Auteur Topic: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?  (gelezen 16369 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GeKa

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 12
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Gepost op: 31 mei 2020, 00:03:18 »
Hallo, ik ben nieuw in het FCS gebeuren. Maar nu vroeg ik mij af of er een systeem bestaat om de stop-stelle automatisch te kunnen inschakelen.
Bij de treinen heb je ook zoiets, maar gaat de stroom er dan af, hier zou de stroom er juist op moeten, en dan instelbaar in zoveel seconden.

Graag zou ik willen weten of er zoiets is?

Mvg, Geo

Zilte

  • Gast
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem?
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2020, 06:17:56 »
Uw vraag is niet helemaal duidelijk. Waarom wilt u de de spanning erop willen houden?

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem?
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2020, 09:28:33 »
Ik neem aan dat je de stroom op een stopmagneet bedoeld die er juist op moet staan om het autootje te laten stoppen? Ik heb het ooit zo gedaan. Een relais laten schakelen door de spoorbomen die op zijn beurt de stopspoel bekrachtigd zodat het autootje er voor stopt. Als je een wachtschakelaar gebruikt voor de treinen (ik denk dat je dat bedoeld) moet je een relais gebruiken dat andersom werkt. Ik bedoel een relais dat contact maakt (en de stopspoel bekachtigd) als de spanning weg valt.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is. Ik spreek nou even analoog hè. Digitaal daar heb ik geen verstand van. :-\ ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem?
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2020, 11:29:29 »
Bij de MSG/Den Bosch wordt gereden met http://www.vpeb.nl/index.php/oplossingen/autos/

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem?
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2020, 12:08:27 »
Ik spreek nou even analoog hè. Digitaal daar heb ik geen verstand van. :-\ ;)
Nee, maar daar heeft @Jack weer verstand van. En zo weten we allemaal precies genoeg.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GeKa

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 12
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem?
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2020, 14:16:41 »
Uw vraag is niet helemaal duidelijk. Waarom wilt u de de spanning erop willen houden?

Er staat toch duidelijk dat dit instelbaar in seconden moet zijn, dus niet erop houden, maar zolang dat je wilt dat de bus/auto stopt!

Mvg, Geo

Offline GeKa

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 12
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem?
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2020, 14:19:38 »
Ik neem aan dat je de stroom op een stopmagneet bedoeld die er juist op moet staan om het autootje te laten stoppen? Ik heb het ooit zo gedaan. Een relais laten schakelen door de spoorbomen die op zijn beurt de stopspoel bekrachtigd zodat het autootje er voor stopt. Als je een wachtschakelaar gebruikt voor de treinen (ik denk dat je dat bedoeld) moet je een relais gebruiken dat andersom werkt. Ik bedoel een relais dat contact maakt (en de stopspoel bekachtigd) als de spanning weg valt.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is. Ik spreek nou even analoog hè. Digitaal daar heb ik geen verstand van. :-\ ;)

Ja is bijna duidelijk, welk relais zou ik daarvoor dan nodig hebben. Bij mij moeten ze stoppen bij een bushalte, voor een bepaalde tijd. En ik rijd ook analoog.

Mvg, Geo

Zilte

  • Gast
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem?
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2020, 14:24:01 »
Mijn excuus voor het onzorgvuldig lezen.

Offline GeKa

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 12
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem?
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2020, 23:24:16 »
Pierre,  bedankt voor de uitleg. Zal kijken of ik het ergens kan bestellen.

@Zilte  Die reactie was zeker niet zo bedoeld hoor, ik dacht zelf dat ik het duidelijk had gesteld, sorry.

Mvg, Geo

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2020, 23:37:17 »
Zand erover!  :)
Het is niet altijd even makkelijk om een vraag begrijpelijk te formuleren. Ik heb dat zelf ook wel eens. En dat begint misschien al bij de titel van dit topic. Er stond eerst: “Bestaat er een automatisch stop systeem?” Om de vraag van de titel te kunnen begrijpen moet je dus eerst terugkijken in welk board deze vraag eigenlijk wordt gesteld... Oh in Faller Car System; dáár gaat de vraag dus over. Ik hoop dat @GeKa het goedvindt, maar ik heb de titel wat aangepast in “Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?”. Ook al staat de vraag in het board Faller Car System, het kan zeker geen kwaad om een zo begrijpelijk mogelijke titel te verzinnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GeKa

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 12
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2020, 23:49:57 »
Prima, ik ben hier nieuw en ik  moet het ook leren hoe ik iets begrijpelijk formuleer. Dat FCS kwam toevallig op mijn pad, en moet er nog veel over leren.

