Je hebt al een mooie verzameling bij elkaar gespaard. Gaat het nieuwe project ook weer een USA model worden Rob? Ik heb ooit eens een Engelse "Merlin" opgeknapt. Een heel ander modelletje. ;)
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/0437f443-211e-411c-9787-34d5f6dbc804.jpg)
Myalbum heeft weer eens gerommeld met de instellingen. Ik krijg alleen maar een kleine foto. Kijk jij eens hoe ik dat kan veranderen Rob? Jij bent er slimmer in dan ik. :-[ Alvast bedank.
Myalbum heeft weer eens gerommeld met de instellingen. Ik krijg alleen maar een kleine foto. Kijk jij eens hoe ik dat kan veranderen Rob? Jij bent er slimmer in dan ik. :-[ Alvast bedank.
Oef, hier kan ik niet helpen, Pierre. Dit zit toch echt aan de MyAlbum kant en dat gebruik ik niet. Misschien iemand anders hier die kan helpen?
Je hebt al een mooie verzameling bij elkaar gespaard. Gaat het nieuwe project ook weer een USA model worden Rob? Ik heb ooit eens een Engelse "Merlin" opgeknapt. Een heel ander modelletje. ;)
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/0437f443-211e-411c-9787-34d5f6dbc804.jpg)
ik weet het nog niet Pierre. Dde ontwerpen waarin vorm en functie zijn samengevoegd tot stijlelementen trekken mij het meeste aan. Zoals de trappen, handgrepen en de omloop bij deze "kogel" stroomlijn...
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/StreamlineBullet04.jpg)
..of bij dit Mercury ontwerp...
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/StreamlineMercury01.jpg)
En dan de fransen. Die hadden weer heel andere interessante ontwerpen om de luchtstroom te leiden.
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/Stroomlijn Etat_230_800.jpg)
Al denk ik dat het richting de eerste gaat, dus een kogel met gestileerde functionele trappen, grepen en omloop.
Rob
Zo, even een ochtendje bezig met de PRR T1 duplex, en ik ben al weer wat verder.
Eerst maar eens de aandrijving los gemaakt. Het zijn twee draaistellen die elk met één schroef boven in de (gegoten metalen) kap zitten. De assen van de motoren zijn verbonden met een slangetje en dat is niet meer zo flexibel. Dat veroorzaakt het meeste van het ratelen. Verder zitten er stugge draden direct aan de koolborstelhouders gesoldeerd zijn. Dat lijkt me niet goed voor een constante druk van de koolborstels op de collector.
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/PRR-S1-04.jpg)
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/PRR-S1-05.jpg)
Ik begin maar eens met het schoonmaken van de collectors en koolborstels van de motoren. Koolborstels er af en de collector wordt opgepoetst. De spleten tussen de collector-platen worden met een tandenstoker schoongemaakt. Hier kan kool en prut ophopen. Dat vermindert de kracht van de motor en kan uiteindelijk sluiting tussen de collectorplaten veroorzaken.
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/PRR-S1-06.jpg)
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/PRR-S1-07.jpg)
Dan maar eens de bedrading aanpakken. Ik neem soepeler draad en maak de verbindingen in de draad en niet allemaal op de koolborstels.
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/PRR-S1-08.jpg).
Verder zie k dat op één drijfwiel een afstands-bus tussen een wiel en de koppelstang zit.
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/PRR-S1-09.jpg)
^ Op het wiel rechtsboven zit de koppelstang tegen de drijfstang, niet tegen het wiel.
Op alle andere wielen zit die bus tussen de drijfstang en de koppelstang. Misschien is dat de oorzaak van een wiebel die ik heb gezien op dit drijfwerk. Die monteer ik opnieuw: het kan sowieso geen kwaad om de boel op de juiste manier in elkaar te zetten :)
Dan de verbinding tussen tender en loc. De hele (metalen) tender is de linker pool (spoorstaaf), de loc de rechter pool. Loc en tender moeten dus elektrisch geïsoleerd zijn. Ik buig de koppeling weer in vorm en monteer de boutjes met het plastic. Een extra (wit) plastic buisje zorgt er voor dat de koppeling ook aan de loc-zijde laag genoeg zit.
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/PRR-S1-10.jpg)
En dan maar eens alles weer monteren en de baan op.
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/PRR-S1-11.jpg)
Het rijdt! En met flink wat kracht.
Maar de loc is nog behoorlijk "onrustig" op de rails en er is regelmatig kortsluiting. Met name de kap wiebelt flink. Dat zal deels komen door het weghalen van de verbinding tussen de motor-assen.
Daarentegen komt de loc al aardig door een krappe 415mm boog.
(https://www.xs4all.nl/~robvd/Forum/PRR-S1-12.jpg)
Dus nog wel wat te doen, maar er is goede hoop.
Kan ik langzaam aan eens na ga denken over de verf. Er zitten verschillende lagen verf op. Ik wil eerst terug naar blank metaal om de details weer zichtbaar te krijgen. De kap van de loc is uit metaal spuit-gietwerk. Ik denk een of andere zink legering. De tender is van messing.
Wie heeft ervaring met verf strippen op zink en messing? Hie krijg ik de verf er af zonder dat het metaal wordt aangetast en zonder dat de details worden weggeschuurd?
Tips zijn welkom.
Vanmiddag verder met de kortsluiting verhelpen en bedenken hoe de loc een rustiger loop krijgt. De kap ligt nu bijna los op de 2 drijfwerken/draaistellen die verder ook niet (meer) verbonden zijn.
Rob