Auteur Topic: Tender met hulpmotor  (gelezen 567 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Tender met hulpmotor
« Gepost op: 15 oktober 2023, 18:41:42 »
De laatste tijd heb ik wat nieuwe aanwinsten van oude, grote (Amerikaanse) stomers. Niet heel zware locomotieven met een vrij klein motortje en oude aandrijving. Nu kun je deze voorzien van modernere motoren en eventueel verzwaren. Dat heb ik eerder wel gedaan, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde.
Deze keer wil ik iets anders proberen: de tender voorzien van hulpmotor(en).

Dit idee is niet nieuw. Al heel lang zijn er modellocs met de aandrijving in de tender. Roco heeft in deze BR18, met aandrijving in de tender en een cardanas naar de locomotief, zowel de tenderwielen als de drijfwielen aangedreven.




Ook in het grootbedrijf is een "booster" stoommachine in de tender meerdere malen gebruikt. Deze hielp dan met name bij het aanzetten van de trein als deze vanuit stilstand weg moest komen.


^ Booster op het achterste draaistel van de tender. De cylinders zitten aan de binnenzijde. Let ook op de schoorsteen voor de afgewerkte stoom op de tender.

En soms werd ook dit concept wat overdreven :)


^ De triplex van de Erie RR


Goed dan. Dit wordt het project: Een aandrijving maken in de tender van een Bachmann Southern Pacific GS-4 tender. Daar gaan 2 Lima pannenkoek motoren uit de BR215 in.


^ Het materiaal: twee Lima BR215 en een Bachman tender


Nu zijn die Lima motortjes ook niet de nieuwste, maar ze zijn goedkoop te verkrijgen. De draaistellen van de BR215 hebben de mogelijkheid voor een 3e (niet aangedreven) as en ze presteren vrij redelijk, met name als ze in een duo mogen draaien. Tenminste, in mijn ervaring met een ander projectje met deze locs.

Andere belangrijke redenen voor dit projectje: gewoon lekker aanrommelen en een aanleiding om verder 3D ontwerpen te leren. In dit geval gaat het om het ontwerp van het frames van de tender en de draaistellen, en deze passend maken op de kap van de tender en de Lima draaistellen en op elkaar.
Na een middagje Onshape-en is het eerste prototype gereed.


^ De eerste versie van de frames. Geprint om te kijken of/hoe alles past.

Dit prototype is nog niet perfect, maar goed genoeg om alles te kunnen monteren en een proefritje te maken. Vooral om te zien waar de draaistelophanging beter kan.






Er volgt nog een tweede prototype, waar met name de ophanging van de draaistellen is aangepast en gezocht is naar manieren om ballast toe te voegen. Het blijkt dat het ballastblock van één van de Lima locs goed bruikbaar is. Maar dat is een serieus stuk lood  :o
De laatste versie van het frame heeft dan ook extra verstevigingen en een voorziening om het lood stevig op het frame te zetten. Daarnaast worden de laatste aanpassingen aan het frame gemaakt om deze goed in de tenderkap te laten klemmen, op de juiste hoogte te zetten en er wordt een schroefgaatje gemaakt voor de koppeling


^ Van onder naar boven: tweede frame prototype, het definitieve frame, koppeling-behuizing, ballastblok en twee "gereedschapskisten" om onder aan het frame te lijmen.


^Het frame en kap gemonteerd

Dan een paar proefritten, ook met een wagon er aan.




Aardig op weg, maar er ontbreekt nog wel iets..



(en dan bedoel ik niet de locomotief  8) )

To zover voor nu...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender met hulpmotor
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2023, 21:15:52 »
Nog een kleine update.

Het eerste dat ontbreekt: de 3e as in de draaistellen. Maar er zit al een gat en daar past een as van het niet aangedreven draaistel van de BR215 in. Het geïsoleerde wiel zat goed vast, maar met wat gepast geweld lukt het om die er af te krijgen




ik soldeer een extra stoomafnemer voor deze middelste as bij de andere. Zo wordt van 3 wielen stroom opgenomen per draaistel.




Dan maak ik een (voorlopige) koppeling voor de tender-loc verbinding.




Dan de eerste testritten mer de loc er voor.




De loc en tender zijn nog niet elektrisch verbonden. Het blijkt dat de tender de loc vooruit kan duwen zonder dat de drijfwielen van de loc draaien. De hulpmotor zit in de loc, niet in de tender ;D.
Ik denk dat de motoren in de tender een beetje getemd moeten worden, zodat deze meer gelijk op gaan met elkaar en met die in de loc. Maar dat is een luxe "probleem".

 Eerst nog dat andere wat ontbreekt aanpakken: de details op de draaistellen.




Gelukkig heb ik lekker eenvoudige en symmetrische draaistel zijkanten gekozen als eerste detailleerprojectje in 3D ontwerp  :o

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tender met hulpmotor
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2023, 22:13:58 »
Na een paar avondjes 3D ontwerp ben ik aardig op weg






Dat ziet er onder de tender best aardig uit, zolang je er niet met je neus bovenop zit.




Dan nog even de elektriek. De achterste motor wordt met wat diodes op een iets lagere spanning gezet. ik was door mijn losse diodes heen, maar een gelijkrichter is ook een (dubbele) diode als je die alleen over de uitgangen aansluit. Hier heb ik twee gelijkrichters contra aangesloten, zodat de spanning in beide richtingen zo'n 1,4 Volt lager is. Ook de draden naar de lok zijn gesoldeerd.




Dan alles monteren en een proefrit.




Voorheen had de loc moeite met vier wagons op een 3% helling, nu trekt hij 6 wagons met gemak.

Weer een experiment klaar.
Misschien dat ik een volgende keer maar één Lima motortje monteer als de motor in de loc blijft. Deze tender met loc heeft meer dan genoeg kracht (al is dat geen probleem, natuurlijk).
En verder lekker bezig geweest met dat 3D ontwerp. Het een en ander geleerd. Ook dat er nog veel te leren is  8)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tender met hulpmotor
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2023, 11:52:40 »
Pfff ... Jij blijft ook maar gaan Rob. Weer een prachtig project klaar. Mooi man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/