Mvg, Geo
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Zilte

  • Gast
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2020, 08:03:19 »
Ik was niet boos oid. Als ik iets doe, wat niet klopt, dan bied ik excuus aan. Door mijn werk ben ik redelijk goed op de hoogte van de interactie tussen zender en ontvanger en ook de ruis, die kan ontstaan.
Ook ik ben nieuw hier en moet het 'vakjargon' hier nog leren verstaan. En in het enthousiasme kan men vragen stellen, die rechtstreeks uit iemands gedachtegang komen en dan zal de ontvanger eerst moeten uitvogelen, wat de gedachtegang is.
Men zegt altijd, dat je een vraag niet met een wedervraag moet beantwoorden, maar ik maak er juist veel gebruik van om de 'echte' vraag boven water te krijgen.
The following users thanked this post: GeKa

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2020, 13:44:21 »
Hier even een nieuwe uitleg Geo. De vorige was een foutje ingeslopen. :(

Ik neem aan dat je de stroom op een stopmagneet bedoeld die er juist op moet staan om het autootje te laten stoppen? Ik heb het ooit zo gedaan. Een relais laten schakelen door de spoorbomen die op zijn beurt de stopspoel bekrachtigd zodat het autootje er voor stopt. Als je een wachtschakelaar gebruikt voor de treinen (ik denk dat je dat bedoeld) moet je een relais gebruiken dat andersom werkt. Ik bedoel een relais dat contact maakt (en de stopspoel bekachtigd) als de spanning weg valt.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is. Ik spreek nou even analoog hè. Digitaal daar heb ik geen verstand van. :-\ ;)

Ja is bijna duidelijk, welk relais zou ik daarvoor dan nodig hebben. Bij mij moeten ze stoppen bij een bushalte, voor een bepaalde tijd. En ik rijd ook analoog.

Ik zal proberen het uit te leggen. Normaal gebruik je een NO (Normally Open) relais. Stroom op het spoeltje en hij maakt contact tussen de andere pootjes. Wat jij nodig hebt is een NC (Normally Closed) relais. Sorry als ik het verkeerd schrijf maar ik spreek en schrijf nauwelijks Engels. :( Hier onder een tekeningetje.



Bij een NC relais in rust zal er een constante verbinding zijn tussen A en B. Hier moet je gebruik van maken om de stopspoel in te schakelen.

Als er via een onderbrekingsschakelaar stroom gezet wordt op het spoeltje van het relais (D en E) is het relais aangetrokken (verbinding tussen A en C) en de stopmagneet werkt niet. Autootjes rijden gewoon door. Zodra de onderbrekingsschakelaar voor een bepaalde ingestelde tijd het spoeltje stroomloos zet valt het relais in de ruststand (verbinding tussen A B) en schakelt de stopmagneet in werking. Autootjes stoppen. Zo moet het kloppen.

Een ophoud of wachtschakelaar is b.v. (Fleischmann onderbrekingsschakelaar 6953) Een NC relais kan je gewoon bestellen bij b.v. Conrad of Ali of zo. Moet je maar even Google raadplegen. Zelf gebruik ik vaak auto relais omdat ik die altijd wel in huis heb. Dat kan dus ook.  Succes   ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GeKa


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #14 Gepost op: 2 juni 2020, 22:08:31 »
Volgens mij zijn ze allebei bruikbaar. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GeKa

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 12
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #15 Gepost op: 3 juni 2020, 00:05:42 »
Ik hoop dat ik niet vervelend wordt :o  maar deze relais moet je toch nog steeds handmatig activeren, of zie ik dat met mijn elektronica-leek ogen verkeerd?
Zoja, is dit op te lossen met een infrarood signaal?

Mvg,Geo

Zilte

  • Gast
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #16 Gepost op: 3 juni 2020, 05:31:59 »
Even terug naar de basisvraag:

Citaat
... nu vroeg ik mij af of er een systeem bestaat om de stop-stelle automatisch te kunnen inschakelen....zou de stroom er juist op moeten en dan instelbaar in zoveel seconden.

