel aandrijven.
^ wat potentiƫle motoren en tandwielen
^ Even kijken wat er aan ruimte in het frame is
^ De achterste as gaat los en krijgt een tandwiel
^ Een gat in de bovenkant van het frame is nodig om de as aan te drijven
^ Even passen hoe de motor past
^ De motor is gemonteerd
^ Een eerste proefritDe motor lijkt goed te werken. Alleen nog stroomafnemers maken, dan is de aandrijving gereed. Ik heb ook al een mogelijke tender gevonden.

Nu nog "slechts" de rest van de loc om/op het onderstel bouwen

Rob