Auteur Topic: 3D-printen  (gelezen 6954 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 3D-printen
« Reactie #25 Gepost op: 1 juli 2020, 12:20:23 »
En zoek eens naar wat youtube filmpjes over de Ender 5.
Ter aanvulling op het voorgaande:

En volgens mij heeft die gast in het filmpje al eens eerder zo’n doos uitgepakt. De tijd dat dit manneke nodig heeft om dit ding in elkaar te zetten heb ik nodig om een Ikea Billy-kast in elkaar te schroeven.

En nog een filmpje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

• Rangeerder
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
« Reactie #26 Gepost op: 1 juli 2020, 12:53:03 »
En volgens mij heeft die gast in het filmpje al eens eerder zo’n doos uitgepakt. De tijd dat dit manneke nodig heeft om dit ding in elkaar te zetten heb ik nodig om een Ikea Billy-kast in elkaar te schroeven.
Dat is een medewerker van Creality, Wim.
Ik heb hem al meerdere types zien demonstreren.
Dus laat je niet intimideren, door zijn snelheid.  :D

grt Piet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #27 Gepost op: 1 juli 2020, 13:24:42 »
Dat is een medewerker van Creality...
Ik had al het idee dat Crealty die gast niet zomaar van de straat heeft geplukt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 1 juli 2020, 16:12:54 »
.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #29 Gepost op: 8 juli 2020, 19:29:49 »
Hm... ik geloof dat ik zojuist voor (schandalig) weinig een 3D-printer heb gekocht.  :o

Heel onverwachts komt zoiets op m’n pad: de Polaroid PlaySmart 3D printer.

Zilte

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 8 juli 2020, 19:48:47 »
.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #31 Gepost op: 8 juli 2020, 20:26:50 »
Maak je geen zorgen: ik ga geen kathedralen bouwen. Dat zou niet eens passen want de printruimte is slechts 12x12x12 cm en dat is voor mij een prima formaat, want ik hoef ook geen erg grote dingen te printen. Bovendien hoef ik dat ding ook niet eerst in elkaar te monteren.

Ter informatie.

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
« Reactie #32 Gepost op: 8 juli 2020, 21:46:40 »
Mooi apparaatje, Wim.
Ik ben benieuwd wat hier uit gaat rollen  :D
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #33 Gepost op: 8 juli 2020, 22:59:46 »
Ik ben benieuwd wat hier uit gaat rollen  :D
Tsja... ik eigenlijk ook wel.  ::)

Zilte

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 9 juli 2020, 09:46:45 »
.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #35 Gepost op: 9 juli 2020, 10:28:34 »
Kathedralen kun je ook stukje voor stukje printen. Er is al iemand bezig met de kathedraal van Den Bosch. ;D
Ik denk dat deze @kathedraalbouwer wel wat tips kan geven.
De laatste tijd ben ik mezelf nogal aan het oriënteren op lasersnijden en D3-printen en ook of ik dat dan zelf doe of laat doen. Vermits 3D-printen met een hoge resolutie mogelijk is biedt dat nogal wat mogelijkheden. Bijvoorbeeld  als je een raamkozijn wilt maken:
Bij lasersnijden moet je meerdere lagen snijden en die lagen over elkaar plakken voor het gewenste effect.
Bij 3D-printen kun je dat in één keer doen.
Als ik bijvoorbeeld Franse luiken zou willen maken met lamellen dan kun je die ook lasersnijden, maar de schuine lamellen blijven rechte strookjes; ik denk dat die beter uit de verf komen met 3D-geprinte exemplaren. Enfin, zo kan ik nog wel wat verzinnen: 1:45 terrasstoelen, lichtreclames, smeedijzeren hekwerken en natuurlijk Mittelpuffer Trichterkupplungen.
Citaat
Hier is de printer nu bezig met een plaat, waarin ons huisnummer met 'glow in the dark' ingelegd gaat worden. Dit komt dan op een paal aan de weg. Ons huisnummer op de muur is niet meer vanaf de weg leesbaar door de hoge haag.
Tsja, daar zou ik nou wel een foto van willen zien.  :o

Zilte

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 9 juli 2020, 10:58:53 »
.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #37 Gepost op: 9 juli 2020, 11:23:00 »
Wel jezelf goed realiseren, dat des te hoger de resolutie, des te langer de printtijd.
Dat realiseer ik me. Maar ik vind het geen probleem wat langer te wachten op een super gedetailleerde print.
Citaat
Welke diameter nozzel heeft jouw printer?
Diameter geïnstalleerd mondstuk 0,25 mm

Printoppervlakte 120 mm x 120 mm x 120 mm
• Een 3,5 inch full colour LCD touch screen, met one-click print optie en de mogelijkheid voor video playback.
• Printkwaliteit van 0.05 mm tot 0.3 mm
• Quick-release en quick-replace optie voor de 0,4 mm nozzle
• Geschikt voor het printen van PLA, ABS, PETG en P-Wood
• Verwarmd glazen bed, voor het printen van verschillende materialen
• 2GB geheugen voor het opslaan van video playback

Hij heeft geen NFC (Near Field Communication) en ik ben niet van plan om in allerlei wilde kleuren te printen, maar het liefst met transparant filament.