Dit gaat met een relais alleen niet lukken. Het relais kan best geactiveerd worden met infrarood (lichtsluis) of een reedcontact, maar dat is het dan ook. U wilt, dat na een aantal seconden het relais weer gedeactiveerd wordt en daar zit met alleen een relais een probleem. Hoe krijgt het relais het signaal om weer te gaan schakelen?

Voor zover ik weet heeft het FSC dergelijke systemen in het assortiment, namelijk deze. Nu kan ik niet in uw beurs kijken (ook niet de wens), maar dit is wel een beproefd systeem.

Een ander optie is om de aansturing van de stopplaats te laten regelen met een Arduino. Dit is - denk ik - met een lager budget wel haalbaar.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #17 Gepost op: 3 juni 2020, 11:40:31 »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #18 Gepost op: 6 juni 2020, 15:56:09 »
Waar je je bewust van moet zijn is dat analoog FCS (accu in auto) anders werkt dan Faller-AMS (stroom in de weg), en dat er dus op een andere manier gestopt wordt. Ik behoor zelf nog tot de AMS-generatie.
Om te stoppen, moet je de stroom onderbreken tussen accu en motor. Daarvoor dient de zogenaamde stopplaats.
Een bushalte is een speciaal gebruik van een algemene Faller Car Stopplaats. Die bestaat uit een elektromagneet (spoeltje). Elke auto(bus) bevat een reedcontact. Als een stopplaats actief is, is er een magnetisch veld; die activeert het reedcontact in de auto, en onderbreekt daarmee de stroom naar de motor. Daardoor stopt de auto. Zodra de stopplaats inactief wordt, rijdt de auto door.

Een beetje idee van het geheel krijg je als je hiernaar kijkt:
Citaat
Faller H0 - 161671 - Faller Car System Bushalte met besturingselektronica omvat:

Besturingselektronika »Traffic-Control« (16 V, wisselspanning),
1 wegsplitsing,
1 stopplaats,
2 besturings-sensoren om in de rijweg te bouwen,
1 extra magneet voor het voertuig,
speciale rijdraad,
bouwpakket voor een wachthuisje met toebehoren,
exact inbouwsjabloon,
uitvoerige handleiding voor inbouw en aansturing (GER/EN).

Voor mijn gevoel lopen er twee zaken in dit draadje door elkaar heen:

Even terug naar de basisvraag:

Citaat
... nu vroeg ik mij af of er een systeem bestaat om de stop-stelle automatisch te kunnen inschakelen....zou de stroom er juist op moeten en dan instelbaar in zoveel seconden.

Dit gaat met een relais alleen niet lukken. Het relais kan best geactiveerd worden met infrarood (lichtsluis) of een reedcontact, maar dat is het dan ook. U wilt, dat na een aantal seconden het relais weer gedeactiveerd wordt en daar zit met alleen een relais een probleem. Hoe krijgt het relais het signaal om weer te gaan schakelen?
Zilte heeft een bistabiel relais voor ogen, een relais met twee stabiele standen A en B. Een bistabiel relais heeft voor elke relais stand een aparte puls nodig. Vandaar de vraag: "Hoe krijgt het relais het signaal om weer te gaan schakelen? "

Een ophoud of wachtschakelaar is b.v. (Fleischmann onderbrekingsschakelaar 6953)
Een NC relais kan je gewoon bestellen bij b.v. Conrad of Ali of zo.
Pierre stelt voor een monostabiel relais te combineren met een ophoud- of wacht- schakelaar.
Een monostabiel relais heeft 1 stabiele stand en 1 instabiele stand. Zodra de stroom afvalt, valt het relais terug in de stabiele stand. Zodra de stroom aantrekt, trekt het relais aan, maar die stroom (voor het aantrekken van het relais ) loopt via de ophoud- of wachtschakelaar. Daarom speelt de vraag van Zilte niet bij de oplossing van Pierre. Zijn relais valt af (en dus terug in de stabiele stand) als de wachttijd om is.

Geo vraagt in reactie 13 wat hij dan nodig heeft en noemt twee voorbeelden:
-12 volts monostabiel relais met instelbare wachttijd tot 10 seconden
-een Ali Vertragings Relais Module (TK-RD09), met een 12 volts monostabiel relais en een instelbare wachttijd tot 200 seconden.

Beide zijn bruikbaar, en doen wat Pierre doet met een Fleischmann tijdschakelaar plus monostabiel relais. Maar Pierre's oplossing is veel goedkoper.
De hamvraag bij de keus tussen die twee modules is: hoe lang moet de bus kunnen wachten? 10 of 200 seconden?

