Auteur Topic: Stoom, stijl en stroomlijn  (gelezen 992 keer)

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Stoom, stijl en stroomlijn
« Gepost op: 27 november 2022, 20:22:23 »
In de jaren dertig van de vorige eeuw was 'stroomlijn' bij de spoorwegen helemaal hip. De uitstraling van moderne snelheid werd goed opgepakt in de Art-Deco posters, en treinen werden gaandeweg steeds meer gestilleerd naar de afbeeldingen op de posters. Dat leverde een aantal fraaie treinen op. Een klein (persoonlijk) overzicht...

Er zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden, ook aan deze kant van de Atlantische oceaan...
Ik heb al een kleine verzameling van een gestroomlijnde loc en twee semi-gestroomlijnde.

Maar ik loop al een tijdje met de gedachte hoe een stoomloc er uit zou zien als ik er zelf een (of meer :) ) zou mogen ontwerpen. Dus waarom dat dan niet in model doen?

In mijn knutseldoos zit nog een snelloper van de SNCF, die door de vorige eigenaar half ver-Duitst is.

De (aangedreven) tender van deze loc is er niet. Maar het onderstel met een 2'D1' as-indeling (of een 4-8-2 wielconfiguratie ) biedt wel een goede basis voor een eigen stroomlijnlocomotief. Hoe die er precies uit gaat zien, weet ik nog niet. Eerst maar eens de boel aandrijven.

^ wat potentiƫle motoren en tandwielen

^ Even kijken wat er aan ruimte in het frame is

^ De achterste as gaat los en krijgt een tandwiel

^ Een gat in de bovenkant van het frame is nodig om de as aan te drijven

^ Even passen hoe de motor past

^ De motor is gemonteerd

^ Een eerste proefrit

De motor lijkt goed te werken. Alleen nog stroomafnemers maken, dan is de aandrijving gereed. Ik heb ook al een mogelijke tender gevonden.

Nu nog "slechts" de rest van de loc om/op het onderstel bouwen  :D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stoom, stijl en stroomlijn
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2022, 10:38:45 »
Je hebt al een mooie verzameling bij elkaar gespaard. Gaat het nieuwe project ook weer een USA model worden Rob? Ik heb ooit eens een Engelse "Merlin" opgeknapt. Een heel ander modelletje. ;)

Myalbum heeft weer eens gerommeld met de instellingen. Ik krijg alleen maar een kleine foto. Kijk jij eens hoe ik dat kan veranderen Rob? Jij bent er slimmer in dan ik. :-[  Alvast bedank.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2022, 20:21:53 »
Myalbum heeft weer eens gerommeld met de instellingen. Ik krijg alleen maar een kleine foto. Kijk jij eens hoe ik dat kan veranderen Rob? Jij bent er slimmer in dan ik. :-[  Alvast bedank.
Oef, hier kan ik niet helpen, Pierre. Dit zit toch echt aan de MyAlbum kant en dat gebruik ik niet. Misschien iemand anders hier die kan helpen?

Je hebt al een mooie verzameling bij elkaar gespaard. Gaat het nieuwe project ook weer een USA model worden Rob? Ik heb ooit eens een Engelse "Merlin" opgeknapt. Een heel ander modelletje. ;)

ik weet het nog niet Pierre. Dde ontwerpen waarin vorm en functie zijn samengevoegd tot stijlelementen trekken mij het meeste aan. Zoals de trappen, handgrepen en de omloop bij deze "kogel" stroomlijn...

..of bij dit Mercury ontwerp...

En dan de fransen. Die hadden weer heel andere interessante ontwerpen om de luchtstroom te leiden.

Al denk ik dat het richting de eerste gaat, dus een kogel met gestileerde functionele trappen, grepen en omloop.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.

Offline Puntenglijder

• Kruier
  • *
  • Periode 1 & 2 Stoom
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2022, 16:41:02 »
In Duitsland dacht men daar ook anders over.

Br 03 154 links Grunenwald by Kees Borgers, on Flickr

Br 03 154 Grunewald C Bellingrodt by Kees Borgers, on Flickr

En in model.

Br 03 154 by Kees Borgers, on Flickr

Kees.
Zonder stoom geen trein.

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2022, 20:03:15 »
Mooi model @Puntenglijder (Kees). Is dat een zelfbouw of -verbouw van de stroomlijn-BR03?

Offline Puntenglijder

• Kruier
  • *
  • Periode 1 & 2 Stoom
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2022, 20:36:54 »
Rob.

Het onderstel is van een Br 03 van Marklin.
Er zit een ombouw set op van de firma Gunther ( bestaat niet meer ).
De tender met aandrijving is van Roco.

Br 03 154 Gunther by Kees Borgers, on Flickr

Dit is een zeer gezocht model en ik ben in het bezit van 2.

P1270161 by Kees Borgers, on Flickr

Kees.
Zonder stoom geen trein.