Zilte

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 9 juli 2020, 13:09:25 »
.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #39 Gepost op: 9 juli 2020, 20:47:30 »
Al met al is het wel een zoektocht naar wat het beste is en zelfs tussen printers van hetzelfde merk en type kunnen er nog verschillen zijn.
In dit geval kwam dit printertje op mijn pad; voor mij was het dus geen zoektocht maar heeft het mij gevonden... en volgens mij wordt dit een leuk experimenteer-project.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #40 Gepost op: 9 juli 2020, 20:49:48 »
Aha! Wim aan de 3d.... waarmee ga je tekenen? Enne, benieuwd naar de eerste resultaten.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #41 Gepost op: 9 juli 2020, 21:05:41 »
Aha! Wim aan de 3d.... waarmee ga je tekenen? Enne, benieuwd naar de eerste resultaten.
Vroeger heb ik veel gedaan met SketchUp Pro. Ik hoop dat ik daar weer een beetje handigheid in ga krijgen. Ik weet niet of dat nog bestaat, maar er waren toen ook behoorlijk wat servers met bruikbaar materiaal.  Als ik een terrasstoel ergens vandaan kan plukken dan hoef ik dat niet zelf te maken en alleen maar te verschalen en huppetee.
De eerste resultaten moeten nog even wachten. Het ding staat trouwens nog in Den Haag en ik ga eerst een UTP-aansluiting aanleggen in De Koog.  ;D

En tussendoor lees ik: Thuis 3D-printen, ja daar is de lol inmiddels wel van af.

Zilte

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 10 juli 2020, 06:28:41 »
.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #43 Gepost op: 10 juli 2020, 09:53:08 »
Zo .. zo .. Wim. Jij gaat dus ook aan het printen. Veel plezier met je printer man. We gaan het zien wat je allemaal gaat maken. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #44 Gepost op: 10 juli 2020, 12:14:00 »
Zo .. zo .. Wim. Jij gaat dus ook aan het printen.
Nou “aan het 3D-printen” is een wat groot woord. Ik zie het meer als een bruikbaar stuk gereedschap om onderdelen te printen die niet of lastig zelf te maken zijn. In 1:87 is vrijwel alles zelf te construeren uit de bakken die vol liggen met meuk. In 1:45 wordt het al een probleem om een beetje behoorlijke dakpannen te vinden of baksteenplaat. Ik ga dus kleurige geen sleutelhangers maken, maar dingen die op een andere manier niet te krijgen zijn.
Eigenlijk is het een beetje meer uit nood geboren.  ::)

Zilte

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 10 juli 2020, 20:31:11 »
.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #46 Gepost op: 10 juli 2020, 21:39:39 »
Mooi gemaakt.
En dan weten we ook meteen naar welk huisnummer we de kerstkaartjes kunnen sturen.  :)

Zoiets wil ik ook wel een keer maken, maar dan in 1:45: een verlichte tabac-reclame. Moet te doen zijn lijkt me.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #47 Gepost op: 10 juli 2020, 23:11:34 »
Bij mij op de club, de MSG/Den Bosch, die gelukkig met een hoop regeltjes en voorzichtigheid weer open is, is er iemand bij de Spoor 0 baan "Van Niks tot Nul" heel druk bezig met 3-D printen, ik zag gisteren een complete wagon, als er belangstelling is dan kan ik wel "contact leggen" .

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #48 Gepost op: 10 juli 2020, 23:22:34 »
...als er belangstelling is dan kan ik wel "contact leggen" .
Ach @Anne, een nieuw forumlid is altijd welkom.  :)

Offline PietB

• Rangeerder
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
« Reactie #49 Gepost op: 22 augustus 2020, 17:14:51 »
Voor die piepkleine onderdeeltjes heb ik een stel schaaltjes met een magneet matje er in aangeschaft.
https://nl.aliexpress.com/item/32594574619.html
Erg handig, maar als je je stalen of ijzeren onderdelen er te lang in hebt liggen worden ze magnetisch.

grt Piet.