Een beer op de weg: rijden er meer bussen tegelijk? Wat doet een volgende bus als de bushalte nog bezet is (wegsplitsing rechtdoor of afslaand)? Want een aanrijding bij het wegrijden (geen bloksysteem), automatiseer je zo mee in een analoog systeem. Een berin op de weg: rijden er ook vrachtwagens of personenauto's op de weg, en mogen die niet stoppen bij de bushalte?
 
Wat hout snijdt, is de opmerking van Zilte over de vraag, hoe het relais wordt geactiveerd: reedcontact? lichtsluis?
Om automatisch te kunnen stoppen op een bepaalde plek, moet die plek bekend zijn, of je nou analoog of digitaal rijdt.
Reedcontact of hallsensor (met mini neodym magneet), LDR of infrarood (met lichtwaarneming, straalweerkaatsing, of straaldoorbreking). De Faller basis bushalteset gaat uit van een magneet onder het voertuig en 2 reedcontacten in/onder het wegdek.

De sensor waarvoor je kiest, hangt af van je voorkennis, en van de beren die je op de weg verwacht.
Als je sensor weggebruikers niet kan onderscheiden op type of nummer, dan is de beer op de weg eerder een roedel wolven.


Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #19 Gepost op: 6 juni 2020, 18:14:59 »
Ik heb een bepaalde bus die moet stoppen uitgerust met een extra magneetje die via een reed een wissel omzet naar de bushalte. Vlak na de wissel zet een 2e reed de wissel weer rechtuit zodat het volgende voertuig niet naar de stopplaats gaat maar gewoon rechtdoor.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GeKa

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 12
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #20 Gepost op: 7 juni 2020, 20:34:31 »
Met het verhaal van de week van Zilte werd ik wel ff stil van, dat viel nogal prijzig uit :o  Nu zag ik het verhaal van Jan, en dat ziet er toch veel beter uit voor mijn beurs :) en het komt overeen met het verhaal van Pierre.
Mijn bedoeling is om 2 bussen te laten rijden op dezelfde track, maar ver achter elkaar zodat ze nooit op elkaar kunnen botsen. De baan voor die bussen is zo´n 16 mtr lang dus dat moet kunnen, er komen 3 stops in die baan. 1 in de woonwijk, 1 bij het treinstation en 1 bij het Uitgaansplein, en deze zitten een paar meter uit elkaar.
Nu nog een betaalbare sensor zien te vinden die de relais aanstuurt, en dan moet het toch goed komen.

Mvg, Geo

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #21 Gepost op: 7 juni 2020, 21:21:36 »
Nu nog een betaalbare sensor zien te vinden die de relais aanstuurt, en dan moet het toch goed komen.
Betaalbare sensor?
Ik heb een bepaalde bus die moet stoppen uitgerust met een extra magneetje die via een reed een wissel omzet naar de bushalte. Vlak na de wissel zet een 2e reed de wissel weer rechtuit zodat het volgende voertuig niet naar de stopplaats gaat maar gewoon rechtdoor.
Voor sensor: lees magneetje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GeKa

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 12
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #22 Gepost op: 12 juni 2020, 21:22:14 »
Klopt Wim, Pierre heeft het uitgerust met een magneetje. Maar Pierre stuurt er een wissel mee aan, en doet dat voor en na de wissel, en ik wil er een stopplaats mee aansturen. Jan Trein geeft precies aan wat ik bedoelde, gewoon met een sensor, en dat kan heel goed met deze: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sensoren/afstand/vl53l0x-time-of-flight-tof-afstandsensor  deze stuurt dan dit relais aan: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/diversen/relais/12v-relais-met-instelbare-vertraging    dat op zijn beurt de stroom er dan 10 sec. of die van Alie tot 200 sec erop zet. En dan is de stroom eraf en gaat de bus verder.
En zo wil ik dan eigenlijk automatisch laten sturen. Alleen moet ik het nu nog in elkaar breien, met mijn lekenelektronicakoppie.

Mvg, Geo

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Bestaat er een automatisch stop systeem voor FCS?
« Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2020, 14:55:29 »
Voor sensor: lees magneetje.
Nou nee.
Reedcontact of hallsensor is de magnetische sensor, en het magneetje zorgt voor het (verplaatsbare) magnetische veld.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof